Blev lite målande igår,
Lejde in 8st ungdomar som ville tjäna en liten slant. 5h tog det att måla hela rasket 2 strykningar, att man själv får gå över en del och bättra på där det missats lite är inte hela världen .

Får se när det blir dags att måla resterande stolp, samt kapa dom till lämplig höjd... Snart kan man slappna av och njuta utav semestern på riktigt
 
  • Flertalet öppna färgburkar i olika storlekar med vita och svarta färgrester på grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad husfasad och staket med omålade stolpar framför ett skogsbryn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny målad staket framför hus med svensk flagga, oavslutade stolpar och byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 9 till
  • Laddar…
Idag har jag lagt underlagsduk och läktat. Vilken skillnad att jobba med duken jämfört med papp. Då är det ändå den tjockaste duken avsedd för lertegel. Det hann bli mörkt innan det kom på bild. Märks att det är augusti. Man måste börja planera jobben efter ljuset igen.

Sedan flyttade jag in på vinden. Några takstolar kring murstocken behövde en översyn. Någon gång 1942 eller så, så drog man in vattenburen värme i huset. Då murades även murstocken om. En takstol kom uppenbarligen i vägen och högbenen kapades helt resolut rakt av. Ett enkelt stödben sattes upp på vardera sida av murstocken ner mot en hanbjälke. Men dessa hanbjälkar är ju i sin tur avväxlade i en längsgående bjälke eftersom de inte kan gå rakt genom murstocken!
Vy av en öppen vind med gammalt och nytt underlagstak vid en skorsten, med synliga reglar och bruksrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den längsgående bjälken är upphängd i stålstag i takstolarna. Det blir alltså lite som att lyfta sig själv i håret. Alltnog så har det fungerat i närmare 80 år. Men när jag ändå är i farten så fick det bli en direkt avväxling mot takstolarna intill. Det kan ju i alla fall inte bli sämre än den något indirekta väg det gått hittills.

Ny och gammal träregel vid murstock, bruksrester på gammal bräda, underlagstak och elkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt och nytt underlagstak på samma bild. Jag brukar inte hålla med dom som påstår att man hade så bra virke förr. Man var möjligen bättre på att sortera virke. Jag vet vad man gjorde av det dåliga... Mycket av de gamla underlagsbrädorna påminner mest om bakar. Dessa var så pass bra att dom fick vara kvar. Samma med virke för som i det här fallet att binda ihop underlagsbrädorna intill skorstenen. Jag satte upp nya reglar här, men bakom syns den gamla. En bräda 1"8 med vankant. Förmodligen en begagnad formbräda eller något sådant eftersom den är full med bruksrester.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nedre taket vädersäkrat så det är bara att köra vidare och riva det övre, skotta ur sågspånet, spika ny råspont och lägga underlagsduk.

[bild]

Perfekt väder för att jobba på tak i söderläge...
[bild]
Jag var tvungen, dumt planerat mest, att sitta på ett plåttak så numer har jag ett rejält brännmärke... Ja det är varmt på rak kan jag också dra lärdom av!
 
Efter en trevlig kväll med mat och dryck hos vänner, en pizza med bea till lunch och 1h gubbvila på soffan tog jag mig ut, släpade fram sågen och sköt dit de sista bitarna lockläkt, gick inte fort.. :rolleyes:
Rödmålad träfasad med vita fönsterkarmar och nylagt lockläkt, och en blå stege framför på en trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite färg på det så :cool:

Nu ska jag börja riva och flytta ställningen.. :oops:
 
  • Gilla
Kjell_G och 4 till
  • Laddar…
Fortsatt leka plåtis, hmmm, kan det här stämma ...?

Deformera plåtdelar avsedda för fönsterbleck på trätrall med verktygslåda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Japp, gick och knöla till en fasad ytterhörna av det.

Montering av ett nytt fönsterbleck på en fasad ytterhörna med träfoder och isolering synliga, förberedelser inför målning och fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Foder och smygar på plats igen när fönsterblecken är klara, lite fogmassa och färg så får det duga.

Hörn på en husfasad med installerade fönster och fönsterbleck, arbetsmaterial synligt, under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 12 till
  • Laddar…
Är man lite envis så.. :cool:
Metallställningar och byggmaterial spridda på gräsmatta framför röd husvägg, byggprojekt påbörjat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TeroM och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Är man lite envis så.. :cool:
[bild]
Så får man upp två pinnar?
Bådar inte gott för när jag ska köpa ställning.. :D
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Igen kommit på flera olika sätt att inte göra snygga kittningar.
Fönster under renovering med dåligt applicerat kitt längs kanterna och en uppsättning vattensamlingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
Mera panel och bleck.

Om jag bara kunde få pistolen att inte skjuta så djupt bara...
 
  • Delvis renoverad husvägg med ny gul panel och bleck, problem med verktygsinställning nämns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Han bor i Leksand men ursprungligen från Hofors.

Stickan
Nån du känner?
 
Stickan56
useless useless skrev:
Nån du känner?
Nej, men en snabb sökning på nätet visade på en i musikkretsar känd person i Leksand.

Stickan
 
Appendix Appendix skrev:
Så får man upp två pinnar?
Bådar inte gott för när jag ska köpa ställning.. :D
Haha typ..

Före
Ställning monterad mot en röd vägg på ett rött hus, antyder förberedelse för yttre arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nere
Byggmaterial och stegar i oordning på gräsmatta framför röd stuga, antyder ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu
Rött hus med byggnadsställningar och nybyggd veranda, arbete ser ut att vara i slutfasen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Somnar garanterat ovaggad ikväll, oxo.. (y)
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Misslyckande. Gned lite vit färg på det svarta efter kranen som gått för djupt och inte gick att slipa bort.
Såg riktigt bra ut......tills jag la på oljan :(
Men jag har löst problemet :)
Skadad träkant med vit färgfläck ovanför ett rostfritt diskbänksbleck med reflektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksdiskho med en kran och en tvålpump på bänkskiva, svarta kakelplattor i bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
boschkenta och 19 till
  • Laddar…
A
Isakare Isakare skrev:
Misslyckande. Gned lite vit färg på det svarta efter kranen som gått för djupt och inte gick att slipa bort.
Såg riktigt bra ut......tills jag la på oljan :(
Men jag har löst problemet :)
[bild]
[bild]
Superlim antar jag? :D
ingen flyttar tvålen...
 
  • Gilla
  • Haha
Bödvar McOlsson och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Haha typ..

Före

Somnar garanterat ovaggad ikväll, oxo.. (y)
AAAAH. NU förstår jag :rofl:
Jag kanske misstänkte att det var så men det var roligare föreställa mig ställningsbygge a la "homer bygger grill" :D

Har du köpt egen? Vad tycker du?
Jag är i valet och kvalet att köpa en egen när det blir dags måla i vardagsrum (som man sen kan använda ute för målning och fasadbyten med)
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.