Mikael_L
"...studie som visade att tygpåsar är långt ifrån perfekta då de måste återanvändas hela 131 gånger för att dess miljöpåverkan ska hamna på samma nivå som en plastpåse man bara använder en gång."
Och tänk jag då, som återanvänder plastkassen minst 10ggr redan nu (då), vissa kanske överlever 30-40ggr användning.

Kommer ni ihåg att jag för någon månad sen fick hem mina 1000 plastkassar.
Jag har faktiskt strängt taget knappt börjat använda dom, i alla fall som tänkt, att ta med till affären, jag sliter fortfarande på de som jag hade innan skatten kom.

Nåja, jag har använt en till att packa lite saker som en kund skulle ha, tänkte att det var fint med en ny ren som inte har en massa hål (vilket de jag har använt massor av gånger har).
Sen har jag använt två st för att slå in roller/penslar när jag höll på och målade, de gick direkt till soppåse när jag var klar.
Sen har jag använt ett par också för att packa saker som skulle hålla sig torra i ryggsäcken, de blir nu de första som går in i omloppet för att ta hem matvaror från butiken, så länge de håller.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Menar du att det blir mindre CO2-utsläpp om man först tillverkar en plastpåse av oljan innan man eldar upp den?

Kan jag få se den uträkningen tack :)

Detta är inte i första hand en klimatåtgärd så vitt jag vet, men att det skulle förvärra klimatkrisen har jag svårt att se.
Ja
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A
Lilametallic Lilametallic skrev:
dessutom är dem enormt praktiska att ha till källsortering.
Håller med om det,får erkänna att jag tidigare inte sorterat nåt alls,men när man numer har papperskassar i överflöd så har jag upptäkt hur lätt det är att ställa in två kassar i diskbänken,en för plast och en för metall/papper,nackdelen är att det blir nästan inget i soppåsen längre:)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
Ulltand Ulltand skrev:
Ja
Du får nog utveckla det svaret lite för du kan omöjligtvis mena att platspåsetillverkning i sig trollar bort kol i ursprungsoljan.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Du får nog utveckla det svaret lite för du kan omöjligtvis mena att platspåsetillverkning i sig trollar bort kol i ursprungsoljan.
Det gör den inte, men det går åt diesel, el, vatten mm för att tillverka papper också. För tillfället så gör man mycket mer nytta med att arbeta för att få bort kolet från elproduktion, transporter mm än att få bort kolet från livsmedelsförpackningar och påsar. Man silar mygg och sväljer kameler...

Faktum är att om man räknar med marginaleffekterna (vilket vi I Sverige inte väljer att göra) så är det tveksamt om det är lönsamt (koldioxidmässigt) att ens köra elbil. Men iom att vi ju stänger ned kärnkraften så tappar vi möjligheten att exportera el under delar av året och då blir det bättre att köra elbil igen, trots att vi får mindre "koldioxidfri" el. Detta då man inte har transportkapacitet på elen för att kunna exportera den utan produktion i södra Sverige...
...detta var ett stickspår, men det visar på att man måste börja i rätt ände för att man skall få miljönyttan som vi faktiskt vill ha! Man börjar med de stora problemen, man kan inte fokusera på alla problemen samtidigt. Plastpåsar och engångsmuggar blir symbolfrågor utan riktig nytta. De ger inte ett positivt bidrag förrän vi löst de stora problemen (transporter och el).
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ingen trodde väl att regeringen skulle stanna vid att beskatta plastpåsar. Nu är nästa steg skatt på muggar och livsmedelsbehållare av engångskaraktär. Och beloppen man planerar att ta ut ligger högt:

[bild]

Läs betänkandet här:
[länk]

Mat ska lagas hemma eller på restaurang. Punkt.
"engångsartikel: mugg eller livsmedelsbehållare som helt eller delvis består av plast"

Detta gäller alltså plast, helt eller delvis av plast. Men minskad skatt om det inte är bara plast.
 
hsd
Läste just detta
Mat och dryck för avhämtning kan bli dyrare.
En utredning föreslår en ny skatt på vissa engångsförpackningar som innehåller plast.
Förslaget innebär att skatt betalas med upp till fem kronor per mugg och med sju kronor per livsmedelsbehållare. Skatten föreslås vara införd från första november 2021. Den ska betalas av tillverkarna eller de som importerar förpackningarna
Merkostnaderna som skatten medför väntas leda till högre priser. För en genomsnittlig konsument bedöms kostnaderna öka med 300-900 kronor per år.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Några exempel från mitt kök [...]
De föreslår skatt på muggar som man dricker ur och livsmedelsförpackningar som man äter direkt ur. (sid 39 i betänkandet) Man äter inte köttfärsen direkt ur plasttråget. Så det här drabbar dem som köper lunch för avhämtning, snabbmatställen osv men inte livsmedelsförpackningar typ köttfärstråg, ost-plast, osv.

På sid 21 står det också
Vi har övervägt men valt att inte föreslå en skatt på engångsartiklar i form av förpackningar för godis, glass och snacks. Vi har även övervägt men valt att inte föreslå ett obligatoriskt pantsystem.
Det är möjligt att Dafgårds klarar sig från konkurs (sid 40):
6 § Skatt tas inte ut på livsmedelsbehållare som är avsedda för enklare förtäring, om behållaren förpackas industriellt och är nödvändig för att säkerställa hållbarheten på livsmedlet.
Så lite har de nog tänkt till.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Så lite har de nog tänkt till.
De har nog tänkt jättemycket. Att det trots det är en destruktiv symbolpolitik som straffbeskattar vissa människors val utan att faktiskt påverka klimat och miljö synes dock ungefär lika tydligt här som vid införandet av straffskatten på plastpåsar.

Den olyckliga koalitionen av de som hatar konsumtionssamhället, de som vill överimplementera varenda EU-rättsakt och de som skiter i vilket men vill ha de två förstnämndas riksdagsmandat säkrade strikes again.
 
  • Gilla
MagicFingers och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De har nog tänkt jättemycket. Att det trots det är en destruktiv symbolpolitik som straffbeskattar vissa människors val utan att faktiskt påverka klimat och miljö synes dock ungefär lika tydligt här som vid införandet av straffskatten på plastpåsar.

Den olyckliga koalitionen av de som hatar konsumtionssamhället, de som vill överimplementera varenda EU-rättsakt och de som skiter i vilket men vill ha de två förstnämndas riksdagsmandat säkrade strikes again.
Det ligger lite i det men plastfientligheten är rätt utbredd i samhället och den talande klassen så den ska nog inte underskattas som drivkraft. När t ex Studio Ett gjorde ett program om detta igår trodde programledaren att de två politiska debattörerna var överens om att plast var ren ondska. Hon kom nästan av sig när den ena debattören inte ställde upp på den premissen för debatten.

Lyssna här: https://sverigesradio.se/artikel/7530854
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Att en journalist har dålig markkontakt ser jag som par för banan. Så att det finns vissa förväntningar i Studio ett-bubblan övertygar inte mig om att det är en vitt spridd uppfattning. Med det sagt ska jag lyssna.
 
svartöra svartöra skrev:
De föreslår skatt på muggar som man dricker ur och livsmedelsförpackningar som man äter direkt ur. (sid 39 i betänkandet) Man äter inte köttfärsen direkt ur plasttråget. Så det här drabbar dem som köper lunch för avhämtning, snabbmatställen osv men inte livsmedelsförpackningar typ köttfärstråg, ost-plast, osv.

På sid 21 står det också


Det är möjligt att Dafgårds klarar sig från konkurs (sid 40):


Så lite har de nog tänkt till.
Jag får erkänna att jag nog läste lite slarvigt när jag kom till sidan 39/40. Ingenstans i sammanfattningen (eller tidigare i dokumentet) stod denna begränsning (även om jag vid andra läsningen med uppfattningen om att bara snabbmat skulle påverkas kunde ana det på ett par ställen, n8tera dock att jag läste dokumentet utifrån att enbart snabbmat skulle påverkas första gången och att jag ändrade uppfattning medan jag läste).

Det blir intressant att se vart man drar gränsen då:
- keso med frukt och nötter i locket, är den beskattad, medan keso utan frukt och nötter inte beskattas?
- chokladbollar som är förpackade en och en är de beskattade, medan chokladbollar i fyrpack inte är det? Eller krävs det fler än fyra för att slippa skatten?
- vad är definitionen på snacks? Chips, troligen. Salta pinnar, troligen. Nötter, troligen antingen snacks eller livsmedel beroende på storlek på påsen? Dubbelt knäckebröd med mjukost, troligen inte snacks. Energibar, troligen. Risifrutti, troligen inte. Yoghurt i liten förpackning, troligen inte snacks och troligen beskattad.

Detta kommer nog att leda till förtäring av onyttigare mellanmål. Om jag skall hoppa på tåget från Stockholm till Göteborg så väljer jag idag något av alternativen som inte räknas som snacks då de är nyttigare. Det blir nog en två-pack Snickers om jag skall betala 7kr till för de nyttigare alternativen...

Nu efter andra läsningen så inser jag att det är mat via take-away man är ute efter, men det är extremt svårt att begränsa detta. Även här blir förresten onyttigare mat gynnad. Det är lättare att undvika plast för hamburgare och pizza än för soppor och grytor...

En annan intressant effekt, som jag tolkar dokumentet nu så är det OK att servera läsk i plastglas inne på restaurangen, men inte om man tar med den. Inte riktigt vad man är ute efter, eller?

Läskmuggar klarar sig nog under 1% plast och då kan de klara sig med 1kr skatt. Klarar de inte detta ännu så gör de nog det snart. Detta är svårare att nå för varma drycker. Men 10% plast bör man klara sig under för muggar för omedelbar förtäring, vilket ger 3kr per mugg i skatt. Men detta gäller naturligtvis utan lock...

I utredningen så får niförresten också veta varför danskarna köper så mycket mat över disk, de har skatt på alla plastförpackningar redan (sedan 1978). Maten är mycket dyrare i Danmark också, men det står inte i utredningen. Man ser i utredningen att Sverige (ännu en gång) kommer att införa den tuffaste regleringen, de flesta länder planerar skatt på engångsmuggar på 1-2kr.
 
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Ni som köper papperskassar istället för plastkassar - Hur motiverar ni det?
Papperskassen fungerar bra till vår återvinning, den rymmer mycket av de lätta men skrymmande förpackningarna och den håller formen av sig själv. Plastpåsar fungerar inte bra i detta sammanhang och numera när det ligger punktskatt på dem är de ju dyra också. Således blir det papperskasse.
 
Claes Sörmland
Det är ett visst underhållningsvärde i det där betänkandet om de nya föreslagna skatten på engångsartiklar för mat och dryck. De tre författarna har funderat lite ytligt över konsekvenserna av att den lag införs. Man får väl vara glad när byråkratin i alla fall försöker tänka lite! De ser fem scenarier:

Skärmdump av ett dokument som listar fem scenarier för konsekvenser av en ny skatt på engångsartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är nästan lite rörande juvenilt att de tror att konsumenter i allmänhet kommer att gå runt med porslinsmuggar och matlådor när de köper hämtmat. Det kanske kan vara bra om utredarna rotade sina fantasier lite i verkligheten och empiri.

Man tänker sig i alla fall att hämtmatssektorn förlorar på detta:

Textutdrag om konsekvenser av ny skatt på engångsartiklar, potentiell påverkan på konsumtion och småföretag inom hämtmatssektorn.

De är också beredd att offra småföretagarna:

Utdrag ur en text som diskuterar påverkan av skatt på engångsartiklar på småföretag inklusive food trucks och kiosker.
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.