Fairlane Fairlane skrev:
Ingen aning om vad det var för batteri då det inte var jag som köpte som sagt.

Jag har 2 st 3 Ah till min Hitachi och har inte saknat kraft.

Det är lite intressant utveckling på skruvdragare tycker jag. För några år sen var det 18 V och 3 Ah batterier som var det enda rätta. 1,5 Ah eller 2 Ah var oanvändbart. Sen kom 4 Ah batterierna och så var 3 Ah oanvändbart. Nu ska det vara 5 eller 6 Ah, annars oanvändbart. Dock har det kommit fler och fler som säger att de kör det mesta (80%) med sin 12 V, kanske med 1,5 Ah eller 2 Ah. Förr var det tydligt, mer volt och fler Ah, nu är det spretigare.
Min åsikt är att man vill ha slag så fort man skruvar större än typ 4x50. Det är skönt för handleden. Och nu finns det ju bra slagskeuvdragare bland lätta 12v-maskiner, så mycket går utan 18v.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Sedan makita ville bredda sig och plocka mera marknadsandelar på privat sidan så har dem gått från att ha genomgående bra maskiner till att det diffar väldigt mycket mellan olika maskiner hos dem.
TTI tenderar att vara mycket uppskattade inom sina fokusgrupper och dem går framåt mest på marknaden med sina varumärken.
Ryobi: Hemmafixare
AEG: Hemmafixare som kör hårt
MILWAUKEE: För proffsen
 
Supernöjd med Makita. Har en skruvdragare från 90-talet som fortfarande funkar felfritt och har ytterligare ca 15 maskiner. Aldrig haft ett fel. Jag använder dom bara privat dock.
 
  • Gilla
swgtoro
  • Laddar…
Jag är ingen verktygsfetischist, men jag köpte en matshita skruvdragare med två batterier och laddare på Hornbach för 11 år sedan och den har jobbat riktigt hårt, och går än idag. Jag köpte en Worx också på Hornbach för ett drygt år sedan och det är också helt grym. Worx:en inkluderade dubbla batterier och, vilket jag noterat är sällsynt idag. Kroppen är helt i metall och borstlös motor. Helt suverän i mitt tycke. Dessutom kostade maskinerna inte skjortan.
 
S
Detta var tråkigt att höra. Mina makita är 10+ år och jobbar glatt vidare som om de var nya.
 
Instämmer med många här, testa DeWalt
Har kört med dem i många år och är grymt nöjd, min första DeWalt skruvdragare med kolborstar fick slita hund duktigt när jag renoverade upp i en bostadsrätt, trodde jag skulle döda den men icke. Funkade så länge jag hade den sen sålde jag av den till förmån till en mindre borstfri modell, som kommer ha en del att leva upp till nu.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Sållar mig till skaran som kör Milwaukee på mina batterimaskiner och är otroligt nöjd. Tycker mig ha läst mycket missnöje om makita och dewalt den senaste tiden men har fortfarande inte hört något negativt om Milwaukee.
 
  • Gilla
sillstryparn och 1 till
  • Laddar…
Har bränt en Makita på alla 18år som jag har jobbat som elektriker. Och den gången var det mitt egna fel. Körde 10st 70 hål i tvåans växel i bålevägg. Kan man ju räkna ut att den inte skulle klara om man hade tänkt efter.
 
Man kollar vad dom säljer på Jula och sen undviker man det :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Tabascoo och 8 till
  • Laddar…
M
Intressant tråd... har Ca 10 maskiner och 6x4ah Makita sedan 2013-2017. Allt levererar fortfarande felfritt. Svårslaget.

Obs, jag är högfrekvent hobbyanvändare med några byggen bakom mig. Inte professionell, daglig användare.
 
M Magnus Larsson skrev:
Man kollar vad dom säljer på Jula och sen undviker man det :cool:
Det beror väl på vad man skall ha maskinen till? De flesta av oss är inte speciellt taggade på att lägga ner 2 kkr på en skruvdragare som skall användas till att hänga tavlor. Jag har många bra erfarenheter av maskiner från jula. Allt från tigersågar som skall användas i trädgården till skruvdragare och slagborrmaskiner.
 
Ja, maskiner kan ge upp. Men som många menar, betalar det sig med kvalité.
Dewalt, Hilti, Milkewi det är bra grejer. Hitatchi likaså.
Men på jobbet har vi makita, och nej det är inga bekymmer med dem. Men visst, ska saker fungera till yrkesbruk, brukar det vara sådant som inte lekman en inte i första hand tittar åt.
 
kisumisu
N neo11 skrev:
Fan vad alla va negativa här om Makita.
Säger väl att märke nummer 1 är Festool.
Och säger att märke nummer 2 är Makita.
Finns ju många olika varianter av varje skruvdaragare etc inom makita. Man kan köpa billigare och dyrare.
Men jag har svårt att se ett mer prisvärt märke än makita.
Jag är murare och vi kör makita med den batteriserien. Dom snickare vi har på firman kör Festool (dock kör några makita).
Hemma kör jag makita på gräsklippare 3 skruvdaragare häxsax grästrimmer.
Skulle aldrig byta bort makita mot bosh blåa serie eller aeg eller liknande. Då makita är bättre såvida man inte köper deras billigaste bauhaus produkt.
Det är nog lite så idag som du säger.
Alla märken vill massproducera saker och nå vanliga konsumenter med bättre pris. Sedan lider kvaliten nåt enormt!
Som med märken som Miele, Bosch, HP, Lenovo, Dyson etc....det finns en billighetsprodukt och sedan en proffesional produkt.

Sedan tycks det nästan vara en trend att numera göra konsumentprodukter som ska gå sönder efter garantin gått ut.
Är själv så less på det här att nästa diskmaskin får bli en billig IKEA eftersom dem har ändå 5år garanti....Mieles höll ju bara 1 år längre dvs 6år men hade mer än dubbel pris. Maskinen går än men läcker vatten :thinking:

Antar det har blivit samma sak nu med skruvdragare, tur att jag köpte min Makita för över 10år sedan då. Får man väl bara köpa nya batterier till den gamla maskinen ;)
 
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Har samma erfarenheter. Är iofs yrkesman men bränt två Makitor på ett år.
 
Makita är ren dret , jag köpte denna skruvdragare i tron att makita stod för kvalitet.efter väldigt sparsam användning så använde jag hålsåg. Efter en lätt nypning som jag höll enkelt emot med handen sprack plasten rakt av enligt bilden .
När jag skulle reklamera den och räknade naturligtvis att de skulle ersätta den utan bekymmer . Så vägrar K rauta och makita, de säger att jag har tappat den , vilket inte är sant.

kommer givetvis aldrig köpa varumärket igen
Made in china står det på den, verkar vara rena dollar store kvaliten
 
  • Hand håller en trasig Makita skruvdragare med sprucken plast vid handtaget, märkt "Made in China".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.