Hej,

Undrar om något vet, bara på ett ungefär, vad slät plåt till fasad skull kosta per kvm?

Vad är eventuella för och nackdelar med att ha det som fasad? Tänker att man kan lacka plåten för att det inte ska färga av sig.

Bildexempel från nätet.

Modernt hus med slät rostig plåtfasad och kvinna framför, i en naturmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Yeah1 och 1 till
  • Laddar…
D danielte skrev:
Hej,

Undrar om något vet, bara på ett ungefär, vad slät plåt till fasad skull kosta per kvm?

Vad är eventuella för och nackdelar med att ha det som fasad? Tänker att man kan lacka plåten för att det inte ska färga av sig.

Bildexempel från nätet.

[bild]
cortenplåt färgar av sig!
bara acceptera det
lacka ! cortenplåten skall ej lackas
det man skall tänka på att det blir
märken efter rosten från plåten när det regnar!
men så dyrt är det inte finns många lev på detta googla!
 
Jag har fått prisuppgifter på 300 kr per kvm inkl moms för 3 mm tjock kortenplåt till fasad. Sedan tillkommer kostnad för att klippa plåten så det hamnar på ca 375 kr per kvm.

Det finns flera fasader än corten som färgar av sig, t ex vår putsade fasad med silikatfärg. Jag förstörde en jacka när jag stod och lutade mot huset, färgen går inte bort.
 
Vill man ha rostplåt är det bara att acceptera att det färgar av sig. Lack kommer bara att släppa tyvärr.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Marlen:
Får man fråga var? Jag funderar på att köpa och få tillkapat som rabattkanter.
 
Vänta lite 3mm?! Det är ju groteskt grovt och framförallt tungt. Vanlig plåtfasad är ju ca 0,6mm
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vänta lite 3mm?! Det är ju groteskt grovt och framförallt tungt. Vanlig plåtfasad är ju ca 0,6mm
Men vanlig plåtfasad är rostskyddad.
 
Konstruktionsdelar som inte utsätts för fukt, tex under tak eller inomhus kan få den för Corten typiska patineringen genom en speciell förbehandling. Ruukki har tagit fram en förbehandling som sprayas eller rollas på Cortenplåten och förses sedan med en skyddslack. Denna konstgjorda patineringen ger en likautpräglad färg som den naturliga.

Källa Stålbyggnadsinstitutet. http://sbi.se/uploads/source/files/Artiklar/Fakta_om_corten.pdf
 
Hej
gammal tråd? jag bygger fn hus med cortenfasad, jag köpte corten plåt på 1mm, då är den "lätt" att jobba med,
stomme med windy på och sen en 28/70 spikläkt som jag målade svart , sen skruvar jag upp corten på det, visst, det går att göra på massa andra sätt som är bättre men jag hoppas detta fungerar och skulle det komma in fukt bakom så är det luftat och windy tål ju en del, jag har huset i ett torrt klimat också...eftersom jag bygger fritidshus så är budgeten ständigt i fokus
 
texas67 texas67 skrev:
Hej
gammal tråd? jag bygger fn hus med cortenfasad, jag köpte corten plåt på 1mm, då är den "lätt" att jobba med,
stomme med windy på och sen en 28/70 spikläkt som jag målade svart , sen skruvar jag upp corten på det, visst, det går att göra på massa andra sätt som är bättre men jag hoppas detta fungerar och skulle det komma in fukt bakom så är det luftat och windy tål ju en del, jag har huset i ett torrt klimat också...eftersom jag bygger fritidshus så är budgeten ständigt i fokus
Hej Texas67!
Hur kom du fram till att välja 1 mm corten och hur ur stora plåtar valde du. Hur tätt satte du spikläkten?
 
1 mm räcker enligt mig och min kusin som jobbar på mekanisk verkstad, 1 mm gör plåten väldigt lätthanterad ( viktigt för mig som amatör ) alltså, lätt att bära, lätt att bearbeta ( borra, kapa ) jag köpte en rejäl plåtsax begagnad men i slutändan så har vi nog mest använt en batteristicksåg med bra blad, jag köpte plåt som var 500 x 250 om jag inte minns galet, kan kika, det fina i kråksången var att jag köpte lite lagom mycket, och då kunde dom kapa på fabriken åt mig, så varje plåt blev efter lite funderande helt hanterbara 625mm x 1250mm...om ett väggliv är kring 240cm så bör 250cm bli ganska rätt...
jag var ochså helt inne på att sätta plåtarna kant i kant, men eftersom dom ev är lite känsliga på att ha vatten stående så tyckte vänkretsen att jag bord gå omlott lite, så ..om jag minns rätt, lappade jag över 3 cm...skruvar med rostfri skruv och så lite skruv jag vågar , vill inte perforera, kommer ta med corten till plåtslagaren och så får han bocka ett litet enkelt bleck åt mig, bara så det inte rinner in under fönstren, annars går plåtarna in på fönstrena en bit , "slipper foder" också.mitt hus byggs långt hemifårn så jag har bara mina semestrar och nån långhelg att lägga på det, så jag försöker hitta genvägar ibland, ofta gör jag ju galna grejjer som tar massa tid...men men ..smart är man inte :) Rostiga cortenstålplåtar monterade runt fönster på hus, med synliga skruvar och överlappande skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det är pvc fönster , så när plåtarna väl kommer börja rosta, så hoppas jag att ev rinningar inte förstör mina pvc fönster.


Hus under renovering med nytt tunnt plåttak och väggar klädda i patinerad cortenstålplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
spiklister på vindy 28x70 med cc enligt plåt mått, 625mm x 1250 mm, svartmålade för att dom skulle ha lite skydd men det var nogonödigt, visst kunde jag satt på nån tätninglist ( dyr) och bred och satt plåt "gummiupphängd" men ...varför...dyrt..mer jobb...tveksamt förtjänst...huset är lite av ett experiment, men jag kommer inte ta mig råd att misslyckas ha ha ha...
 
Tack för bilderna!
Jag har tänkt fibercementplattor tidigare men har i dagarna börjat snöat in på Cortenplåt. Jag tänker mig betydligt större plåtar, typ 1500x2700 vilket blir ca 32 kg (1 mm). Tungt men inte omöjligt. Fibercementplattor kostar säkert typ 5 ggr så mycket som Cortenplåt (1 mm). Jag tänker mig blanda in lite träfasad då jag har ett ganska stort hus. Rädd att det blir för mycket "rost"
Försöker du skynda på rostandet? Vattnar du? Någon sa att saltvatten påskyndar processen.
 
Det kommer nog bli snyggt det där huset. Skall du bygga in takstolarna (foten), måla svart kanske.
 
  • Gilla
texas67
  • Laddar…
O oddjobb skrev:
Det kommer nog bli snyggt det där huset. Skall du bygga in takstolarna (foten), måla svart kanske.
Ja, det är svartmålat nu men harbara en film på det..

Klart det går med stora plåtar, 32 kg är inga problem, det är väl lite otympligt men vadå, ta det en lugn dag bara så du inte blåser bort eller gör dig illa. jag rostar inte på ännu, har liksom inte tid, men egentligen är det väl bara att lägga ut dom på tomten så sätter det fart, mina som är rostiga är dom som legat ute överst..å andra sidan är plåten snygg redan som den är, den är mer som en kakelplatta just nu och den får leva och sköta sig själv, finns ju corten kassetter som är dyra och bra men slät corten funkar väl...kul att du snöar in....jag var på väg att sätta plåt ända ner ett tag , alltså ner till marken, i marken, tänkte alltid retar det någon men jag hade nog för korta plåtar så det blev mer som vanligt.

det är ju dessutom en bra fördel att skruva ihop hus, bara att montera ner om man vill göra något, kul med metall också, man kan hitta på lite grejjer med magneter va?tex, ha flexslan och lampor som är på magnet kanske, då kan man ändra fasadbelysningen då och då...eller ..ja...det kan man fundera på....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.