[quote author=rogge_vvs link=1153049503/60#74 date=1155498288]
Finns inga uberrörmockare. Och du behöver inte vara välbärgad i 50-års åldern. Det du ska göra är att göra det enkelt för en entreprenör att utföra ditt arbete. De har inte tid eller möjlighet att vara konsult, konstruktör åt dig utan att de isf får betalt för det. quote]

Jag bad dom komma och sätta in panna. Kan det bli enklare. Hade ju vissa önske mål om panna och tankvolym. Kan det bli enklare?
Men ändå finns ingen.
 
vi är nog många som inte har övertidsers. som lärare får man bara svaret: lös det själv om det skulle hopa sig under vissa veckor. bra lön har man ju inte heller....
 
likblek skrev:
problemet är kanske mest att det finns för få rörisar...

ska lobba alla mina elever så att de hamnar på hantverkarprogrammet... :D
Ja o det har varit problem med att få folk till programet länge fast de stått ofta i tidningen att efter vvs utbildningen är du istortsätt garanterad jobb ..

I Umeå har det t.o.m varit för få sökande vissa år för att de skulle gå köra utbildningen (el va de t.o.m inga sökanden nått år') ::)
 
För att svara på ursprungsfrågan så vill jag påstå att "man" klarar det, men det gäller att läsa på en hel del, tänka till många ggr innan man skrider till verket samt skriva ner allt man tänker göra (ritningar, inköpslista, etc). Se även till att köpa hem fler rördelar än vad från början trodde du behövde. Det hus jag köpt värmdes vid köpet med direktverkande el samt en kakelugn. Jag har inte jobbat som rörpulare, jobbar på kontor. I fjol gjorde jag själv, med hjälp av min far, följande på semestern:

* Installerade en vedpanna Solo Innova 30
* Den skorstenskanal jag tänkt använda från källaren var upptagen av kakelugnen, så jag fick bygga en ny skorsten av syrafast stål som går upp från källarvåningen på sidan av befintlig skorstensmur och in i muren på första våningen.
* Byggde en egen fyrkantig acctank av plåtar, kopparrör för tappvarmvattenslingor och solvärmeslingor, etc, på 1500 liter vilken sedan parallellkopplades ihop med en standardtank på 500 liter.
* Lade in golvvärme på första våningen.

Då jag själv tycker att själva installationen gick bra trots att aldrig gjort detta förr så måste jag säga att jag är lite stolt. ;) :cool:

Totalt gick hela installationen på ca 75000-80000 kr, men då har jag även köpt golvvärmeslang som räcker till övervåningen samt vattenradiatorer som jag skall montera i slutet av respektive golvvärmeslinga för att få större skillnad mellan framledningstemperatur och returtemperatur.

En yrkesverksam rörpulare skulle troligen gjort en installation som är vackrare att se på. Rörpularen skulle troligen inte heller gjort de misstag jag gjort (för få avluftningsställen, för få manuella avstängningsventiler). En rörpulare skulle troligen inte heller behöva göra 4 inköp av rördelar innan allt var klart. :-[

Men... Priset blev våldsamt mkt billigare än om jag anlitat ngn för det och jag är helt säker på att jag inte fått en acctank som är lika energieffektiv som den jag har idag. ::)

P.S. Har fortfarande en del värmeproblem p.g.a. extremt dåligt isolerat hus samt tjocka trägolv som isolerar mkt, men det har inget att göra med själva installationen, utan mer med vad golvvärmetillverkarnas rekommendationer är för vad som är acceptabel tjocklek på trägolv vid vattenburen golvvärme.
 
Harlin
Känns ju som att det ska gå bra. Men får man med bra ritningar till panna/tank?

Att det lär bli en heldel rörinköp tvivlar jag inte på, för jag har inte en aning om vad som behövs ::)

Halva grejen är ju att kunna tänka och säga att dettta har jag gjort själv! ;D
 
Har man byggt lite teknik lego,suttit och limmat modeller eller det svåraste: få ihop IKEA möbler så tycker jag att följer man manualen kan det inte vara så svårt.

kopplajq6.png
 
Oj vilken diskussion! Jag dristar mig till att sammanfatta MIN ståndpunkt. Det finns bra och dåliga rörmokare. De jag träffat på har varit sopor (om jag i detalj skulle berätta vad jag råkat ut för i mina kontakter med certificerade och auktoriserad rörmokare från välrenommerade firmor skulle ni baxna). Jag har inga problem att betala bra för en tjänst som utförs bra. Att rörmokarkåren, generellt sett, skulle vara en kompetent och seriös yrkeskår betraktar jag, och många andra, som ironi. Visst borde slutresultatet i teorin bli bättre om man överlåter ALLT hantverkeri till professionella hantverkare, men det förutsätter bland annat att man själv inte är tämligen händig, intresserad, noggrann och erfaren och att man får tag på en seriös och duktig hantverkare samt att man har stålar. Jag tolkar framgången för detta forum på så sätt att det finns ett stort intresse bland folk i landet att pula lite själv med sina hus och eftersom det finns en del ämnen inom just VVS på forumet så kan man även tolka det som det finns ett visst intresse bland folk i Sverige att pula med just VVS-installationer. Forumet kan väl knappast primärt rikta sig till proffs som Rogge, men det är däremot ett av detta forums stora fördelar att det faktiskt finns folk som Rogge på forumet som kan sin sak och som kan hjälpa till, ge tips osv. All heder åt det Rogge (och andra proffs) för det! Jag har fått en hel del bra tips och svar genom detta forum inom alla möjliga områden. En fråga som jag undrat över när jag läst Rogges och andras svar och inlägg i denna tråd är var man ska dra gränsen - när ska man anlita en hantverkare och när ska man göra det själv? Kanske bör man endast måla och tapetsera själv? Eller bör man lämpligen, som jag själv, pyssla med att: göra om badrum, bygga nytt kök, slipa golv, plattsättning, byta fönster, dra enklare el, bila, gräva, isolera och inreda källare, lägga tak, osv osv... Forum-Mathias kanske lämpligen borde sluta pula så mycket med sitt hur som han verkar göra? Klart man inte kan resonera så! Det finns en tendens bland fackfolk (rörmokare inkluderat) att tycka att just deras fack är så fantastiskt svårt och komplicerat att arbeten inom just deras fack ska man inte ge sig på själv, men annat kan man gått pyssla med själv. Det beror givetvis på individen vad man ska göra och inte göra. Det går oftast inte generellt att säga att en typ av arbeten kan alla klara men att en typ av arbeten kan ingen annan än ett proffs göra. Det finns gradskillnader mina vänner - allt handlar inte om att kunna koka en kopp te contra medicinsk kirurgi. Vissa frågor kan man svara jag eller nej på. Kan de flesta koka en kopp te? Svar: ja. Kan de flesta utföra hjärtoperationer? Svar: nej. Som svar på frågan "om man kan sätta in en en panna själv" så kan man inte svara ja eller nej - mitt svar är att det kan nog en hel del människor som inte är rörmokare göra men inte alla. Jag tänker försöka.

 
Det beror givetvis på individen vad man ska göra och inte göra. Det går oftast inte generellt att säga att en typ av arbeten kan alla klara men att en typ av arbeten kan ingen annan än ett proffs göra
Tycker du fångat kärnan i det hela här. De som är praktiskt lagda klarar det mesta och i en del fall kan de jämföras med yrkesmän. Men dessa är inte i majoritet på något sätt även om många tycker sig tillhöra denna grupp. Eftersom jag är i rörbranschen och är ute och tittar på jobb dagligen hos både privatpersoner, fastighetsbolag och industrier ser direkt när det varit en "klåpare" i farten och i 99% av fallen är det någon som "kan själv". Nu säger jag inte att man ska låta bli att prova sig fram och då ta tid på sig, men det är inte så dumt att inse sina begränsningar ibland.

Jag hoppas inte jag avskräcker någon som känner sig sugen på att prova på lite rörjobb. Kom bara ihåg att ta god tid på er och fråga gärna på detta eminenta forum.
rogge
 
synpunkter skrev:
Oj vilken diskussion! Jag dristar mig till att sammanfatta MIN ståndpunkt. Det finns bra och dåliga rörmokare. De jag träffat på har varit sopor (om jag i detalj skulle berätta vad jag råkat ut för i mina kontakter med certificerade och auktoriserad rörmokare från välrenommerade firmor skulle ni baxna). Jag har inga problem att betala bra för en tjänst som utförs bra. Att rörmokarkåren, generellt sett, skulle vara en kompetent och seriös yrkeskår betraktar jag, och många andra, som ironi. Visst borde slutresultatet i teorin bli bättre om man överlåter ALLT hantverkeri till professionella hantverkare, men det förutsätter bland annat att man själv inte är tämligen händig, intresserad, noggrann och erfaren och att man får tag på en seriös och duktig hantverkare samt att man har stålar. Jag tolkar framgången för detta forum på så sätt att det finns ett stort intresse bland folk i landet att pula lite själv med sina hus och eftersom det finns en del ämnen inom just VVS på forumet så kan man även tolka det som det finns ett visst intresse bland folk i Sverige att pula med just VVS-installationer. Forumet kan väl knappast primärt rikta sig till proffs som Rogge, men det är däremot ett av detta forums stora fördelar att det faktiskt finns folk som Rogge på forumet som kan sin sak och som kan hjälpa till, ge tips osv. All heder åt det Rogge (och andra proffs) för det! Jag har fått en hel del bra tips och svar genom detta forum inom alla möjliga områden. En fråga som jag undrat över när jag läst Rogges och andras svar och inlägg i denna tråd är var man ska dra gränsen - när ska man anlita en hantverkare och när ska man göra det själv? Kanske bör man endast måla och tapetsera själv? Eller bör man lämpligen, som jag själv, pyssla med att: göra om badrum, bygga nytt kök, slipa golv, plattsättning, byta fönster, dra enklare el, bila, gräva, isolera och inreda källare, lägga tak, osv osv... Forum-Mathias kanske lämpligen borde sluta pula så mycket med sitt hur som han verkar göra? Klart man inte kan resonera så! Det finns en tendens bland fackfolk (rörmokare inkluderat) att tycka att just deras fack är så fantastiskt svårt och komplicerat att arbeten inom just deras fack ska man inte ge sig på själv, men annat kan man gått pyssla med själv. Det beror givetvis på individen vad man ska göra och inte göra. Det går oftast inte generellt att säga att en typ av arbeten kan alla klara men att en typ av arbeten kan ingen annan än ett proffs göra. Det finns gradskillnader mina vänner - allt handlar inte om att kunna koka en kopp te contra medicinsk kirurgi. Vissa frågor kan man svara jag eller nej på. Kan de flesta koka en kopp te? Svar: ja. Kan de flesta utföra hjärtoperationer? Svar: nej. Som svar på frågan "om man kan sätta in en en panna själv" så kan man inte svara ja eller nej - mitt svar är att det kan nog en hel del människor som inte är rörmokare göra men inte alla. Jag tänker försöka.
SANT!
 
Det verkar vara med självkänslan när det gäller hantverk som när det gäller att köra bil. Ungefär 90% av de svenska männen anser sig köra bättre än genomsnittet.
 
Jag har dragit rör och fixat sådant som jag inte har formell utbildning för, har gjort nästan allt på mitt hus. Skälet är inte att jag i första hand misstror att en yrkesman skulle göra det bättre, utan att jag inte har råd att betala vad det skulle kosta.

Dessutom är det så att när man själv gör något hemma, är man försiktig nog att ta reda på lite via böcker, krogsamtal och internet. Man lär ibland mer av misstag, helst andras, än lyckade grejor.

Jag har hittentills inte gjort några allvliga misstag (peppar peppar).

 
rogge_vvs skrev:
Tycker du fångat kärnan i det hela här. De som är praktiskt lagda klarar det mesta och i en del fall kan de jämföras med yrkesmän. Men dessa är inte i majoritet på något sätt även om många tycker sig tillhöra denna grupp. Eftersom jag är i rörbranschen och är ute och tittar på jobb dagligen hos både privatpersoner, fastighetsbolag och industrier ser direkt när det varit en "klåpare" i farten och i 99% av fallen är det någon som "kan själv". Nu säger jag inte att man ska låta bli att prova sig fram och då ta tid på sig, men det är inte så dumt att inse sina begränsningar ibland.

Jag hoppas inte jag avskräcker någon som känner sig sugen på att prova på lite rörjobb. Kom bara ihåg att ta god tid på er och fråga gärna på detta eminenta forum.
rogge
Nu kan tillochmed jag tänka mig att hålla med dig. Kloka ord.

Som svar på din fråga om min lön så ser jag det som att jag får en skälig ersättning för det förvärv jag utför. På min arbetsplats är dock övertiden bortförhandlad oavsett tjänstenivå, i princip. Ett TUNGT skäl till att jag gör saker själv i stor utsträckning är dock att jag helt enkelt inte har råd att anlita hantverkare. Med mera pengar i plånkan skulle jag definitivt använda mig av inhyrd arbetskraft i betydligt större utsträckning. När röris vill ha 6000spänn ("minst") för att flytta inkommande PEM slang från gamla vattenmätarkonsolen till den nya så är valet rätt lätt. Jag har inte råd att ta hjälp. Hade jag tillräckligt med pengar skulle jag inte göra ett smack själv - det finns andra hobbysar att ägna sig åt - så mao är jag en rätt fattig stackare...
 
är det ngn som kommit igång än? det börjar krypa i mina fingrar...
 
Pannan kom i måndags. Var och hämtade tanken igår. Golvet är klart, så det börjar dra ihop sig!
 
Tjenare!

Ska idag beställa tankar från Tanksvets i husqvarna och har suttit och läst, kliat mina geniknölar och planerat. Var tusan får jag tag i automatiska avluftare? Har tänkt att ha dem på mina acktankar med en liten kran mellan avluftare och tank.

Ska koppla expansionen på nedre slinga för att minimera värmeförluster och vara lite nytänkande. Har hjälp av svärfar som är fd rörpulare och han är i mitt våld.

1. Var får man tag i automatiska avluftare?
2. ... hade inga fler frågor just nu tydligen...
3. Jo! Vad brukar det vara för dimension på hålet överst i tanktoppen???

ps, ångavledningen på ritningen ska mynna direkt ut i pannrummet istället.
Finns det några synpunkter på ritningen av de som är säkra på sin sak?
Även de som inte är helt hundra kan komma med synpunkter...
Det ska vara rör mellan tekniktank och slavtankarna i mitten också. Missat att rita det.
Jimmy
 
  • Vedsystem_bestllningsritning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.