Testa nätverk via uttagen. Jag kör med sen vi satte larmet eftersom jag inte hunnit/orkat dra några nätverkskablar när de kom och installerade, och det funkar förvånansvärt bra! Nu slipper äldsta sonen spela på halvkass WiFi nere i källaren.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Ny vecka avklarad i rikets tjänst(eller i egen firma för att vara mer exakt) och tillbaka på bygget!
Renoveringsarbete pågår i ett uttömt rum med träreglar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan iallafall konstatera att det inte bygger sig själv när jag är borta!

:thinking:

... Och det är ju bra för då får jag det ju som jag vill ha det istället! :D
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Släpvagn lastad med 15 paket 145mm isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hämtade hem 15 paket med 145mm isolering till golvet. Jag har tidigare gjort slut på diverse olika dimensioner som jag haft över från andra projekt men nu får det vara bra med sådant. Det är tidskrävande att arbeta med spillbitar och udda mått!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild]
Hämtade hem 15 paket med 145mm isolering till golvet. Jag har tidigare gjort slut på diverse olika dimensioner som jag haft över från andra projekt men nu får det vara bra med sådant. Det är tidskrävande att arbeta med spillbitar och udda mått!
Tråkigt arbete pula med udda isolering...
Smart att använda lösull cellulosa i bjälklag med spruta glasull har sämre egenskaper
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Tråkigt arbete pula med udda isolering...
Smart att använda lösull cellulosa i bjälklag med spruta glasull har sämre egenskaper
Eftersom det är ett mellangolv, valvet mellan våningarna så är kvaliteten på isoleringen inte av högsta betydelse tänker jag, det viktigaste är att det är någorlunda välisolerat mot ytterväggarna. Det viktiga med isoleringen käns som att få bort bomljud i golvet på grund av tomrum och även slippa stegljud och annan lyhördhet. Men det har tagit en jävla tid å lira med alla möjliga mått av isolering för å få relativt bra täckning. :D
Olika typer av isoleringsmaterial ojämnt placerade mellan träbjälkar på ett underkonstruerat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Eftersom det är ett mellangolv, valvet mellan våningarna så är kvaliteten på isoleringen inte av högsta betydelse tänker jag, det viktigaste är att det är någorlunda välisolerat mot ytterväggarna. Det viktiga med isoleringen käns som att få bort bomljud i golvet på grund av tomrum och även slippa stegljud och annan lyhördhet. Men det har tagit en jävla tid å lira med alla möjliga mått av isolering för å få relativt bra täckning. :D
[bild]
Just i mellanbjälklag är cellulosa överlägset på alla sätt...
Med din konstruktion med ventilation i bjälklaget ännu bättre
Det enda jobbiga är hur man hyr sprututrustningen
Nu är det överspelat i detta projekt
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Just i mellanbjälklag är cellulosa överlägset på alla sätt...
Med din konstruktion med ventilation i bjälklaget ännu bättre
Det enda jobbiga är hur man hyr sprututrustningen
Nu är det överspelat i detta projekt
Fördelen med min paroc var i detta fallet att jag jag redan hade tillräckligt av den för att klara av att isolera både det 24 kvadrat stora vardagsrummet och det ca 10m2 stora sovrummet som jag tidigare gjort i källaren. Nackdelen var som sagt att med alla olika mått som förekommit så har det varit ett pussel att få höjderna att stämma någorlunda.
Lösull eller cellulosaisolering har jag inte ens tänkt på som ett alternativ. Inte för att jag inte vill ha det utan för att jag aldrig arbetat med det tidigare så det fanns helt enkelt inte på min karta.
Ventilationen i golvet har jag snappat upp här på forumet! (och väldigt mycket annat också! Det här forumet är oslagbart om man bara lär sig att sålla lite! :D)
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Fördelen med min paroc var i detta fallet att jag jag redan hade tillräckligt av den för att klara av att isolera både det 24 kvadrat stora vardagsrummet och det ca 10m2 stora sovrummet som jag tidigare gjort i källaren. Nackdelen var som sagt att med alla olika mått som förekommit så har det varit ett pussel att få höjderna att stämma någorlunda.
Lösull eller cellulosaisolering har jag inte ens tänkt på som ett alternativ. Inte för att jag inte vill ha det utan för att jag aldrig arbetat med det tidigare så det fanns helt enkelt inte på min karta.
Ventilationen i golvet har jag snappat upp här på forumet! (och väldigt mycket annat också! Det här forumet är oslagbart om man bara lär sig att sålla lite! :D)
Verkligen.... sållning plockar bort mycket skit....konsten är att sålla rätt...
Lösull cellulosa är mycket effektivt och hälsovänligt...
Du får mycket effektiv bullerdämpning och fuktbalanserande och fukttransporterande egenskaper..
Sparar tid och bättre täthet...
Samma skillnad som en ylletröja och fleece...vargen valde ull av en orsak
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Pågående arbete med att regla upp ett golv med synliga träreglar, isolering och rör på ett betongunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag fortsätter jag med att regla upp golv!
Jag vet inte om jag sagt det förut men med de inköpta vändskivorna så är det rätt viktigt att börja med cc mått 58 från vägg på båda sidor för att slippa kapa i vändskivorna.
Vändskivorna har nämnligen ingen spånt så man måste således skarva dessa mot golvspånet på en regel. Detta åstadkommer man bäst genom att anpassa golvspånets längd till vändskivorna. Golvspånet kommer ju ändå att behöva sågas och det uddamått mellan reglarna som förmodligen ändå kommer att uppstå vid reglingen får man därför lösa i mitten av golvet och inte närmast en vägg! På detta sätt får man minst spill då spillbiten av golvspån med spontad kant går att använda till vidare golvläggning medans det man kapar från vändskivan blir till skrot.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild]
Idag fortsätter jag med att regla upp golv!
Jag vet inte om jag sagt det förut men med de inköpta vändskivorna så är det rätt viktigt att börja med cc mått 58 från vägg på båda sidor för att slippa kapa i vändskivorna.
Vändskivorna har nämnligen ingen spånt så man måste således skarva dessa mot golvspånet på en regel. Detta åstadkommer man bäst genom att anpassa golvspånets längd till vändskivorna. Golvspånet kommer ju ändå att behöva sågas och det uddamått mellan reglarna som förmodligen ändå kommer att uppstå vid reglingen får man därför lösa i mitten av golvet och inte närmast en vägg! På detta sätt får man minst spill då spillbiten av golvspån med spontad kant går att använda till vidare golvläggning medans det man kapar från vändskivan blir till skrot.
Ja tyvärr är golvspånet för hårt för att fräsa ur vändningarna... men jag har sett någon i någon tråd som gjorde just det... fräste vändningarna!
Då hade du fått lite lättare med reglingen
Pulningen med uddaregling och isolering hade du bara sluppit med lösull..
Så du har vad som väntar... snart igenom
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Golvregel av trä skruvad på syll intill en vitmålad vägg, med isolering och delvis urskuret trä nära en grön lysande ventilationskanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag använder 120x45 som golvreglar och tar ur dom litet och lägger dom på syllen.
Pågående installation av golvreglar i ett renoveringsprojekt med synlig ventilation och en delvis konstruerad vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närmast ventilationskanalen har jag sedan innan skruvat en regel mellan det färdiga rumsgolvet och innerväggen.
Renoveringsarbete med golvreglar och ventilation i pågående byggprojekt inuti ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I denna skruvar jag fast golvåsarna närmast ventilationen.
Den lilla kilen som syns till höger kommer att åtgärdas med en klick snickarglädje och gott humör!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
..fyra timmar tar en sån här regling för mig enligt byggahus klocka! Då det är direkt uppdatering för mig så stämmer det nog rätt så bra även om jag är rätt så säker på att jag suttit av en halvtimme eller fyrtiofem minuter totalt!
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
..fyra timmar tar en sån här regling för mig enligt byggahus klocka! Då det är direkt uppdatering för mig så stämmer det nog rätt så bra även om jag är rätt så säker på att jag suttit av en halvtimme eller fyrtiofem minuter totalt!
Det finns ingen genväg utan få dit isoleringen och få dit spånet.... nöta nöta....
 
B byggarätt skrev:
Ja tyvärr är golvspånet för hårt för att fräsa ur vändningarna... men jag har sett någon i någon tråd som gjorde just det... fräste vändningarna!
Då hade du fått lite lättare med reglingen
Pulningen med uddaregling och isolering hade du bara sluppit med lösull..
Så du har vad som väntar... snart igenom
Väldigt tjat om lösull! Hr Ola har inte det utan använder skivor. Vi förstår att du är stor vän av lösull, men eftersom nu det är skivor som används, vad är skälet till att fortsätta påpeka hur fördelaktigt lösull är? Tycker du att Hr Ola ska riva upp sina skivor? :rofl:
 
  • Haha
mr.Ola
  • Laddar…
Renoveringsarbete i pågående kök med laserlinje markerad för eluttagsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag passar på att komplettera med fler uttag höjd som uttagen underskåp ifall att köket tar någon oväntad vändning!
Renoveringsarbete med laserstråle för utmätning av eluttagens placering längs en vägg i ett ombyggt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag börjar med att skjuta in lasern på den höjd jag ämnar montera uttagen på. Sedan på med gålsåg och såga upp hålen. Måttet blev 1150 över färdigt golv och 100mm centrum från kanten av fönsterlisten.
Installation av vägguttag med laserlinje, meterstock och dragtråd genom isoleringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att förse hålen med elström kommer jag att dra fram flexslang hit. För att få dit den med minsta möjliga besvör så förser jag min tumstock med en tråd och petar sedan försiktigt ner den mellan isoleringen och träväggen inomhus.
Utsågat hål i vägg med laserlinje och tumstock för installation av eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här gäller det att vara försiktig då tumstockens styrka inte ligger i kraft riktad mot bred sidan..
Laserlinje markerar installationshöjd för eluttag vid renoveringsprojekt, uttagshål i vägg med dragtråd och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När tråden sedan är igenom är det bara att knyta fast den i flexröret, gärna genom ett hål som du borrar eller skär med kniven. Sedan är det bara att hissa upp slangen genom väggen och ut genom hålet!
Lasernivå som projicerar en grön linje för installation av vägguttag i ett renoveringskök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett tips är att dra försiktigt och gärna mata på nerifrån samtidigt. Om dragtråden släpper eller går utav måste proceduren göras om igen!
Röd installationsdosa för eluttag monterad i vägg med tapet, redo för dragning av flexslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som avslutning kommer en senildosa att monteras i hålet!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.