Hus tomte
Vad känner du själv om att tomten brevid?

ja skulle lätt köpa tomten brevid om ja hade haft kapitalet för d utan tvekan..

men nu är ju jag inte dej

va säger din magkänsla

känns allt rätt köp den

tvekar du ska du nog skita i den

skit i va alla vi tycker å säger
Tänk framåt i livet
 
  • Gilla
SkåJocke
  • Laddar…
Uppdatering: Tomten är nu vår! Vi lade 175 000 kr och säljaren tyckte att eftersom vi hade granntomten kändes det bra att sälja till oss. Ingen av de andra grannarna bjöd på tomten. Ena budgivaren hade en byggfirma. Båda budgivarna hade (såklart) planer på att bygga.

Tack för era ryggklappningar, som Arne beskrev det! :D:beer:

Då ska jag bara se vilka träd som ska fällas... som någon skrev så bör det ju vara ett rätt så bra bullerskydd från vägen som går en bit bort.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
John Karlsson och 50 till
  • Laddar…
Gratulerar!
Jag tror inte att du kommer ångra dig.
Jag önskar att jag hade samma möjlighet. Här är det tätt byggt och det blir värre.
 
  • Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
Staffans2000
M mickeforsberg skrev:
Då ska jag bara se vilka träd som ska fällas... som någon skrev så bör det ju vara ett rätt så bra bullerskydd från vägen som går en bit bort.
Gratulerar.

Tänk på att det tar mellan 50 och 100 år för ett träd att växa upp, men bara en motorsåg, tre öl och ett förhastat beslut för att fälla det.

Yoda
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Hemmakatten och 13 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det är väl ingen som tvingat att bosätta dig vattennära.

/ATW
Om man bosatte sig "vattennära" långt innan vattenskotern kom till Sverige så har man väl anledning att bli störd av detta nya inslag på sjön. Du har tydligen inte det problemet själv.
 
  • Gilla
pellefant och 1 till
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
Uppdatering: Tomten är nu vår! Vi lade 175 000 kr och säljaren tyckte att eftersom vi hade granntomten kändes det bra att sälja till oss. Ingen av de andra grannarna bjöd på tomten. Ena budgivaren hade en byggfirma. Båda budgivarna hade (såklart) planer på att bygga.

Tack för era ryggklappningar, som Arne beskrev det! :D:beer:

Då ska jag bara se vilka träd som ska fällas... som någon skrev så bör det ju vara ett rätt så bra bullerskydd från vägen som går en bit bort.
Grattis! Du lär få tillbaka pengarna den dagen ni flyttar och kanske t.o.m. "driftkostnaden".
 
  • Gilla
Mattias_gbg
  • Laddar…
Grattis!
 
M mickeforsberg skrev:
Uppdatering: Tomten är nu vår! Vi lade 175 000 kr och säljaren tyckte att eftersom vi hade granntomten kändes det bra att sälja till oss. Ingen av de andra grannarna bjöd på tomten. Ena budgivaren hade en byggfirma. Båda budgivarna hade (såklart) planer på att bygga.

Tack för era ryggklappningar, som Arne beskrev det! :D:beer:

Då ska jag bara se vilka träd som ska fällas... som någon skrev så bör det ju vara ett rätt så bra bullerskydd från vägen som går en bit bort.
Grattis Micke, du kommer att ha kul hela vägen med en större tomt.......endurospår, crossbana, möjligheterna är ju oändliga!!
 
  • Älska
mickeforsberg
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Om man bosatte sig "vattennära" långt innan vattenskotern kom till Sverige så har man väl anledning att bli störd av detta nya inslag på sjön. Du har tydligen inte det problemet själv.
Nej, jag stör mig inte på vattenskotrar.
Men om kriteriet på vad som borde hindras är vad som irriterar mig...

Är väl det bara att ta båten och åka längs stränderna där vattenskotrarna stör och titta efter vilka som byggt de senaste 20 åren och
brutit mot strandskyddsregler (dispans?) och hindrar folk att utnyttja allemansrätten.

så är det att sila myggor och svälja kameler.

TS gjorde nog rätt som köpte men jag tycker det är generellt är synd att forumet driver på för segregering.

/ATW
 
M mickeforsberg skrev:
Uppdatering: Tomten är nu vår!
Härligt!


M mickeforsberg skrev:
Då ska jag bara se vilka träd som ska fällas... som någon skrev så bör det ju vara ett rätt så bra bullerskydd från vägen som går en bit bort.
Lättare att spara än att plantera! ;)

Tyvärr har både B-borrar och blåst tagit många av mina träd.

Men nu är det värsta över hoppas jag :rolleyes:

Nysatt träd med skyddsnät, stödpålar och fyrhjuling med släp i trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter denna bild togs så tog borrarna några och blåsten några Granar, så det vara bara att ta ner alla :cry:

Skog med nyligen fällda träd och uppsamlat grenvirke, indikation på skogsskador och vedhantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fällda träd uppradade på marken med en eld brinnande i förgrunden på en gräsplätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser så har jag haft detta i åtanke ett tag så låtit träd som tagit sig i närheten av dessa trän att få vara kvar och vi lyckades nog fälla alla utan att skada någon (därav huller om buller fällningen)

Fällda träd på en gräsmatta, sett genom ett bilfönster, med en skogsdunge i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fullt med ved, så stapla för framtiden och ska väl barka dom någondag. Borde gjorts vid staplingen...
 
  • Ledsen
mickeforsberg
  • Laddar…
Grattis! Du kommer inte att ångra dig!
 
  • Älska
mickeforsberg
  • Laddar…
Gratulerar!

Ta det nu lugnt och njut av er nya jordbit och låt besluten mogna fram i sinom tid. Varefter behov uppstår och ni kommer på hur ni vill ha det.
Då det gäller träd så tror jag hårt på principen att hugga bort sådant som är dött eller sjukt eller ruttet eller annars skräp och låta resten stå kvar över nästa sommar. Då ser man hur träden utväklas när de får möjlighet och så ser man vilka man skall behålla.
 
  • Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
Lämna gärna lite redan murken ved för insekter och annat, städa inte bort allt.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
B Bosse12 skrev:
Tack, Ja jag garvade lite jag åxå. Jag skriver det jag vill och vill man läsa eller inte så är det den resandes ensak men jag håller mig till fakta även om sanningen är det svåraste mänskligheten har drabbats av. Ibland kan det jag skriver reta upp folk. TS blev tydligen stött av verkligheten jag beskrev och då måste jag väl leva med den bördan.
Men att hålla sig till sanningen och inte flumma iväg över blöta träsk är nåt jag verkligen vill betona då vi pratar om vår boendemiljö där vi ska vistas så länge. Vi behöver se till att vi inte störs av fel folk där vi bor och då kan ett tomtköp vara en bra lösning. Sign Rådbråkad har ju humor så därför ska jag en sann berättelse om ett fastighetsköp och vikten av att allt blir rätt. Då jag var ung och hade mitt första jurist-& mäklarkontor ringde en kvinna upp och ville ha visning av en fastighet till salu. den låg väldigt nära en annan fastighet så jag var lite orolig över ett staket men det fick väl visa sig. Vi enades om privat visning i helgen och jag frågade vilka som skulle komma. Det var hon maken och hennes bästa vän som smakråd. Då sa jag. Tyvärr. Jag visar inga fastigheter då kvinnan har smakråd med sig. Kvinnan gick i taket och skällde ut mig och frågade Varför. jag sa . Det är för att spara resor och tid för alla eftersom det inte finns en enda kvinna av kvinna född som tillåter sin bästa väninna att ha ett vackrare kök än hon själv har.. Det blev tyst i telefonen, sen en svordom och sen en smäll av luren. Efter 10m minuter ringde hon upp och skrattade och sa Du har helt rätt. Vi ÄR såna. Hennes kök är hemskt. Hon kommer inte med oss. Vi sågs på helgen och hade väldigt trevligt coh köpte Vi gick in till grannen och presenterade oss och de fann varandra. Med detta sagt att det inte går att hymla bort fakta hur otrevliga den än är. Grannsämja är ofta en fråga om initiativ och att lätta på prestigen i tidig fas. Så TS har lite jobb här.
Om man är som jag mellan 80 och döden så har man haft 60 år på sig att lära sig en del av fultricksen som man själv råkat ut för. Man kan kanske säga att jag är lite svårare att blåsa idag än då jag var 20 och att förlita sig på den mänskliga godheten är lite farligt. Nästan allt som en människa säger eller gör har någon form av budskap. Det KAN vara vänligt men om man hellre ägnar sig åt förhoppningar än förväntningar så kan man aldrig bli besviken. Utan tvekan är det intressant att se hur många i goda publika positioner som inte klarar av ett socialt liv utan måste bråka om allt och då är staket och gängande träd rena julafton för en sån. Man kan ibland kalla dessa tragikomiska kufar för att söka sig till "stoppande jobb" dvs deras energi går åt att sätta krokben för andra o/e förhäva sig själva . jag brukar säga att det är dom vi slog i skolan som nu tar igen saken. För att återgå till tråden så kan jag konstatera att en skrämmande andel av de rättsprocesser jag under över 40 år varit ombud i har rört grannar och struntsaker. Staket är vanligast . Den näst mest förekommande tvisten är arvskiften. Folk kan slåss om en träslev och varje boutredare vittnar om polisingripanden vid arvsskiften. Men närliggande tomtmark är i ledningen och det finns bara ett fåtal verktyg att rättsligt få ordning på en grannfejd. Jag har varit med om att man tvistat om blomrabatters närhet till tomtgränsen. Den slarvige penséodlaren hade en planta som gick 5 cm in på granntomten I tre år slogs de i domstol om detta. Så TS har all anledning att köpa den obebyggda marken. Grannen som idag tagit förnuftet tillfånga kan sälja eller avlida och det kan komma vilken galning som helst och då är det ju bra att ha mark att plantera en snabbväxande Tuijahäck på. Ingen kan ana vilken uppfinningsförmåga bråkstakar som grannar besitter och det behöver ibland tas till udda metoder för att få slut på trakasserierna som plågar vettiga människor.Dessutom kan ju andra köpa denna mark och ställa till med rena sopstationen där med effekten att TS egen fastighet drabbas i värde. Då är det sent att börja snacka. Men lägg inte samman fastigheterna. Friheten består i det respektive ägandet. Det kan ju mycket väl uppstå en situation att TS säljer sin bostad och den säljs sen vidare till patrask. Den nuvarande grannen verkar ju vara vettig så då kan TS erbjuda denne att köpa tomten som motgift på ett ev. patrask i TS nuvarande villa . Av den erfarenhet jag har så förlorar man aldrig på att köpa en obebyggd tomt mellan två bebyggda bostadsfastigheter. Det tar många år innan maffiaskatterna ätit upp den vinsten även i ett utomplanområde med svag tillväxt. Mvh Bosse12
Fler skulle läsa om det var mindre antal ord i texten, varför så långrandig? Säkert viktigt/intressant men för mycket text!
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Staffans2000
V Vårhögen skrev:
Fler skulle läsa om det var mindre antal ord i texten, varför så långrandig? Säkert viktigt/intressant men för mycket text!
Textstorleken beror på dålig syn.

Staffan
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.