A
C Christer Johansson skrev:
Hur ser ditt avtal ut med takfirman?
Vad som framkommer på bild är det ett undermåligt arbete. Ny papp på gammal papp oseriöst. Ser ut som havet stormar.
Är du inte nöjd med arbetet ta dig en funderare på Juridisk hjälp och vänta med betalning till du har fått juridisk hjälp.
Alternativt kräv att dom gör om arbete enligt de krav som ställs i Bygghandboken, och att du accepterar arbetet.
Hälsning
Christer

Arbetet ska utföras enligt,
AMA Hus 18 rekommendationer

Befintligt ytpapp bibehålls

Nya stålläkt skruvas på befintlig ytpapp

Ny plåttak skruvas i stålläkt

Klädselbräder runt om huset ingår.

Avrådande:
Ingen avrådan från entreprenör angående detta objekt

så står det kort och gott och det enda som ändrats är att det las ny papp över först.
 
A
Shirack skrev:
Vet ej vad jag ska göra, är rätt uppgiven...
Prata med dem självklart.
Att skriva här hjälper inte !
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
A
Henrik Nordlander skrev:
Prata med dem självklart.
Att skriva här hjälper inte !

Därför jag ber om råd här först eftersom jag aldrig varit i en sån här situation tidigare och behöver lite kött på benen, lugna dig. Eller ska vi stängs forumet för denna sortens frågor?
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 12 till
  • Laddar…
Det som egentligen är den springande punkten är om själva duken/ underlags pappens tillverkare tycker att skruvande är okej. Då kan du framföra deras åsikter till byggarna.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Viktigast för utseendet är att taknocken riktas så att den blir spikrak. Annars ser man direkt att det är snett.
 
  • Gilla
Datasnickarn' och 1 till
  • Laddar…
A
Man valde även att ej montera trekantslist som va köpt och viker pappen rakt upp mot vindskiva, vet ej hur allvarligt det år men är inte i enlighet med matakis monteringsavvisning sen år inte övre vindskivans skarv sågad 45grader så skulle det läcka in där och pappen bara är uppvikt kommer det vatten under pappen
 
Shirack skrev:
Läs inlägget du citerar en gång till..... nej den har varken konkat och startat om, har inte nämnt firmans namn ens och kommer ej göra det då jag anser dom ska få en chans att rätta till problemen
Vad missade jag? @Igen skrev att typerna som gjort jobbet har satt i system att blåsa folk genom att konka och starta nya firmor och att lura äldre att göra OVK-besiktningar.
Jag tyckte det var en felaktig slutsats då du skrev att det var en gammal etablerad firma. Hade jag fel?
 
  • Gilla
Xaktly och 2 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Vad missade jag? @Igen skrev att typerna som gjort jobbet har satt i system att blåsa folk genom att konka och starta nya firmor och att lura äldre att göra OVK-besiktningar.
Jag tyckte det var en felaktig slutsats då du skrev att det var en gammal etablerad firma. Hade jag fel?

Firman som lägger mitt tak är det, funnits hur länge som helst, och den firman jag antog du syfta på
 
Om stålläkten kan vara fribärande mellan takstolar så bör det ju räcka med infästning på cc 1200. Oljehärdad masonit bör funka att rikta upp med. Att stålläkten fortfarande ser så böljande ut och infästningen med trallskruv är det som jag hade velat få klarhet i. Blir det pannor på läkten (ledsen om du skrivit det)?
 
A
Har nu haft möte med firman, och dom fortsätter rikta det tills det är plant och dom säger inget ska synas. nu lägger jag mig inte i mer förens det är färdigt.

ang pappens trall skruvar blev jag inte riktigt klok på heller. men dom skulle ta bort alla och täta hålen, misstänker det har med att spänna 45 regeln under sponten som man föster vindskivan i. det skulle man gjort innan man la nya pappen tycker jag. Men dom fixar det.

trekantslisten skratta han nästan åt mig och sa det är helk ok att lägga papp upp mot vindskiva


Nu är det såhär att personen som planerade jobbet har semester så det är ”ägaren” som gör jobbet nu (jobbet är redan försenat 6 veckor, det var tänkt planeraren skulle byta taket) och ägaren erkände själv att han skulle köpt strö och bärläkt i trä om han beställt och planerat. Han menade att ”planeraren” inte insett hur snett taket va men lovar samtidigt dom fortsätter rikta tills det är klart.



däremot hade planeraren missat att meddela ”ägaren” om alla detaljer som skulle göras/ändras, ett alu fönster skulle plåtas in, en tröskel till nya ytterdörren skulle tillverkas och vi valde att ändra så hela skorstenen skulle plåtas in. Inget av det hade förts fram så det är uppenbart kommunikationen varit usel mellan dom.

kommer taket se bra ut... förmodligen

kommer jag anlita firman igen.. förmodligen inte..

det roliga va att som jag nämnde är jobbet 6 veckor försenat för andra jobb gått över tiden, men när jag fråga när detta va färdigt sa dom på fredag e.m senast, för nästa vecka har dom nya jobb som väntar...

tydligen går vissa jobb att förhala och vissa inte...

Det tråkiga är att jag aldrig någonsin anlitat hantverkare till något, har gjort allt själv på huset Och det jag inte kunnat har jag läst mig till.

Men denna sommaren valde vi för första gången anlita hantverkare, dels för att taket är en viktig del och vi vill få det riktigt bra och dels för att barnen inte ska bli lidande hela semestern för att pappa ska lägga tak.
 
Redigerat:
  • Gilla
jnse och 4 till
  • Laddar…
A
Men eftersom Arbetet ska utföras enligt,
AMA Hus 18 rekommendationer som jag inte har en aning om vad det betyder i praktiken så tar jag gärna emot hjälp om vad det står i den om plåt och pappläggning.
 
Det där är inte ok någonstans.
Visst det är ett gammalt hus som är skevt och snett men firman ska iaf rikta så pass att det ligger inom toleranserna för materialet. Jag har även svårt att tänka mig att Lindab föreskriver montage på det där viset, skruv bör helt klart sättas i botten på hattprofilen så att den ligger an mot taket och tätar mot skruvhålet.
Gällande masonit som pallning så är det ingen höjdare när man kommer upp över 10-15 mm utan då bör man ersätta med en läkt eller liknande. Oljehärdad masonit i sig är nog dock inte ett problem, personligen hade jag dock valt pallningsbrickor av plast eller liknande av dött material.
Att behålla gamla pappen under är ingen nackdel bara man vet att råsponten är fräsch men det kan man ev besiktiga från vinden.
Ställer mig dock lite tveksam till valet av papp, stäm av att den är godkänd för ändamålet.
 
  • Gilla
StaBen
  • Laddar…
A
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Det där är inte ok någonstans.
Visst det är ett gammalt hus som är skevt och snett men firman ska iaf rikta så pass att det ligger inom toleranserna för materialet. Jag har även svårt att tänka mig att Lindab föreskriver montage på det där viset, skruv bör helt klart sättas i botten på hattprofilen så att den ligger an mot taket och tätar mot skruvhålet.
Gällande masonit som pallning så är det ingen höjdare när man kommer upp över 10-15 mm utan då bör man ersätta med en läkt eller liknande. Oljehärdad masonit i sig är nog dock inte ett problem, personligen hade jag dock valt pallningsbrickor av plast eller liknande av dött material.
Att behålla gamla pappen under är ingen nackdel bara man vet att råsponten är fräsch men det kan man ev besiktiga från vinden.
Ställer mig dock lite tveksam till valet av papp, stäm av att den är godkänd för ändamålet.
pappen är gjord just för plåttak och klara ned rill 3 graders lutning, så den är rätt.

Japp har med noterat man lagt väldigt många masonitdistanser och föreslog precis som du pallningsbrickor av plast, men han sa det ej skulle bli tätt mot papp för kondens.

masoniten är nog inte ens oljebehandlad då skulle den väl varit mörkare?
 
Shirack skrev:
Har nu haft möte med firman, och dom fortsätter rikta det tills det är plant och dom säger inget ska synas. nu lägger jag mig inte i mer förens det är färdigt.
Det här är vad jag menar. Man känner sig som en jobbig jävel och att man tjatar. Men det är nödvändigt. Efter denna runda "tjat" så kommer de ju göra åtgärder. Det skulle de inte gjort om det du påpekade var ok och de skulle troligtvis lämnat det utan åtgärd om "tjatet" uteblivit. Stå på dig och valla femåringarna tills det är klart på riktigt! Tyvärr måste man ofta själv läsa på och lära sig hur det borde göras, så att man kan kontrollera att inhyrd personal utfört jobbet korrekt. Sorgligt men sant.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
A
D Datasnickarn' skrev:
Det här är vad jag menar. Man känner sig som en jobbig jävel och att man tjatar. Men det är nödvändigt. Efter denna runda "tjat" så kommer de ju göra åtgärder. Det skulle de inte gjort om det du påpekade var ok och de skulle troligtvis lämnat det utan åtgärd om "tjatet" uteblivit. Stå på dig och valla femåringarna tills det är klart på riktigt! Tyvärr måste man ofta själv läsa på och lära sig hur det borde göras, så att man kan kontrollera att inhyrd personal utfört jobbet korrekt. Sorgligt men sant.

Japp, tyvärr kommer jag känna mig trygg med detta taket när jag vet hur det ser ut under oavsett om dom lyckats göra det rakt.

funderar på att kontakta en oberoende besiktningsman eller gå vidare juridiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.