Hej!

Här börjar tråden om "Villa Rucklet", som min fru kärleksfullt(?) döpt vårt hus
till.

Huset är en villa med källare från 1945. Källaren är betonghålsten och huset är
ett plankhus. Eller ja, källare och källare. Faktum är att golvet i källaren
bara är någon halvmeter eller så under marknivån. På bygglovet ser huset ut som
ett "vanligt" källarhus med källaren ca en meter längre ner i backen. Jag
undrade länge varför man inte byggde enligt bygglovet, men det skulle jag bli
varse... men vi kommer till det senare.

Huset har bara haft två ägare innan oss, och första ägaren var också den som
byggde huset. Han bodde där till han var drygt nittio tror jag, sedan tog ett
par över och bodde där i knappt 20 år innan vi flyttade in. Det var en hel del
som var rätt eftersatt i huset när vi flyttade in. Trädgården har i det närmaste
växt vilt de senaste 30-40 åren gissar jag, förutom att gräsmattan har klippts.

Vi flyttade in 2018. Varför valde vi då detta ruckel? Tja, läget, läget, läget. Tomten
är ganska stor (knappt 1400 kvadrat), läget är bra och grannskapet är trevligt. Och
även om huset är rejält eftersatt i underhållet så är det ändå i förvånansvärt gott skick
i själva stommen.

Här är lite bilder från annonsen:

Villa från 1945 med betonghålsten och vitbrun fasad omgiven av en vildvuxen trädgård och grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är huset i all sin prakt! Till saken hör att min fru fullkomligt hatar färgen brun :)

Villa från 1945 med brun och vit fasad, betongtrappa och vildvuxen trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här från andra hållet. Det är svårt att se på bilden, men översta steget på understa delen av betongtrappan är egentligen inte ett steg. Den understa trappsektionen har helt enkel lossnat från sina förtöjningar och lagt sig tillrätta på den lilla stödmuren under. Gud vet hur länge det har varit så.
Notera också skicket på skorstenen, det är ganska indikativt för resten...


Planen långsiktigt är att bygga ut huset rätt rejält, och totalrenovera det
befintliga. I princip kommer vi bara att behålla de bärande väggarna. Men det
kommer att bli en extremt seg renovering. Min fru gillar inte alls tanken på att
bo i ett renoveringskaos, så det blir ett kompromissande som innebär att vi
förhoppningsvis hela tiden har ett OK hem. Det har den stora fördelen att man
kan ta en paus också i renoverandet om man skulle känna för det, men det ger ju
också naturligtvis upphov till en hel del "krångel" och dubbelarbete.
Förhoppningsvis innebär det att min slipper hamna i "Arga snickaren" :D.

Tanken är att jag skall göra i princip allt själv. Vi får väl se hur det går med
det, men jag har försökt rita utbyggnaden så att den skall vara så enkel som
möjlig, inte massa svintunga dyra balkar och så vidare.

Jag är ingenjör, så det kommer att bli en del "egna" lösningar. Förhoppningsvis
blir det bra ändå! Kom gärna med frågor och kommentarer!
 
  • Gilla
  • Wow
Tule54 och 12 till
  • Laddar…
Här kommer några fler bilder från annonsen.

Huset hade en... intressant färgsättning när vi flyttade in. Sedan var det väldigt slitet med färgen avskavd på alla foder, och en hel del färg som flagnade från masoniten i taket, men sådant syns ju aldrig på mäklarbilder.

Sovrum med intensivt äggulegul väggfärg, parkettgolv och stadssiluetttavla över sängen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ena sovrummet. De har nog mjukat upp den glua färgen i photoshop, i verkligheten var den, mörkare, typ äggulegul.

Interiör med olika färgsatta väggar, gult sovrum, blå hall och röd tambur, trägolv och fönster med utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inre hallen i fräsch babyblå, och tamburen i en sorts blek karmosinröd, typ. Notara det gula på sovrumsdörren. Någon gång har någon (förmodligen förste ägaren) fullkomligt förälskat sig i vävtapet. I princip varje vägg på ovanvåningen är klädd med vävtapet, och även speglarna på dörrarna har fått sig en omgång! I källaren fanns det till och med en dörr som var klädd runtom med vävtapet, dvs även på ovansidan!

Interiör av hall med trägolv och väggar i pastellfärger, vy mot kök med vit inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hallen åt andra hållet, med obligatorisk vävtapet på dörren.

Ett kontorsrum med blå väggar, träparkettgolv, och inbyggda hyllor med böcker och prylar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kontoret, i en härlig blålila kulör.

Två färger som inte finns med på mäklarbilderna är den djupt bordellröda i källartrappan och den vindruvelila i hallen i källaren. Båda på vävtapet naturligtvis.

Vardagsrum med svart soffgrupp, vitmålade väggar och fiskbensparkett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrummet. Här var det faktiskt vitt (eller ja, grått kanske, men det hade varit vitt). En ganska snygg fiskbensparkett också.

Renoverat badrum med svartvita golvplattor, vit kakelvägg och furutak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrummet på entréplan. Ägarna innan oss renoverade båda badrummen, så det är ganska skönt faktiskt. Syns inte på bilderna, men fogningen är katastrof, både på väggar och golv. Men det kan man väl leva med ett tag.

Kök med vita skåp, blå kakel, plastmatta på golvet och omålat furutak, tecken på äldre inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Matplats med träbord och bänk, furutak, en tavla med stadsmotiv, fönster med utsikt och radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista rummet på entréplan: köket. En härlig plastmatta på golvet, och furu i taket. Kan tänka mig att det var ägarna innan oss som sänkte taket. Alla rum de har gjort har varit fulla av omålad furu.

Inredd vind med furupanel på väggar och tak, en tom gungstol och en byrå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vinden, inredd av ägarna innan oss. En orgie i furu! För övrigt tror jag att det är ett svartbygge, för jag har inte hittat några bygglovsritningar för fönstret.

Ett enkelt inrett rum med vitmålade väggar och en enkelsäng med sol- och stjärnmönstrat överkast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum med enkelsäng, vit skjorta på klädställning, och hyllor med leksaker, neutralt färgschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Sovrummen" i källaren. Tror inte att jag frivilligt hade sovit där. Väggmålningen är väl det enda som har känts synd att riva, men väggarna var i rätt dåligt skick. Sängen är strategiskt placerad för att dölja en ganska stor fuktskada.

Badrum med svartvita kakelväggar, mörkt golv, furutak och vit badrumsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med vita kakelväggar, mörkt golv, vit och svart badrumsinredning, och furutak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrummet i källaren. Helt gångbart faktiskt. Plattsättningen och fogningen är högst amatörmässiga, och det är fall lite hit och dit på golvet, men i stort så funkar det. Detta blir förmodligen det sista rummet vi renoverar, när allt annat är klart.

Verkstad med välorganiserade verktyg på väggen, arbetsbänk och olika byggmaterial på hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pannrum/verkstad. Här har vi inte gjort något alls. Duger som verkstad.

Ett soligt uterum med grönt golv och träbord, stolar, bänk, vitmålade väggar, bruna takbjälkar och ett insektshotell på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutligen "uterummet" utanför entrédörren. Inte så snyggt kanske, men var ett otroligt praktiskt ställe att förvara skräp medan vi höll på och renoverade!

Så, det var alltså läget när vi flyttade in. Vi var ganska dåliga på att ta bilder den första tiden har jag upptäckt. Allt gick så fort. Men jag skall gräva fram lite bilder och försöka beskriva så gott jag kan vad vi har gjort fram till idag.

Häng med!
 
  • Ett vardagsrum med fiskbensparkett, svarta lädersoffor och en gul dörr i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Afterquake och 18 till
  • Laddar…
Många intressanta färgval :crysmile:. Undrar hur de tänkte när de gjorde om båda badrummen i svar-vit färgskala men behöll furutaken omålade..
Hänger gärna kvar här och ser hur ni går vidare.
 
Kämpa på. Ju mer brunt du får behålla ju mer imponerade kommer vi bli!
 
  • Gilla
PeHåGe
  • Laddar…
Första steget var uppenbarligen att måla allt. Tanken är ändå som sagt att riva allt så småningom, så vi lade inte ner överdriven möda på ytskikten, utan nöjde oss med att spackla det värsta och sedan dra på färg. Vitt överallt, vi orkade inte ens tänka på färgsättning.

Till saken hör också att budgeten var lite ansträngd efter husköp och bröllop, så den här första uppfräschningen gick i snålhetens tecken.

Tyvärr verkar det inte finnas så många bilder från den här perioden (bortsett från en himla massa bilder på undertecknad med en roller i handen). I korthet så var väl det som gjordes att alla väggar utom badrumsväggarna, och alla tak målades. Min snälla mamma målade alla foder, karmar, fönster och dörrar med snickerifärg.

Här trappan ner till källaren (som förut var bordellröd):
Renoverad trappa med vita väggar och tak leder ner till en källardörr, nymålat i enkel stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är sovrummet (förra kontoret, "det blå rummet"):
Nyrenoverat sovrum med vita väggar och trägolv, innehållande en säng med randigt överkast, nattduksbord och dekorativa föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en bild på vardagsrummet:
Nyrenoverat vardagsrum med vitmålade väggar, blå soffa, trägolv och en orientalisk matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En klar förbättring enligt mig i alla fall :)
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Har du inte förstört det ’unika’? ;) (Det börjar se riktigt bra ut!)
 
Jag satte in en dörr till sovrummet också, med viss övertalning av karmen.

Nyinstallerad dörr till sovrum med delvis avlägsnad karm och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D dacolonel skrev:
Har du inte förstört det ’unika’? ;) (Det börjar se riktigt bra ut!)
Ja, förra ägarna var snälla nog att lämna lite av den röda färgen till hallen, så det kanske är synd att vi inte gick vidare på det spåret :D
 
Mina föräldrar byggde även ihop elementskydd till alla element på övervåningen, eftersom vi inte kunde hitta färdiga i rätt storlek. Det är en ram av planhyvlat furu, och så rotting häftad på baksidan. De sitter skruvade i väggen på små bitar planhyvlat. Enkelt, men enligt mig rätt snyggt:

Handgjort elementskydd i furu och rotting framför ett fönster, omgiven av krukväxter och dekorativa föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handgjort elementskydd av furu och rotting monterat på vitmålad vägg, med detalj av fästmetod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Härligt projekt

Om du är ute efter nya sektionselement.
Kolla med Lenhovda Radiatorfabrik som nytillverkar sektionselement i alla möjliga storlekar.
 
L Larsson93 skrev:
Härligt projekt

Om du är ute efter nya sektionselement.
Kolla med Lenhovda Radiatorfabrik som nytillverkar sektionselement i alla möjliga storlekar.
Tack för tipset, men tanken är att fixa golvvärme i hela huset tids nog, så då ryker radiatiorerna för gott :)
 
  • Gilla
Larsson93
  • Laddar…
Vi var tvugna att fixa till köket mer eller mindre omgående. Det fick bli ett lite större omtag, men fortfarande med budget i fokus. Vi behöll alla högskåp och överskåp, men satte nya underskåp, så att vi kunde få induktionshäll, modern ugn och framför allt diskmaskin!

Till att börja med en titt på hur det såg ut innan (från annonsen):
Kök med vitvaror och blå kakel - en överblick före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök före renovering med bord, stolar, fönster och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser naturligtvis mycket större ut på mäklarbilderna än det är i verkligheten.

En närbild på den kaklade bänkskivan:
Gammalt kök med blå kakelvägg och grå kaklad bänkskiva, vita skåp och fönster med utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
På väggarna satt det någon typ av "spåntapet", alltså en tapet med sågspån i. Jag ägnade flera dagar åt att ta bort den med hjälp av ånga och skrapa, ett riktigt skitjobb. Man hade ju bara kunnat sätta upp renoveringsgips, men problemet var att vi ville behålla allt som gick av det gamla, för att det inte skulle dra iväg och bli en totalrenovering.

Efter att ha skrapat alla väggar satte jag upp renoveringstapet. Finns tyvärr välidigt få bilder.

Person applicerar våtrumslim på vägg där gammal tapet tagits bort i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Unertecknad i färd med att stryka på våtrumslim

När det var gjort var det dags att lägga nytt golv. Den gamla mattan revs upp, och även de lager masonite den hade legat på. Golvet lutar något otroligt, så det hade avjämnats hjälpligt med masonite och lite spackel.
En del av masoniten måste ha varit ytskikt i ett barnrum innan, för den hade massa urklipp av bilar och motorcyklar klistrad på sig!
Delvis riven gammal masonitskiva med urklipp av bilar och motorcyklar på trägolv bredvid ICA-påse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag lade ett lager OSB för att jämna ut golvet lite, och få upp det i rätt nivå, och sedan ett laminatgolv från Byggmax. Jag gjorde så att jag lade halva golvet, sedan baxade jag upp diskmaskin och spis på det, och lade klart andra halvan.
Delvis lagt laminatgolv på OSB-skivor med verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök under renovering med avlägsnat golv och väggar halvskrapade, samt vitvaror och skåp framflyttade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det dags att fixa en bättre fläkt än den kolfilterfläkt som satt där från början. Det fanns ett färdigt hål i skorstensstocken, men det var igensatt med en skiva wellpapp! Jag tog bort den och sopade ur ca 15 kg sand (resterna av bruket) ur skorstenen, sedan monterade jag dit en stos:
Renoveringsfas av golv med osynliga skikt av OSB och synlig del av nytt laminatgolv, samt installation av stos för fläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan satte jag dit fläkten jag hade tagit med från min gamla lägenhet:
Installation av en köksfläkt ovanför en arbetsyta med en öppning i väggen där ett OSB-skiva syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Sedan var det dags att börja montera nya skåpstommar (från IKEA).
Ny monterad IKEA skåpstomme i ett renoveringsprojekt för kök med oavslutade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan lite fix med elen. När vi flyttade in var spisen kopplad med vanlig stickpropp via en (antik) grendosa till ett uttag i köket. Men det fanns trefas framdraget, av någon anledning så hade man nöjt sig med att dra ut en fas till ett vanligt uttag.
Eluttag i köksvägg med öppet kopplingsschema och synliga kablar, före omkoppling för häll och ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det kopplades om för att få ett perilex för häll och ett schuko för ugn.
Ombyggd elinstallation med Perilex och Schuko-uttag på en ospacklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det dags för bänkskiva, en laminatskiva från Hornbach. Diskho och blandare köpte vi från IKEA. Blandaren har redan börjat droppa, så det var nog den sista blandaren vi köpte därifrån, men den duger så länge. Sedan kanske den kan flyttas till ett framtida utekök eller något.
Ett pågående köksrenoveringsprojekt med nya IKEA skåpstommar och kakling under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan sågades det ut för häll också.
Nyinstallerad bänkskiva på IKEA skåpstommar med skyddsplast och målartejp under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sedan var det dags för kakling.
Kök under renovering med nya skåpstommar, omonterade luckor och utsågat utrymme för häll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan målades alla gamla skåp och luckor, knoppar byttes, diskmaskin installerades, lister spikades osv.

Här är ett par bilder på köket som det ser ut idag. Där den gamla väggfasta bänken var ställde vi en rad med 40-skåp, för att få lite mer förvaring och bänkyta. Inte något drömkök kanske, men helt klart dugligt!
Renoverat kök med vita skåpstommar, mörk bänkskiva, diskho, häll och dekorerad kylskåpsdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerat vitt köksskåp med svart bänkskiva, köksredskap och vitvaror på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Scout och 13 till
  • Laddar…
Snyggt blev det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.