Jag fuskade :) Hörnen är inte gerade.
Ibland får man vara pragmatisk och inse att man inte har oändligt med tid. Då valde
jag att göra det enkelt för mig på ställen som inte syns.

/Göran
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Jobbade i svalkan under altanen och drog färdigt elen i går(16 dosor slutade det med) medans mina uppdragsgivare fick måla och spika färdigt plank i stekande sol.
Vandrade ner på gräsmattan och tog en uppdaterad bild över schabraket:

[bild]

Sidan på altanen skall kläs efter midsommar och jag har väntat med den helt enkelt för att den hade lägre prio än att få pergolan klar så att man kan ha nånstans att sitta och skråla på midsommarafton.
(Det skall vara både dörr och en virkeslucka på den sidan)

Efter det skall framsidan på nedre altanen förses med en "sittstegsavdelning" med en ca 4m bred trapp med 40x40 trappsteg och förhöjda armbågshyllor längst ut på varje sida (glorifierad ljugarbänk).

/Göran

Två ytterligare bilder förresten.

Pergoladetalj, täckbrädor avslutade 35mm över trallen för att jag inte vill ha dom dikt mot trallen:

[bild]

Och slarv som kostade mig en halvtimme i onödan ( översta ribban ligger inte dikt mot stolpen).
Eftersom handledaren redan satt där fick jag gnaga av ribban så att den livade som den skulle:

[bild]
Detta är ett mästerverk i altanbygge, jag skulle bara ha ändrat på en sak, jag skulle ha lagt en överliggare även på glasräcket så det harmonerar med resten, tycker faktiskt att den detaljen gör att det inte ser riktigt färdigt ut när stolparna bara sticker upp, förstår dock tänket med utsikten men det är ju samma på övriga ställen där överliggare finns.
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
Jag tror vi kan vila lugnt i förvissning om att beställaren med tiden inser att en avställningsyta som "sluter" räcket visuellt är Rätt Sak Att Ordna. Tills dess ser det ut som det gör, dvs egentligen alldeles förbålt fint iallafall. Kul bygge att följa hursomhelst.
 
  • Gilla
Kenhasse och 1 till
  • Laddar…
Nu bygger vi sittstegen på nedre altanen.......

Pallade fem timmar igår i stekande sol. Mina uppdragsgivare förbarmade sig och placerade parasoll som
blockerade solen men efter fem timmar var det bara nog.

Principen är enkel - steg som är 45 cm höga och 45 cm djupa ( dvs 3 x 145 mm breda trallbrädor).
Lagom sittdjup och lagom "stolshöjd":

Träkonstruktion av sittsteg på en altan under byggnation, med balkskor och trallbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


45x95 hängslen under yttre golvregeln, 45x95 reglar ut över en 45x170 bärlina och 45x95 som skruvreglar under sittsteget. Allt cc 600.
Notera hur jag lyckades använda balkskorna för att fästa både horisontellt och låsa vertikalt.

Och det sista jag gjorde var att sätta dit några trallbitar för att få godkänt på sittprofilen:

Konstruktion av sittsteg på altan med träreglar och balkskor, verktyg och byggmaterial synliga, vid en vit husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längst ute på sidorna skall det vara "armbågshyllor" och jag skall försöka snickra till alltihop
innan jag drar på semester om en vecka.

-------------------------------------------------

Tyst och stilla - sommarstuga i södra Norrlands inland vid en sjö. Hus som farsgubben byggde i
början på 70 talet för hand. Titta på fönsterinfattningen mot insidans masonitvägg.

Utsikt genom ett fönster mot en altan med trall och stol, omgiven av skog, i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Göran
 
  • Gilla
JF. och 5 till
  • Laddar…
Kanonfint med sittplatser där nere...
 
Arnmark
Jäklar vad snyggt, vill du ha sommarjobb nästa sommar så hör av dig. Fri glass ingår.
 
  • Gilla
Arstidjal
  • Laddar…
Uppdatering efter att ha kommit tillbaka från semester och fått ett par dagar med uppehåll så att man kan jobba utan flytväst och sjöstövlar.

Skelett till sittstegen:

Trästomme av 45x95 virke till sittstegen under konstruktion utomhus vid gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade ett antal 45x95 över så det blev perfekt att bygga skelett med.
Har man ögonen med sig så är det ganska uppenbart vart jag kapade fel....

Och så här ser det ut efter att ha klätt klart det mesta:

Påbyggd träkonstruktion för sittsteg nära ett vitt hus, delvis oavslutad med verktyg och virkesrester runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Bara" locken till armbågshyllorna och lite inklädning kvar.


/Göran
 
  • Gilla
Kenhasse och 8 till
  • Laddar…
Spamma mera bilder :)

Det blir mycket småplock på slutet, men nu är ena sidan på sittstegen med armågshyllorna klara:

Nybyggda trästeg och armågshyllor i solsken intill en vit fasad, hantverksarbete utfört utan CAD-ritningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och pergolan är nu lite mera inredd med bl a soltak:

Vit pergola inredd med soltak på en träaltan, nära slutförda sittsteg med armågshyllor framför ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag orkade inte cadda sittstegen utan gjorde dom på fri hand vilket innebar en massa pill och huvudkli. När man är amatörsnickare så är det mycket enklare när man har sina kära cad-ritningar att utgå ifrån :)


/Göran
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Spamma mera bilder :)

Det blir mycket småplock på slutet, men nu är ena sidan på sittstegen med armågshyllorna klara:

[bild]

Och pergolan är nu lite mera inredd med bl a soltak:

[bild]

Jag orkade inte cadda sittstegen utan gjorde dom på fri hand vilket innebar en massa pill och huvudkli. När man är amatörsnickare så är det mycket enklare när man har sina kära cad-ritningar att utgå ifrån :)


/Göran
Fint som snus blir det även utan CAD ...
Amatörsnickare sysslar mer med vad slutresultatet ska bli än med hur det görs...
Att lägga virket rätt i förhållande till varandra så att det rör sig rätt i skarvar och inte skålar sig syns inte på CAD
 
God morgon!
Var köpte ni soltaket?
 
R Riddarn 115 skrev:
God morgon!
Var köpte ni soltaket?
Min dotter sydde ihop det av tre våder. Jag tror det var från Hornbach men jag vågar inte ta gift på det så jag kollar med henne för att vara hundra. Återkommer i ärendet :)

/Göran
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Solsegel:
https://www.hornbach.se/shop/Solseg...r-420x140cm-vit/8698544/artikel-detaljer.html

Lina:
https://www.hornbach.se/shop/Monteringssats-for-Solsegel-universal/8698551/artikel-detaljer.html

Och jag tror det var dessa glidöglor:
https://www.hornbach.se/shop/Glidog...a-20st-adelstal/8698541/artikel-detaljer.html

Usla recensioner men bara man förstår vad man köper och inte tror att det är ett regnskydd så funkade det utmärkt.
Satt två L-krokar med ca 1.5m avstånd på varje sida för att stållinan skulle ha nåt att vila på. Man får haka av linan från krokarna när man skall dra ut - in men jag tror min dotter kör på min stil, dvs gör något funktionsdugligt enkelt först och se hur det funkar och är man nöjd med huvudprincipen och designen så kan man bygga rymdskepp av det i steg 2 om man tid/råd/lust.

/Göran
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Äpplen och päronträd...
Rätt inställning hos er båda enligt mig!
 
  • Gilla
Sharky58
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Äpplen och päronträd...
Rätt inställning hos er båda enligt mig!
Jag tror det var lite blåbärspaj inblandat också om jag tolkar fläcken på mina arbetsbyxor rätt :)
 
  • Haha
  • Gilla
rootmoose och 1 till
  • Laddar…
Nu är byggsäsongen i princip slut. Trappräcken och lite annat smått får anstå till nästa vår.
Sista bilderna med sittstegen helt klara och en bild av bygget som det blev:

Nybyggd trätrappa och sittsteg av trä utanför ett vitmålat hus med trappräcken som saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit dubbelvåningsvilla med kompletta trätrappsteg framför, oavslutat trappräcke och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Göran
 
  • Gilla
johe6712 och 27 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.