Nissens Nissens skrev:
Jag tror inte att man nödvändigtsvis är bättre än någon annan att bygga nytt bara för att man råkat bott i villa innan. Det går utmärkt ändå.
Jag byggde min villa för 16 år sedan, innan dess hade jag bott i lägenheter och radhus.
Jag var själv byggherre och det var en intensiv tid, men allt gick bra och inom budget. Jag bor fortfarande kvar i huset. Jag är nöjd med precis allt, utom en sak som varit enerverande i många år. Jag valde Tanumfönster med lösa spröjs. Redan efter några år började spröjsen ramla ned, och ibland går de i bitar. Detta har genom åren varit helt hopplöst. Har pratat med Tanumfönster, och de skickade påsar med nya plastclips... dessutom är infästningarna i fönsterkarmen helt oskyddade för väder och vind, de har bara borrat i karmen och tryckt in ett plastclips!!! Så jag får alltid se till att täta dessa infästningar. Rätt otroligt att en så länd leverantör arbetar på ett så undermåligt sätt.
Nu börjar många av spröjsen se rätt tråkiga ut, få se hur man kan lösa detta...
Kändes om inte annat bra att skriva av sig om detta. ;)
Vi hade detta problem med spröjs på en villa vi byggde dock ett annat märke.
När kund får problem med spröjsen så kontaktar kunden oss vi kontaktar fönstertillverkaren.
Dom skickar ny spröjs på påse vi får dock sätta upp dom detta var inom 2 år då huset byggdes.
Ca 6 mån efter 2 års besiktningen återkommer kund med spröjs problem dom vill ha nya igen eller nya fönster.
Fönstertillverkaren betalar inte nya fönster, vi som liten firma kan ju inte stå för nya fönster.
Kund sur och hotar med stämning.
Så lätt är det att få en sur kund som ska stämma eller gå till tidning eller skriva skit om en på nätet.
Så ibland är inte alla problem så jätte lätta att lösa.
 
  • Gilla
jassaj
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tror att de flesta av oss har i olika sammanhang någon gång fått reklammera en vara eller en tjänst, eller bara en enkel sak som felatig prismärkning i en butik.
Har funderat på om det vore en affärsmodell. Se till att ofta leverera saker med några (för mig) välkända fel, och sedan rätta detta på ett sätt som rimligen är över kundens förväntan.
Så gjorde Toyota i USA eftersom de upptäckte att de inte hade nån kundrelation - folk köpte sin bil och sen var de borta. Ingen merförsäljning av tillbehör eller reservdelar - inget. Så de började skruva loss nån liten pryl innan leveransen så kunden skulle komma tillbaka så de fick skruva åt den och bjuda på kaffe.
 
Mitt förra hus byggde vi nytt, på totalentreprenad. Massor småfel har vi upptäckt både i samband med inflyttning och senare. Mycket av det har åtgärdats, med varierande resultat.. Jag bor inte längre kvar i det huset, men har nu fått reda på i samband med att klämring mm skulle åtgärdas i ett badrum (slutade med att hela badrummet fick göras om) att hela underarbetet i badrummet var tveksamt (enligt aktuell hantverkare, helt oacceptabelt).
Skulle jag bygga på samma sätt idag skulle jag dyka upp på byggarbetsplatsen var och varannan dag och inspektera, då jag idag vet mer om bygge, och hade tagit reda på mer om just momenten och eventuella problemområden som skulle ingå i mitt bygge.
Aldrig att jag skulle lita blint på entreprenören...
Men sen gäller det ju också att kunna stå på sig om man upptäcker tveksamheter..
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Började precis som du att kolla efter hustillverkare men blev både negativt överraskad över allt jag läste och tyckte att de flesta var rätt oflexibla med vissa typer av ändringar, tex om man vill ha mer fönster etc. och den typen av ändringar som påverkar konstruktionen.

Vi fick sedan tips om ett lite mindre byggföretag som byggde väggar färdigt i egna lokaler precis som dom stora tillverkarna men anpassade precis som man vill ha det. I slutändan blev det nästan 300 000 billigare än att gå med den ”lågpristillverkaren” vi funderade på att skriva kontrakt med i början. Och då fick vi mer fönster och mer isolering än hos lågpristillverkaren så efter det skulle jag aldrig gå med en stor tillverkare om jag är beredd att lägga lite mer tid själv och inte bara vill peka på ett hus i en katalog och sedan ha det stående på tomten i standardutförande x månader senare.

Fortsätt att kolla marknaden och inspireras av de stora men försök hitta ett byggföretag där du är en viktig kund och där dom har en stolthet i att bygga så bra hus som möjligt, inte så billigt som möjligt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi köpte från Västkuststugan. Bara husstommen.
Jag ändrade hela planlösningen, flyttade entré och la till 6 kvm vid köket. De var otroligt tillmötesgående och ritade om, precis allt jag ville.
Sedan valde vi i byggfirma i samma ort. Det ligger i deras intresse att göra ett bra jobb, då kundkretsen finns i närområdet. Vi använde andra entreprenörer som de rekommenderade och var 95% nöjda med det. En felbeställning av fönster fixade husfirman till inköpspris.
Jag skulle aldrig beställa totalentreprenad. En massa utländska byggfirmor, som inte kan språket och bara ansvarar mot husfirman. När tiden börjar rinna ut, tar man genvägar både här och där.
Nej, lägg hellre några extra hundratusen på byggnationen, det är mitt råd.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Lisa&Sluggo
L Thyrfalk skrev:
Jag är nog inte den enda som går i nybyggartankar som börjat med att beställa hem kataloger från olika leverantörer för att sedan lägga en efter annan åt sidan när jag dyker på en Facebook-recension eller byggahus-inlägg som varnar för en viss tillverkare i långa beskrivningar av alla problem de stött på utan åtgärd. Till slut ligger inga kataloger kvar i högen och man vill aldrig fundera på att bygga hus igen.

När jag reflekterat lite över detta har jag två tankar jag gärna delar med mig av, och där mer erfarna användare gärna får berätta hur rätt eller fel jag har.

1. Tänk på att olika tillverkare är olika stora - om Byggahus siffror stämmer så färdigställer exempelvis Eksjöhus ca 400 hus om året, vilket innebär att du kan förvänta dig i dubbelt så många missnöjda inlägg om dem jämfört med Hjältevadshus som färdigställde hälften så många hus under samma period. Hittar du inte dubbelt så många missnöjda inlägg hos Eksjöhus kan du anta att de har färre missnöjda kunder som en procent av sina leveranser.

2. Vissa tillverkare erbjuder inte totalentreprenad, exempelvis hittar jag få arga inlägg om Fiskarhedenvillan vilket jag tror kan bero på att de enbart levererar byggsatsen och separata avtal krävs med byggfirma. Eftersom det är vid bygget, inte byggsatsen, problem ofta uppstår så kommer missnöjda kunder vara mer benägna att klaga på byggfirman, inte Fiskarhedenvillan.

3. Även om det går att hitta missnöjda kunder hos alla tillverkare ser jag ändå inte vid summering mer än en handfull per år, tillverkar någon 400 hus om året och du enbart hittar 4-6 missnöjda kunder det året bör ändå närmare 98-99% av husmottagarna vara nöjda eller tillfreds med sina nya hus.

Så vad bör man göra? Viktigast tror jag är att titta på när i tiden någon var missnöjd med en hustillverkare, om de hade totalentreprenad med hustillverkaren som ansvarig för alla moment, samt var i landet och med vilken byggfirma arbetet gjordes.
Mkt intressant tråd!
Flyttade in i nybyggt för 2 år sedan. Fortfarande massa felaktigheter som inte är åtgärdade. Hoppas fortfarande att de ska fixa allt.
Tror att det är många som jag, som inte törs skriva om vilken husfirma, byggare, elektriker,röris ja alla inblandade av rädsla för att åtgärder blir ännu svårare att få igenom.
Kommer aldrig våga bygga nytt igen.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Finns en inneboende konflikt i det här.

Husköparen
1 vill ha bästa möjliga hus
2 vill ha bästa hantverkarna
3 har ibland/ofta begränsad erfarenhet kompetens själv angående hus, konstruktioner, projektledning osv
4 mycket fokus ligger av naturliga skäl på planlösning, utseende, tillval osv. Där både önskemålen och detaljkunskapen finns.
5 en stark förkärlek för ”fasta priser” där man som köpare vill skjuta över ”alla risker” på annan part.
6 gärna ha fast pris även på alla markarbeten och andra saker där det ibland är väldigt svårt att uppskatta i förväg.
7 vill ha lägsta möjliga pris
8 bygger många gånger ”på gränsen” för vad man klarar av ekonomiskt (liten buffert)

Hussäljaren
1 Vill sälja standardhus med så lite förändringar som möjligt.
2 Måste hitta hantverkare runt om i landet som de inte kan känna till fullt ut
3 Kan inte betala toppriser till hantverkarna
4 Behöver kunna erbjuda ”snabb byggstart och en snabb process” (där de mest eftertraktade hantverkarna är uppbokade långt framöver)
5 Måste kunna erbjuda konkurrenskraftiga priser/prisuppskattning

Resultat
Det blir på något sätt en ohållbar ekvation med tanke på hur mycket som ingår i färdigställande av helt hus med grund och eventuellt tomt. Tror också många kunder (inklusive oss själva då vi byggde) vill skynda på i processen. Tror allt det här sammantaget är bakgrunden till vissa av skräckhistorierna man ser.

Hur kan man göra?
Tror nyckel ligger i att
Gör en grundlig research och kolla framför allt upp hantverkarna som ska användas till alla olika moment. Ta referenser, leta reda på hus de byggt och kolla fysiskt på de. Prata med deras kunder. Det är till slut hantverkarnas kompetens/noggrannhet som ger det resultat du ser. Ett lyxkök som är bedrövligt monterat ser aldrig bra ut. Å andra sidan är de bästa hantverkarna sällan billiga eller lediga med kort varsel.

Inget blir perfekt på ett helt hus, eller du vill antagligen inte betala för den noggrannheten helt enkelt. Så har realistiska förväntningar på slutresultatet OCH hur smidig processen blir. Inte ens nyckelfärdigt är så ”nyckelfärdigt” som en del önskar/tror.

Fundera på om du med dina förutsättningar, erfarenhet, engagemang ändå törs använda löpande pris OCH med duktiga välrenommerade hantverkare. Javisst du tar risken för fördyrande saker som dyker upp men det är ändå ditt hus och din tomt du valt.

KOMMUNIKATION före och under bygget. Se till att du är med under byggets gång så att ni kan diskutera olika saker/situationer som dyker upp. Dvs de berättar olika alternativ och bedömda kostnader, du beslutar och betalar för det du väljer. Finns förutsättningar att det här funkar om du har löpande pris. Är det fast pris så blir det genast svårare. Då finns incitament att hantverkaren vill göra den snabbaste och billigaste lösningen. Ofta brukar jag ställa frågan till hantverkaren ”-hur skulle du gjort i den här situationen om det var ditt hus?” Den frågan har ofta gett värdefulla diskussioner och väglett oss fram till den lösning JAG vill ha och sen betala för. Men då har både jag och hantverkaren en slags ”gemensam målbild” att jobba mot OCH hantverkaren vet att denne får betalt för ett extra moment eller lite extra noggrannhet eller i vissa fall tvärt om! Jag kanske vill ha ett moment gjort så snabbt som möjligt och ända ska göra om det sen.

Förtroende är bra men kontroll är bättre! Är du med under byggprocessen, kollar mot ritningar osv så upptäcker du lättare om det tänkts tokigt någonstans (det kan både vara du och hantverkaren som tänkt tokigt!) den där klädkammaren som ”räckte till” i storlek på papperet kanske känns allt för liten när väggarna reglats upp. Då går det fortfarande enkelt att ändra. Har du bra kommunikation med hantverkarna be att de säger till om de kommer på något under byggets gång. T ex om hustillverkaren ”snålat in” på en lösning så kanske hantverkaren kan föreslå en lite justering/ändring som gör det bättre för dig? Vi ritade t ex in stooora rum på ritningen som vi sen delade av på plats under bygget. Då blev alla bärande konstruktioner rätt från början och vi kunde justera innerväggar fritt allt eftersom bygget framskred.

Kom ihåg att ”teknik tar plats” ventilationskanaler, el, avlopp, skorsten, dörrars svepyta, funktionsmått, larmkablar, nätverk osv. Bra att bygga in lite ”flexibilitet” så att man kan förändra saker efteråt. Två indragna 50mm markrör utifrån och in kan underlätta i framtiden om man tex vill dra ut el till en friggebod. I vårt fall ville vi ha ”tvättnedkast” från övervåningen. Och en tvättstuga som var 240cm bred. Slutade med att vi byggde aningens längre hus för att vi skulle få till det på ett bra sätt. Marginalkostnaden för 60cm längre hus är ganska låg om man vill uttrycka det så.

Låt det ta tid! Hellre bättre hantverkare och 1år senare än tvärt om.

Ha en REJÄL buffert. Har du råd att bygga för 5 miljoner. Planera ett bygge för 4 miljoner. Då finns det möjlighet att hantera uppkomna situationer och nya önskemål längs vägen. (Ja jag vet att lånelöften och husvärderingar inte riktigt hjälper till i det tankesättet i kontakter med banken osv) Men spänn bågen lagom hårt och se till att kalkylera med fördyringar/ändringar. Gräsmatta, uterum, trädgård, uppfart, markiser, bodar, häckar, inredning, golv i kattvindar och yttervind för förvaring, gardiner, garderober, sandlåda, staket, stensättning, kamin, larm, postlåda, bredband, takrasskydd, garage MED inredning, elstyrd port, tak över groventre, ytterbelysning osv kommer antagligen att tillkomma. Så se till att få med så mycket som möjligt av sådant från början i kalkylen. Så att det inte är dit bufferten ska gå!

Jag skulle föreslå att man vänder på steken. Välj hantverkare först och sen vem som får leverera huset. När vi byggde nytt och i slutändan jämförde 4 vanliga husleverantörer på detaljnivå så blev det i slutändan väldigt små prisskillnader om man ville ha ”så lika som möjligt”. Finns liksom ingen som kan trolla. Prisskillnaderna berodde oftast på olika utföranden. Takkupor, fönster, värmesystem, köksstandard, isolering, antal garderober, OSB-skiva bakom gipsen, råspont i undertaket, ”lull lull” osv. Är det något som inte är så lätt att kolla? FRÅGA husleverantören uttryckligen hur de gör eller vilket fabrikat de använder!

Har själv både byggt nytt och totalrenoverat flera hus. Har i princip alltid kört på löpande och varit engagerad i hela processen. Har valt hantverkare på rekommendationer. Har även fått kräva att moment görs om och även sparkat ut hantverkare som inte skött sig!

Har alltid haft en ”huvudhantverkare” (oftast snickaren i mitt fall) som själv fått välja ut de flesta som denne vill jobba med. En bra hantverkare vill helst jobba med andra duktiga OCH som de är vana att jobba med. Dessutom blir det då lättare att de ”ställer upp för varandra” om något strular, t ex kommer ett par kvällar för att lösa ett visst kort moment fast de egentligen inte riktigt har tid.

Har det i slutändan blivit billigast? Antagligen inte! Har jag fått betala för mycket eller blivit lurad? Nej, jag anser att jag helt enkelt fått vad jag betalat för. Har det blivit som jag vill ha det? Ja det måste jag nog erkänna att det blivit. Skulle jag gjort saker annorlunda om jag gjorde om de idag? Ja antagligen. Man lär sig en hel del under resans gång!

Lycka till så att DITT husbygge inte resulterar i en ”skräcktråd” här.
 
  • Gilla
  • Älska
lbs51 och 8 till
  • Laddar…
C
En husaffär,d.v.s. bygger ett hus gör man kanske inte så många ggr. i sitt liv..Jag är 75 år och har byggt nytt hus 2 ggr, Vi har köpt begagnade hus 10 ggr.... Vad jag vill säga att detta är en sällanköpsvara och husleverantören räknar inte med att du kommer tillbaka o köper ett hus till....Så egentligen var "spelar det för roll" vad de levererar....Krasst sett o enögt ...jag bortser från den dåliga pr de får av dig som husköpare... Eftersom vi haft så många hus,totalt sett, har jag också lång erfarenhet av att använda mig av entrepenörer på många olika ställen i landet... Det finns guldkorn bland entrepenörerna men de är få,tyvärr....o det gäller alla entrepenörer på ett bygge....Det gäller bara att hitta dem...Referenser,referenser,referenser är ledordet......
 
Bra tråd och mycket bra feedback!
Vi byggde ett Älvsbyhus för över 10 år sen. Och det var inga som helst problem med byggandet, men lite problem med att åtgärda fel efter besiktningen och tjafs i 2 år om detaljer. Vi inser dock att vi hade tur för det finns väldigt många marddrömshistorier om bl.a Älvsbyhus och just när vi väntade på vårat hus så gick TV4s program om Älvsbyhus i TV så lite nervös var man. Ä-hus taktiken är ju att bygga huset så mycket som möjligt i fabrik (vilket leder till o-kuliga saker som brist på takplattor och golv där skåp monterats från fabrik) och sen lejer dom ut själva byggandet till ett fristående byggteam. I vårat fall hade vi ett bra byggteam och allt gick bra med bygget och vi var väldigt nöjda. Men som sagt, vi hade tur och vårat bygge var en del av ett stort byggprojekt där 3 gator skulle byggas av mestadels Älvsbyhus så det underlättade ju. Jag vet inte om jag skulle våga ge mig in på ett byggprojekt med dom för att bygga ett enda hus på en tomt jag hittat ute i bushen.
Såklart var vi väldigt noga att se till så priset var fast med vite baserat på resultatet av besiktningen och inflyttningsdag. Det enda säljaren lurade oss på var "bortforsling av massor efter vi grävt grunden" som vi sen insåg egentligen var en del av "grovplanering av tomten" och skulle ingått, men det var ganska liten grej tyckte jag dåg med tanke på hur nöjda vi var med huset i över 10 år.
 
Nissens
T twoody skrev:
Vi hade detta problem med spröjs på en villa vi byggde dock ett annat märke.
När kund får problem med spröjsen så kontaktar kunden oss vi kontaktar fönstertillverkaren.
Dom skickar ny spröjs på påse vi får dock sätta upp dom detta var inom 2 år då huset byggdes.
Ca 6 mån efter 2 års besiktningen återkommer kund med spröjs problem dom vill ha nya igen eller nya fönster.
Fönstertillverkaren betalar inte nya fönster, vi som liten firma kan ju inte stå för nya fönster.
Kund sur och hotar med stämning.
Så lätt är det att få en sur kund som ska stämma eller gå till tidning eller skriva skit om en på nätet.
Så ibland är inte alla problem så jätte lätta att lösa.
Jag förstår att det kan vara bökigt. Ungefär kanske 3-4 år efter inflytt gissar jag att jag började se detta som ett problem. Efter alla besiktningar mao. Så i ca 12 år nu har jag kämpat med eländet.
 
S skogstomten skrev:
Finns en inneboende konflikt i det här.

Husköparen
1 vill ha bästa möjliga hus
2 vill ha bästa hantverkarna
3 har ibland/ofta begränsad erfarenhet kompetens själv angående hus, konstruktioner, projektledning osv
4 mycket fokus ligger av naturliga skäl på planlösning, utseende, tillval osv. Där både önskemålen och detaljkunskapen finns.
5 en stark förkärlek för ”fasta priser” där man som köpare vill skjuta över ”alla risker” på annan part.
6 gärna ha fast pris även på alla markarbeten och andra saker där det ibland är väldigt svårt att uppskatta i förväg.
7 vill ha lägsta möjliga pris
8 bygger många gånger ”på gränsen” för vad man klarar av ekonomiskt (liten buffert)

Hussäljaren
1 Vill sälja standardhus med så lite förändringar som möjligt.
2 Måste hitta hantverkare runt om i landet som de inte kan känna till fullt ut
3 Kan inte betala toppriser till hantverkarna
4 Behöver kunna erbjuda ”snabb byggstart och en snabb process” (där de mest eftertraktade hantverkarna är uppbokade långt framöver)
5 Måste kunna erbjuda konkurrenskraftiga priser/prisuppskattning

Resultat
Det blir på något sätt en ohållbar ekvation med tanke på hur mycket som ingår i färdigställande av helt hus med grund och eventuellt tomt. Tror också många kunder (inklusive oss själva då vi byggde) vill skynda på i processen. Tror allt det här sammantaget är bakgrunden till vissa av skräckhistorierna man ser.

Hur kan man göra?
Tror nyckel ligger i att
Gör en grundlig research och kolla framför allt upp hantverkarna som ska användas till alla olika moment. Ta referenser, leta reda på hus de byggt och kolla fysiskt på de. Prata med deras kunder. Det är till slut hantverkarnas kompetens/noggrannhet som ger det resultat du ser. Ett lyxkök som är bedrövligt monterat ser aldrig bra ut. Å andra sidan är de bästa hantverkarna sällan billiga eller lediga med kort varsel.

Inget blir perfekt på ett helt hus, eller du vill antagligen inte betala för den noggrannheten helt enkelt. Så har realistiska förväntningar på slutresultatet OCH hur smidig processen blir. Inte ens nyckelfärdigt är så ”nyckelfärdigt” som en del önskar/tror.

Fundera på om du med dina förutsättningar, erfarenhet, engagemang ändå törs använda löpande pris OCH med duktiga välrenommerade hantverkare. Javisst du tar risken för fördyrande saker som dyker upp men det är ändå ditt hus och din tomt du valt.

KOMMUNIKATION före och under bygget. Se till att du är med under byggets gång så att ni kan diskutera olika saker/situationer som dyker upp. Dvs de berättar olika alternativ och bedömda kostnader, du beslutar och betalar för det du väljer. Finns förutsättningar att det här funkar om du har löpande pris. Är det fast pris så blir det genast svårare. Då finns incitament att hantverkaren vill göra den snabbaste och billigaste lösningen. Ofta brukar jag ställa frågan till hantverkaren ”-hur skulle du gjort i den här situationen om det var ditt hus?” Den frågan har ofta gett värdefulla diskussioner och väglett oss fram till den lösning JAG vill ha och sen betala för. Men då har både jag och hantverkaren en slags ”gemensam målbild” att jobba mot OCH hantverkaren vet att denne får betalt för ett extra moment eller lite extra noggrannhet eller i vissa fall tvärt om! Jag kanske vill ha ett moment gjort så snabbt som möjligt och ända ska göra om det sen.

Förtroende är bra men kontroll är bättre! Är du med under byggprocessen, kollar mot ritningar osv så upptäcker du lättare om det tänkts tokigt någonstans (det kan både vara du och hantverkaren som tänkt tokigt!) den där klädkammaren som ”räckte till” i storlek på papperet kanske känns allt för liten när väggarna reglats upp. Då går det fortfarande enkelt att ändra. Har du bra kommunikation med hantverkarna be att de säger till om de kommer på något under byggets gång. T ex om hustillverkaren ”snålat in” på en lösning så kanske hantverkaren kan föreslå en lite justering/ändring som gör det bättre för dig? Vi ritade t ex in stooora rum på ritningen som vi sen delade av på plats under bygget. Då blev alla bärande konstruktioner rätt från början och vi kunde justera innerväggar fritt allt eftersom bygget framskred.

Kom ihåg att ”teknik tar plats” ventilationskanaler, el, avlopp, skorsten, dörrars svepyta, funktionsmått, larmkablar, nätverk osv. Bra att bygga in lite ”flexibilitet” så att man kan förändra saker efteråt. Två indragna 50mm markrör utifrån och in kan underlätta i framtiden om man tex vill dra ut el till en friggebod. I vårt fall ville vi ha ”tvättnedkast” från övervåningen. Och en tvättstuga som var 240cm bred. Slutade med att vi byggde aningens längre hus för att vi skulle få till det på ett bra sätt. Marginalkostnaden för 60cm längre hus är ganska låg om man vill uttrycka det så.

Låt det ta tid! Hellre bättre hantverkare och 1år senare än tvärt om.

Ha en REJÄL buffert. Har du råd att bygga för 5 miljoner. Planera ett bygge för 4 miljoner. Då finns det möjlighet att hantera uppkomna situationer och nya önskemål längs vägen. (Ja jag vet att lånelöften och husvärderingar inte riktigt hjälper till i det tankesättet i kontakter med banken osv) Men spänn bågen lagom hårt och se till att kalkylera med fördyringar/ändringar. Gräsmatta, uterum, trädgård, uppfart, markiser, bodar, häckar, inredning, golv i kattvindar och yttervind för förvaring, gardiner, garderober, sandlåda, staket, stensättning, kamin, larm, postlåda, bredband, takrasskydd, garage MED inredning, elstyrd port, tak över groventre, ytterbelysning osv kommer antagligen att tillkomma. Så se till att få med så mycket som möjligt av sådant från början i kalkylen. Så att det inte är dit bufferten ska gå!

Jag skulle föreslå att man vänder på steken. Välj hantverkare först och sen vem som får leverera huset. När vi byggde nytt och i slutändan jämförde 4 vanliga husleverantörer på detaljnivå så blev det i slutändan väldigt små prisskillnader om man ville ha ”så lika som möjligt”. Finns liksom ingen som kan trolla. Prisskillnaderna berodde oftast på olika utföranden. Takkupor, fönster, värmesystem, köksstandard, isolering, antal garderober, OSB-skiva bakom gipsen, råspont i undertaket, ”lull lull” osv. Är det något som inte är så lätt att kolla? FRÅGA husleverantören uttryckligen hur de gör eller vilket fabrikat de använder!

Har själv både byggt nytt och totalrenoverat flera hus. Har i princip alltid kört på löpande och varit engagerad i hela processen. Har valt hantverkare på rekommendationer. Har även fått kräva att moment görs om och även sparkat ut hantverkare som inte skött sig!

Har alltid haft en ”huvudhantverkare” (oftast snickaren i mitt fall) som själv fått välja ut de flesta som denne vill jobba med. En bra hantverkare vill helst jobba med andra duktiga OCH som de är vana att jobba med. Dessutom blir det då lättare att de ”ställer upp för varandra” om något strular, t ex kommer ett par kvällar för att lösa ett visst kort moment fast de egentligen inte riktigt har tid.

Har det i slutändan blivit billigast? Antagligen inte! Har jag fått betala för mycket eller blivit lurad? Nej, jag anser att jag helt enkelt fått vad jag betalat för. Har det blivit som jag vill ha det? Ja det måste jag nog erkänna att det blivit. Skulle jag gjort saker annorlunda om jag gjorde om de idag? Ja antagligen. Man lär sig en hel del under resans gång!

Lycka till så att DITT husbygge inte resulterar i en ”skräcktråd” här.
Så ser jag också på det. Är man på plats kan man hitta lösningar tillsammans. Dessutom är det lite flås i nacken, när de inte vet om och när man kan komma. Sedan måste man ha förtroende för sin snickare. När huset levererades, stannade de till halv tio på kvällen. Då kom jag med mackor och kaffe.
Lite uppskattning kommer man långt med.
Vi är också mycket nöjda, men visst finns det, som du säger, saker man kunde gjort annorlunda.
 
  • Gilla
jassaj
  • Laddar…
Det absolut största problemet är att hantverkarbranschen ligger 50 år efter andra mer utvecklade branscher (läs industri, life science osv).

Det gör att kunder förväntar sig samma bemötande och professionalism när man bygger ett hus som man är van vid från övriga samhället. Så är tyvärr inte fallet och hela byggbranschen är mycket outvecklad.

Givetvis bör man kunna förvänta sig fastpris och dessutom bör det vara fullt rimligt med straffavgifter för minsta fel (precis som i alla andra branscher).

Hantverkare är också dom första att klaga på sjukvård, automotive osv som har en kvalitet som är ljusår ifrån byggnads.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
De som har byggt och är missnöjda har redan haft en ”mental breakdown”. Vi är bland de missnöjda men inte orkat ta tag i det pga vissa omständigheter. Men så fort vi är på fötter igen kommer vi att skriva av oss och varna en viss husleverantör där framförallt säljarna i vårt tycke gjort tjänstefel då de inte följt husleverantörens säljprocess med lekmän som oss. De ska vara experterna och hjälpa oss att förverkliga vår husdröm. Om de inte är tillräcklig kompetenta ska de inte sitta där som en flaskhals och vilseleda folk där vår husdröm i stort legat i deras händer!

Det gäller att ni allt gör rätt i förprojekteringen och får all hjälp ni behöver. Lycka till!
 
Redigerat:
En tanke för de som köper nytt hus är att det är skillnad på hur de är upplagt. Har en kompis som jobbar på en husbyggarfirma. Han har några fall där en ”byggherre” bygger flera hus som han sedan äger och säljer i”andra hand”. Kan inte riktigt förklara upplägget men om en mellanhand, en annan ägare, finns mellan husbyggaren och köparen så gäller regler för köp av vilket gammalt hus som helst. Då får man köpa huset som det är och man måste se till att besikta för fel innan man köper. Dolda fel är det enda man har att spela med sen. Inte att parketten blivit misshandlad vid läggningen osv. Rätta mig gärna om jag har fel.
 
J Joakimm skrev:
En tanke för de som köper nytt hus är att det är skillnad på hur de är upplagt. Har en kompis som jobbar på en husbyggarfirma. Han har några fall där en ”byggherre” bygger flera hus som han sedan äger och säljer i”andra hand”. Kan inte riktigt förklara upplägget men om en mellanhand, en annan ägare, finns mellan husbyggaren och köparen så gäller regler för köp av vilket gammalt hus som helst. Då får man köpa huset som det är och man måste se till att besikta för fel innan man köper. Dolda fel är det enda man har att spela med sen. Inte att parketten blivit misshandlad vid läggningen osv. Rätta mig gärna om jag har fel.
Det stämmer. Dock så har köparen fog att förvänta sig en högre standard när huset är mer eller mindre nybyggt (lägre gräns för fel som kan göras gällande mot säljaren) så skillnaden är kanske inte fullt så stor som man föreställer sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.