A ArneTW skrev:
Det hela kan man väl diskutera...

Det verkar ju finnas bud även om de inte är på stockholmspriser.

Gällande urbanisering så gör du det vanliga felet att skylla på landsbygden.
Då staten aktivt drivit på den de 50 senaste åren med en accelererande iver.

Är det inte ränteavdrag, fastighetsskatt, flyttskatt så ska unga utbildade flytta till stan utan kompensation. För att inte tala om all centralisering av myndigheter till dyra och kompetenslösa adresser.

Det kommer väl snart direktiv om att alla måste köra elbil samtidigt som man lägger ned resten av kollektivtrafiken då får vi alla flytta till tunnelbaneland och bli lyckade.

/ATW
Jag gillar din ambition om att hålla landsbygden levande Arne, jag delar den dessutom, däremot så kanske vi inte delar hur det ska göras.
Med risk för att komma långt ifrån trådskaparen ämne (men det är å andra sidan viktigt) så kommer sannolikt pendeln att slå tillbaka. Den har delvis redan gjort det för bla Stockholm som du nämner. Nettoinflyttningen är negativ och skälet är givetvis bostadsbrist och att kostnaderna skjutit i höjden. Utflyttningen kommer att öka ytterligare med högre arbetslöshet. Paradoxalt nog omsätts fler bostäder än någonsin i Stockholm just nu, sannolikt några som passar på när priserna om inte gått ner, men åtminstone stabiliserats något. Men till problemet, hur ska landsbygden attrahera fler människor? Det är ju uppenbart att livskvaliteten är bättre, eller är den det? Jo, om man gillar natur, ren luft och....ja, vad mer? Jag tror människor gillar att ha utbud, att ha människor runt omkring sig. När du går in på en restaurang, väljer du den som har lite gäster eller mycket gäster? Urbaniseringen är driven av människor.....inte bara i Sverige utan i hela världen, det känns svårt att bryta trenden. Nobelprisläge för lösningen tror jag!!
Jag skulle väldigt gärna prata mer med dig om problemet Arne, vi kanske får göra en egen tråd?
 
  • Gilla
texas67 och 1 till
  • Laddar…
S JockeEinarson skrev:
Med risk för att komma långt ifrån trådskaparen ämne
Ni har min välsignelse att fortsätta!
Nackdelen som du säger är ju att fler kanske vill diskutera ämnet och hittar inte så lätt diskussionen här inne!
 
S JockeEinarson skrev:
Jag gillar din ambition om att hålla landsbygden levande Arne, jag delar den dessutom, däremot så kanske vi inte delar hur det ska göras.
Med risk för att komma långt ifrån trådskaparen ämne (men det är å andra sidan viktigt) så kommer sannolikt pendeln att slå tillbaka. Den har delvis redan gjort det för bla Stockholm som du nämner. Nettoinflyttningen är negativ och skälet är givetvis bostadsbrist och att kostnaderna skjutit i höjden. Utflyttningen kommer att öka ytterligare med högre arbetslöshet. Paradoxalt nog omsätts fler bostäder än någonsin i Stockholm just nu, sannolikt några som passar på när priserna om inte gått ner, men åtminstone stabiliserats något. Men till problemet, hur ska landsbygden attrahera fler människor? Det är ju uppenbart att livskvaliteten är bättre, eller är den det? Jo, om man gillar natur, ren luft och....ja, vad mer? Jag tror människor gillar att ha utbud, att ha människor runt omkring sig. När du går in på en restaurang, väljer du den som har lite gäster eller mycket gäster? Urbaniseringen är driven av människor.....inte bara i Sverige utan i hela världen, det känns svårt att bryta trenden. Nobelprisläge för lösningen tror jag!!
Jag skulle väldigt gärna prata mer med dig om problemet Arne, vi kanske får göra en egen tråd?
Som en del av nettoutflyttningen kan jag bara hålla med. Att flytta till en mindre stad är bland det bästa vi gjort. Däremot skulle vi aldrig flytta till landsbygden. Charmen är ju att slippa pendling och pengarna räcker låååångt i småstäderna jämfört med Stockholm ändå.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Sen är ju Stockholms flyttnetto något av en chimär också. In flyttar unga singlar, ut flyttar småbarnsfamiljer. Malmö, Stockholm och Göteborg (samt vissa kranskommuner) har födelsetal per capita lång över rikssnittet.

Så in flyttar två singlar, ut flyttar en tvåbarnsfamilj och vips så har man ett negativt flyttnetto utan att befolkningen på något egentligt vis minskar.
 
Jag hade lätt köpt.

Tagit ner den tråkiga skogen och eldat vad som är möjligt.
Sen hade jag planterat några träd som blir stora och fina med åren. Tall, Ek, Björk, Lönn, Körsbär etc. Så blir det en fin liten park i framtiden. Kan även vara attraktivt för en eventuell framtida köpare med befintliga träd om de vill bygga hus.
 
  • Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
Köp! Vi funderade på att köpa fastigheten bredvid vårt gamla hus när den var till salu. Gjorde inte det och det resulterade i att vi flyttade ett par år senare.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Jag har två vänner som hoppat över att köpa granntomter, den ena sa att "det är bara en bergsknalle, ingen kommer vilja köpa den tomten" Nu står ett halvfärdigt hus där som har minst en konkurs bakom sig och innan dess spred Jugoslaven ut sig och sitt skit låångt utanför hans tomt inkl. grävning på vägen dit som höll på att döda min vänns granhäck och senare stod häcken i vatten ist. så han fick agera mm. mm. mm. Huset står nu halvfärdigt 10år efter byggstart. Och på en grund av byggsopor och andra sopor som man inte får använda som grund. Kommunen sket i det och anmälaren fick som svar "Vad ska man använda som grundmaterial då :O "

Den andra fick en öststatare bredvid sig som bygger med hjälp av sina "fritänkande" landsmän. Ni kan ju förstå hur det ser ut...

Först byggdes Friggebod/attefallare, sen garage, betongen drygades ut med allsköns stenar mm. som armering. Tror inte garaget stod ett år innan den "blåste loss" där den stod utan portar. + takpappen tror vi han var klar med trots han fick sätta fast den flera ggr. för den blåst loss...

Sen kan vi ta upp hans egenbyggda avloppsanläggning som han visuellt kopplat ihop ned grannarnas minireningsverks utlopp genom att knacka hål i cementring och stoppat i en meter rör så det ska se ut som hans utlopp kommer ut där mm. mm. mm.

Något boningshus är ännu inte uppe! Hur var det nu man var tvungen att bygga när man är Svensk :thinking:Ja just det, boningshus först va. Alla stavfel får ni på köpet.
 
  • Halvfärdigt hus med svart takpapp och byggmaterial omkring på ojämn tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
MayaP och 5 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Jag har två vänner som hoppat över att köpa granntomter, den ena sa att "det är bara en bergsknalle, ingen kommer vilja köpa den tomten" Nu står ett halvfärdigt hus där som har minst en konkurs bakom sig och innan dess spred Jugoslaven ut sig och sitt skit låångt utanför hans tomt inkl. grävning på vägen dit som höll på att döda min vänns granhäck och senare stod häcken i vatten ist. så han fick agera mm. mm. mm. Huset står nu halvfärdigt 10år efter byggstart. Och på en grund av byggsopor och andra sopor som man inte får använda som grund. Kommunen sket i det och anmälaren fick som svar "Vad ska man använda som grundmaterial då :O "

Den andra fick en öststatare bredvid sig som bygger med hjälp av sina "fritänkande" landsmän. Ni kan ju förstå hur det ser ut...

Först byggdes Friggebod/attefallare, sen garage, betongen drygades ut med allsköns stenar mm. som armering. Tror inte garaget stod ett år innan den "blåste loss" där den stod utan portar. + takpappen tror vi han var klar med trots han fick sätta fast den flera ggr. för den blåst loss...

Sen kan vi ta upp hans egenbyggda avloppsanläggning som han visuellt kopplat ihop ned grannarnas minireningsverks utlopp genom att knacka hål i cementring och stoppat i en meter rör så det ska se ut som hans utlopp kommer ut där mm. mm. mm.

Något boningshus är ännu inte uppe! Hur var det nu man var tvungen att bygga när man är Svensk :thinking:Ja just det, boningshus först va. Alla stavfel får ni på köpet.
Fattar knappt vad jag tittar på... ser ut som ett nergrävt hus :crysmile:


Så här långt sticker träden utanför tomten, för övrigt

Gata med trädkantade trottoarer och ett dolt hus delvis synligt bakom lövverket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
Fattar knappt vad jag tittar på... ser ut som ett nergrävt hus :crysmile:


Så här långt sticker träden utanför tomten, för övrigt

[bild]
Hehe, väggarna vek sig in under typ.

Trevligt med stora träd, låt vara eller rensa upp. Jag låter så många stora träd som möjligt vara kvar på på min extra tomt + låter flera växa upp så grannen blir dold. och klipper/anlägger gräs runt om :love:
 
  • Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
Ja, fast där kan man nog åka på ett föreläggande att trimma. Blockerar ju halva vägen om man tänker att det ska vara 4,6 meter fri höjd.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Staffans2000
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, fast där kan man nog åka på ett föreläggande att trimma. Blockerar ju halva vägen om man tänker att det ska vara 4,6 meter fri höjd.
Men då är det bara att vänta på order uppifrån. Har man tur, kommer den aldrig.
 
B Bosse12 skrev:
Tack, Ja jag garvade lite jag åxå. Jag skriver det jag vill och vill man läsa eller inte så är det den resandes ensak men jag håller mig till fakta även om sanningen är det svåraste mänskligheten har drabbats av. Ibland kan det jag skriver reta upp folk. TS blev tydligen stött av verkligheten jag beskrev och då måste jag väl leva med den bördan.
Men att hålla sig till sanningen och inte flumma iväg över blöta träsk är nåt jag verkligen vill betona då vi pratar om vår boendemiljö där vi ska vistas så länge. Vi behöver se till att vi inte störs av fel folk där vi bor och då kan ett tomtköp vara en bra lösning. Sign Rådbråkad har ju humor så därför ska jag en sann berättelse om ett fastighetsköp och vikten av att allt blir rätt. Då jag var ung och hade mitt första jurist-& mäklarkontor ringde en kvinna upp och ville ha visning av en fastighet till salu. den låg väldigt nära en annan fastighet så jag var lite orolig över ett staket men det fick väl visa sig. Vi enades om privat visning i helgen och jag frågade vilka som skulle komma. Det var hon maken och hennes bästa vän som smakråd. Då sa jag. Tyvärr. Jag visar inga fastigheter då kvinnan har smakråd med sig. Kvinnan gick i taket och skällde ut mig och frågade Varför. jag sa . Det är för att spara resor och tid för alla eftersom det inte finns en enda kvinna av kvinna född som tillåter sin bästa väninna att ha ett vackrare kök än hon själv har.. Det blev tyst i telefonen, sen en svordom och sen en smäll av luren. Efter 10m minuter ringde hon upp och skrattade och sa Du har helt rätt. Vi ÄR såna. Hennes kök är hemskt. Hon kommer inte med oss. Vi sågs på helgen och hade väldigt trevligt coh köpte Vi gick in till grannen och presenterade oss och de fann varandra. Med detta sagt att det inte går att hymla bort fakta hur otrevliga den än är. Grannsämja är ofta en fråga om initiativ och att lätta på prestigen i tidig fas. Så TS har lite jobb här.
Om man är som jag mellan 80 och döden så har man haft 60 år på sig att lära sig en del av fultricksen som man själv råkat ut för. Man kan kanske säga att jag är lite svårare att blåsa idag än då jag var 20 och att förlita sig på den mänskliga godheten är lite farligt. Nästan allt som en människa säger eller gör har någon form av budskap. Det KAN vara vänligt men om man hellre ägnar sig åt förhoppningar än förväntningar så kan man aldrig bli besviken. Utan tvekan är det intressant att se hur många i goda publika positioner som inte klarar av ett socialt liv utan måste bråka om allt och då är staket och gängande träd rena julafton för en sån. Man kan ibland kalla dessa tragikomiska kufar för att söka sig till "stoppande jobb" dvs deras energi går åt att sätta krokben för andra o/e förhäva sig själva . jag brukar säga att det är dom vi slog i skolan som nu tar igen saken. För att återgå till tråden så kan jag konstatera att en skrämmande andel av de rättsprocesser jag under över 40 år varit ombud i har rört grannar och struntsaker. Staket är vanligast . Den näst mest förekommande tvisten är arvskiften. Folk kan slåss om en träslev och varje boutredare vittnar om polisingripanden vid arvsskiften. Men närliggande tomtmark är i ledningen och det finns bara ett fåtal verktyg att rättsligt få ordning på en grannfejd. Jag har varit med om att man tvistat om blomrabatters närhet till tomtgränsen. Den slarvige penséodlaren hade en planta som gick 5 cm in på granntomten I tre år slogs de i domstol om detta. Så TS har all anledning att köpa den obebyggda marken. Grannen som idag tagit förnuftet tillfånga kan sälja eller avlida och det kan komma vilken galning som helst och då är det ju bra att ha mark att plantera en snabbväxande Tuijahäck på. Ingen kan ana vilken uppfinningsförmåga bråkstakar som grannar besitter och det behöver ibland tas till udda metoder för att få slut på trakasserierna som plågar vettiga människor.Dessutom kan ju andra köpa denna mark och ställa till med rena sopstationen där med effekten att TS egen fastighet drabbas i värde. Då är det sent att börja snacka. Men lägg inte samman fastigheterna. Friheten består i det respektive ägandet. Det kan ju mycket väl uppstå en situation att TS säljer sin bostad och den säljs sen vidare till patrask. Den nuvarande grannen verkar ju vara vettig så då kan TS erbjuda denne att köpa tomten som motgift på ett ev. patrask i TS nuvarande villa . Av den erfarenhet jag har så förlorar man aldrig på att köpa en obebyggd tomt mellan två bebyggda bostadsfastigheter. Det tar många år innan maffiaskatterna ätit upp den vinsten även i ett utomplanområde med svag tillväxt. Mvh Bosse12
Haha, inte bara listig och stark, dessutom har du talets gåva. Tack för berättelserna, härligt med sedelärande ord: kunskap förmedlas bäst av någon som handgripligen samlat den istället för att läsa på korrespondens!
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
De flesta i tråden räknar med stigande priser på fastighetsmarknaden. Jag är inte så säker. Sveriges befolkning växer, men inte med folk som kan köpa fastigheter. Vilka faktorer gör att ni tror på framtida stigande priser. Att det varit så tidigare är inte ett hållbart argument.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
N Yindysagh skrev:
De flesta i tråden räknar med stigande priser på fastighetsmarknaden. Jag är inte så säker. Sveriges befolkning växer, men inte med folk som kan köpa fastigheter. Vilka faktorer gör att ni tror på framtida stigande priser. Att det varit så tidigare är inte ett hållbart argument.
Det är väl en kedjereaktion, lägenhetsfolk flyttar/tvingas ut när det blir för stökigt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
N Yindysagh skrev:
De flesta i tråden räknar med stigande priser på fastighetsmarknaden. Jag är inte så säker. Sveriges befolkning växer, men inte med folk som kan köpa fastigheter. Vilka faktorer gör att ni tror på framtida stigande priser. Att det varit så tidigare är inte ett hållbart argument.
Priserna på fastigheter korrelerar med en mängd faktorer där efterfrågan är den främsta. Just nu när pengar är ”nästan gratis” så hjälper det fastighetsvärdena uppåt. Det kommer naturligtvis att ändras och så mycket lägre räntor kan vi nog inte räkna med, men ett lågräntescenario kommer sannolikt att gälla för ett antal år framåt. Mitt tips är att använda utrymmet som det låga ränteläget innebär till att amortera (bästa pensionen är ett obelånat bo). När räntan går upp så är det sannolikt så att inflationstakten har ökat, då hjälper ju den till med amorteringen och realräntan blir högre, men inte betydligt högre. Med detta sagt så är det lätt att säga att man ska köpa, men givetvis beroende på privatekonomiska faktorer. Vad är det värt att få bestämma själv om vad man vill ha i sitt närområde?
Att köpa grannfastigheten i en liten kommun utan tillväxt kräver mer mod än att köpa i en kommun med tillväxt, alldeles oavsett prisskillnad, men i något läge så är det ju den där härliga känslan av att själv bestämma.....eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.