Isakare Isakare skrev:
Det här är väl inte värsta kopplingarna, men lite kul jag hittat i husannonser.

Till den första bilden står i husbeskrivningen "Ny el 2010"
Till den andra "Elen fungerar utan upplevda problem" och det gör den säkert, men spana in dragningen till lampan i taket, det var nog inte igår man fick el i källaren på detta hus.
[bild] [bild]
Kolla in spegelbilden för duschen då! :seenoevil:
 
  • Gilla
nmeden
  • Laddar…
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Kolla in spegelbilden för duschen då! :seenoevil:
oh shite... den missade jag :crysmile::crysmile:
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Är du händig och har ett annat boende: köp!
Börjar bli gråhårig, så jag har renoverat klart här i livet, men för 20 år sen hade jag slagit till direkt :)
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
Isakare Isakare skrev:
Hela huset har lite av sånt, kolla in verkstaden, den pelarborrmaskinen gick jag igång på :geek:
[länk]
Ja verkligen. En maskin som borde vara från 1954 eller senare.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Ja verkligen. En maskin som borde vara från 1954 eller senare.

Stickan
Vad av detta ?? Fanns det inga pelarborrar före 54 ??
 
Stickan56
Isakare Isakare skrev:
Vad av detta ?? Fanns det inga pelarborrar före 54 ??
Maskinen på bilden är från BAHCO.
1954 bytte B A Hjorth & CO namn till BAHCO.

Stickan
 
Redigerat:
  • Gilla
sirlongfellow och 4 till
  • Laddar…
BAHCO finns som varumärke redan på 1910-talet, långt innan företaget fick namnet …
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
fahlis fahlis skrev:
BAHCO finns som varumärke redan på 1910-talet, långt innan företaget fick namnet …
Kan vara så. I så fall kan maskinen också vara äldre.

Stickan
 
På en stolpe på piren i Bovallstrand.
Undrar vad som är inkopplat i det något rostiga skåpet?
Hängde lite för högt för att jag skulle kunna se i detalj.
Rostigt skåp med kablar på stolpe över skylt för Gästhamn i Bovallstrand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Jag gör ingenting slarvigt längre utan det får hellre ta lite extra tid och beställa material .
För kunde jag gärna åka till Biltema eller jula och köpa deras budgetprylar , men har fått lära mej att det är verkligen skit. Det går inte ens köpa billig slang för den är så dålig att de knappt går att dra en tråd i den, Biltemas uttag är så petsäkra att de inte går att använda och deras rörelsevakter håller inte länge.

Så nu blir det bara kvalitets produkter från tex nexan, Scneider, Wago, Hagers
Det skall ändå sitta där i 30-40 år.
bauhaus säljer en del skäp stämplat Schneider också, änven om det inte är billigt.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
var inne på Jula och köpte vägguttag och kopplingsdosor. När jag kom hem upptäckte jag att julas egna elgrejer heter Koppla och är av fabrikater Jula. funderar på om elkillen kommer att godkänna prylarna. Han tyckte att jag skulle köpa de uttag och dosor jag behövde och så kunde jag skruva fast kabelklämmor och bara koppla in kablar och dra åt kabelklämmorna. Funderar på om jag ska avvakta till elkillen dyker upp eller ska jag fixa nya grejer. Hittar inge uppgifter om att Julas grejer ska vara godkända. Har precis köpt en ny garageport för ca 10 000 lite synd om hela kalaset skulle brinna ner.
 
Upptäckte till min förvåning när jag var på Bauhaus igår att de byter sortiment på exxact från påsförpackade med snabbkoppling till hårdplastförpackade med skruvplint...

Jag gissar inte på att det är för att det är det kunderna efterfrågar, utan för att slippa prismatcha :cry:
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
N nallepu skrev:
var inne på Jula och köpte vägguttag och kopplingsdosor. När jag kom hem upptäckte jag att julas egna elgrejer heter Koppla och är av fabrikater Jula. funderar på om elkillen kommer att godkänna prylarna. Han tyckte att jag skulle köpa de uttag och dosor jag behövde och så kunde jag skruva fast kabelklämmor och bara koppla in kablar och dra åt kabelklämmorna. Funderar på om jag ska avvakta till elkillen dyker upp eller ska jag fixa nya grejer. Hittar inge uppgifter om att Julas grejer ska vara godkända. Har precis köpt en ny garageport för ca 10 000 lite synd om hela kalaset skulle brinna ner.
Du menar inte "Anslut". Om det är dessa, så avråder jag starkt från dessa prylar. Låg kvalité och tunt material i gods och skruvplintar. Godkända lär de vara.
Köp märkesgrejor istället.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
C
Jag gjorde nog den värsta elkopplingen som liten grabb tror jag.

Var väldigt intresserad av att koppla redan i väldigt tidig ålder och kunde sitta i timmar och koppla ihop lampsladdar med stickpropp och lamphållare. Detta fick jag sedan testa efter godkännande och lampan lös ju och det var trevligt.

Till slut tröttnar man ju på att koppla samma samma hela tiden, fick nu en snilleblixt.

Kopplar ur en av farsans högtalare ur förstärkaren och sätter stickpropp på den.

Resten är historia :D
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
possum77 och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L
C Xcqn skrev:
Kopplar ur en av farsans högtalare ur förstärkaren och sätter stickpropp på den.
Resten är historia
Sånt har gjorts i staterna av säljare av Cerwin Vega, för att visa på högtalarens oerhörda effekttålighet (det var när någon modell som lanserades på 80-talet, tror jag, som detta hände).
Hittar ingen bild eller youtube på detta, men dock detta betydligt modernare försök.

Nu har dom ju bara 110V där, så i Sverige skulle det inte funka då det blir mer än 4ggr så hög effekt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.