Tjena! Är det möjligt att köpa en liten bit skog (ej för avverkning, mer för "egen natur"/skapa urskog) eller blir det helt enkelt för dyrt alt byråkratisk våldtäkt?

Nån som lyckats och dessutom byggt något på marken?
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
L Larryftw skrev:
Tjena! Är det möjligt att köpa en liten bit skog (ej för avverkning, mer för "egen natur"/skapa urskog) eller blir det helt enkelt för dyrt alt byråkratisk våldtäkt?

Nån som lyckats och dessutom byggt något på marken?
Det kan du om du hittar en sådant litet skifte, det brukar komma ut ibland. Att få stycka av en sån liten bit får du normalt ej tillstånd till då den inte kan bära sig, dvs du kan inte får ekonomi att bruka den. Men om du skall bygga kan det såklart gå.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att det normalt sett skulle ses som för stort för att stycka av som en villatomt och för litet för att bilda en egen lantbruksfastighet av. Lantmäteriet lär därför säga nej till en sådan avstyckning på grund av reglerna i fastighetsbildningslagen.

Det finns småmarker här och var men de är nog oftast på en 8–10 ha i alla fall. Och så finns det ett hästgårdsundantag för så stora marker som du är ute efter, men då pratar man normalt sett om befintligt bostadshus och ekonomibyggnader tillsammans med några ha hagmark.
 
  • Gilla
Jonas Svensson74 och 1 till
  • Laddar…
Tack för de mycket bra svaren.

Gäller detsamma "obrukbar" skog?
 
Ni har ett konstigt system där i Sverige.
Vi har strax över 4 hektar skog och den är såvitt jag kan bedöma ekonomiskt bärkraftig. Egenproducerad ved och virke till hushållet blir en hel del pengar och traktorn från 1971 behövs för annat också så den belastar kanske den egna skogen med en tredjedel av sina driftskostnader och avskrivningar. En vajerkran och en 60 år gammal skogskärra behövs oberoende av om vi hugger veden i egen skog eller i andras skog. Där blir det igen bara en del av avskrivningarna och driftskostnaderna som belastar den egna skogen.

För hela samhället är det en vinst då man kan dryga ut lönen med alla möjliga små biinkomster och klara sig utan socialbidrag.
 
  • Gilla
EvertL och 6 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ni har ett konstigt system där i Sverige.
Vi har strax över 4 hektar skog och den är såvitt jag kan bedöma ekonomiskt bärkraftig. Egenproducerad ved och virke till hushållet blir en hel del pengar och traktorn från 1971 behövs för annat också så den belastar kanske den egna skogen med en tredjedel av sina driftskostnader och avskrivningar. En vajerkran och en 60 år gammal skogskärra behövs oberoende av om vi hugger veden i egen skog eller i andras skog. Där blir det igen bara en del av avskrivningarna och driftskostnaderna som belastar den egna skogen.

För hela samhället är det en vinst då man kan dryga ut lönen med alla möjliga små biinkomster och klara sig utan socialbidrag.
Det går alldeles utmärkt att köpa och stycka av en 5ha bit skog om du har en gård, för tex ved mm. Då har skogen vöri g, ett syfte.
Att bara stycka av små bitar för folks rekreations drömmar vill man undvika.
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
För hela samhället är det en vinst då man kan dryga ut lönen med alla möjliga små biinkomster
Så ser som sagt inte den svenska lagstiftaren på saken, utan den ser småjordbruk som ineffektiva och att det vore bättre ur samhällssynpunkt om gårdarna vore större.

För egen del skulle jag helst se att det vore upp till den som ville köpa respektive sälja att avgöra.
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Risken med små skiften är att folk ser det som en tomt och inte produktiv skogsmark. Skogen har stor ekonomiskt betydelse, nu kommer mer och mer miljökrav. Men när lagen skrevs var ekonomin väldigt viktig. Det har ändå blivit lättare.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så ser som sagt inte den svenska lagstiftaren på saken, utan den ser småjordbruk som ineffektiva och att det vore bättre ur samhällssynpunkt om gårdarna vore större.

För egen del skulle jag helst se att det vore upp till den som ville köpa respektive sälja att avgöra.
Jag har för övrigt själv köpt och styckat av mindre skog, ca 8a, en gång, det gick utmärkt Den skiftade jag in i min gård och angav ved produktion som syfte/användning.
 
  • Gilla
Uppländare
  • Laddar…
Det intressanta är ju hur stor din mark blir, inte hur mycket som styckas av.
 
D Daniel 109 skrev:
Det intressanta är ju hur stor din mark blir, inte hur mycket som styckas av.
Delvis. Men framförallt användningsområdet. Har man en befintlig lantbruksfastighet, även om denna är liten, några ha,, kan du köpa hur många små bitar som helst och skifta in dessa om du anger en korrekt användning för dem. Jag har köpt mark vid flertalet tillfällen.
Om du däremot vill stycka av till en egen fastighet och förvärva denna är det helt andra bullar, hur stort beror på var i Sverige och vilken bonitet men riktmärket är väl minst 50ha.
 
  • Gilla
Bessess och 2 till
  • Laddar…
Det har dykt upp liknande ideer om stugor och roligheter i skogen...

Mina förslag:

Leta reda på ett befintligt ödetorp/stuga och köp det... sedan riv/renovera bäst du vill.

Annars arrendera ett lämpligt skogsområde på 50år och lek där på ofri grund.

/ATW
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Det finns ibland hus med lite skog till. Jag tittade på ett sådant förra året i Småland. Det var ett litet hus byggt i början av 1900-talet, dv ekonomibyggnader och två ha skog (varav en mindre del var igenvuxen betesmark) Tyvärr var huset i uselt skick och vi tittade samtidigt på ett i fint skick så vi valde det andra. Men det hade varit fint att haft en liten skog med en bäck...

Jag har även varit spekulant på liknande fastighet i norra Sverige så nog går det att hitta. Men man får nog leta ganska brett och kanske inte vara så låst geografiskt.

Stycka av är nog svårt, dom redan nämnts.
 
Två hektar som ombildats till skogstomt lär fungera. Det är generellt enkelt att ombilda skogsmark till tomt. Dock så avgörs det i stor grad av omkringliggande miljöer. Är det fornlämningar eller biotoper så kan du glömma dina planer på bebyggelse. Finns det dessutom något som kan tolkas som äng/åkermark så är det tvärkört. Finns undantag med de är försvinnande få.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.