C
Hej!

Efter att ha kört med skruvmejslar av många olika fabrikat här hemma tidigare tänkte jag nu göra slag i saken och skaffa mig kompletta set.

Jag har provat Wera,Wiha,PB-Swiss och diverse lågpris men ingen av dessa har riktigt fallit mig i smaken.

Jag har kommit fram till att de jag gillar bäst är Bahcos ergo serie. Tycker om greppet på dessa. Helt outstanding. Bara ett problem, stålkvaliten är inget vidare på de nyare generationerna.

Jag tänkte därför försöka samla på mig äldre Bahco Ergo mejslar. Här behöver jag er hjälp.

Senaste generationerna är ”Made in Spain”
Generationerna innan dess ”Made in Germany”

Finns det svenska Bahco Ergo mejslar? Jag har nämligen aldrig sett några i det vilda. Hade de ens börjat göra mjukgrepps-ergon innan produktion flyttades till Belzer i Tyskland? Hur är det med VDE mejslarna?
 
Jag har fått slänga äldre Bahco Ergo på jobbet för att det mjuka ämnet i handtaget har brutits ner och är konstant kladdigt. Åldern på dessa var >10 år. Tror att det är ett välkänt fenomen med mjuka handtag. Så jag skulle inte rekommendera gamla Bahco Ergo med mjuka handtag.

Ytterligare en skruvmejseltillverkare med dåliga handtag är Stanley, fast stålkvalitén ska vara hög.
 
C
S Spoz skrev:
Jag har fått slänga äldre Bahco Ergo på jobbet för att det mjuka ämnet i handtaget har brutits ner och är konstant kladdigt. Åldern på dessa var >10 år. Tror att det är ett välkänt fenomen med mjuka handtag. Så jag skulle inte rekommendera gamla Bahco Ergo med mjuka handtag.

Ytterligare en skruvmejseltillverkare med dåliga handtag är Stanley, fast stålkvalitén ska vara hög.
Vet inte om jag litar på Stanleys stålkvalitet. Köpte en 3.5mm flatmejsel och bröt av spetsen första gången jag använde den. Jag har ett par Spanska bahco som jag däremot inte lyckats bryta spetsen på.

Hade ingen aning om att handtagen på äldre Bahco ruttnar. Kanske får bli ett packe Spanskbahco ändå.
 
MultiMan
Vet inte hur mycket det tillför diskussionen men min mellanbror som är utbildad möbelsnickare klagade högljutt på stålet i även de svenska Ergo när de kom. Minns själv marknadsföringen när de bytte från de gröna till Ergo, att stålet skulle vara av bättre kvalitet och att Bahco därför gjort klingorna tunnare. Min bror älskade de nya handtagen men drog sönder spetsarna på löpande band, något han i stort sett aldrig lyckades med på de gamla, grövre, gröna mejslarna.

Jag fattade beslut utifrån vad han sa och köpte på mig en mängd gröna innan de försvann och hoppade Ergo. Förutom en syl (som jag fick ny på livstidsgaranti), så är alla hela fortfarande såhär 35 år senare. Vi har ungefär lika (rejält) starka händer och underarmar (tänk Karl-Alfred).
 
C
MultiMan MultiMan skrev:
Vet inte hur mycket det tillför diskussionen men min mellanbror som är utbildad möbelsnickare klagade högljutt på stålet i även de svenska Ergo när de kom. Minns själv marknadsföringen när de bytte från de gröna till Ergo, att stålet skulle vara av bättre kvalitet och att Bahco därför gjort klingorna tunnare. Min bror älskade de nya handtagen men drog sönder spetsarna på löpande band, något han i stort sett aldrig lyckades med på de gamla, grövre, gröna mejslarna.

Jag fattade beslut utifrån vad han sa och köpte på mig en mängd gröna innan de försvann och hoppade Ergo. Förutom en syl (som jag fick ny på livstidsgaranti), så är alla hela fortfarande såhär 35 år senare. Vi har ungefär lika (rejält) starka händer och underarmar (tänk Karl-Alfred).
Intressant!

så du menar att det fanns svenska Ergo? Pratar vi de svarta nu eller de moderna handtaget med mjukgrepp?

Det kan ju hända att de slarvade med stålkvaliten redan från början. Ville kunna ta ett lägre pris och sälja mer. Visste inte detta.

Edit: minns de gröna mejslarna från min barndom. Det var som såpa i händerna. De mejslarna bara snurrar i nävarna, man får inget grepp alls.
 
MultiMan
Svarta Ergo med hårda skaft. Som jag fattade var de från Sverige från början, men kan ha missuppfattat det. Köpte ju bara gröna, som jag vet gjordes i Sverige. Var väl t o m ingjutet "Made in Sweden" i handtaget? Kan titta sen.

Har aldrig haft problem med greppet i de gröna, men ergo är ju skönare utan tvekan. Kan bero på rejält starka nypor så tycker jag får bra grepp nästan oavsett vad jag testar.
 
richardtenggren
Har du testat Facom’s mejslar? Rätt trevliga de med!
 
C
richardtenggren richardtenggren skrev:
Har du testat Facom’s mejslar? Rätt trevliga de med!
Nej tyvärr, har aldrig sprungit på några. Annars har man ju klämt på det mesta som finns i byggladorna.
 
Tog ut mitt första set Ergo för 24år sedan. Har bytt lite eftersom och nu är det mest Wera, Whia och Facom. Whia är favorit för el och Facom för skruva i stort.
 
G
Gröna Bacho gillar jag, ibland svenska ibland tyska. Bra stål men halkiga handtag...
 
C
Jag tror det lutar åt PB Swiss ändå. Detta då på grund av stålkvaliten som skall vara riktigt bra.

Någon som har erfarenhet av PB Swiss? Skrivs inte värst mycket på forumet om dessa.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Köpte ju bara gröna, som jag vet gjordes i Sverige. Var väl t o m ingjutet "Made in Sweden" i handtaget? Kan titta sen.
Närbild på en grön Bahco skruvmejsel med texten "BAHCO SWEDEN" präglat på handtaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av två handtag på verktyg, det övre märkt "SPAIN" och det nedre "GERMANY".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Det står "Made in Sweden" på alla mina och inte bara "Sweden". Undrar varför det skiljer?

Tre skruvmejslar med gröna handtag och texten "Made in Sweden" präglat på handtagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det står "Made in Sweden" på alla mina och inte bara "Sweden". Undrar varför det skiljer?
Kanske för att dina är så gamla att fabrikatet Bahco på den tiden var något som var ”Made in Sweden”. Lite senare var det fortfarande ett svensk fabrikat, men med utlandstillverkning parallellt. T.ex. så har den lilla bågfilsbladshållaren funnits med i alla tider, men den är tillverkad i Italien.

De gamla helsvarta Ergo var tillverkade i Sverige. De blev uppmärksammade med ett Utmärkt Svensk Form-pris på den tiden
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag är sekundärkränkt. Tog på mig läsglasögon och vad ser jag (nästan oläsligt) på mina ”svenska” gröna Bahco! Spelar naturligtvis ingen roll men gudars vad det kommer störa mig för all framtid.
Närbild på texten "MADE IN GERMANY" på en grön Bahco-handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.