AndersPS AndersPS skrev:
Tack för tipset. Köpte deras isoleringspaket.
Håller med! Det behövs lite extra utrymme när man ska manövrera i pumphuset. Har du köpt nån Wi-Fi styrning till poolen?
 
Jag väntar också på leverans, men lutar åt v37 senast jag hörde
 
Fulkemisten
Needas Needas skrev:
Härligt! :D
Snåla inte med utrymmet för pump & värmare!
Jag var lite blygsam och grävde ur för lite vilket jag svurit över när jag kopplade allt.
Har du köpt isoleringspaketet eller isolerar du själv?
Hur stort är ditt utrymme @Needas? Så kan vi andra lägga på 20%.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Hur stort är ditt utrymme @Needas? Så kan vi andra lägga på 20%.
H:800mm B:700mm L: 1200mm
Jag får slå knut på mig om jag ska ner och mecka med nåti hålet..... och efteråt har jag blåmärken överallt! Så lägg på lite mer yta är mitt tips. :rofl:
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
S stewed skrev:
Hur gör ni era ”teknikutrymmen”? Enbart isolerade eller även ventilerade? Kan värmare eller pump överhettas utan ventilation? Nåt hål som eventuellt vatten kan rinna ut genom? Vädersäkrade?
Jag har min pump och värmare i ett isolerat utrymme, helt utan ventilation.
Har en temp/fuktgivare där, och tempen i utrymmet går bara ett par grader över pooltempen.
Fördelen att inte ventilera är att man får nytta av energin som pumpen gör av med.

Har en torrboll för att hålla det absolut torrt.
Har kört så i tre år nu.
 
  • Gilla
AndersT och 4 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Needas Needas skrev:
H:800mm B:700mm L: 1200mm
Jag får slå knut på mig om jag ska ner och mecka med nåti hålet..... och efteråt har jag blåmärken överallt! Så lägg på lite mer yta är mitt tips. :rofl:
Åh fy fasen. Det var stort. Hade tänkt mig mindre. Vilket mått är problemet?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Åh fy fasen. Det var stort. Hade tänkt mig mindre. Vilket mått är problemet?
Här ser man hur tight det blir med all utrustning.
Utrustningsschakt med olika pumpar och rörinstallationer tätt packade i en brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
T.Olsson
  • Laddar…
Ikväll har vi målat lite och "knutit" ihop staketet!
Och så luckan då... inte mitt bästa verk i mitt tycke.
Ett nytt svartmålat staket med öppen grind samt en lucka mot en vit husvägg i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck med nymålat svart staket i skymningen, gräsmatta och lekställning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trätrall med integrerad lucka och staket delvis målat i svart, vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
S stewed skrev:
Joakim på Svenska Badtunnor svarade på en annan fråga att det är två stycken värmare, 2st 3kW i serie då antar jag, och då borde man väl kunna koppla ur den ena och bara köra 3kW om det skulle bli för mycket med 6kW?
Joakim svarade förresten på detta att det är ”väldigt enkelt” att koppla bort en av värmarna och bara köra 3kW om man skulle vilja.
 
  • Gilla
JeLö
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
H:800mm B:700mm L: 1200mm
Jag får slå knut på mig om jag ska ner och mecka med nåti hålet..... och efteråt har jag blåmärken överallt! Så lägg på lite mer yta är mitt tips. :rofl:
Jag hade också tänkt ställa mina grejer i ett ganska litet utrymme under en lucka i golvet, men jag börjar luta mer åt att bygga liksom ett skåp på sidan av altanen så att man kan öppna och komma åt grejerna från sidan. Borde det inte kunna bli smidigare? Och färre blåmärken... :)
 
Fulkemisten
Sidoåtkomst är nog grejen. Jag får också svårt med det så som jag tänkt bygga. Kanske får tänka om.
 
Fulkemisten
Ja, det där vill du väl inte ha? Jag tänker att det underlättar om jag bygger luckan som ett pianolock där en tredjedel av väggen på kanten följer med luckan upp?
 
  • Gilla
Vickedm
  • Laddar…
Nä, just det där blir nog ändå för trångt när man knökat in isolering också. Om jag väljer att placera allt i ett skåp eller låda vid sidan av så hamnar det på utsidan av altanens insynsskydd, på en grusplan vid garaget, så utseendet är inte jätteviktigt. :)
 
S stewed skrev:
Jag hade också tänkt ställa mina grejer i ett ganska litet utrymme under en lucka i golvet, men jag börjar luta mer åt att bygga liksom ett skåp på sidan av altanen så att man kan öppna och komma åt grejerna från sidan. Borde det inte kunna bli smidigare? Och färre blåmärken... :)
Hej!

Har en badtunna på gång från Svenska badtunnor (8-kantig) med 6 kw värmare, filter och övrigt som skall ner i isoleringslådan de säljer (1x1x1 m).

Jag hade tänkt gräva ner lådan i marken en bra bit. Det vill säga ha poolen nedgrävd 25 cm under marknivå, men lådan kanske 80 cm ner. De två skall stå mot varandra. Vad är det för problem med en sådan lösning? Om jag förstått det rätt måste filter och teknik vara under poolens vattennivå men jag ser inga begränsningar nedåt.

Det blir ev. en utmaning att padda underlaget för tunnan när jag har en isolerlåda vid sidan som får trycket mot sig? Eller?


Tunnan (som kommer stå på sin inbyggda isolering) hade jag tänkt ställa på packad 0-32 bärlager, avvägt med stenmjöl 0-4. Om jag sänker ner isolerade lådan med alla teknik i sätter jag den ev. på ett lager av 8-16 makadam bara. Det ger lite dränering också.

Är det någon som funderat på något liknande? Jag bygger samtidigt trall men stöter på problem då isoleringslådan blir ganska hög jämfört med övrig trall om jag sätter den i nivå med poolen.

Oklart om det är enklare att jobba ovanifrån eller från sidan men ovanifrån kräver ju mindre plats på höjden av naturliga skäl. Vill man ha ett relativt plant pooldäck har man ju inget val.

Som det är nu är alltså målet att tunnan står 20-25 under marknivå. Poolen blir 55 cm över trallens nivå och trallen är kring 30 cm över marken.

Hur bygger ni för övrigt stöd för att kunna gå på filterlocket? 1x1 m är lite stort för att köra trallbrädor när det gäller cc-mått. Man lär få köra någon liten regel över/i locket för filterlådan om man det ska bli tillräckligt stöd för trall.

/Henke
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.