Funderar på hur du tycker att det fungerar med att hålla badet rent? Vad behöver du göra rent praktiskt? Kör du med filterbollar eller med sand?

När jag har kollat runt så har jag sett att många badtunnor kommer med skimmer, eller åtminstone finns skimmer att köpa till som tillbehör. Men inte för Svenska badtunnors produkter. Vet inte om det är en stor grej egentligen, men lite märkligt tycker jag att det är.
 
D Dallastower skrev:
Funderar på hur du tycker att det fungerar med att hålla badet rent? Vad behöver du göra rent praktiskt? Kör du med filterbollar eller med sand?

När jag har kollat runt så har jag sett att många badtunnor kommer med skimmer, eller åtminstone finns skimmer att köpa till som tillbehör. Men inte för Svenska badtunnors produkter. Vet inte om det är en stor grej egentligen, men lite märkligt tycker jag att det är.
Jag kör med filterbollar och det verkar funka bra!
Man bör aktivera Fltr2 vilket är filtreringcykel nr2 som är avaktiverad vid installation.
Angående ytskimmer så ska jag själv beställa en svart från balboa, så att jag slipper håva grässtrån och insekter efter bad.
Underhållet är ganska simpelt sålänge allt håller tätt. :D
 
Har du någon dammsugare eller liknande? För jag antar att det hamnar en del skit på botten också?
 
D Dallastower skrev:
Har du någon dammsugare eller liknande? För jag antar att det hamnar en del skit på botten också?
Utsuget i botten tar det mesta faktiskt.
 
Aha, följer utsug för botten med eller är det något man behöver köpa till?

Funderade också på om du har hittat någon bra butik att köpa skimmern?
 
D Dallastower skrev:
Aha, följer utsug för botten med eller är det något man behöver köpa till?

Funderade också på om du har hittat någon bra butik att köpa skimmern?
Nja inte bottenventil men den "nedre anslutningen" sugsidan dvs.
 
D
Needas Needas skrev:
Jag har kört en skruvmejsel några gånger igenom xpsen i golvet!
Såhär ser mitt ut.
[bild]

Hur stort är den där tekniklådan?
 
D Derbyboy skrev:
Hur stort är den där tekniklådan?
Se inlägg #139
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Jag funderar på liknande spalösning, dvs halvt nedgrävt spa i plast eller rostfritt.

jag funderar vidare att ha teknikrummet i krypgrunden. Takhöjd 120-130, elcentral och golvbrunn finns i krypgrunden. Aldrig kallare än 4 grader.

Det som talar emot är att krypgrunden ligger 7-8 meter bort från tänkta placeringen av spabadet.

finns det några fler fördelar/nackdelar att placera pump, värmare mm i krypgrunden.
 
D Derbyboy skrev:
Jag funderar på liknande spalösning, dvs halvt nedgrävt spa i plast eller rostfritt.

jag funderar vidare att ha teknikrummet i krypgrunden. Takhöjd 120-130, elcentral och golvbrunn finns i krypgrunden. Aldrig kallare än 4 grader.

Det som talar emot är att krypgrunden ligger 7-8 meter bort från tänkta placeringen av spabadet.

finns det några fler fördelar/nackdelar att placera pump, värmare mm i krypgrunden.
Nackdelen är väl att värme går förlorad när den ska transporteras 7-8 meter från värmaren till poolen.
Vet inte hur lätttillgänglig din krypgrund är, men i mitt fall är den knapp 70cm hög, så blir inte speciellt bekvämt om man måste ner och pilla där
 
D
Den är lättillgänglig. Har idag både bevattningspump och vvb där nere.

Tänker att jag kan isolera slangen för att minska värmeförlusten.

Är osäker på om jag ska ha 32mm Pem eller en 50mm poolslang. Spabadet är ju relativt litet 2000l-2500l så det känns inte som 50mm behövs eftersom den dimensionen används till fullstora pooler men jag kanske tänker fel?
 
Ingen kamin till badtunnan? Kommer du hålla den uppvärmd året runt med el?
 
D
Sommarstuga, tänker att jag vill dra igång tunnan när jag lämnar jobbet i stan. Tänker mig att jag håller lämplig temp året om och någon eller några timmar innan bad drar jag igång rejält för att få upp den i 35-40 grader.

Tror inte jag vill elda för att få igång tunnan.
 
Sorry, frågan var avsedd till TS @Needas . :p

Men ändå intressant hur du tänker också. ;)
Är det inte väldigt dyrt att hålla en ”lagom temp” (vad det nu är för dig) för att sedan värma upp den till badtemperatur runt 38-39gr på vintern med bara el?
 
D
Jag vet inte!

tror det dock är ganska vanligt med eluppvärmda spabad, dvs att de är uppvärmda 24/7 året om.

alternativet är ju att värma upp den från bara några grader till 40 grader.det drar också en hel del energi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.