S skogstomten skrev:
Finns en inneboende konflikt i det här.

Husköparen
1 vill ha bästa möjliga hus
2 vill ha bästa hantverkarna
3 har ibland/ofta begränsad erfarenhet kompetens själv angående hus, konstruktioner, projektledning osv
4 mycket fokus ligger av naturliga skäl på planlösning, utseende, tillval osv. Där både önskemålen och detaljkunskapen finns.
5 en stark förkärlek för ”fasta priser” där man som köpare vill skjuta över ”alla risker” på annan part.
6 gärna ha fast pris även på alla markarbeten och andra saker där det ibland är väldigt svårt att uppskatta i förväg.
7 vill ha lägsta möjliga pris
8 bygger många gånger ”på gränsen” för vad man klarar av ekonomiskt (liten buffert)

Hussäljaren
1 Vill sälja standardhus med så lite förändringar som möjligt.
2 Måste hitta hantverkare runt om i landet som de inte kan känna till fullt ut
3 Kan inte betala toppriser till hantverkarna
4 Behöver kunna erbjuda ”snabb byggstart och en snabb process” (där de mest eftertraktade hantverkarna är uppbokade långt framöver)
5 Måste kunna erbjuda konkurrenskraftiga priser/prisuppskattning

Resultat
Det blir på något sätt en ohållbar ekvation med tanke på hur mycket som ingår i färdigställande av helt hus med grund och eventuellt tomt. Tror också många kunder (inklusive oss själva då vi byggde) vill skynda på i processen. Tror allt det här sammantaget är bakgrunden till vissa av skräckhistorierna man ser.

Hur kan man göra?
Tror nyckel ligger i att
Gör en grundlig research och kolla framför allt upp hantverkarna som ska användas till alla olika moment. Ta referenser, leta reda på hus de byggt och kolla fysiskt på de. Prata med deras kunder. Det är till slut hantverkarnas kompetens/noggrannhet som ger det resultat du ser. Ett lyxkök som är bedrövligt monterat ser aldrig bra ut. Å andra sidan är de bästa hantverkarna sällan billiga eller lediga med kort varsel.

Inget blir perfekt på ett helt hus, eller du vill antagligen inte betala för den noggrannheten helt enkelt. Så har realistiska förväntningar på slutresultatet OCH hur smidig processen blir. Inte ens nyckelfärdigt är så ”nyckelfärdigt” som en del önskar/tror.

Fundera på om du med dina förutsättningar, erfarenhet, engagemang ändå törs använda löpande pris OCH med duktiga välrenommerade hantverkare. Javisst du tar risken för fördyrande saker som dyker upp men det är ändå ditt hus och din tomt du valt.

KOMMUNIKATION före och under bygget. Se till att du är med under byggets gång så att ni kan diskutera olika saker/situationer som dyker upp. Dvs de berättar olika alternativ och bedömda kostnader, du beslutar och betalar för det du väljer. Finns förutsättningar att det här funkar om du har löpande pris. Är det fast pris så blir det genast svårare. Då finns incitament att hantverkaren vill göra den snabbaste och billigaste lösningen. Ofta brukar jag ställa frågan till hantverkaren ”-hur skulle du gjort i den här situationen om det var ditt hus?” Den frågan har ofta gett värdefulla diskussioner och väglett oss fram till den lösning JAG vill ha och sen betala för. Men då har både jag och hantverkaren en slags ”gemensam målbild” att jobba mot OCH hantverkaren vet att denne får betalt för ett extra moment eller lite extra noggrannhet eller i vissa fall tvärt om! Jag kanske vill ha ett moment gjort så snabbt som möjligt och ända ska göra om det sen.

Förtroende är bra men kontroll är bättre! Är du med under byggprocessen, kollar mot ritningar osv så upptäcker du lättare om det tänkts tokigt någonstans (det kan både vara du och hantverkaren som tänkt tokigt!) den där klädkammaren som ”räckte till” i storlek på papperet kanske känns allt för liten när väggarna reglats upp. Då går det fortfarande enkelt att ändra. Har du bra kommunikation med hantverkarna be att de säger till om de kommer på något under byggets gång. T ex om hustillverkaren ”snålat in” på en lösning så kanske hantverkaren kan föreslå en lite justering/ändring som gör det bättre för dig? Vi ritade t ex in stooora rum på ritningen som vi sen delade av på plats under bygget. Då blev alla bärande konstruktioner rätt från början och vi kunde justera innerväggar fritt allt eftersom bygget framskred.

Kom ihåg att ”teknik tar plats” ventilationskanaler, el, avlopp, skorsten, dörrars svepyta, funktionsmått, larmkablar, nätverk osv. Bra att bygga in lite ”flexibilitet” så att man kan förändra saker efteråt. Två indragna 50mm markrör utifrån och in kan underlätta i framtiden om man tex vill dra ut el till en friggebod. I vårt fall ville vi ha ”tvättnedkast” från övervåningen. Och en tvättstuga som var 240cm bred. Slutade med att vi byggde aningens längre hus för att vi skulle få till det på ett bra sätt. Marginalkostnaden för 60cm längre hus är ganska låg om man vill uttrycka det så.

Låt det ta tid! Hellre bättre hantverkare och 1år senare än tvärt om.

Ha en REJÄL buffert. Har du råd att bygga för 5 miljoner. Planera ett bygge för 4 miljoner. Då finns det möjlighet att hantera uppkomna situationer och nya önskemål längs vägen. (Ja jag vet att lånelöften och husvärderingar inte riktigt hjälper till i det tankesättet i kontakter med banken osv) Men spänn bågen lagom hårt och se till att kalkylera med fördyringar/ändringar. Gräsmatta, uterum, trädgård, uppfart, markiser, bodar, häckar, inredning, golv i kattvindar och yttervind för förvaring, gardiner, garderober, sandlåda, staket, stensättning, kamin, larm, postlåda, bredband, takrasskydd, garage MED inredning, elstyrd port, tak över groventre, ytterbelysning osv kommer antagligen att tillkomma. Så se till att få med så mycket som möjligt av sådant från början i kalkylen. Så att det inte är dit bufferten ska gå!

Jag skulle föreslå att man vänder på steken. Välj hantverkare först och sen vem som får leverera huset. När vi byggde nytt och i slutändan jämförde 4 vanliga husleverantörer på detaljnivå så blev det i slutändan väldigt små prisskillnader om man ville ha ”så lika som möjligt”. Finns liksom ingen som kan trolla. Prisskillnaderna berodde oftast på olika utföranden. Takkupor, fönster, värmesystem, köksstandard, isolering, antal garderober, OSB-skiva bakom gipsen, råspont i undertaket, ”lull lull” osv. Är det något som inte är så lätt att kolla? FRÅGA husleverantören uttryckligen hur de gör eller vilket fabrikat de använder!

Har själv både byggt nytt och totalrenoverat flera hus. Har i princip alltid kört på löpande och varit engagerad i hela processen. Har valt hantverkare på rekommendationer. Har även fått kräva att moment görs om och även sparkat ut hantverkare som inte skött sig!

Har alltid haft en ”huvudhantverkare” (oftast snickaren i mitt fall) som själv fått välja ut de flesta som denne vill jobba med. En bra hantverkare vill helst jobba med andra duktiga OCH som de är vana att jobba med. Dessutom blir det då lättare att de ”ställer upp för varandra” om något strular, t ex kommer ett par kvällar för att lösa ett visst kort moment fast de egentligen inte riktigt har tid.

Har det i slutändan blivit billigast? Antagligen inte! Har jag fått betala för mycket eller blivit lurad? Nej, jag anser att jag helt enkelt fått vad jag betalat för. Har det blivit som jag vill ha det? Ja det måste jag nog erkänna att det blivit. Skulle jag gjort saker annorlunda om jag gjorde om de idag? Ja antagligen. Man lär sig en hel del under resans gång!

Lycka till så att DITT husbygge inte resulterar i en ”skräcktråd” här.

Hussäljaren
1 Vill sälja standardhus med så lite förändringar som möjligt.


Instämmer, de skiter i hur din tomt ser ut även om husmodellen inte passar tomten. Ändå har de en säljprocess där de så fint beskriver att de först åker ut och tittar på tomten för att hitta rätt husmodell för kunden samt att man kunde rita upp ett hus anpassat till tomten kostnadsfritt.

Men i vårt fall hade vi tittat på husmodeller tillsammans med säljaren och slipat på planlösningar utan att ens tänkt eller utgått från tomten när det dessutom gäller en dålig hörntomt. För en nybörjare är detta omöjligt att veta hur en sådan tomt ska förvaltas eller planeras.

När man är inne i den snurran så går det fort speciellt när man har tusentals funderingar. Om en säljare & A-ritare vilseleder en från början säger att föreslagen placering med massor av stora fönster som vetter mot söder är OK måste ha begått tjänstefel och dessutom med sämsta utsikten eftersom huset vi valt inte kunde placeras på ett annat sätt, sett till entrédörr och utrymmet på tomten. För säljandes skull passade man på att sälja in solglasfönster och påstod att det skulle hjälpa. Att säga att det inte funkar finns inte på kartan, för att för de skulle det innebära massa merarbete och längre väg till affär fast en mardröm för oss. Men när man är dum och naiv och tror allt på vad de säger så kan det bli fel och då sitter man i skiten. Vi grämer oss än idag...:(
 
Nissens
B Bygga2018 skrev:
Hussäljaren
När man är inne i den snurran så går det fort speciellt när man har tusentals funderingar. Om en säljare & A-ritare vilseleder en från början säger att föreslagen placering med massor av stora fönster som vetter mot söder är OK måste ha begått tjänstefel och dessutom med sämsta utsikten eftersom huset vi valt inte kunde placeras på ett annat sätt, sett till entrédörr och utrymmet på tomten. För säljandes skull passade man på att sälja in solglasfönster och påstod att det skulle hjälpa. Att säga att det inte funkar finns inte på kartan, för att för de skulle det innebära massa merarbete och längre väg till affär fast en mardröm för oss. Men när man är dum och naiv och tror allt på vad de säger så kan det bli fel och då sitter man i skiten. Vi grämer oss än idag...:(
Hmm, man kan mycket väl ha stora fönster mot söder. Lösningen är markiser, gärna automatiska. Det fungerar mycket bra! Det är ju bättre att hitta en lösning än att gå och gräma sig.... :)
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Hmm, man kan mycket väl ha stora fönster mot söder. Lösningen är markiser, gärna automatiska. Det fungerar mycket bra! Det är ju bättre att hitta en lösning än att gå och gräma sig.... :)
Du är inte i mina kläder. Önskar att jag kunde lösa det med markiser men vart det fel från början så fortsätter eländet men tyvärr finns det ingen optimal lösning. Vi har en hel vägg 4 meter hög och 8 m bred med stora fasta fönster nedtill och snedfönster upptill i två sektioner till en ryggåsdel.

Nedre fönsterna för varje sektion går att lösa med vertikalmarkiser för ca 30-40k SEK men tyvärr inte för sneda fönster. Där erfordras speciallösning för 100k SEK/sektion alternativt fula korgmarkiser för 30k/sektion för enbart sneda fönster upptill.
Det är alldeles för mycket pengar för att göra denna åtgärd. I dagsläget har vi redan spenderat lameller för 40kkr.

Detta är orimligt då vi hade alla förutsättningar att lyckas om säljarna eller husleverantören vart lite mer engagerade från början. För ni som har planer att bygga nytt.

1. Hitta en husmodell med säljaren och A-ritaren anpassad efter er tomt.
2. Att ha stora fönster är bra då det släpper in ljus men tänk på väderstrecken, kallras och framförallt insyn/utsikt. Det inte alltid bra att ha stora fönster även om vår säljare hade det som tips men tänkte inte dock vilka konsekvenser det ger. En erfaren säljare borde ha helheten kan man tycka.

3. Planera tomten, ta kostnaden när ni har grävaren på plats.
 
B Bygga2018 skrev:
Du är inte i mina kläder. Önskar att jag kunde lösa det med markiser men vart det fel från början så fortsätter eländet men tyvärr finns det ingen optimal lösning. Vi har en hel vägg 4 meter hög och 8 m bred med stora fasta fönster nedtill och snedfönster upptill i två sektioner till en ryggåsdel.

lamell
Nedre fönsterna för varje sektion går att lösa med vertikalmarkiser för ca 30-40k SEK men tyvärr inte för sneda fönster. Där erfordras speciallösning för 100k SEK/sektion alternativt fula korgmarkiser för 30k/sektion för enbart sneda fönster upptill.
Det är alldeles för mycket pengar för att göra denna åtgärd. I dagsläget har vi redan spenderat lameller för 40kkr.

Detta är orimligt då vi hade alla förutsättningar att lyckas om säljarna eller husleverantören vart lite mer engagerade från början. För ni som har planer att bygga nytt.

1. Hitta en husmodell med säljaren och A-ritaren anpassad efter er tomt.
2. Att ha stora fönster är bra då det släpper in ljus men tänk på väderstrecken, kallras och framförallt insyn/utsikt. Det inte alltid bra att ha stora fönster även om vår säljare hade det som tips men tänkte inte dock vilka konsekvenser det ger. En erfaren säljare borde ha helheten kan man tycka.

3. Planera tomten, ta kostnaden när ni har grävaren på plats.
lamellgardiner funkar bra för oss.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
O Orvar777 skrev:
lamellgardiner funkar bra för oss.
Snittar 28-29 grader inomhus normala svenska sommardagar. Varmare dagar 32-35 grader. Tycker du att det funkar för oss?
 
Det är nog tyvärr så i alla nyare hus. Du får helt enkelt vädra eller skaffa luftvärmepump för att kyla.
 
Nästan alla hus försöker att få mycket fönster syd / syd/väst vad jag ser.
 
O Orvar777 skrev:
Det är nog tyvärr så i alla nyare hus. Du får helt enkelt vädra eller skaffa luftvärmepump för att kyla.
Så ska det inte vara... det går att bygga smartare om man får rätt vägledning. Insett nu efter 1 år att luftvärmepump är enda lösningen.
 
B Bygga2018 skrev:
Hussäljaren
1 Vill sälja standardhus med så lite förändringar som möjligt.


Instämmer, de skiter i hur din tomt ser ut även om husmodellen inte passar tomten. Ändå har de en säljprocess där de så fint beskriver att de först åker ut och tittar på tomten för att hitta rätt husmodell för kunden samt att man kunde rita upp ett hus anpassat till tomten kostnadsfritt.

Men i vårt fall hade vi tittat på husmodeller tillsammans med säljaren och slipat på planlösningar utan att ens tänkt eller utgått från tomten när det dessutom gäller en dålig hörntomt. För en nybörjare är detta omöjligt att veta hur en sådan tomt ska förvaltas eller planeras.

När man är inne i den snurran så går det fort speciellt när man har tusentals funderingar. Om en säljare & A-ritare vilseleder en från början säger att föreslagen placering med massor av stora fönster som vetter mot söder är OK måste ha begått tjänstefel och dessutom med sämsta utsikten eftersom huset vi valt inte kunde placeras på ett annat sätt, sett till entrédörr och utrymmet på tomten. För säljandes skull passade man på att sälja in solglasfönster och påstod att det skulle hjälpa. Att säga att det inte funkar finns inte på kartan, för att för de skulle det innebära massa merarbete och längre väg till affär fast en mardröm för oss. Men när man är dum och naiv och tror allt på vad de säger så kan det bli fel och då sitter man i skiten. Vi grämer oss än idag...:(

B Bygga2018 skrev:
Du är inte i mina kläder. Önskar att jag kunde lösa det med markiser men vart det fel från början så fortsätter eländet men tyvärr finns det ingen optimal lösning. Vi har en hel vägg 4 meter hög och 8 m bred med stora fasta fönster nedtill och snedfönster upptill i två sektioner till en ryggåsdel.

Nedre fönsterna för varje sektion går att lösa med vertikalmarkiser för ca 30-40k SEK men tyvärr inte för sneda fönster. Där erfordras speciallösning för 100k SEK/sektion alternativt fula korgmarkiser för 30k/sektion för enbart sneda fönster upptill.
Det är alldeles för mycket pengar för att göra denna åtgärd. I dagsläget har vi redan spenderat lameller för 40kkr.

Detta är orimligt då vi hade alla förutsättningar att lyckas om säljarna eller husleverantören vart lite mer engagerade från början. För ni som har planer att bygga nytt.

1. Hitta en husmodell med säljaren och A-ritaren anpassad efter er tomt.
2. Att ha stora fönster är bra då det släpper in ljus men tänk på väderstrecken, kallras och framförallt insyn/utsikt. Det inte alltid bra att ha stora fönster även om vår säljare hade det som tips men tänkte inte dock vilka konsekvenser det ger. En erfaren säljare borde ha helheten kan man tycka.

3. Planera tomten, ta kostnaden när ni har grävaren på plats.

Det är inte sant, det finns enklare lösningar på vertikalmarkiser som inte är så dyra. Och för de övre fönstrena kan du montera extern reflekterande solfilm, kostar en del men hört mycket bra om den.

Vill du komma ner i pris kan du själv bli återförsäljare åt något av alla markisbolag där finns och få hem allt till inköpspris, det är inte svårare än ett AB och ett mail till valfri markisfabrik.

Själv frångick vi markiser pga vindkänsligheten och beställde ett solsegel.

8x5m stort, kostade lika mycket inkl installation som en bättre markis som inte har i närheten samma mått. Det kan funka på de nedre fönstrena, sen solfilm på de övre.

Stor terrass med solsegel ovanför, trädgårdsmöbler, leksaker och en öppen terrassdörr som leder in i huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Solsegel installerat över en träterrass med utemöbler och vilostolar, omgivet av en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
M maximm skrev:
Det är inte sant, det finns enklare lösningar på vertikalmarkiser som inte är så dyra. Och för de övre fönstrena kan du montera extern reflekterande solfilm, kostar en del men hört mycket bra om den.

Vill du komma ner i pris kan du själv bli återförsäljare åt något av alla markisbolag där finns och få hem allt till inköpspris, det är inte svårare än ett AB och ett mail till valfri markisfabrik.

Själv frångick vi markiser pga vindkänsligheten och beställde ett solsegel.

8x5m stort, kostade lika mycket inkl installation som en bättre markis som inte har i närheten samma mått. Det kan funka på de nedre fönstrena, sen solfilm på de övre.

[bild]
[bild]

Tack för tipset till altanen i vinkeln går att lösa på ditt sätt.

Nu gäller det en fönstervägg som denna :(

https://images.app.goo.gl/KLxv2gG3BQGzLhxL7
 
Nissens
M maximm skrev:
Det är inte sant, det finns enklare lösningar på vertikalmarkiser som inte är så dyra. Och för de övre fönstrena kan du montera extern reflekterande solfilm, kostar en del men hört mycket bra om den.

Vill du komma ner i pris kan du själv bli återförsäljare åt något av alla markisbolag där finns och få hem allt till inköpspris, det är inte svårare än ett AB och ett mail till valfri markisfabrik.

Själv frångick vi markiser pga vindkänsligheten och beställde ett solsegel.

8x5m stort, kostade lika mycket inkl installation som en bättre markis som inte har i närheten samma mått. Det kan funka på de nedre fönstrena, sen solfilm på de övre.

[bild]
[bild]
Snygg lösning ni har!
Har du tips på en bra leverantör?
 
B Bygga2018 skrev:
Tack för tipset till altanen i vinkeln går att lösa på ditt sätt.

Nu gäller det en fönstervägg som denna :(

[länk]
Kolla med en leverantör av solsegel, de borde kunna hitta en lösning till dig. Kolla typ

Beige solsegel över en terrass med uteplatsmöbler och en villa i bakgrunden på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jassaj
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Snygg lösning ni har!
Har du tips på en bra leverantör?
Vi har haft seglet i 2v nu och det har varit helt underbart, totalt frälst! Hur det håller med tiden vet jag ej, men hoppas det håller samma eller bättre än en markis. 10 års garanti på duken, men vad det betyder i praktiken har jag ingen aning om.

Äntligen kan vi vara utomhus på vårt söder/väster-däck, där har vi inte kunnat sitta fram tills nu då ingen i familjen gillar sol. Och vi kan ha uppdraget på fönstrena under solseglet.

https://www.solsegelsverige.se/ har varit hos oss och installalerat allt.

Det började med att grannen skaffade, sen köpte jag och nu ska en 3:e granne installera det imorgon. Det sprider sig som en löpeld :rofl:
 
M maximm skrev:
Vi har haft seglet i 2v nu och det har varit helt underbart, totalt frälst! Hur det håller med tiden vet jag ej, men hoppas det håller samma eller bättre än en markis. 10 års garanti på duken, men vad det betyder i praktiken har jag ingen aning om.

Äntligen kan vi vara utomhus på vårt söder/väster-däck, där har vi inte kunnat sitta fram tills nu då ingen i familjen gillar sol. Och vi kan ha uppdraget på fönstrena under solseglet.

[länk] har varit hos oss och installalerat allt.

Det började med att grannen skaffade, sen köpte jag och nu ska en 3:e granne installera det imorgon. Det sprider sig som en löpeld :rofl:
Super tack för tipset. Bilden där kan vara en lösning för oss...

Samma här ingen här hemma gillar sol. Du ger mig hopp men jag tycker fortfarande att säljaren/husleverantören brustit i sin säljprocess då de inte utgått från vår tomt och jag upprepar, de spelar en stor roll eftersom de är/vart spindeln i nätet. Det suger fortfarande så fort jag tänker på det då vi hade vår fulla tillit till deras kompetens och erfarenhet ang. placeringen av huset. Till hjälp hade vi både ”Arkitekt”-ritaren och säljarn ändå har de manat på att detta är OK för att underlätta deras arbete... 9 av 10 husleverantörer skulle inte ha rekommenderat huset största fönsterrutor rakt mot söder!

Som föregående skribent skrev, vi är ju bara engångskunder!
 
B Bygga2018 skrev:
Så ska det inte vara... det går att bygga smartare om man får rätt vägledning. Insett nu efter 1 år att luftvärmepump är enda lösningen.

Besöker runt nyare (max två år eller nyare) 20-30 småhus varje år, och jo så är det i nya hus. När kraven att bygga så täta hus det går finns så blir det ytterste lite värmeförlust. Korsdrag eller ac är nog ända lösningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.