Ja, varför skall man lita på IVL, när Robert Collins finns! (y)

Biljournalister som vill tona ner bilarnas skadlighet? Har väl aldrig hört på maken...
 
  • Haha
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Hejsan!

Tänkte göra en uppföljning på det här.

Tiden har gått och det är nu ett halvår sedan som jag startade tråden.

Ibland av och till när vinden ligger på åt mitt så har det luktat av "dålig förbränning". Tycker nu att lukten mest påminner om dieselrök. För det mesta så tenderar jag att glömma bort problemet men en dag som idag så har det varit otrevligt att vara på uteplatsen på grund av att vinden ligger mot mitt håll. Jag la en lapp i deras brevlåda idag och bad dom kontakta mig så att vi får prata igenom saken.

1) De eldar inte spannmål. Det är ren träpellets.
2) Brännaren är minst 17 år gammal och har funnits i huset sedan de flyttade in där själva.
3) Brännaren är renoverad en gång
4) Brännaren brinner konstant för att hålla den varm.
5) De eldar året runt. På sommaren för beredning av varmvatten.

Jag är ingen expert på såna här saker men som jag förstår av er här så ska inte pelletsförbränning vare sig lukta eller ryka.

I mitt telefonsamtal med grannen så förde jag fram det och att röken och lukten tyder på att något inte är optimalt och därför kräver åtgärd. Grannen å sin sida menar att en viss lukt får man tåla eftersom det är en förbränning som pågår.

Jag reserverar mig för att jag är en känslig person men idag träffade jag en annan granne som också undrat vad det är som luktar. Speciellt idag.

Känner mig förtvivlad och har kollat på luftrenare med HEPA och aktivt kol som kan ta bort föroreningarna inomhus.

Frågan är hur vi ska lösa problemet. Det diskuterade vi. Om det är jag som är problemet så får jag väl försöka vänja mig vid lukten och köpa fler luftrenare. Då är problemet på min sida. Men jag menar att om problemet är brännaren, dvs om brännaren inte "håller måttet" så måste den åtgärdas alternativt bytas ut. Det vill inte grannen göra säger han eftersom det skulle kosta flera hundra tusen och det är en kostnad han inte är beredd att stå för. Ett förslag var att jag tar hit någon sakkunnig på min bekostnad som kommer hit och sniffar någon dag som problemet är tydligt. Grannen undrar vad det skulle leda till i så fall. Jag menar att det kan ju vara bra så vi vet om problemet ligger på mig eller om problemet finns på brännaren. Grannen menar att även om problemet skulle ligga på brännaren är det inte mycket han kan göra åt saken. Jag nämnde då att det faktiskt inte är OK att ha en anläggning som skapar olägenhet för grannarna och att det är i så fall något som jag i slutändan (om ingen annan lösning finnes) måste ta upp med kommunen.

Vad tycker ni? Hur löser man problemet med grannsämjan i behåll?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
På sommaren så brinner pelletsbrännaren med låg effekt, så det blir dålig förbränning. Även är draget mycket sämre på sommaren, så det blir sämre förbränning "längre" så att säga.

Har han en elpatron? Med tanke på dålig förbränning och underhållseldning för varmvatten, så spara men inget eller väldigt lite på att köra pellets istället för direktel.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Flera hundra tusen för att byta brännare? Jag tror nog det är mer än pellets som röks där inne. Han kan få bergvärme installerat för mindre.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Har han en elpatron? Med tanke på dålig förbränning och underhållseldning för varmvatten, så spara men inget eller väldigt lite på att köra pellets istället för direktel.
Han har ingen elpatron säger han.
 
G gredd skrev:
Flera hundra tusen för att byta brännare? Jag tror nog det är mer än pellets som röks där inne. Han kan få bergvärme installerat för mindre.
Japp så kan det vara. Jo det beloppet nämnde han. Han nämnde också att det är viktigt att murstocken hålls varm i huset som är från 50-talet.
 
Har ni gemensam sotsre så fråga han nästa gång hur det ser ut i pipan. Luktar det diesel så låter det ju som förbränningen är kass och då är nog skorsten full av tjära.
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
G gredd skrev:
Har ni gemensam sotsre så fråga han nästa gång hur det ser ut i pipan. Luktar det diesel så låter det ju som förbränningen är kass och då är nog skorsten full av tjära.
Det låter ju inte otänkbart...

Grannen nämnde i vårt telefonsamtal att hans pelletsanläggning håller måttet eftersom sotaren godkänt den.
 
Lägger in en bild på skorstenen. Det är väl tillåtet hoppas jag.
 
  • Rök som väller ur en skorsten på ett hustak mot en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur långt är det mellan era hus?
Att gå över till el på sommaren gör att problemet helt försvinner under denna tid. Det är inte dyrt.
Problem kan anmälas till kommunens miljö och hälsa som kan ingripa om de ser skäl till detta. Det är komplicerat och trappar nog upp frågan. Fullt tänkbart att de stoppar eldning åtminstone på sommaren. Ni kan väl börja med ett samtal till komminen för rådgivning
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
K klimt skrev:
Hur långt är det mellan era hus?
Att gå över till el på sommaren gör att problemet helt försvinner under denna tid. Det är inte dyrt.
Problem kan anmälas till kommunens miljö och hälsa som kan ingripa om de ser skäl till detta. Det är komplicerat och trappar nog upp frågan. Fullt tänkbart att de stoppar eldning åtminstone på sommaren. Ni kan väl börja med ett samtal till komminen för rådgivning
Bra tankar tycker jag. Jag och grannen ska höras av igen om några dagar. Han skulle även ta ett samtal med en branschkollega som hade en de kompetens inom pelletseldning. Om det inte mynnar ut i något konstruktivt så ska jag föreslå ett rådgivningsmöte på kommunen. Ska ringa kommunen anonymt imorgon och se om de erbjuder sådan rådgivning utan att dra igång ett tillsynsärende.
 
P
Känns som ni skulle behöva nån opartisk som berättar om det är den normala lukt och lite rök vid start och stopp som dom flesta brännare har. eller om det är nåt mer onormalt som är ett fel som går att åtgärda.. Är det en sån brännare som verkligen aldrig stänger av utan brinner hela tiden på låg effekt så kan det vara lite mer rök och skit då det blir lite mer "pyreldning" av det hela. Det är lite svårt att beskriva vad som den ena tycker luktar jättemycket tycker nästa inte är nåt alls. En viss lukt blir det ju av all förbränning så där har din granne rätt sen att den lukten kan kännas mer vissa dagar vid vissa väderförhållanden som gör att lukten stannar kvar på platsen..

Att brännaren är 17 år gammal är inte av nån nämnvärd betydelse en välskött brännare kan hålla väldigt länge utan att fungera sämre om allt är rätt skött och underhållet och det som skall bytas byts vid behov..

En ny brännare kostar inte "flera hundra tusen" men ett nytt värmesystem gör nog ofta det..

Kanske kan vara en bra deal för alla att ta dit nån som kollar brännaren att den är hel och i bra skick och rätt justerad och om du var intresserad av att betala den kostnaden så borde väl det vara vinst för alla parter. Då får man reda på att just den brännaren brinner så bra det går i just hans panna och då finns det inte mycket mer att göra om det nu är den normala rök och lukt som kan komma från pelletsbrännare. eller om det nu finns några allvarliga fel och brister på anläggningen så kommer dom upp i ljuset så att säga. och så får man då fundera på vad nästa steg är. Egentligen är det ju hans sak att hålla sin brännare i skick och inte störa grannar men det svåra här är ju att bedömma vad som är normalt och vad som inte är det.
 
Kommunen ska ge er rådgivning och stöd även om ni inte gör en formell anmälan. De är tillsynsmyndighet för hälsoskyddsfrågor
 
P
K klimt skrev:
Kommunen ska ge er rådgivning och stöd även om ni inte gör en formell anmälan. De är tillsynsmyndighet för hälsoskyddsfrågor
Jo dock känns det som att skickar man kommunen på nån så är det stor risk att grannsämjan ryker i samma veva. svår balansgång det där. vissa kommuner så räcker det med att prata med nån på kommunen som i rådgivning för att dom ska stå där nån dag senare på inspektion.. och då vet ju alla vem som "skvallrat" så jag hade nog försökt se om man kan lösa det utan att blanda in kommunen i första fallet. Särskillt som grannen iallfall ska prata med nån kunnig om att kolla på anläggningen.. Drar man dit kommunen så är det risk att det eskalerar.. Det går ju alltid att krångla och köra brännare när man så önskar så man vill inte skapa en konflikt och sen visar det sig att anläggningen är helt ok och man har skapat en konflikt i onödan och kanske i värsta fall hade fel.. folk har blivit ovänner av betydligt mindre.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.