Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tänker inte råda om ifall du ska köpa mer än jag eventuellt redan gjort, men idén att det inte skulle gå att göra en dålig markaffär över tid vänder jag mig mot. Den utvecklingstakt tomter och bostäder haft de senaste 26–27 åren (det bottnade väl typ -93/94) är exceptionell. Jag säger inte att det kommer krascha, bara att utvecklingen någon gång når en topp, en platå eller vänder.
Det man möjligtvis kan säga emot är att då länge marginalkostnaderna för andra varor (tv, mat, etc.) fortsätter sjunka så är de sannolikt att kostnaderna för fasta tillgångar går upp. Med det sagt så håller jag verkligen med om att det är dumt att se något över huvud taget som en säker investering.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
Så länge jag minns så har där funnits en obebyggd tomt intill det hus vi nu sedan två år tillbaka äger. Tomten består av mindre, tätt uppväxta träd och den sluttar relativt brant ner till nästkommande tomt.

[bild]

När vi köpte huset så frågade vi runt och ägarna till tomten (ett gäng syskon) ville då inte sälja.
Nu ligger tomten ute till salu. Vårt hus gick på 965 000 kr, intilliggande tomten ligger just nu med bud på 170 000 kr. Den är på ca 900 kvm. Avlopp/el/fiber vid tomtgräns.

Borde jag köpa denna för att slippa eventuellt markarbete, byggnation och störiga grannar? Just nu har vi bara en "direkt" granne, med höga thujaplantor och annan växtlighet som skymmer. På andra sidan tomten har vi en kommunbyggnad men som ligger ett antal meter ner (vårt hus ligger rätt så högt upp) Jag ser med andra ord aldrig dessa grannar om jag inte går utanför tomten.
Kan man slå ihop två tomter och öka värdet på bostaden eller det är inget man får/är för övrigt dumdristigt?

Vad får jag för krav på mig om jag skulle äga tomten, som synes på bilden hänger träden ut lite grann över vägen och säkerligen rätt mycket in till grannen till höger i bild. Grannen mitt emot har varit på kommunen för att få nuvarande ägarna att rensa upp, men ingenting har ju bevisligen gjorts av dem, så han brukar gå och rensa upp lite på eget initiativ när han anser att det ser oacceptabelt ut.
Har man någon nytta av denna typen av små träd om man skulle skövla?

Förstår att ni inte kan berätta för mig vad jag ska göra, men hur hade ni resonerat? Vad hade ni själva gjort?
Många frågor, svara på dem i valfri omfattning :D
Om du vill få kontroll på granntomten så köp den. Man får äga en obebygd tomt, nackdelen är att msn får full statlig fastighetsskatt (1%) och ingen begränsning.
Så köp, begär sedan en sammanslagning av dina tomter hos Lantmäteriet. Kostar ca 30.000:- men det kan det vsra värt då du slipper den extra fsstighetsskatten.
 
  • Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
Skogsgubben
Detta är en ”no brainer”, köp den om du har råd.
Din egendom blir större och du släpper störiga grannar, för sina grannar kan man nästan aldrig välja, men nu har du chans att välja att inte ha nån.
Skulle önska jag hade haft så tur....;)
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
Tackar för tipset! Kan man lita på att mäklaren har korrekta uppgifter/måste uppge detta eller ska jag rota fram ett nummer till rätt avdelning hos kommunen?

Den har ju som sagt stått obebyggd i herrans massa år. Kan detta ändras i samband med att ägaren, som inte är kommunen, säljer den?

Det står endast så här hos mäklaren: ”Detaljplanen tillåter bostäder med en våning och fastigheten får bebyggas med max ¼ av den totala ytan. I övrigt är det ett normalt bygglovsförfarande som gäller.”

Lite märkligt med begränsningen till enplans för övrigt, med tanke på att majoriteten av husen på gatan har två våningar. Kanske för att det redan ligger väldigt högt upp. Jag råkar veta att vårt hus ligger högst beläget i kommunen (med ögonmått mätt... 1,5-2 meter högre än det intilliggande) och det var också ett tvåplans tills man rev ena planet -86. Då kan vi alltså inte bygga till ett plan igen, om vi så skulle vilja?
Eller kan en detaljplan gälla endast en tomt?

Nåväl... lite off-topic kanske!


Jo men det är där det kan tyckas bli själviskt. Vad hjälper det kommunen att jag köper upp tomten och låter den stå obebyggd i 50 år för att sen sälja den när jag flyttar in på hemmet.

Som sagt, jag kommer absolut försöka vinna budgivningen, men ser inte hur det skulle gynna kommunen mer än om en familj får bygga ett hus där nu direkt? Så jag ser ändå Arnes poäng, även om min trivsel väger mer än någon annans tillgång till tomten, i mina ögon.

Hade aldrig litat på vad en mäklare säger om en detaljplan. Men det är enkelt att kolla upp själv så gör det. Hade heller inte litat på vad en mäklare säger om ev fastighetsbildning så kolla upp det också.
 
  • Gilla
  • Wow
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Hade aldrig litat på vad en mäklare säger om en detaljplan. Men det är enkelt att kolla upp själv så gör det. Hade heller inte litat på vad en mäklare säger om ev fastighetsbildning så kolla upp det också.
Nej jag misstänkte väl det egentligen...
 
C
Kommunen kan ha rätt att lösa in obebyggd mark för att kostnaderna för infrastrukturen ska bäras av så många som det var tänkt.

M -MH- skrev:
Det kostade mig runt 30 kkr för 12 år sedan.
Det låter dyrt. Kostar kanske så nu men borde snarare ha kostat 13 kkr för 12 år sedan. Kanske krångliga inteckningar/servitut?

L Limpan4all skrev:
Funderade på att köpa "granntomten" för några år sedan var "bara" på 2200 hektar eller 22 miljoner m2...
Den gick för mindre än 1:-/m2
Det låter extremt billigt för Södermanland. Var det mycket vattenareal? Eller €?

Ser att skogsmark kostade 5,5865 kronor/m² i Svealand år 2012. Södermanland borde vara dyrast i Svealand.
 
Båda två på kommunen som har hand om dessa ärenden satt i eftermiddags”möte” idag. Klart man behöver ha lite uppiggande fikapaus andra halvan av dagen efter semestern!

Skämt å sido, de hade säkert viktiga punkter att ta upp.
 
  • Haha
  • Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
Detaljplanen tillåter bostäder med en våning...Lite märkligt med begränsningen till enplans för övrigt, med tanke på att majoriteten av husen på gatan har två våningar.
Du kanske misstolkar det där med en våning.
Som du säger har de flesta småhus bostad i två plan, men det övre planet är en vindsvåning.
Det kan du se t.ex. genom att de inte har några fönster på långsidorna.
Och då är de envåningshus med inredd vind.
 
  • Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
Vi kunde få en ny värdering av vår fastighet i kombination med den nya fastigheten och det gynnade oss.
 
R Rådbråkad skrev:
Haha, bästa jag läst på länge! Du verkar ha en hel rävlya mellan öronen.
Tack, Ja jag garvade lite jag åxå. Jag skriver det jag vill och vill man läsa eller inte så är det den resandes ensak men jag håller mig till fakta även om sanningen är det svåraste mänskligheten har drabbats av. Ibland kan det jag skriver reta upp folk. TS blev tydligen stött av verkligheten jag beskrev och då måste jag väl leva med den bördan.
Men att hålla sig till sanningen och inte flumma iväg över blöta träsk är nåt jag verkligen vill betona då vi pratar om vår boendemiljö där vi ska vistas så länge. Vi behöver se till att vi inte störs av fel folk där vi bor och då kan ett tomtköp vara en bra lösning. Sign Rådbråkad har ju humor så därför ska jag en sann berättelse om ett fastighetsköp och vikten av att allt blir rätt. Då jag var ung och hade mitt första jurist-& mäklarkontor ringde en kvinna upp och ville ha visning av en fastighet till salu. den låg väldigt nära en annan fastighet så jag var lite orolig över ett staket men det fick väl visa sig. Vi enades om privat visning i helgen och jag frågade vilka som skulle komma. Det var hon maken och hennes bästa vän som smakråd. Då sa jag. Tyvärr. Jag visar inga fastigheter då kvinnan har smakråd med sig. Kvinnan gick i taket och skällde ut mig och frågade Varför. jag sa . Det är för att spara resor och tid för alla eftersom det inte finns en enda kvinna av kvinna född som tillåter sin bästa väninna att ha ett vackrare kök än hon själv har.. Det blev tyst i telefonen, sen en svordom och sen en smäll av luren. Efter 10m minuter ringde hon upp och skrattade och sa Du har helt rätt. Vi ÄR såna. Hennes kök är hemskt. Hon kommer inte med oss. Vi sågs på helgen och hade väldigt trevligt coh köpte Vi gick in till grannen och presenterade oss och de fann varandra. Med detta sagt att det inte går att hymla bort fakta hur otrevliga den än är. Grannsämja är ofta en fråga om initiativ och att lätta på prestigen i tidig fas. Så TS har lite jobb här.
Om man är som jag mellan 80 och döden så har man haft 60 år på sig att lära sig en del av fultricksen som man själv råkat ut för. Man kan kanske säga att jag är lite svårare att blåsa idag än då jag var 20 och att förlita sig på den mänskliga godheten är lite farligt. Nästan allt som en människa säger eller gör har någon form av budskap. Det KAN vara vänligt men om man hellre ägnar sig åt förhoppningar än förväntningar så kan man aldrig bli besviken. Utan tvekan är det intressant att se hur många i goda publika positioner som inte klarar av ett socialt liv utan måste bråka om allt och då är staket och gängande träd rena julafton för en sån. Man kan ibland kalla dessa tragikomiska kufar för att söka sig till "stoppande jobb" dvs deras energi går åt att sätta krokben för andra o/e förhäva sig själva . jag brukar säga att det är dom vi slog i skolan som nu tar igen saken. För att återgå till tråden så kan jag konstatera att en skrämmande andel av de rättsprocesser jag under över 40 år varit ombud i har rört grannar och struntsaker. Staket är vanligast . Den näst mest förekommande tvisten är arvskiften. Folk kan slåss om en träslev och varje boutredare vittnar om polisingripanden vid arvsskiften. Men närliggande tomtmark är i ledningen och det finns bara ett fåtal verktyg att rättsligt få ordning på en grannfejd. Jag har varit med om att man tvistat om blomrabatters närhet till tomtgränsen. Den slarvige penséodlaren hade en planta som gick 5 cm in på granntomten I tre år slogs de i domstol om detta. Så TS har all anledning att köpa den obebyggda marken. Grannen som idag tagit förnuftet tillfånga kan sälja eller avlida och det kan komma vilken galning som helst och då är det ju bra att ha mark att plantera en snabbväxande Tuijahäck på. Ingen kan ana vilken uppfinningsförmåga bråkstakar som grannar besitter och det behöver ibland tas till udda metoder för att få slut på trakasserierna som plågar vettiga människor.Dessutom kan ju andra köpa denna mark och ställa till med rena sopstationen där med effekten att TS egen fastighet drabbas i värde. Då är det sent att börja snacka. Men lägg inte samman fastigheterna. Friheten består i det respektive ägandet. Det kan ju mycket väl uppstå en situation att TS säljer sin bostad och den säljs sen vidare till patrask. Den nuvarande grannen verkar ju vara vettig så då kan TS erbjuda denne att köpa tomten som motgift på ett ev. patrask i TS nuvarande villa . Av den erfarenhet jag har så förlorar man aldrig på att köpa en obebyggd tomt mellan två bebyggda bostadsfastigheter. Det tar många år innan maffiaskatterna ätit upp den vinsten även i ett utomplanområde med svag tillväxt. Mvh Bosse12
 
  • Gilla
forstahuset och 6 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Hade jag varit jägare så hade det säkert varit annorlunda tänk.
Kanske skulle smälla upp ett jakttorn i mitten av tomten, se om jag fått någon reaktion från grannarna.
Har ändå frekvent besök av två igelkottar, en mörkbrun kanin och en ekorre, så djur finns där gott om!

B Bosse12 skrev:
TS blev tydligen stött av verkligheten jag beskrev och då måste jag väl leva med den bördan.
Nej jag är inte alls stött! Jag var oförberedd på hur ditt inlägg eskalerade in i absurdum bara, det är allt. Sanning eller ej ;)
Tackar för din input angående tomtköp och grannar, vi delar åsikt här!
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det är väl det politikerna har gjort med en detaljplan som tillåtit tomten att skapas... Tror inte de tänkte sig att den skulle köpas upp av folk som vill kontrollera sin omgivning.

/ATW
Att attrahera nya invånare genom att detaljplanera tomter? Nya invånare attraheras av att det finns en fungerande arbetsmarknad och för att det ska ske så måste de först attrahera företag, eller människor som startar företag, så ur det perspektivet har i så fall den aktuella kommunen varit extremt förutseende vid detaljplaneringen. Om de hade gjort rätt (om det finns något rätt för en glesbygdskommun mitt i en urbaniseringstrend som pågått i mer än 100 år) så hade tomtpriser indikerat det, men tyvärr Arne, det finns ingen brist och att försöka få en bättre livskvalitet/boendemiljö för de befintliga invånarna så att de stannar kvar är sannolikt minst, eller snarare än viktigare. Du vet det där med kostnaden att skaffa en ny kund kontra att behålla en befintlig! De där tjänstemännen och politikerna i kommunen är dessutom tillsatta av kommuninvånarna.....men det kanske ibland glöms bort.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
S JockeEinarson skrev:
Att attrahera nya invånare genom att detaljplanera tomter? Nya invånare attraheras av att det finns en fungerande arbetsmarknad och för att det ska ske så måste de först attrahera företag, eller människor som startar företag, så ur det perspektivet har i så fall den aktuella kommunen varit extremt förutseende vid detaljplaneringen. Om de hade gjort rätt (om det finns något rätt för en glesbygdskommun mitt i en urbaniseringstrend som pågått i mer än 100 år) så hade tomtpriser indikerat det, men tyvärr Arne, det finns ingen brist och att försöka få en bättre livskvalitet/boendemiljö för de befintliga invånarna så att de stannar kvar är sannolikt minst, eller snarare än viktigare. Du vet det där med kostnaden att skaffa en ny kund kontra att behålla en befintlig! De där tjänstemännen och politikerna i kommunen är dessutom tillsatta av kommuninvånarna.....men det kanske ibland glöms bort.
Det hela kan man väl diskutera...

Det verkar ju finnas bud även om de inte är på stockholmspriser.

Gällande urbanisering så gör du det vanliga felet att skylla på landsbygden.
Då staten aktivt drivit på den de 50 senaste åren med en accelererande iver.

Är det inte ränteavdrag, fastighetsskatt, flyttskatt så ska unga utbildade flytta till stan utan kompensation. För att inte tala om all centralisering av myndigheter till dyra och kompetenslösa adresser.

Det kommer väl snart direktiv om att alla måste köra elbil samtidigt som man lägger ned resten av kollektivtrafiken då får vi alla flytta till tunnelbaneland och bli lyckade.

/ATW
 
Min röst: Köp, köp, köp.

En sak till. Prata med de två grannarna du nämnt i tråden (den som angränsar och den som gått dit och rensat), så att du inte ovetandes hamnar i en budstrid med dem. De kanske också vill försäkra sig om att inget patrask köper och bebygger.
Det kan ni spara tusenlappar på. Hur ni kommer överens om vem som ska köpa det är en fråga mellan dig och dem, men om ni inte känner till varandras ambitioner är det ju inte omöjligt att ni budar mot varandra i onödan.
 
B Bosse12 skrev:
Tack, Ja jag garvade lite jag åxå. Jag skriver det jag vill och vill man läsa eller inte så är det den resandes ensak men jag håller mig till fakta även om sanningen är det svåraste mänskligheten har drabbats av. Ibland kan det jag skriver reta upp folk. TS blev tydligen stött av verkligheten jag beskrev och då måste jag väl leva med den bördan.
Men att hålla sig till sanningen och inte flumma iväg över blöta träsk är nåt jag verkligen vill betona då vi pratar om vår boendemiljö där vi ska vistas så länge. Vi behöver se till att vi inte störs av fel folk där vi bor och då kan ett tomtköp vara en bra lösning. Sign Rådbråkad har ju humor så därför ska jag en sann berättelse om ett fastighetsköp och vikten av att allt blir rätt. Då jag var ung och hade mitt första jurist-& mäklarkontor ringde en kvinna upp och ville ha visning av en fastighet till salu. den låg väldigt nära en annan fastighet så jag var lite orolig över ett staket men det fick väl visa sig. Vi enades om privat visning i helgen och jag frågade vilka som skulle komma. Det var hon maken och hennes bästa vän som smakråd. Då sa jag. Tyvärr. Jag visar inga fastigheter då kvinnan har smakråd med sig. Kvinnan gick i taket och skällde ut mig och frågade Varför. jag sa . Det är för att spara resor och tid för alla eftersom det inte finns en enda kvinna av kvinna född som tillåter sin bästa väninna att ha ett vackrare kök än hon själv har.. Det blev tyst i telefonen, sen en svordom och sen en smäll av luren. Efter 10m minuter ringde hon upp och skrattade och sa Du har helt rätt. Vi ÄR såna. Hennes kök är hemskt. Hon kommer inte med oss. Vi sågs på helgen och hade väldigt trevligt coh köpte Vi gick in till grannen och presenterade oss och de fann varandra. Med detta sagt att det inte går att hymla bort fakta hur otrevliga den än är. Grannsämja är ofta en fråga om initiativ och att lätta på prestigen i tidig fas. Så TS har lite jobb här.
Om man är som jag mellan 80 och döden så har man haft 60 år på sig att lära sig en del av fultricksen som man själv råkat ut för. Man kan kanske säga att jag är lite svårare att blåsa idag än då jag var 20 och att förlita sig på den mänskliga godheten är lite farligt. Nästan allt som en människa säger eller gör har någon form av budskap. Det KAN vara vänligt men om man hellre ägnar sig åt förhoppningar än förväntningar så kan man aldrig bli besviken. Utan tvekan är det intressant att se hur många i goda publika positioner som inte klarar av ett socialt liv utan måste bråka om allt och då är staket och gängande träd rena julafton för en sån. Man kan ibland kalla dessa tragikomiska kufar för att söka sig till "stoppande jobb" dvs deras energi går åt att sätta krokben för andra o/e förhäva sig själva . jag brukar säga att det är dom vi slog i skolan som nu tar igen saken. För att återgå till tråden så kan jag konstatera att en skrämmande andel av de rättsprocesser jag under över 40 år varit ombud i har rört grannar och struntsaker. Staket är vanligast . Den näst mest förekommande tvisten är arvskiften. Folk kan slåss om en träslev och varje boutredare vittnar om polisingripanden vid arvsskiften. Men närliggande tomtmark är i ledningen och det finns bara ett fåtal verktyg att rättsligt få ordning på en grannfejd. Jag har varit med om att man tvistat om blomrabatters närhet till tomtgränsen. Den slarvige penséodlaren hade en planta som gick 5 cm in på granntomten I tre år slogs de i domstol om detta. Så TS har all anledning att köpa den obebyggda marken. Grannen som idag tagit förnuftet tillfånga kan sälja eller avlida och det kan komma vilken galning som helst och då är det ju bra att ha mark att plantera en snabbväxande Tuijahäck på. Ingen kan ana vilken uppfinningsförmåga bråkstakar som grannar besitter och det behöver ibland tas till udda metoder för att få slut på trakasserierna som plågar vettiga människor.Dessutom kan ju andra köpa denna mark och ställa till med rena sopstationen där med effekten att TS egen fastighet drabbas i värde. Då är det sent att börja snacka. Men lägg inte samman fastigheterna. Friheten består i det respektive ägandet. Det kan ju mycket väl uppstå en situation att TS säljer sin bostad och den säljs sen vidare till patrask. Den nuvarande grannen verkar ju vara vettig så då kan TS erbjuda denne att köpa tomten som motgift på ett ev. patrask i TS nuvarande villa . Av den erfarenhet jag har så förlorar man aldrig på att köpa en obebyggd tomt mellan två bebyggda bostadsfastigheter. Det tar många år innan maffiaskatterna ätit upp den vinsten även i ett utomplanområde med svag tillväxt. Mvh Bosse12
Tack för två mycket underhållande inlägg.
Dig skulle man ha som mentor.
 
  • Gilla
sedrro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.