S seniorkonsult skrev:
Talar bara om fakta och vad som gäller!
Ja och jag vet vad som gäller. Jag hade trots allt en KA till mitt husbygge. Jag tycker bara inte det verkar fungera utan tycker mig ha ett bättre sätt att kontrollera kvaliten.

Jag jobbar även som kontrollant på ett par stora byggen, fast på elsidan. Jag jobbar mycket mer med att hjälpa både beställare och entreprenör att få till en bra slutprodukt under själva bygget. Jag ska även kika lite på egenkontrollerna men tyvärr gissar jag att dessa kommer vara framstressade papper under de sista dagarna innan entreprenaden ska vara klar.
 
S Styrman_jansson skrev:
I botten tror jag att den ( och byggfusket) kommer från den tidspress och prispress som finns i byggsektorn. Många hantverkare blir dessutom hantverkare för att de tycker om att arbeta med händerna. De flesta vill nog göra ett bra jobb och gör nog egenkontrollen automatiskt när de arbetar, men de har sällan tid att sitta ner och fylla i checklistor e.d. Jag brukar säga att man ska låta människor göra det de vill och är bra på.

Ska dokumentation av egenkontrollen fungera så tror jag det måste det nog till någon form av lösning där man kan kolla checklistor o.d. i direkt anslutning till utförd uppgift. Alternativt en kontrollant inom varje disciplin som hjälper entreprenören att utföra kontrollen.
Nu har du mycket rätt i hur egk skall utföras!
 
S Styrman_jansson skrev:
Ja och jag vet vad som gäller. Jag hade trots allt en KA till mitt husbygge. Jag tycker bara inte det verkar fungera utan tycker mig ha ett bättre sätt att kontrollera kvaliten.

Jag jobbar även som kontrollant på ett par stora byggen, fast på elsidan. Jag jobbar mycket mer med att hjälpa både beställare och entreprenör att få till en bra slutprodukt under själva bygget. Jag ska även kika lite på egenkontrollerna men tyvärr gissar jag att dessa kommer vara framstressade papper under de sista dagarna innan entreprenaden ska vara klar.
Egk-dokumenten skall redovisas före byggstart!
 
Jag har bara jobbat som huvudbesiktningsman samt cert KA och cert miljöansvarig för industrientreprenader i mångmiljonklassen.
 
S seniorkonsult skrev:
Egk-dokumenten skall redovisas före byggstart!
Jo fast inte ifyllda ;)
 
Kolla upp tillverkarens konstruktionsdukomentation där specar de vilken livslängdskategori som det är konstruerat efter, mig veterligen har väl de flesta kataloghus tillverkare 50år där?
 
S Styrman_jansson skrev:
Jo fast inte ifyllda ;)
Naturligtvis ej med datum. Trodde du det var blanka blad?
 
T
S Styrman_jansson skrev:
Det måste vara riktiga genier som blir KA eftersom det är tydligt att gemene man inte kan lära sig de regler och bestämmelse som gäller vid nybyggnad.
PBL, PBF och BBR måste vara skrivna på något exotiskt språk som bara ett fåtal utvalda kan läsa...

Jag ritade för övrigt hela mitt hus själv med lite stöttning, en del av konstruktionen (ytterväggar, grund, altantak) ritade jag också, med stöd av exempel från svenska trä och lite enklare beräkningar. Detta fick kontrolleras av en byggkonstruktör, som jag känner, men han hade mest lite små förslag och dylikt. Bjälklag och tak beräknades av leverantören och kontrollerades av samma byggkonstruktör.

Energiberäkning gjorde jag också tillsammans med en VVS-ingenjör där jag grovt fyllde i en mall med de data jag hade för fönster väggar m.m. och sedan gjorde han slutfinishen.

Elen i huset har jag projekterat själv eftersom jag jobbar med det. Valt material tillsammans med elektrikern så att jag fått det jag vill ha ( även f.d. elektriker). Jag hjälpte även elektrikern med meggning, kontinuitetsmätningar m.m.

För VVS så har jag läst på säker vatten, forskat lite i funktion och teknik med olika värmepumpar och diskuterat en del lösningar med både VVS-ingenjör, tillverkare samt entreprenör.

För övrigt måste jag haft en väldans tur nu när jag ska bygga mitt garage. Jag gjorde nämligen kontrollplanen själv. Måste varit en lyckoträff att någon som inte är utvald till KA kan få en sådan godkänd...
Jag byggde som du helt i egen regi , rita och gjorde alla bygglov , det kommunen satte krav på var just konstruktion och energi beräkning , våtskick ,säkert vatten, o god känd elektriker.vad för ventilation.
Jag byggde helt själv, även grunden o inkommande vatten som dom kom ut och titta att den var godkänt gjort innan jag fick täcka över.
Nu hade jag långa spännvidder , så konstruktör behövde räkna på alla limträbalkar, samt gjorde han energiberäkningen.

Hur som helst så var min KA med hela vägen , ända från den radon säkrade grunden att den gjordes rätt till badrum och tak.
Jag drog även ventilation , ett FTX system , då har man även krav på OVK mätning .

Vid OVK så gick han upp till aggregat och gillade inte riktigt min lösning som bestod av isolering och plast som var runt inkommande vent rör , detta noterades, jag var däremot nöjd..
Nu när jag sålde huset 2,5 år efter så ringde nya köparna kommunen fick alla papper skickade till sig innan besiktning, självklart blev detta en punkt dom titta extra hårt på och , så jag fick göra om, jag tog bort plasten köpte rätt strumpa och drog över så dom blev nöjda.
Så KA hade verkligen fyllt i allt , men samtidigt var det ett krav från kommunen . som ångtätheten innan den byggdes igen,bärande väggar, ja allt. vet inte om kraven skruvades upp för jag byggde själv allt, men tror inte det, utan det är reglerna i vissa kommuner är stenhårda vid nybyggnation.
 
T
Kan tillägga att kommunen kom själva ut 3 gånger, dom titta även hur det såg ut runt bygget, om det fanns något som kunde blåsa iväg, skräp o sådant, fick ett sådant föreläggande av dom att jag var tvungen o snygga till på tomten annars riskerade jag vite inom ett vist datum .
Kommunen och KA hade full koll på bygget hela vägen .
 
Jo OVK och täthetsprov fick även jag ( läs sotarn) göra.
Gjorde även ventilationen, FTX, själv. Köpte en byggsats med ritning och sedan fick en av snickarna göra förläggningen.

Min KA samlade mest ihop alla papper jag jag skickade till honom.

Fast jag kom faktiskt på en sak där jag kände att KA hjälpte mig lite. Eftersom vi byggde på landet utanför detaljplan så lyckades han få kommun att gå med på att vi fick sätta ut huset själva. Så vi slapp utsättare.
 
T Takläggare skrev:
Kan tillägga att kommunen kom själva ut 3 gånger, dom titta även hur det såg ut runt bygget, om det fanns något som kunde blåsa iväg, skräp o sådant, fick ett sådant föreläggande av dom att jag var tvungen o snygga till på tomten annars riskerade jag vite inom ett vist datum .
Kommunen och KA hade full koll på bygget hela vägen .
Sä bra! Då känns det väl att du gjort rätt och kan vara nöjd. Kanske även att känna sig säkrare och undvika bakslag efter 10 år från köparen.
 
S Styrman_jansson skrev:
Jo OVK och täthetsprov fick även jag ( läs sotarn) göra.
Gjorde även ventilationen, FTX, själv. Köpte en byggsats med ritning och sedan fick en av snickarna göra förläggningen.

Min KA samlade mest ihop alla papper jag jag skickade till honom.

Fast jag kom faktiskt på en sak där jag kände att KA hjälpte mig lite. Eftersom vi byggde på landet utanför detaljplan så lyckades han få kommun att gå med på att vi fick sätta ut huset själva. Så vi slapp utsättare.
Förstår dig nu bättre nör det var utanför detaljplan. Det gäller lite andra regler och brukar vara lättare få igenom mindre avvikelser.
 
T
S Styrman_jansson skrev:
Jo OVK och täthetsprov fick även jag ( läs sotarn) göra.
Gjorde även ventilationen, FTX, själv. Köpte en byggsats med ritning och sedan fick en av snickarna göra förläggningen.

Min KA samlade mest ihop alla papper jag jag skickade till honom.

Fast jag kom faktiskt på en sak där jag kände att KA hjälpte mig lite. Eftersom vi byggde på landet utanför detaljplan så lyckades han få kommun att gå med på att vi fick sätta ut huset själva. Så vi slapp utsättare.
Ja jag skrev på din linje, lite frågor om planlösningen, kanske lite trångt, men förmodar det blev bra i slutändan. la bild på mitt bygge o planlösning.
Men utsättare ger jag inte mycket för, även om det var krav för mig med utsättare så satte dom ut huset fel, den fela någon meter , enda ursäkten dom gav var att dom läst ritningen fel.
Jag byggde centralt så kraven var högre för mig.
Min KA gick förbi och in i huset även under kvällarna, hörde av grannar det var en man som var där nästan varje kväll med hund, kom sedan fram att det var min KA , han bodde nära o passa på att titta till bygget o vad jag hade gjort om dagarna.
Men allt går och bygga själv, kontrollerna är ganska hårda i planlagt område, murade även eldstaden själv, där jag ville ha den tätt mot vägg, då kom sotaren ut och checka att teglet murades rätt mot väggen så den blev säker o sedan godkänd.
 
T Takläggare skrev:
Ja jag skrev på din linje, lite frågor om planlösningen, kanske lite trångt, men förmodar det blev bra i slutändan. la bild på mitt bygge o planlösning.
Men utsättare ger jag inte mycket för, även om det var krav för mig med utsättare så satte dom ut huset fel, den fela någon meter , enda ursäkten dom gav var att dom läst ritningen fel.
Jag byggde centralt så kraven var högre för mig.
Min KA gick förbi och in i huset även under kvällarna, hörde av grannar det var en man som var där nästan varje kväll med hund, kom sedan fram att det var min KA , han bodde nära o passa på att titta till bygget o vad jag hade gjort om dagarna.
Men allt går och bygga själv, kontrollerna är ganska hårda i planlagt område, murade även eldstaden själv, där jag ville ha den tätt mot vägg, då kom sotaren ut och checka att teglet murades rätt mot väggen så den blev säker o sedan godkänd.
Ja vi är på det stora nöjda. Det finns alltid saker man skulle gjort annorlunda i efterhand, men inget stort. Det har varit väldigt intensivt på slutet av bygget, och så finns lite målning utvändigt samt ett altantak kvar att bygga, så jag har inte hunnit med att uppdatera min tråd.
 
S seniorkonsult skrev:
Förstår dig nu bättre nör det var utanför detaljplan. Det gäller lite andra regler och brukar vara lättare få igenom mindre avvikelser.
För mig skulle det bära emot att bygga där det är detaljplanerat. Min tomt/hus = mina regler, lite tillspetsat.

I huset vi bodde förut fanns detaljplan och störde mig rätt mycket på att man inte fick välja färg på t.ex. takavvattning, ytterdörrar m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.