Inte ett helt seriöst och vetenskapligt test men...
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Blå Bosch, AEG eller Hitachi. Jag som tjej gillar greppet på Hitachi vissa maskiner ligger inte så bra i handen och man blir fort trött men Hitachin funkar bra. Jag har den alltid ställd på borr för det blir starkast vridmoment. Jag har använt min i två år bl.a till att sätta upp stängselisolatorer men även vid renoveringen av mitt hus. Batterierna räcker väldigt länge men jag glömmer att jag har ett i laddaren och efter några dagar laddar det ur sig, det är jag lite irriterad på så nu sätter jag inte i extrabatteriet på laddning innan det jag jobbar med tappat kraft.
 
P xxxscrabblexxx skrev:
Blå Bosch, AEG eller Hitachi. Jag som tjej gillar greppet på Hitachi vissa maskiner ligger inte så bra i handen och man blir fort trött men Hitachin funkar bra. Jag har den alltid ställd på borr för det blir starkast vridmoment. Jag har använt min i två år bl.a till att sätta upp stängselisolatorer men även vid renoveringen av mitt hus. Batterierna räcker väldigt länge men jag glömmer att jag har ett i laddaren och efter några dagar laddar det ur sig, det är jag lite irriterad på så nu sätter jag inte i extrabatteriet på laddning innan det jag jobbar med tappat kraft.
Samma här. Har storlek 7-8 i handskar, oftast kallat damstorlek, trots att jag är kille. Hitachi och Makita ligger skönast i mina händer.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Makita DDF482 är en riktig skitmaskin. Köp inte den. Det gjorde jag. Efter ungefär 100 st 5x100 mm träskruv gav den upp. Dessa drog jag i under en hel dag så maskinen fick vila ordentligt. Tillbaka till Bauhaus samma dag. Det skulle inte g att byta in den då Makita har som policy att alla maskiner ska as in för översyn. Lite sjuk policy om man håller på och arbetar. Efter mycket om och men tog Bauhaus detta på sitt ansvar och tog tillbaka maskinen. Heder åt Bauhaus och jag fick en ny.

Makita svarade aldrig på min e-post och det är ju ett tecken på att de gjort fel. Makita har som andra tillverkare även bra och mindre bra produkter. Dock verkar deras skruvdragare numera vara av undermålig kvalité. Jag har haft äldre skruvdragare från Makita. De har fungerat super trots hårdhänt användande. Makita har att jobba med kvalitén.
 
  • Gilla
jbass och 1 till
  • Laddar…
P postkontrollen skrev:
Makita DDF482 är en riktig skitmaskin. Köp inte den. Det gjorde jag. Efter ungefär 100 st 5x100 mm träskruv gav den upp. Dessa drog jag i under en hel dag så maskinen fick vila ordentligt. Tillbaka till Bauhaus samma dag. Det skulle inte g att byta in den då Makita har som policy att alla maskiner ska as in för översyn. Lite sjuk policy om man håller på och arbetar. Efter mycket om och men tog Bauhaus detta på sitt ansvar och tog tillbaka maskinen. Heder åt Bauhaus och jag fick en ny.

Makita svarade aldrig på min e-post och det är ju ett tecken på att de gjort fel. Makita har som andra tillverkare även bra och mindre bra produkter. Dock verkar deras skruvdragare numera vara av undermålig kvalité. Jag har haft äldre skruvdragare från Makita. De har fungerat super trots hårdhänt användande. Makita har att jobba med kvalitén.
DDF482 är väl den sämre modellen och med kol?
Dock klent att inte palla med oavsett. Aldrig begripit mig på deras modellbeteckning. Lite som dom japanska gatunummer där man numrerat i takt med husen byggdes.
 
  • Gilla
postkontrollen och 1 till
  • Laddar…
K
H Harald Blåtumme skrev:
Vad är det för modell som har en så kass chuck? Till och med den som finns på min billiga Milwaukee M12 BDD har en helt underbar chuck helt i metall som låser borr etc stenhårt via ett smart och kraftigt låssystem med mikroklick. Superlätt att låsa och låsa upp. Minst lika hård låsning som på min Hilti TE2-M med 13mm chucken monterad... vilket är en helt otroligt fin chuck även den.
M18 BLDD.
Den gav upp idag efter att ha skruvat 28 trallskruvar. Led dioden lyser och batteriet är fullt men maskinen går inte.
 
Angående grepp i näven, absolut viktigt. Skjuter även litet pistol och vet hur minsta lilla kan påverka stabilitet etc.

Vad gäller Milwaukee M12 så har de satt tre celler - förmodar typ 18650 - packat i handtaget och det gör att det blir ett ganska maffigt handtag. Bra tycker jag som har rätt långa fingrar, även frugan gillar det. Så här ser det ut på min vänsternäve och påminner om hur det ser ut på frugans högernäve (vi är båda högerhänta så högran är 1/2 - 1 nummer större som vanligt).

Har man kortare fingrar så kan jag tänka mig att det finns alternativ med bättre passform.

En hand håller en Milwaukee M12 borrskruvdragare i ett grönt trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person håller en röd och svart Milwaukee M12 borr med ett stort handtag i en trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Angående olika maskiners kvalitet lär det finnas lika många åsikter som det finns hantverkare och hemmapulare.
Under mina år som snickare har jag prövat de flesta märken. Överlägset bäst enligt mig är Mafell. Har deras sticksåg och den stora klyvsågen (de har också tillverkat bland annat Hiltis cirkelsågar). Ergonomin är grym och de känns helt oförstörbara.
Festools Kapex är också en favorit.
Annars använder jag Bosch 12-voltsskruvdragare till nästan allt (inredningssnickare). Håller 4-5 år av daglig användning innan chucken ger upp. Hade hellre använt Festool men de har en tendens att försvinna på byggena. Föredrar däremot Bosch batteridrivna sticksåg över Festools, skönare att hålla i (men det vara vanan som spelar in).
Har dålig erfarenhet av framför allt DeWalt och Milwaukee, aldrig använt någon av deras batterimaskiner som hållit över tid.
Apropå Hilti, deras skruvdragare och flera andra batterimaskiner tillverkas väl fortfarande av Panasonic? Ett alternativ för privatpersoner med gott om verktygspengar.
 
K Kortling skrev:
M18 BLDD.
Den gav upp idag efter att ha skruvat 28 trallskruvar. Led dioden lyser och batteriet är fullt men maskinen går inte.
Är Reklamera en option? Låter märkligt och otypiskt.
 
Tombrittberg
P Patrik.L skrev:
DeWalt ALLA dagar i veckan!

Har spikpistol som skjutit tusentals spik utan ett enda fel, skruvdragare i 2000 kronorsklassen som dragit tusentals skruv den med och still going strong utan tecken på försämring.

Som sagt är dessa maskiner ej från värsting segmentet utan i mitten kan man väl säga.
Har aldrig provat de Walt har ofta varit för dyra, har en Bosch blå 10.8v från - 05 och en Hitachi lågpris från - 15,
grymt nöjd med bägge. När det gäller skruvautomat blev det en FESTOOL, det sved i skinnet att hosta upp 8000:- men den fungerar.
 
Tombrittberg
Silver78 Silver78 skrev:
DDF482 är väl den sämre modellen och med kol?
Dock klent att inte palla med oavsett. Aldrig begripit mig på deras modellbeteckning. Lite som dom japanska gatunummer där man numrerat i takt med husen byggdes.
Vad jag vet så har väl alla elektriska handverktyg varit utrustad med kol, både 220v och laddbara. Har en AEG 220v vinkelslip som köptes 1972, går än i dag, aldrig servad. Tycker att vanligaste felen som dyker upp på laddbara är väl batteriproblem, verkar fungera bättre sen Litium batterierna kom. Älskar min Hitachi 18v skruvdragare.
 
Tombrittberg
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Hitachi 18v
 
Isakare Isakare skrev:
Jo, men senaste borrmaskinen jag köpte har dålig chuck, inte alls lika bra som på den 8 år gamla maskin den ersatte. Så även där verkar kvaliten skjunka. Men jag har full flora med Hita/Hiko ju jobbet, och det är riktigt bra grejer, förutom laddarma där fläkten låter värdskrig, Makitas låter som en susning i jämförelse.
Bäst dock är att man kan ladda med 12 volt i bilen, men den finessen är borta på de nyare laddarna.

Men senaste slagskruvdragaren WH 18DBDL2 men nya lilla 3A batteriet är en dröm att jobba med.
Vilken maskin är det som har dålig chuck?
Jag stör mig på chucken på DS18DBSL då den har tendenser att skruva upp sig själv när den stannar av motorbromsen.
Chuckarna på DS18DBL2 och efterföljaren DS36DA (närmast identisk maskin men 36 volt) är däremot de bästa jag använt.
Håller helt med om att slagskruvdragaren WH18DBDL2 är fantastisk.
 
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Vad jag vet så har väl alla elektriska handverktyg varit utrustad med kol, både 220v och laddbara. Har en AEG 220v vinkelslip som köptes 1972, går än i dag, aldrig servad. Tycker att vanligaste felen som dyker upp på laddbara är väl batteriproblem, verkar fungera bättre sen Litium batterierna kom. Älskar min Hitachi 18v skruvdragare.
Jag menade inte att maskinen skulle vara sämre för att den är utrustad med kol utan att i de nyare sortimenten, där tillverkaren har flera alternativ att tillgå, är budgetvarianten ofta med kol.
Har själv några Hiltimaskiner som jag köpte begagnade från en byggfirma, minst 30 år gamla, som fungerar ypperligt än idag. Jag tror inte det görs sådan kvalité längre.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Köpte min Makita 2007 på Ebay , den var svart/vit från början . Har bytt skalet och växellåda under åren . Har byggt ett hus och garage med den (y)
[bild]
Produktionen kanske inte hunnit flyttas till skitlandet 2007?
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.