Entrétrappan fick ge vika:
Renoverad entrétrappa till ett hus med gråmålade fönster och grund, byggbråte synligt och en hink i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan byggdes en ny ihop på billigaste och enklaste sätt.

Nybyggd enkel trätrappa utanför ett hus med nymålade grå fönster och grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut nu (minus snön då).
Nybyggd enkel trätrappa med sidor av gråmålad betong och staplad ved under, snörester syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notera gärna också att fönster och grund har målats grå istället för brun. Återigen min snälla mamma som har stått för det mesta av det jobbet. Jag målade de fönster hon inte nådde.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vinden fick sig också en snabb uppfräschning. Heltäckningsmattan togs bort, vi målade väggar och tak och lade in ett laminatgolv.

Golv på g:
Renoverad vind med nylagda laminatgolv och nymålat vitt vägg- och takpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultat:
Renoverad vind med vitmålade väggar och tak samt nytt laminatgolv, kontorsmöbler och fönster med utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappan upp till vinden är en intressant historia, väldigt brant, byggd av rivningsvirke och inne i en garderob. Jag antar att det bara har varit en vindslucka innan vinden inreddes.
Den fick sig också en uppfräschning med renoveringsgips på väggarna, lite ny färg och samma laminatgolv som på vinden limmat på stegen.
Varje list på sidan om trappstegen fick sågas till för sig, då måtten var olika överallt. Det var inget roligt jobb!

Före:
Renoverad vindstrappa med nytt laminatgolv och ommålade väggar, före och efter renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
Renoverad trappa med laminatsteg och vitmålade sidolister och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 8 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Första steget var uppenbarligen att måla allt. Tanken är ändå som sagt att riva allt så småningom, så vi lade inte ner överdriven möda på ytskikten, utan nöjde oss med att spackla det värsta och sedan dra på färg. Vitt överallt, vi orkade inte ens tänka på färgsättning.
Kul tråd!

Jag tror det är helt rätt taktik att göra det hela beboeligt (och lite ljusare) och sen i takt med att ni får råd/ork renovera rum för rum :)
Det kommer även göra att huset växer ihop med er och att ni känner vad som blir bäst.

Entrertrappan kändes väldigt öststatlig och sovjetisk iaf. Både i utformning och kvalitet :D
 
Appendix Appendix skrev:
Entrertrappan kändes väldigt öststatlig och sovjetisk iaf. Både i utformning och kvalitet :D
Håller inte med - en äkta öststatsbo tar varje chans att gjuta i betong - tryckat virke står inte högt i kurs när det ska byggas.
 
Appendix Appendix skrev:
Kul tråd!

Jag tror det är helt rätt taktik att göra det hela beboeligt (och lite ljusare) och sen i takt med att ni får råd/ork renovera rum för rum :)
Det kommer även göra att huset växer ihop med er och att ni känner vad som blir bäst.

Entrertrappan kändes väldigt öststatlig och sovjetisk iaf. Både i utformning och kvalitet :D
Tackar :) Notera att man har försökt mjuka upp trappan med tulpaner av murbruk, och lite andra murbruksdekorationer :)
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Måste bara visa ett av fynden från när vi renoverade en garderob också, med hjältar från förr, bla en ung Jan Malmsjö!

Det här var alltså inte synligt innan vi började riva, utan satt under ett lager målad masonite.

Gamla kändisbilder bakom masonit i en garderob, inklusive en ung man antydd som Jan Malmsjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal vägg med uppsatta bilder av historiska underhållarprofiler, inklusive Jan Malmsjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär blev garderoben förresten.
Nyrenoverad garderob med grå byrå, vita galgar och två ljusstakar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverad vit garderob med hyllor organiserade med lådor, linnetyger och hängande tomma galgar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Behöll ni bilderna? Ser potential för en kul tavla att ha i huset som minne av det förgångna.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Behöll ni bilderna? Ser potential för en kul tavla att ha i huset som minne av det förgångna.
Tror inte det. De var rätt skadade tyvärr. Sedan är det nog inget min fru hade sett som snyggt direkt :crysmile:

Men jag har funderat på att tejpa upp en bild på Måns Zelmerlöv under någon gipsskiva för att föra vidare traditionen.
 
  • Haha
  • Gilla
arasmus och 4 till
  • Laddar…
Vi rev också det inte så snygga "uterummet", för att få en liten balkong att grilla på. Den var ändå ett svartbygge (fast för väldigt länge sedan), så enligt killen på kommunen var det bara att ta ner.

En förebild (eller kanske en "före"-bild snarare)
Ett vitputsat hus med nymålad balkong och entré, inklusive målade fönsterkarmar och takfotsbräda, i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att riva!
Renoverat hus med ny balkong, man på trappa och målade ytor, trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trodde att det skulle vara ett riktigt smäckbygge, men så var det inte riktigt. Stolparna utgjordes av hela stockar! Isoleringens effekt är något oklar med tanke på fönsterarean och taket...
Tre personer river isolering från väggar i ett uterum med synliga trästockar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ljust och rymd!
Tre personer demonterar ett gammalt uterumstak på en balkong under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett problem uppkom: Dels var det inte putsat bakom det gamla taket, dels så var putsen och färgen lite annorlunda på den del av väggen som varit inne i uterummet visavi resten av väggen.
För att dölja "skarven" och "lura ögat" lite att inte märka av nyansskillnaden (som vanligt på billigaste och enklaste sätt!) så byggdel jag lite hyllor i tvättäkta trall från Byggmax.
Renoverad husvägg med ny målning, ommålad dörr och tak, samt delvis synlig grund och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trähyllor under konstruktion mot en putsad vägg med ett fönster och nivåinstrument på hyllorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där fick frun dekorera sedan.
Hyllor av trall med krukväxter och dekorativa föremål mot en vitputsad vägg och med balkongräcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min mamma gjorde ett tappert försök att måla om balkongräcket, men färgen tålde inte frost utan började flaggna under vintern. För att i vanlig god stil lösa det hela så enkelt och billigt som möjligt har jag skruvat upp trall istället. Den sitter... inte så bra, men förhoppningsvis håller den ett par år i alla fall. Jag hyrde en flex också och slipade golvet för att bli av med den gamla färgen som inte var i så bra skick.
Nybyggd balkong med trätrallräcken, betonggolv och utsikt mot en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverad balkong med träpanel, möbelset och gröna träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterligare ett problem var med omfattningen kring ytterdörren. Jag trodde att det bara var typ spånskiva, men det var det tydligen inte. (Här ser man också att min mamma har målat dörren).
Renoverad entrédörr i grått med fönster, omgiven av nymålat och delvis exponerat tegel samt träomfattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vågade inte riva teglet eftersom man aldrig vet vad som finns bakom, så jag tog ner putsen och målade teglet med färgen som var över från balkongräckesmålningen. Det ser lite lustigt ut, men det duger.

Ett litet tak kom upp över entrén också. Här är så en bild på slutresultatet. Notera också att grunden och alla fönster är målade, och även vindskivor och takfotsbräda.
Ett tvåvåningshus med nyrenoverad balkong och målade fönsterkarmar, grund och vindskivor i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Håller inte med - en äkta öststatsbo tar varje chans att gjuta i betong - tryckat virke står inte högt i kurs när det ska byggas.
Jag menade alltså betongtrappan på utsidan av huset. Den Y formade :D
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Här är så en bild på slutresultatet. Notera också att grunden och alla fönster är målade, och även vindskivor och takfotsbräda.
[bild]
Gillar hur verandan blev.

Som sagt. Med rätt små medel går det ju att fräscha upp en hel del :)

Gillar även skylten: "Villa". Så att ingen tar fel och tror att det är något annat ;)
 
Appendix Appendix skrev:
Gillar hur verandan blev.

Som sagt. Med rätt små medel går det ju att fräscha upp en hel del :)

Gillar även skylten: "Villa". Så att ingen tar fel och tror att det är något annat ;)
Tack, den är inte helt klar än, men nästan :) Jo, de här "fulrenoveringarna" har faktiskt gjort en hel del skillnad ändå. Men det har varit väldigt frustrerande också. Att hela tiden behöva anpassa sig efter det gamla, skeva och vinda. Det skall bli underbart att få riva skiten en vacker dag! :D
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
OK, i och med de här renoveringarna så fick jag godkänt av min fru att dra igång med den riktiga renoveringen. Inget av det som har gjorts hittills är alltså tänkt att behålla på sikt utan det är "tillfälligt". Möjligtvis permanent tillfälligt, men ändå.

Men nu var det alltså dags att börja på allvar. Vi lämnade ca hälften av källaren mer eller mindre tom när vi flyttade in (de två "sovrummen" plus ett par små skrubbar). Planen är att det skall bli ett pannrum/tvättstuga i ena rummet, ett (mycket) litet badrum som vi kan ha medan vi renoverar det stora badrummet, en liten skrubb för elcentral, nätverk och lite sådant, och det andra större rummet blir till ett förråd, åtminstone till en början.

Jag har tyvärr inga bilder från rivningen (vi var sex man, så det gick undan), men vi rev bort alla ytskikt. Enda stället där det hade varit mycket fukt var i ena hörnet, där jag tror att det har runnit rakt ner från stupröret. Där var den uppreglade väggen rejält rutten. Annars såg det faktiskt helt torrt ut, golven var spånskiva som låg på sand, och det såg ut som att det hade kunnat vara gjort igår.

Någon gång i december 2019 satte jag bilningshammaren i golvet för att göra ett litet provhål.
Renoveringsprojekt i källare med bortbilat golv och vägg, frånluftsfläkt i taket och synligt gammalt källarfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som hänger i taket är en frånluftsfläkt med filter som jag satte in för att få bort det värsta bilningsdammet.
Renoveringsfas av källare med frånluftsfläkt i taket, grovt borttagen puts på väggarna och synligt gammalt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan bilades kalkputsen ner från väggarna. Ett sanslöst skitjobb. Otroligt dammigt, och putsen lossnar inte i sjok, utan den smulas sönder till en fin sand. Riktigt vidrigt var det. Tror att det i slutändan blev ca 30 sopsäckar med sand, á 20-25 kg.
Rivet källarutrymme med exponerade betongväggar, kabelstråk och spillror av puts på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det dök upp ett gammalt källarfönster också!
Renoverad källarvägg med ny murad del där ett gammalt källarfönster varit, omgiven av rå mur och takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Jag fortsatte med golvet. Här är ca hälften av det översta golvet borta. Det stämmer, det fanns alltså två golv (på sina ställen tre). Under det översta var det ca 10 cm sten, sedan kom det ytterligare ett betonggolv.

Renoveringsrum med halvt uppbrutet betonggolv och murade väggar, skottkärra och röra av sten och byggskräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det övre golvet var inte alltid så tjockt:
Delvis rivet golv med synliga stenar, skräp och en hammare, på en byggarbetsplats inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bland stenen hade de slängt i allt möjligt skräp, glas, flaskor, tallrikar och flera fönsterrutor. Och även en gammal spann som något måste ha kört över med en lastbil eller något.
Delvis rivet golv med sten, skräp och en synlig, delvis nedgrävd, glasflaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Deformerad och rostig gammal metallspann inklämd i betonggolv med skräp omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Just det, det glömde jag kanske nämna: tanken var alltså att gräva ur och isolera och lägga golvvärme överallt (typ). Nu är det slut på fuskrenoveringarna, allt utom de bärande väggarna skall bort!
 
  • Gilla
SueSue och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.