Fick hem en nyinköpt DDF484 i dag. Den känns väldigt rejäl och blir inte varm för lite småskruv.

Den vita maskinen är den 7-8 år gamla trotjänaren som numera har lite vxllådsproblem. (Ska renovera denna - det är en riktigt duglig sak.)

Ska nog göra en liten ”shoot-out” och jämföra alla tre när 482 kommer tillbaka frå reparation. Dra lite småskruv och jämföra. Jag anar resultatet Närbild av en nyinköpt turkos och svart Makita DDF484 borrmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En använd Makita BDF456 borrskruvdragare med tekniska specifikationer synlig på etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
redan nu....
 
  • Gilla
skewby och 2 till
  • Laddar…
Tombrittberg
P Patrik.L skrev:
Man får vad man betalar för brukar man ju säga och det gäller väl synnerligen kraftverktyg med vissa undantag så slipper man bli påhoppad här :cool:

Jag är absolut ingen verktygsfantast men hörde mycket bra om DeWalt när jag hörde mig för, skulle när jag köpte mina prylar bygga hus med tillhörande garage på 80 kvadrat så jag ville att det skulle hålla. Började med min Metabo 12 volt när bygget satte igång och den drog i en halv träskruv i en regel sen var batteriet slut :crysmile:

DeWalten har varit påväg att dra handleden ur led både en och flera gånger när man varit ofokuserad, otrolig kraft (18v) (y)
Samma erfarenhet har jag Hitachi 18v, urstark, endast lite besviken på batteriet endast 1,5Ah. Men under 1000 lappen när jag köpte.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Konstruktionen på den här kap/gersåg, stödet för det man ska såga, halva är för långt bak så det inte utnyttjas. Hur är tanken?? Sen sprack fästet för där man skruvar fast sågen i ett sågbord för vek konstruktion, ändå kostade den 8.000.
Min gersåg sprack också. Handtaget för fastsättning av sågen i bänken gick rakt av. Nästan ny. Felkonstruktion.
 
Kanske har Makita samma upplägg som DeWalt, deras billigare modeller verkar uteslutande vara gjorda i Kina medan deras dyrare modeller är gjorda i Mexiko och Tjeckien, kanske flera länder?
 
Jag betvivlar starkt att tillverkningsland spelar någon avgörande roll. Kinesiska tillverkare - precis som alla andra - tillverkar produkter till en noga fastställd specifikation och kvalitetsstandards. Man kan som beställare välja att beställa produkter till lägre specifikationer och lägre kvalitetsstandards, då blir det billigare.

Eller så har man stenhårda kvalitetskrav och har stationerat kvalitetsansvariga som ser till att kvaliteten upprätthålls, i de fall man känner att detta inte kan delegeras till lokala kvalitetsansvariga.

Kina-tillverkade produkter finns i hela spektrumet från absolut skitleksakskvalitet till yppersta top notch.
 
  • Gilla
martin43 och 5 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag betvivlar starkt att tillverkningsland spelar någon avgörande roll. Kinesiska tillverkare - precis som alla andra - tillverkar produkter till en noga fastställd specifikation och kvalitetsstandards. Man kan som beställare välja att beställa produkter till lägre specifikationer och lägre kvalitetsstandards, då blir det billigare.

Eller så har man stenhårda kvalitetskrav och har stationerat kvalitetsansvariga som ser till att kvaliteten upprätthålls, i de fall man känner att detta inte kan delegeras till lokala kvalitetsansvariga.

Kina-tillverkade produkter finns i hela spektrumet från absolut skitleksakskvalitet till yppersta top notch.
Så är ju dock i vitvarubranschen. Olika kvalitet från olika fabriker beroende på land. Trotts att det är samma märke och samma prisklass.
 
Det kan skilja från fabrik till fabrik trots samma produktionsland.
 
E el-maco skrev:
Kanske har Makita samma upplägg som DeWalt, deras billigare modeller verkar uteslutande vara gjorda i Kina medan deras dyrare modeller är gjorda i Mexiko och Tjeckien, kanske flera länder?
Nja, håller inte riktigt med dig där. Min Makita DDF456 från 2014 är tillverkad i Kina och har inte gjort mig besviken än.
 
R roli skrev:
Nja, håller inte riktigt med dig där. Min Makita DDF456 från 2014 är tillverkad i Kina och har inte gjort mig besviken än.
Själv har jag inte märkt någon skillnad funktionsmässigt heller (än), alla mina DeWalt:ar funkar fint men det är ett mönster jag sett, att de riktigt dyra modellerna inte varit gjorda i Kina medan mina maskiner som inte är lika topnotch modeller varit gjorda i Kina.
Exempelvis har jag en billigare Dewalt skruvdragare, med kolborstar och med plasthölje på chuck, den är gjord i Kina
Min slagskruvdragare däremot som är näst värsta slagskruvismodellen just nu (Dcd796) är gjord i Tjeckien, den är borstlös och har metallhölje på chucken.
Kan ju givetvis bero på annat också, exempelvis tillverkningsår osv. att de tillverkades just i det landet just då.
 
kan bra hända är just dom från rumänien som dör snabbre.. har kollat endast 2 i min maskinpark är gjorda i japan resten är kina och bara 2batterier som tillhör settet jag skaffade 2013 vissar nu bra tecken på döden är nära visserligen använder dom endast till belysning&kaffekokare när endå bara är 3ah
 
Att det skiljer sig i kvalitet beroende på tillverkningsland är ett gammalt välstuderat fenomen som gett upphov till flera stora förändringar av produktionsprinciper t ex implementationen av TQM och sedan utvecklingen av ISO koder. Det finns, vissa knäppgökar till trots, dock inget inneboende hos människorna i Land A som gör deras produkter bättre än det som tillverkas i Land B. Japan tillverkade skräp en gång i tiden, sen ryckte de upp sig och då råkade Amerikanerna illa ut som inte längre kunde kränga sitt bakom skyddstullar säkrade skräp.

Min ELU MH 151 är tillverkad i Slovenien är betydligt trevligare att använda än min ELU MH 151 tillverkad i Swieyuysuuyzzzerland. jag skulle dock vilja pröva en Italiensk dito och de senare DeWalt modellerna.
 
Silver78 Silver78 skrev:
DDF482 är väl den sämre modellen och med kol?
Dock klent att inte palla med oavsett. Aldrig begripit mig på deras modellbeteckning. Lite som dom japanska gatunummer där man numrerat i takt med husen byggdes.
Det är nog deras enklare maskin som du skriver men den ska hålla längre än 100 skruvar. Med beaktande av att de själva skriver att maskinen har en viss kapacitet i trä och metall så ska maskinen klara det. Idag måste man nästan välja märke om man ska köra med batterier och olyckligt då när tillverkare har sämre maskiner i i sin produktlinje som inte ens når upp till den mest grundläggande kvaliten.
 
Min lilla AEG stänger av sig när det blir för jobbigt så den kommer nog aldrig att dra ihjäl sig. Har inte Makita en liknande funktion?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det kan skilja från fabrik till fabrik trots samma produktionsland.
Ja jag håller med helt. Vissa har ju flera fabriker i samma land. Borde kanske skrivit fabrik.

Tror inte det beror på landet. Utan fariken allt från polen är ju inte kasst
 
Det handlar bara om specifikation på detaljerna. Och sen sammanfaller det ofta att de billigaste produkterna får tillverkas i ett land med lägre kostnad för att få rätt marginal. Sen får high end delarna en fin etikett med ett exklusivare tillverkningsland
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.