Vet ju inte vilken del av Sverige du bor i, men i tex Stockholmsområdet finnes exempelvis byggbesiktning.se
Finns även många KA ansvariga som åtar sig, eller kan förmedla kontakt med en besiktningsman.
 
A
V Varglarsen skrev:
Vet ju inte vilken del av Sverige du bor i, men i tex Stockholmsområdet finnes exempelvis byggbesiktning.se
Finns även många KA ansvariga som åtar sig, eller kan förmedla kontakt med en besiktningsman.

Ok norra skåne området, kanske kan höra med försäkringsbolaget om dom vet något?

hittar absolut ingenting
 
Oj, de var en spännande lösning.

Jag tror att det här skulle bli en bra lösning för dig
Ta bort nedersta regeln samt fotplåtar och liknande
Lägg in en sån här under nya pappen
https://www.stgbygg.se/butik/takfotskil-45x145-mm/
då kommer den ersätta 45x45 regeln i botten och kondens kan rinna ut och förbi. Sen eventuellt ny bredare fotbräda eller dubbla fotbrädor för att kompensera höjden.
Sen dit med krok och fotplåt voilà

Obs takfotskil rekommenderas inte under 22 graders taklut, risk för bakfall. Men det går säkerligen att Bygga upp under pappen så det ändå rinner av
 
A
P Plåtsax skrev:
Oj, de var en spännande lösning.

Jag tror att det här skulle bli en bra lösning för dig
Ta bort nedersta regeln samt fotplåtar och liknande
Lägg in en sån här under nya pappen
[länk]
då kommer den ersätta 45x45 regeln i botten och kondens kan rinna ut och förbi. Sen eventuellt ny bredare fotbräda eller dubbla fotbrädor för att kompensera höjden.
Sen dit med krok och fotplåt voilà

Hela taket är lagt... hur ska dom få bort det? Iof inte mitt problem med dom är duktigt irriterade på mig.. men seriöst hur kan man låsa in hela pappen som en balja, vi hade inte ens bestämt dom skulle höja rännorna, dom sa garantin inte gällde sen va det bra med det, så blev väldigt förvånad när jag kom hem...

man har bara skrynklat ihop pappen i sidorna och gjort hål i pappen
 
  • Takpapp oregelbundet ihopskrynklad vid ränna, indikerande slarvigt arbete med takläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova tex bmhab.se telefon 070-760 79 63
Jag skulle definitivt ta en opartisk kontroll av det där arbetet, och du har ju även foton att visa från byggtiden
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Nej det där är verkligen inte okey.
Stå på dig, Har tyvärr dålig koll på vart du kan få hjälp att besikta av eländet men nu går det garanterat inte igenom en besiktning längre (som det kunde gjort innan då det var mestadels estetiska bekymmer)

Såg nu att en takfotskil på 14graders taklut bör vara sågat ur en 45x195 som absolut minimum (gärna 45x220) om det inte ska bli bakfall så jag inte ger några felaktiga tips här
 
A
P Plåtsax skrev:
Nej det där är verkligen inte okey.
Stå på dig, Har tyvärr dålig koll på vart du kan få hjälp att besikta av eländet men nu går det garanterat inte igenom en besiktning längre (som det kunde gjort innan då det var mestadels estetiska bekymmer)

Såg nu att en takfotskil på 14graders taklut bör vara sågat ur en 45x195 som absolut minimum (gärna 45x220) om det inte ska bli bakfall så jag inte ger några felaktiga tips här
V Varglarsen skrev:
Prova tex bmhab.se telefon 070-760 79 63
Jag skulle definitivt ta en opartisk kontroll av det där arbetet, och du har ju även foton att visa från byggtiden

Japp, ska ringa imorgon om jag inte kolat av innan...


Denna vecka har nog varit den värsta i mitt liv, är inte så att jag sprungit och letat fel, men har läst på rätt mycket innan om hur ett sådant här tak ska byggas eftersom planen va jag skulle gjort det själv.

Tyckte det va en kul grej att gå upp på ställningen efter jobbet och se hur långt man har kommit för man tycker ju det ska bli kul att få ett nytt fint tak..

men man kan ju inte blunda för uppenbara missar, rentav stora byggfel.

Man känner sig dryg och jobbig men man har ju jobbat många månader för att få ihop pengar till ett nytt tak så självklart vill man det ska bli bra
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Hej igen,kolla om du kan anlita en kontrollansvarig Ka det finns sådana som ar utsedda av byggnadsnämnden i din kommun. Dom är certifierade och opartiska
 
A
K Kompe skrev:
Hej igen,kolla om du kan anlita en kontrollansvarig Ka det finns sådana som ar utsedda av byggnadsnämnden i din kommun. Dom är certifierade och opartiska
okej tack för ett jättebra tips, kollar det med imorgon
 
Klart du ska ha ett schysst tak utfört på rätt sätt när du anlitat ett företag för ändamålet. Annars hade du kunnat traggla med det själv från början. Bli bara inte uppgiven och strunta i det, utan ta tjuren vid hornen INNAN fuktskador ev uppstår.
 
A
V Varglarsen skrev:
Klart du ska ha ett schysst tak utfört på rätt sätt när du anlitat ett företag för ändamålet. Annars hade du kunnat traggla med det själv från början. Bli bara inte uppgiven och strunta i det, utan ta tjuren vid hornen INNAN fuktskador ev uppstår.
Japp, fördelen e väl dom inte tog bort den gamla ytpappen (2lager) men känns inte bra ändå. Ser ingen ände i det hela.
 
Kan ju om det vill sig illa bli vatten mellan nya och gamla papper som fryser och skapar stora problem.
Just detta hände på min brors hus efter en klåpare som lagt om taket felaktigt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Shirack skrev:
Nu är hela taket lagt, Blev ok

Man har höjt 3 av hängrännorna och tagit bort den undre plåten som satt på sponten, men pappen sticker ej fram hela vägen över sista råspont.

Den ena av dom 3 man höjt har man fortsatt med en ny fotbräda uppe på den andra och stängt in möjligheten för kondens att ta sig ut, men man orka bara höja den till den övre vindskivan på garaget tog emot. Alltså 2 cm, inte ens lönt.

den fjärde har man behållt undre fotplåt och satt en övre utan att ens höja hängrännan.

Som jag skrev tidigare skaffa ett juridiskt ombud och betala inget innan en bygg kontrollant kollat detta sk " takläggar gäng"..
Ser faktiskt ut som havet stormar.
Men samtidigt vill jag säga att om man anlitar en tjänst är det ytterst viktigt att kolla upp den firma som skall eventuellt göra jobbet, Är firman Svensk?
"Man får det man betalar för" Ett gammalt bra ordspråk!

Jag blir inte klok, hur ska man få ut kondensen när pappen är uppvikt på övre läktet + kilat det med en fotbräda på den andra
 
A
Tack pelle, om det va någon som missade hur pappen är lagt
 
  • Handritad skiss som illustrerar placeringen av byggpapp med markerade skarvar och pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.