Jag är nog inte den enda som går i nybyggartankar som börjat med att beställa hem kataloger från olika leverantörer för att sedan lägga en efter annan åt sidan när jag dyker på en Facebook-recension eller byggahus-inlägg som varnar för en viss tillverkare i långa beskrivningar av alla problem de stött på utan åtgärd. Till slut ligger inga kataloger kvar i högen och man vill aldrig fundera på att bygga hus igen.

När jag reflekterat lite över detta har jag två tankar jag gärna delar med mig av, och där mer erfarna användare gärna får berätta hur rätt eller fel jag har.

1. Tänk på att olika tillverkare är olika stora - om Byggahus siffror stämmer så färdigställer exempelvis Eksjöhus ca 400 hus om året, vilket innebär att du kan förvänta dig i dubbelt så många missnöjda inlägg om dem jämfört med Hjältevadshus som färdigställde hälften så många hus under samma period. Hittar du inte dubbelt så många missnöjda inlägg hos Eksjöhus kan du anta att de har färre missnöjda kunder som en procent av sina leveranser.

2. Vissa tillverkare erbjuder inte totalentreprenad, exempelvis hittar jag få arga inlägg om Fiskarhedenvillan vilket jag tror kan bero på att de enbart levererar byggsatsen och separata avtal krävs med byggfirma. Eftersom det är vid bygget, inte byggsatsen, problem ofta uppstår så kommer missnöjda kunder vara mer benägna att klaga på byggfirman, inte Fiskarhedenvillan.

3. Även om det går att hitta missnöjda kunder hos alla tillverkare ser jag ändå inte vid summering mer än en handfull per år, tillverkar någon 400 hus om året och du enbart hittar 4-6 missnöjda kunder det året bör ändå närmare 98-99% av husmottagarna vara nöjda eller tillfreds med sina nya hus.

Så vad bör man göra? Viktigast tror jag är att titta på när i tiden någon var missnöjd med en hustillverkare, om de hade totalentreprenad med hustillverkaren som ansvarig för alla moment, samt var i landet och med vilken byggfirma arbetet gjordes.
 
  • Gilla
helrob och 13 till
  • Laddar…
Bra tråd!

Jag har precis köpt tomt och är, som du, i husbyggartankar. Letar för fullt efter ett hus i vår prisklass med det innehåll vi vill ha. Självklart läser jag också recensioner och rena mardrömmar som folk råkat ut för. Men! Inte allt för ofta är det ju entreprenören och inte husleverantören som står för missarna. Använd då din makt som kund och kräv en annan entreprenör alt. En utökad egenkontrollplan av entreprenören.

Jag jobbar själv inom bygg med mestadels totalentreprenader. Och då riktiga totalentreprenader, inte det som hustillverkarna vill sälja oss. Men även här kan man se en viss andel 'besvärliga' kunder. För även om mitt kontrakt är mot beställaren och inte slutkunden så åker vi alltid på dessa kunder som anser att allt är fel.
I ett trapphus med 15st likadana lägenheter med ca 7 besiktningspunkter/lgh vid slutbesiktningen som så klart alla åtgärdas innan inflytt så är det alltid 1-2 kunder som skickar in 10 felanmälningar direkt vid inflytt och tycker att allt är dåligt.

Det jag vill ha sagt är att man ska ta andras recensioner och katastrofer med en nypa salt. Det kanske egentligen bara är dom som har för uppskruvade förväntningar.
 
  • Gilla
saiter och 8 till
  • Laddar…
Jag tror att man bör titta lite på vad missnöjet gäller, och vad som har hänt under resans gång. Hur sköter husfirman problemet.

Om vi börjar med att förutsätta att det verkligen handlar om objektivt sett allvarliga fel (inte alltid uppenbart). Och OM det verkligen bara är 1% av kunderna som har problem. Då vore det ju rätt lätt för husfirman att rätta, direkt. Och därmed slippa dålig "reklam".

De hustillverkare som ofta förekommer i dåliga sammanhang, sköter oftast inte reklamationer på ett rimligt sätt. Antingen saknar de kompetens att hantera problem, eller så bryr de sig inte.
 
  • Gilla
U i CAR och 2 till
  • Laddar…
G Gukken skrev:
För även om mitt kontrakt är mot beställaren och inte slutkunden så åker vi alltid på dessa kunder som anser att allt är fel.
Jo det finns sådana kunder. Men det är inte den nivån det brukar handla om i "katastrofhistorierna". Sedan verkar det förekomma att kunder som först råkat ut för fel i stil med toastolen mitt på golvet för att avloppet hamnat 50cm ut från vägg, med byggfirma som inte vill åtgärda, då kanske man blir lite "kinkig" även om dålig finish på målning, dåliga kakelfogar osv.
 
  • Gilla
Papperssnickaren och 2 till
  • Laddar…
Tycker man ser en hel del historier där personer valt att bygga nytt i sin första villaaffär.
Dessa personer som förståeligt har ett kunskapsunderskott ställs sen mot entreprenörer och husbyggare som bör ha gjort det här många gånger och kunna stötta kunden.

Generellt får intrycket att i denna stora affär går många av dessa motparter till kunden in med att "vi har rätt och ska ha våra pengar" istället för att guida kunden i köpet och leveransen.

Känslan är väl att det absolut värsta är när det är en Säljare (separat från hustillverkaren), Entreprenör (separat från hustillverkaren) och hustillverkaren som alla enbart ser till sitt bästa.

I resten av affärslivet så brukar man ju verka för att alla ska vara nöjda och glada så att man får en win-win (Och en långsiktig relation där alla är nöjda). Medans i husbranschen är det många lycksökare och "hustlers".

Sen finns det såklart hustillverkare och entreprenörer som gör ett grymt jobb och har nöjda kunder trots att de säkert med råkar ut för fel och brister som får åtgärdas. Så jag vågar påstå att det handlar om att vårda relationen och ta hand om kunderna. Då kommer säkert kunden inte heller att vara så "jobbig".
 
  • Gilla
DrPangloss och 2 till
  • Laddar…
Att spika ihop en husbyggsats genererar inga stora pengar för entreprenören. Det måste göras billigt och fort. Då blir resultatet därefter. Det finns knappt någon yrkesstolthet kvar tyvärr.
 
  • Gilla
segv och 4 till
  • Laddar…
Jag tror att de flesta av oss har i olika sammanhang någon gång fått reklamera en vara eller en tjänst, eller bara en enkel sak som felatig prismärkning i en butik.

Jag blir alltid väldigt positivt överraskad när en sådan reklammation hanteras snabbt, effektivt, och lite över vad jag i bästa fall hoppades på. En sådan hantering av en reklammation ger för mig så positiva signaler att man blir glad över att ha valt just den varan, tjänsten eller butiken. Jag tror att jag blir tom. mer nöjd med en vara som jag får reklammera, med proffsig hantering av reklammationen, än när allt är bra direkt.

Har funderat på om det vore en affärsmodell. Se till att ofta leverera saker med några (för mig) välkända fel, och sedan rätta detta på ett sätt som rimligen är över kundens förväntan. Det skulle troligen generera mer återkommande kunder, än om allt är rätt från början. Och eftersom det är ett välkänt "fel", så borde det vara lätt att göra kunden nöjd.
 
  • Gilla
Pida och 4 till
  • Laddar…
Det man får fram om man googlar på tex "problem hustillverkare X" säger egentligen ingenting.
Vi kan väl vara något så när överens om att Volvo gör ganska bra bilar men om man googlar "problem volvo" så får man detta resultat:
https://www.google.com/search?q=pro.....69i57j0l7.6250j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Konstigt att dom får sälja en enda bil? Eller? Nä, man får ha i minnet att de som är nöjda i regel inte skriver om det på nätet.
 
  • Gilla
no1_fisherman och 2 till
  • Laddar…
Nissens
L Thyrfalk skrev:
Jag är nog inte den enda som går i nybyggartankar som börjat med att beställa hem kataloger från olika leverantörer för att sedan lägga en efter annan åt sidan när jag dyker på en Facebook-recension eller byggahus-inlägg som varnar för en viss tillverkare i långa beskrivningar av alla problem de stött på utan åtgärd. Till slut ligger inga kataloger kvar i högen och man vill aldrig fundera på att bygga hus igen.

När jag reflekterat lite över detta har jag två tankar jag gärna delar med mig av, och där mer erfarna användare gärna får berätta hur rätt eller fel jag har.

1. Tänk på att olika tillverkare är olika stora - om Byggahus siffror stämmer så färdigställer exempelvis Eksjöhus ca 400 hus om året, vilket innebär att du kan förvänta dig i dubbelt så många missnöjda inlägg om dem jämfört med Hjältevadshus som färdigställde hälften så många hus under samma period. Hittar du inte dubbelt så många missnöjda inlägg hos Eksjöhus kan du anta att de har färre missnöjda kunder som en procent av sina leveranser.

2. Vissa tillverkare erbjuder inte totalentreprenad, exempelvis hittar jag få arga inlägg om Fiskarhedenvillan vilket jag tror kan bero på att de enbart levererar byggsatsen och separata avtal krävs med byggfirma. Eftersom det är vid bygget, inte byggsatsen, problem ofta uppstår så kommer missnöjda kunder vara mer benägna att klaga på byggfirman, inte Fiskarhedenvillan.

3. Även om det går att hitta missnöjda kunder hos alla tillverkare ser jag ändå inte vid summering mer än en handfull per år, tillverkar någon 400 hus om året och du enbart hittar 4-6 missnöjda kunder det året bör ändå närmare 98-99% av husmottagarna vara nöjda eller tillfreds med sina nya hus.

Så vad bör man göra? Viktigast tror jag är att titta på när i tiden någon var missnöjd med en hustillverkare, om de hade totalentreprenad med hustillverkaren som ansvarig för alla moment, samt var i landet och med vilken byggfirma arbetet gjordes.
Jo, det är en djungel man ger sig in i.
Det finns en parameter till som du inte tog med: alla har inte behovet att skriva av sig här eller någon annanstans online när de är missnöjda.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo, det är en djungel man ger sig in i.
Det finns en parameter till som du inte tog med: alla har inte behovet att skriva av sig här eller någon annanstans online när de är missnöjda.
Fast jag tror ändå att behovet att skriva av sig är större när man är missnöjd än när man är sådär lagom nöjd. Är man riktigt nöjd med huset eller varan så kanske man rekommenderar det till sina vänner eller skriver på ett forum om det.

Men jag tror att några som köper nyproducerade lgh/hus förväntar sig att allt är perfekt i deras ögon. Men det är ju en sorts standard som ingår. Sen om den å den snickaren skulle gjort det mycket bättre så visst. Men då kanske inte till samma pris
 
Nissens
Appendix Appendix skrev:
Tycker man ser en hel del historier där personer valt att bygga nytt i sin första villaaffär.
Dessa personer som förståeligt har ett kunskapsunderskott ställs sen mot entreprenörer och husbyggare som bör ha gjort det här många gånger och kunna stötta kunden.

Generellt får intrycket att i denna stora affär går många av dessa motparter till kunden in med att "vi har rätt och ska ha våra pengar" istället för att guida kunden i köpet och leveransen.

Känslan är väl att det absolut värsta är när det är en Säljare (separat från hustillverkaren), Entreprenör (separat från hustillverkaren) och hustillverkaren som alla enbart ser till sitt bästa.

I resten av affärslivet så brukar man ju verka för att alla ska vara nöjda och glada så att man får en win-win (Och en långsiktig relation där alla är nöjda). Medans i husbranschen är det många lycksökare och "hustlers".

Sen finns det såklart hustillverkare och entreprenörer som gör ett grymt jobb och har nöjda kunder trots att de säkert med råkar ut för fel och brister som får åtgärdas. Så jag vågar påstå att det handlar om att vårda relationen och ta hand om kunderna. Då kommer säkert kunden inte heller att vara så "jobbig".
Jag tror inte att man nödvändigtsvis är bättre än någon annan att bygga nytt bara för att man råkat bott i villa innan. Det går utmärkt ändå.
Jag byggde min villa för 16 år sedan, innan dess hade jag bott i lägenheter och radhus.
Jag var själv byggherre och det var en intensiv tid, men allt gick bra och inom budget. Jag bor fortfarande kvar i huset. Jag är nöjd med precis allt, utom en sak som varit enerverande i många år. Jag valde Tanumfönster med lösa spröjs. Redan efter några år började spröjsen ramla ned, och ibland går de i bitar. Detta har genom åren varit helt hopplöst. Har pratat med Tanumfönster, och de skickade påsar med nya plastclips... dessutom är infästningarna i fönsterkarmen helt oskyddade för väder och vind, de har bara borrat i karmen och tryckt in ett plastclips!!! Så jag får alltid se till att täta dessa infästningar. Rätt otroligt att en så länd leverantör arbetar på ett så undermåligt sätt.
Nu börjar många av spröjsen se rätt tråkiga ut, få se hur man kan lösa detta...
Kändes om inte annat bra att skriva av sig om detta. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
RobbanGBG
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag tror inte att man nödvändigtsvis är bättre än någon annan att bygga nytt bara för att man råkat bott i villa innan. Det går utmärkt ändå.
Finns ju alltid undantag men rent generellt så är det nog större chans att du får det rätt i ditt nybygge om du har ägt något eller ett par hus innan och lärt vad som är viktigt och vad du egentligen vill ha.
 
L Thyrfalk skrev:
Jag är nog inte den enda som går i nybyggartankar som börjat med att beställa hem kataloger från olika leverantörer för att sedan lägga en efter annan åt sidan när jag dyker på en Facebook-recension eller byggahus-inlägg som varnar för en viss tillverkare i långa beskrivningar av alla problem de stött på utan åtgärd. Till slut ligger inga kataloger kvar i högen och man vill aldrig fundera på att bygga hus igen.

När jag reflekterat lite över detta har jag två tankar jag gärna delar med mig av, och där mer erfarna användare gärna får berätta hur rätt eller fel jag har.

1. Tänk på att olika tillverkare är olika stora - om Byggahus siffror stämmer så färdigställer exempelvis Eksjöhus ca 400 hus om året, vilket innebär att du kan förvänta dig i dubbelt så många missnöjda inlägg om dem jämfört med Hjältevadshus som färdigställde hälften så många hus under samma period. Hittar du inte dubbelt så många missnöjda inlägg hos Eksjöhus kan du anta att de har färre missnöjda kunder som en procent av sina leveranser.

2. Vissa tillverkare erbjuder inte totalentreprenad, exempelvis hittar jag få arga inlägg om Fiskarhedenvillan vilket jag tror kan bero på att de enbart levererar byggsatsen och separata avtal krävs med byggfirma. Eftersom det är vid bygget, inte byggsatsen, problem ofta uppstår så kommer missnöjda kunder vara mer benägna att klaga på byggfirman, inte Fiskarhedenvillan.

3. Även om det går att hitta missnöjda kunder hos alla tillverkare ser jag ändå inte vid summering mer än en handfull per år, tillverkar någon 400 hus om året och du enbart hittar 4-6 missnöjda kunder det året bör ändå närmare 98-99% av husmottagarna vara nöjda eller tillfreds med sina nya hus.

Så vad bör man göra? Viktigast tror jag är att titta på när i tiden någon var missnöjd med en hustillverkare, om de hade totalentreprenad med hustillverkaren som ansvarig för alla moment, samt var i landet och med vilken byggfirma arbetet gjordes.
Jag tror att en stor del av problemet bottnar i att husköpare börjar i fel ändå - hustillverkaren. Efter att man byggt ett hus eller två förstår man att tillverkandet har mycket litet med materialleveransen att göra, utan enbart av vilka hantverkare som sättet ihop den.

Mitt råd är att man ska börja med att hitta bästa möjliga snickare som kan ta ansvar för att uppföra det hus man vill ha. Rätt byggare = någon som andra kan rekommendera och därmed arbetar för kundnöjdhet.

En bra snickare kan bygga från lösvirke eller en husleverantörer, det blir då bara frågan om ekonomi och enkelhet. Det avgörande är alltid vilka personer som utför hantverket.

Tyvärr börjar många leta hus i huskataloger. Sedan fastnar man i en viss leverantör och valet av hantverkare kommer i sista hand, om ens det. Många överlåter till materialleverantören att välja hantverkare för dem!! Helt galet!!

Husbyggare i Sverige måste bli mycket bättre konsumenter. Börja med hantverkaren som är viktigast. Låt hantverkaren vara med att bestämma var materialet kan komma från.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
L Thyrfalk skrev:
Jag är nog inte den enda som går i nybyggartankar som börjat med att beställa hem kataloger från olika leverantörer för att sedan lägga en efter annan åt sidan när jag dyker på en Facebook-recension eller byggahus-inlägg som varnar för en viss tillverkare i långa beskrivningar av alla problem de stött på utan åtgärd. Till slut ligger inga kataloger kvar i högen och man vill aldrig fundera på att bygga hus igen.

När jag reflekterat lite över detta har jag två tankar jag gärna delar med mig av, och där mer erfarna användare gärna får berätta hur rätt eller fel jag har.

1. Tänk på att olika tillverkare är olika stora - om Byggahus siffror stämmer så färdigställer exempelvis Eksjöhus ca 400 hus om året, vilket innebär att du kan förvänta dig i dubbelt så många missnöjda inlägg om dem jämfört med Hjältevadshus som färdigställde hälften så många hus under samma period. Hittar du inte dubbelt så många missnöjda inlägg hos Eksjöhus kan du anta att de har färre missnöjda kunder som en procent av sina leveranser.

2. Vissa tillverkare erbjuder inte totalentreprenad, exempelvis hittar jag få arga inlägg om Fiskarhedenvillan vilket jag tror kan bero på att de enbart levererar byggsatsen och separata avtal krävs med byggfirma. Eftersom det är vid bygget, inte byggsatsen, problem ofta uppstår så kommer missnöjda kunder vara mer benägna att klaga på byggfirman, inte Fiskarhedenvillan.

3. Även om det går att hitta missnöjda kunder hos alla tillverkare ser jag ändå inte vid summering mer än en handfull per år, tillverkar någon 400 hus om året och du enbart hittar 4-6 missnöjda kunder det året bör ändå närmare 98-99% av husmottagarna vara nöjda eller tillfreds med sina nya hus.

Så vad bör man göra? Viktigast tror jag är att titta på när i tiden någon var missnöjd med en hustillverkare, om de hade totalentreprenad med hustillverkaren som ansvarig för alla moment, samt var i landet och med vilken byggfirma arbetet gjordes.
Det verkar som du gjort en grundlig och objektiv analys. Dom du lägger fram det så skulle jag också se till att huset byggdes på totalentreprenad av hustillverkaren. Risken måste vara minst då för att det ska bli fel.
 
Jag är en av dom som varnat för en tillverkare men i en viss region här på forumet och i mitt fall var det säljaren som var det stora problemet och självklart hantverkarna. Jag kan förstå att det kan kännas hopplöst och för mig har det tagit 13 år innan jag tagit steget att anlita någon igen för att nu bygga ett större garage.

Men om jag skulle ge några reflektioner både utifrån min egen erfarenhet och allt jag läst under många år på forumet
  • Tar husfirman sitt ansvar om det blir problem? Som hempularen skriver, kolla vad problemet handlar om. En seriös tillverkare hanterar de uppenbara fel som uppstår utan att blanda in advokater eller skylla ifrån sig. Det som har betydelse är hur en leverantör hanterar problem när de uppstår och inte hur många problemfria byggen som de utfört.

  • Kolla upp avtalsformen och lita aldrig och då menar jag verkligen aldrig på en säljare. I vårt fall så var det totalentreprenad och ett kontrakt tills vi helt plötsligt hade två kontrakt framför oss. Ett för husleveransen och ett med säljarens bolag för entreprenaderna. Han hade kommit på ett riktigt smart upplägg att dubbeldippa och inte bara få provisionen för huset han sålde utan sen tvingade han i praktiken köparen att skriva kontrakt med hans bolag. Sen tog han självklart in de billigaste trallgökarna han kunde hitta och sen gick det åt h-vete. När det sen blev en slutbesiktning med över 100 anmärkningar så kunde inte han förstå att han var ansvarig.

  • Jättetråkigt råd, men lita inte på några siffror från säljaren utan att kolla upp det först, det gäller särskilt markarbeten. Vår säljare råkade klanta till sig och fyllde i fast pris för grundläggningen i kontraktet, men sen försökte han ända ta extra betalt med motiveringen att ”hade jag sagt vad det skulle kosta från början hade du tyckt det skulle blivit för dyrt”. Han var inte jättenöjd när han insåg sin miss i kontraktet för vi betalade inget extra, men det är ganska talande för hur säljare mörkar extrakostnader för markarbeten.

  • Kolla upp hantverkarna som ska bygga huset, det är där det mesta problemen kan uppstå oavsett entreprenadform.

  • Jag skulle inte se totalentreprenad som någon garanti för att hustillverkaren tar sitt ansvar om något går snett. Se första punkten. Hela slutresultatet beror till stor del på alla inblandade hantverkare så entreprenadformen spelar mindre roll om ingen tar ansvar i slutänden.

  • Något som jag reagerat på är upplägget med att husföretagets säljare många gånger är egna företagare. Det framgår aldrig tydligt på deras hemsidor utan som kund får man intrycket att man har att göra med husföretaget direkt. Många försöker medvetet dölja det och många försöker också framstå som att man erbjuder en totalentreprenad. Så kolla upp allt noggrant

  • Ett tydligt kontrakt och skriftligt avtal är ingen garanti när det blir problem. Får erkänna att jag var lite naiv och lade mycket energi på ett vattentätt avtal och trodde att det var någon typ av garanti att allt skulle lösa sig om det blev problem vilket inte var fallet. Men mitt råd är fortfarande ett riktigt bra avtal för då är det enklare när man anlitar en advokat för att se till att få det man avtalat.

För att sammanfatta, hitta någon du känner att du kan lita på och som du samtidigt har aktuella referenser på från kunder som har koll på vad man kan förvänta sig. Som jag ser det så spelar entreprenadformen mindre roll då du ändå kommer att få anlita advokater om du träffar på en hustillverkare eller entreprenör som inte vill ta sitt ansvar. Vill du slippa problem så hitta en seriös hustillverkare/entreprenör direkt :)
 
  • Gilla
Cnall och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.