Sedan kom ett moment som jag drog mig för i flera veckor: byte av avloppsstammen.

Som sagt så hade tidigare ägarna bytt avlopp i samband med badrumsrenovering, och förutom den öppna Y-grenen så var det inget fel på det. Men det låg lite för högt, typ 2 cm under golvet. För att få fall ända bort till andra badrummet (där golvet skall sänkas med 15 cm) så ville jag få ner det en bit. Det skulle också till lite nya förgreningar för tvättstuga och annat, och även förberedelser för framtida renoveringar.

Finns tyvärr inte många bilder på det här momentet, då det var en rätt stressig dag och jag var ensam.
Här kan man dock få en uppfattning om hur kul det var. Jag grävde fram avloppet ca 2 m från husväggen. Eftersom grundvattnet ligger så högt så vattenfylldes gropen. På bilden syns min dränkbara pump, som är inslagen i ett paket av markduk och makadam.
Grävd grop med avloppsrör i vattenfylld utgrävning med dränkbar pump inslagen i markduk och makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det gällde att pumpa ur vattnet och sedan hopp i och på det gamla röret med bågfilen. Det gick ju inte att få bort allt vatten såklart, och som ni redan vet så är det bara lera överallt på tomten. Så där stod jag, halva stövelskaften nere i leran med vattnet stigande runt anklarna och sågade i avloppsröret. Sedan stå där och desperat försöka trycka dit en skarvmuff... det var inte kul!

Men det gick i alla fall. Här är det bytt på insidan.
Nylagt avlopp med böjda rör och skarvmuff, verktyg och material strödda över grusgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev en lite lustig snork på anslutningen från toan däruppe, men vid det här laget var det inte aktuellt att göra några omtag av estetiska skäl. Jag fixar väl till det någon gång i framtiden när jag får lust. Och den toan skall ändå rivas om några år är tanken så blir det inte fixat innan dess är det ingen katastrof.

Ölen jag tog den kvällen var den bästa på länge...
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Lite mer utbyggnad av avloppet. Här syns också en PEM-slang som kommer in genom samma hål som avloppet. Det skall bli vår nya inkommande vattenledning är det tänkt. Den borde väl ha varit i skyddsrör, men i den allmänna djävligheten var det här det bästa jag mäktade med.

I värsta fall kan man kanske trycka in en klenare PEM-slang genom den där, i ännu värre fall får man väl gå genom väggen på något vänster.

Renoveringsprojekt med avloppsrör och PEM-slang i ett grusfyllt utrymme med verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Sedan var det dags för lite isolering. Blev 10 + 5 cm EPS S80 då det var det enda jag kunde hitta "på hyllan".
Byggplats med EPS-isolering, avloppsrör och vattenledningar i ett ouppbyggt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avlopp, förberett för diverse toaletter och annat, samt kallvatten och inkommande vatten.
Installation av avloppsrör och förberedelse för isolering i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Efter det var det bara att börja dra rör. Det blev lite trängre på höjden än vad jag hade tänkt mig, då jag hade hoppats på att kunna få avloppet ytterligare en eller två dm längre ner.

Jag spårade ner en "huvudstam" för varmvattnet samt ett tunnare rör för VVC i mellersta lagret cellplast, och även varm- och kallvatten till tvättstugedelen.
Installation av rör i vägg och golv med isoleringscellplast och golvvärmefördelare i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan blev det mer rör. Lite värmerör och lite plusprisol som skall gå till en vattenmantlad kamin är tanken. De lades mellan de övre cellplastskivorna, sedan fyllde jag igen med fogskum.
Installation av rör i byggprojekt, inklusive avlopp och rör för golvvärme med synliga cellplastskivor och fogskum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ännu mer rör! Här har också golvvärmefördelaren kommit på plats
Rörinstallationer och fördelare för golvvärme på cellplast i pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Det är ju 25 m på en rulle plusprisol, så lika bra att slänga ner resten också. Den kanske blir till frikyla i framtiden.
Samt två pex-rör som inte direkt har någon bestämd funktion än, men hellre för mycket än för lite. Här är alla rör på plats.
Installation av rör och avlopp med plusprisol, pex-rör och lecakulor i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Runt avloppsrören fyllde jag på med lecakulor. Vet inte om det var någon bra idé, men det ger väl lite bärighet under cellplasten. Här ser man också golvbrunnen till en framtida dusch.
Installation av rör och avlopp med lecakulor runt, plus cellplast för golvkonstruktion under byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och golvbrunnen i framtida pannrummet/tvättstugan.
Installationsbild med avloppsrör, golvbrunn, och isolering i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
Jag förberedde för två framtida golvvärmeslingor genom att dra tomrör i cellplasten, och sedan var det dags för golvvärme.
Installationsarbete med tomrör för golvvärme och synlig golvvärmefördelare på en cellplastisolering i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av golvvärme med tomrör i cellplast, form för gjutning ovanpå sula, ej idealisk placering av värmeslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovan kan man också se att jag har börjat på formen inför gjutningen. Jag har gjort så att jag ställde formen ovanpå sulan.
Installationsfasen för golvvärme med tomrör och formarbete ovanpå cellplast och betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigt golv blir ett par cm över sulans överkant. Tanken är att fylla ut det med finbetong. Jag vill ha det nya golvet "flytande".
Förarbete för golvvärmeinstallation med tomrör i cellplast och formar för gjutning i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutnngen blev därför två separata gjutningar, på var sin sida om hjärtväggens sula. Men jag var tvungen att få igeonom några golvvärmeslangar, så jag gjöt in skyddsrör. Så här i efterhand blev det väl inte helt idealiskt, men det skall nog funka. Det får ju till följd att det inte blir någon golvvärme just där, men det får jag leva med.
Golvvärmeinstallation med tomrör i cellplast inför gjutning, omgiven av träformar och en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggplats med tomrör för golvvärme i cellplast och formen inför betonggjutning nära en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Sedan lades resten av golvvärmen. Jag kör LK rakt igenom förutom lite rörböjningsstöd och så som jag köpte på golvvärmebutiken.se. Här blev det tydligen inte så många bilder, men det gick ju rätt fort.

Provtryckning! Jag insåg senare att det hade kunnat göras betydligt enklare, men men, det får bli nästa gång!
Installation av golvvärme med synliga LK-rör, fördelare och verktyg för provtryckning på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provtryckning av golvvärme med en tryckmätare och kopplingar monterade i en röd verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Dags för lite armering! Jag körde 6150-nät. Jag lade ut minst dubbelt så många distanser som man skall behöva, men jag fick ändå gjuta fast nätet i hörnen för att det inte skulle flexa upp. Man kan också se att jag har limmat kantisolering mot sulan och formen.
Armeringsnät på golvet med många distanser, värmeslinga, och kantisolering vid väggar i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Armeringsnät med många distanser och värmeslinga på byggarbetsplats inför gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mot pannrummet avslutades med en rak kant, där dubbar jag fast resten av golvet när jag gjuter det.
Armering i byggprojekt med nät, distanser, kantisolering, värmeslinga och rörhärvan redo för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag slängde ner en värmeslinga i golvet också, bara för att. Jag fick med den i ett blocketfynd, så det kostade inget extra. I det framtida badrummet gjorde jag också en nedsänkning för duschen med reglar som jag fäste med buntband i armeringen. Jag tycker inte att det brukar funka så bra med "bara fall" i duschen i ett litet badrum, det blir lätt vatten över hela golvet. Så här är tanken att sänka ner duschgolvet någon cm.
Golv under konstruktion med armeringsnät, distanser och rörinstallationer inför gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Armeringsnät med distanser och värmeslinga på betonggolv med rör och reglar för duschutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man hela den härliga härvan av rör som väntar på att rullas fram till sin slutdestination, om något år eller så om allt går som det skall.
Armeringsnät med många distanser på byggarbetsplats, omringat av rör och kabelhärvor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Senior och 1 till
  • Laddar…
Gjutning! Det här lejde jag bort till proffs, så den dagen var jag bara åskådare.
Betongbil och gjutarbetare förbereder gjutning av golv vid en bostad i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Proffs gjuter betonggolv över värmeslingor i en källarlokal, med armeringsnät och installationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultatet! Golvet slodades bara, tanken är att lägga klinker överallt, och enligt gjutaren skulle det gå bra att klinkra direkt på den slodade ytan. I nedsänkningen för duschen skall jag flytspackla senare.
Nyligen gjuten och slodad betonggolv med nedsänkning för dusch i en källarlokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyggjuten och slodad betonggolv i ett källarutrymme med råa tegelväggar och ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag frågade han som gjöt om jag skulle koppla in frånluftsfläkten, men han sade att det inte var någon poäng med det. Så här i efterhand skulle jag kanske ha gjort det. Det var rena tropikhettan i källaren på kvällen och det bara rann kondens längs väggarna. Men det torkar ju upp så det gjorde nog inte så mycket. Plan och fint blev det i alla fall, förutom på några småställen som jag fixar senare.
 
  • Gilla
Hus tomte och 2 till
  • Laddar…
Och med det är vi framme vid hur det ser ut nu i princip. Tre dagar efter gjutningen, på min första semesterdag, så gick jag och drog av hälsenan. Jag krigade på en vecka innan jag uppsökte vården och hann riva lite av formen och stöden för alla rör, men sedan tog det stopp. Så jag har hoppat på kryckor de senaste månaderna och kommer väl fortsätta med det ett tag till.

Jag kommer väl kunna börja fixa mer och mer allteftersom rehaben fortskrider, men skall man vara realist så är det nog först i december som man kan börja komma igång lite igen. Så till dess kamrater!
 
  • Gilla
  • Ledsen
Afterquake och 6 till
  • Laddar…
Krya på dig Kamrat Joakim!
 
  • Gilla
joakim_j
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Och med det är vi framme vid hur det ser ut nu i princip. Tre dagar efter gjutningen, på min första semesterdag, så gick jag och drog av hälsenan.
Aj! Hur 17 lyckades du med det? Krya på dig. Arbetsledning utav familjen från en stol kan vara skönt ibland :cool:
 
C cap skrev:
Aj! Hur 17 lyckades du med det? Krya på dig. Arbetsledning utav familjen från en stol kan vara skönt ibland :cool:
Tack! Det var badminton... man är inte ung längre tydligen...
 
I veckan så var jag på besök hos läkaren som kollade på senan med ultraljud. Han sade att allt såg bra ut och att senan var nästan helt läkt. Sjukgymnasten som också var där tyckte det lät bra och ville att jag skulle testa att gå upp på tå och gradvis lägga över tyngden på den trasiga foten. Jag var lite tveksam, men han sade att när senan är så här pass läkt finns det ingen risk att den går av av bara kroppstyngden.

Det visade sig inte riktigt stämma, så nu är senan av igen. När jag kom in för ett nytt ultraljud dagen efter för att bekräfta att den är av så sade läkaren: "så kan det gå, jag lämnar inga garantier".

Så nu börjar allt om igen. Minst två månader till på kryckor. Har jag tur kan jag börja gå någorlunda normalt igen framåt februari nästa år.

Så det blir en lite längre paus i tråden än tänkt.
 
  • Ledsen
Tule54
  • Laddar…
Kämpa! Uppdatera oss med dina drömmar och bilder på trädgårdsslangen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.