nikasp
P PappasHammare skrev:
Kul att se detta med att först bygga ta och sen bygga vägg...
Men men.. När byråkratin står i vägen så finns det alltid genvägar.. Nice

Men varför valde du vinkeljärn till alla väggreglar?. Det har jag nog aldrig sett någon göra.
Skråspika har jag alltid gjort. I några fall skruvat.
Bra jobbat! Jag kör också utan några vinkeljärn men har bara byggt ordentligt dass och lekstuga, ingen ”riktig” byggnad. Skruvar eller spikar allt, endast använt spikbleck till takstolar på dasset.
 
P PappasHammare skrev:
Kul att se detta med att först bygga ta och sen bygga vägg...
Men men.. När byråkratin står i vägen så finns det alltid genvägar.. Nice

Men varför valde du vinkeljärn till alla väggreglar?. Det har jag nog aldrig sett någon göra.
Skråspika har jag alltid gjort. I några fall skruvat.
Ja synd att jag inte fick riva o bygga upp för då hade det blivit lite annorlunda gjort. Har lärt mig lite på vägen kan man säga

Anledningen till vinklarna är att jag inte är nån fena på att spika o inte har rätt kunskap om hur saker o ting skall göras
Jag hade från början min plan klar o tänkte först bygga väggarna på mark för att sen resa dom o då skruva reglarna uppifrån men eftersom jag var tvungen att lägga taket så det blev tätt o inte förstörde allt jag gjorde o sen inte fick riva så fick jag bygga väggarna på plats o då blev där inte utrymme att varken skruva eller spika ovanifrån men vinklarna funka. Så kort svar är att det r ren o skär okunskap. Nu efter några tusen skruv o spik skulle jag inte tveka en sekund o skråa dom
 
  • Gilla
PappasHammare och 2 till
  • Laddar…
P
Bra jobbat ändå!!
Man lär sig så länge man ....vill?
 
P PappasHammare skrev:
Bra jobbat ändå!!
Man lär sig så länge man ....vill?
Tack, så är det.

Det blir en lite dyrare lösning så här men en fördel är att visa reglar jag fick var aningen vridna o det gick fin fint o rätta dom med vinklarna. Fullskruvat alla vinklar i hörnen där vikten från taket hamnar (24 skruvar per vinkel) o resten av reglarna har fått hälften så 12 skruvar i varje vinkel. Kändes otroligt starkt o stabilt redan innan alla delar förankrades i varandra med 6x80 skruv.
 
Efter intensivt sågande o spikande oljades allt in 3 rundor (tills det inte sög mer) 1 lager grundfärg o nu 1:a lagret färg. Ett nytt lager färg i morgon på både underpanel o foder sen är d tid i mikla ihopa fönster bleck uppe o nere sen tid för ytterpanelen. Rödmålade träpaneler på en byggnad med synlig spikning och tejpade kanter under målningsarbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av byggnad med rödmålad stående panel och ofärdiga träfoder runt vita fönster, halvklares byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt trädhus med röd och vit grundfärg, fönster inramade, väntar på ytterpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir fint d här.
 
  • Gilla
F.Taleman och 1 till
  • Laddar…
A
Blir fint! en bra sak att göra är att lägga in en extra läkt ovanför och nedanför fönster,pga när du spikat foder runt fönstret finns det inget att spika panellocken i sedan,går bra att skruva locken i underbrädan också iof,men bara ett tips:)
 
  • Gilla
ZyMoX och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Blir fint! en bra sak att göra är att lägga in en extra läkt ovanför och nedanför fönster,pga när du spikat foder runt fönstret finns det inget att spika panellocken i sedan,går bra att skruva locken i underbrädan också iof,men bara ett tips:)
hmm. D har du helt rätt i ser d nu oxå.
Får spika locken i underpanelen. Har medvetet sparat 2.5 cm per sida för det men hade ju varit klart bättre med en läkt till.
 
En summering av fel så här långt kanske kan vara på sin plats. Extra spikläkt kring fönster o dörrar behövs om man skall sätta panelen på rätt sätt.
Rätt sätt borde vara ett sätt som tillåter varje individuell panelbräda att röra sig oberoende.

Jag har spikat min panel i båda sidor vilket säger sig själv är ganska dumt. Förmodligen kommer min panel att spricka med tiden. Likaså planerade jag att fästa mina lock i varje sida av underpanelen och detta kommer än mer att förhindra individuell rörelse.

Har inte kollat men kan ju räkna ut att underpanelen endast borde varit fastsatt i ena sidan för att sedan låsas av locket som då självklart fästes mellan panelbrädorna.

Aja, som någon sa, man lär så länge man vill eller lever. Jag ändrar inte nu men efter en natts sömn med eftertanke så ter sig ovan rätt så självklart o jag lär få byta någon gång i framtiden. Då på rätt sätt
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Tomture61
När jag satte panel på mitt garagebygge så fick ett gäng panelbrädor stå över natten i ett färgburkslock (10 l)
Man behöver enbart behandla ändträt med grundolja .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
När jag satte panel på mitt garagebygge så fick ett gäng panelbrädor stå över natten i ett färgburkslock (10 l)
Man behöver enbart behandla ändträt med grundolja .
Misstänkte det oxå när jag stod o oljade mina.
Rollade o penslade hela mina brädor 3 vändor o dagen efter fick underpanelen grundfärg på 3 sidor o i ändarna sist nu har underpanelen fått färg på utsidan o på ändträt endast. Tänker göra lika på locken mest för att ha gjort lika med skillnaden att jag målar locken på 3 sidor plus ändträt.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Ett tips är att kolla https://www.svenskttra.se/ Där kan man kolla detaljlösningar på allt möjligt vad gäller hus och byggande. Står exakt allt o detalj om hur man spikar panel, dimensioner på spik eller skruv, hur man lägger tak osv. Finns en massa bygginstuktioner man kan läsa för att se olika moment, de har även bra filmer man kan kolla på.

för Jag är själv maskiningenjör och tycker att det är jobbigt att ev inte göra enligt beprövat bra metoder. Farsan och många grannar byggde sina hus med mycket hjälp av varandra kring 1970 och nu är han tyvärr borta så får läsa mig till sånt här i böcker och på nätet. Men att vara petnoga hindrar eller saktar också ner ibland. Dvs kanske hellre göra något som inte blir 100% enligt boken än att det inte blir något gjort alls.
 
nikasp nikasp skrev:
Ett tips är att kolla [länk] Där kan man kolla detaljlösningar på allt möjligt vad gäller hus och byggande. Står exakt allt o detalj om hur man spikar panel, dimensioner på spik eller skruv, hur man lägger tak osv. Finns en massa bygginstuktioner man kan läsa för att se olika moment, de har även bra filmer man kan kolla på.

för Jag är själv maskiningenjör och tycker att det är jobbigt att ev inte göra enligt beprövat bra metoder. Farsan och många grannar byggde sina hus med mycket hjälp av varandra kring 1970 och nu är han tyvärr borta så får läsa mig till sånt här i böcker och på nätet. Men att vara petnoga hindrar eller saktar också ner ibland. Dvs kanske hellre göra något som inte blir 100% enligt boken än att det inte blir något gjort alls.
Tackar för tipset
Jag är så som person att jag får en bild i huvudet över hur allt skall se ut o gå till. Sen har jag sjukt svårt för att tänka annorlunda tills efteråt, då faller poletten ner o jag konstaterar att jag gjort fel. Sen kan jag irritera mig på mig själv att jag inte läst på innan som nu med panelen o spikläkten. Det r inga fel som inte går att rätta till så tar det när det blir tid o byta panel nästa gång. Noggrannhet är A o O för mig, även om jag gör fel så skall det vara så exakt det går enligt min egen plan. Vet inte var det kommer ifrån utan har alltid varit så...
Problemet blir lite som så att om man mäter upp gammelstuga som satt sig så är min renovering spikrak överallt medan gammelstugan är sned ner på vänster sida.
Ser för jäkligt ut när man väl märkt det
 
Sågade ut ytterpanelen till fronten idag.
Lite mickel med foderpassning men det gick.
Nu lite olja o grundfärg så får vi se vad vi mäktar med under morgondagen. 1:a arbetsdagen efter semestern som nu är slut... Nyutsågad ytterpanel på byggnad med randig röd och beige färg, svart dörr och två fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
O där var första locken klara. 2 sidor kvar i den här tokvarmen... d går inte fort nu Rödmålat trädgårdsskjul med svart ytterdörr och två fönster under sommarhimlen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MiRAnS och 5 till
  • Laddar…
Sista skalet uppe, skönt o ha d gjort.
Nyinstallerade fönsterbleck på en rödmålad träfasad med nylagd panel och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyckades minsann o bocka till fönsterbleck idag också. Mer än nöjd nu.
Nyinstallerat fönsterbleck på en röd trävägg under ett vitt fönster, första installationen av byggaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev helt okej för vara 1:a gången
Närbild av nyinstallerat fönsterbleck på röd träfasad, första försöket, med skymt av omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Likaså här.
 
  • Gilla
MiRAnS och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.