mr.Ola mr.Ola skrev:
Alla golv kommer att reglas upp ca 20 cm från det som syns på bilden.
Dosorna är 140 över golv, samma höjd som alla brytare är genomgående i hela huset, tänkte att det blir lämpligt att ha dem på samma.
Vid nybygge sätter man strömbrytare på 1000. Eftersom du byter så mycket så skulle jag valt att gå över till dagens mått men kanske lite sent nu...

Bilder ifrån Elkos Elboken 2019 som finns på deras hemsida.

Sida ur Elkos Elbok 2019 som beskriver riktlinjer för placering och montering av strömbrytare och eluttag i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk illustration från Elkos Elbok 2019 som visar rekommenderade placeringar av strömuttag enligt säkerhetsföreskrifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sida från Elkos Elbok 2019 som beskriver placering och antal av strömuttag och kommunikationsuttag i bostäder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Textsida från Elkos Elbok 2019 med riktlinjer om elinstallation, belysningspunkter och kommunikationsnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sida från Elkos Elbok 2019 som visar tabell för minimifordringar för utrymmen hos mediacentraler och text om elsäkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En sida ur Elkos Elboken som visar riktlinjer för installation av eluttag och höjdmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk illustration av installationspunkter för inbyggda köksapparater och placering av strömbrytare enligt Elkos standarder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sida från Elkos Elbok 2019 som visar placering och höjd för elapparater samt inkopplingspunkter för ljusarmaturer i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram visar placering av eluttag och strömbrytare i ett hem enligt Elkos riktlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utdrag från Elkos Elbok om elsäkerhet och dimensionering av strömbrytare med tabell för sammanlagrad belastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Hobbyjansson och 2 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Vid nybygge sätter man strömbrytare på 1000. Eftersom du byter så mycket så skulle jag valt att gå över till dagens mått men kanske lite sent nu...

Bilder ifrån Elkos Elboken 2019 som finns på deras hemsida.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Jo jag har allvarligt funderat på att flytta ner brytare till den höjden men det är såpass många som inte kom att flyttas så jag bestämde mig för att hellre hålla den gamla standardhöjden som även återfinns i båda sovrummen, hallen och hela källaren.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jo jag har allvarligt funderat på att flytta ner brytare till den höjden men det är såpass många som inte kom att flyttas så jag bestämde mig för att hellre hålla den gamla standardhöjden som även återfinns i båda sovrummen, hallen och hela källaren.
Jobbigt om man ska byta standard... då måste det ske i hela huset
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Jo visst bör man byta i hela huset men går att göra eftersom, behöver inte göra allt på en gång utan går att göra vart efter :)
När jag väl börjar renovera på ett sådant sätt att jag fårsfår möjligheten att flytta ner dom så kommer jag att göra det. I tidigare boenden där jag inte flyttat ner har jag senare ångrat mig nämligen.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Jobbigt om man ska byta standard... då måste det ske i hela huset
Det är ju iofs inte som att det skulle påverka jobbet i huset något nämnvärt att göra det nu eftersom allt ändå är nedrivet.. Jag ska fundera på det men jag tror inte att det blir att flytta ned dem!
 
  • Gilla
Purre
  • Laddar…
Grymt rolig läsning!
Suttit hela förmiddagen och läst. Detta ska fortsätta följas!
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
E ErikB89 skrev:
Grymt rolig läsning!
Suttit hela förmiddagen och läst. Detta ska fortsätta följas!
Tack för uppmuntrande kommentarer, det gör att det blir roligare att uppdatera bygget!
 
  • Gilla
Haggo och 2 till
  • Laddar…
Ouppbyggt rum i renoveringsprocess med träreglar och isolering synlig på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillbaka på bygget efter 2 veckor stiltje.. Räknar att jag har ungefär 300 arbetstimmar kvar innan jag är "inne" någorlunda. Något som är oöverskådligt lång tid med tanke på att jag endast gjort ca 6 arbetstimmar under det senaste 2 veckorna! I den här takten kommer det ju att ta ca 2 år till innan jag är inne. Blää!
 
  • Wow
Appendix
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild]
Tillbaka på bygget efter 2 veckor stiltje.. Räknar att jag har ungefär 300 arbetstimmar kvar innan jag är "inne" någorlunda. Något som är oöverskådligt lång tid med tanke på att jag endast gjort ca 6 arbetstimmar under det senaste 2 veckorna! I den här takten kommer det ju att ta ca 2 år till innan jag är inne. Blää!
Nu sätter du fart och når din vanliga arbetstakt !
Vi som följer dig vet ju med vilken fart du brukar hålla igång!
Se hur långt du kommit.. och kör
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Kör för fullt! :D
Pågående arbete i ett rum under renovering med exponerade takbjälkar och nylagd golvram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vardagsrum!
Ett vardagsrum under renovering med trägolv, oslipade takplankor och byggmaterial utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Check!
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Tur att man fått låna grabbens verktyg..
En borr, hammare, tång och måttband på en hög med sågspån och träbitar på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rätt verktyg är som sagt halva jobbet!
 
  • Gilla
  • Älska
Alebob och 2 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Kör för fullt! :D
[bild]
Syns direkt....
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Vardagsrum!
[bild]
Check!
Go go go Bra jobbat
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Tack för uppmuntran! Idag behövdes den! :D
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.