D Daniel 109 skrev:
Hur blir det om du räknar in nätpriset?
Abm kostnanden är exluderad.
Avser juni månad

Köpa el
spotpris 19öre per kwh
elöverföring 19öre per kwh
skatt 33,5öre per kwh
+moms

=90öre/kwh

Sälja el
39öre per kwh
överföring 5öre/kwh
tillbaka på skatten 60öre.
=104öre

Så jag får mer eller mindre 100öre rakt ner i fickan för varje kwh jag säljer.
räknar jag på att min anläggning kostat 70kkr
och jag genererar ca 6kkwh per år så får jag en avbetalningstid på runt 11-12år.

Nu är det inte så att jag säljer alla kwh jag producerar utan en del av dem används direkt i hemmet. så teoretiskt så skulle man kunna hävda att jag då inte får 104öre per kwh utan bara 90öre....
 
Så break even går vid 10öre över inköpspris.
 
F
A Alexn72 skrev:
Abm kostnanden är exluderad.
Avser juni månad

Köpa el
spotpris 19öre per kwh
elöverföring 19öre per kwh
skatt 33,5öre per kwh
+moms

=90öre/kwh

Sälja el
39öre per kwh
överföring 5öre/kwh
tillbaka på skatten 60öre.
=104öre

Så jag får mer eller mindre 100öre rakt ner i fickan för varje kwh jag säljer.
räknar jag på att min anläggning kostat 70kkr
och jag genererar ca 6kkwh per år så får jag en avbetalningstid på runt 11-12år.

Nu är det inte så att jag säljer alla kwh jag producerar utan en del av dem används direkt i hemmet. så teoretiskt så skulle man kunna hävda att jag då inte får 104öre per kwh utan bara 90öre....
Sen så säljer du alltid på timbaserat spotpris, det gör alla elproducenter och det slås sen ut som ett genomsnittligt kWh-pris på fakturan. Skulle man kunna välja lagring eller egenförbrukning då man istället har ett spotpris på 9öre (som det var i Juni) så hade det varit ännu bättre. Eller ponera att man har en elbil som magasin. Den tankar sig själv när det kostar 9 öre (alternativt tankar på egenproducerat om man har solceller och solen skiner) sen säljer den tillbaka till nätet när spotpriset är högt.
 
P ptk skrev:
Frågan var om detta bara var förbehållet Zappis laddbox eller om det inte går att lösa även med Garo. Själv har jag samma elpris dygnet runt.
Boxarna från GARO går att "döda" med en brytande / slutande (valfritt) ingång i laddmodulen så kan din inverter tala om när den inte genererar energi med en potentialfri utgång så går det att lösa. Men, som sagt känns det lite överarbetat.
 
Müssli Müssli skrev:
Jag lägger alltid matningen till boxen parallellt med matningen till huset. Det gör det enkelt att installera fler laddboxar när frugan också vill köra elbil, då drar man bara vidare matningen och kommunikationen från befintlig laddare till den nya.
Du säkrar inte av laddboxen i mätarskåpet mer än att den föregås av huvudsäkringarna?

Skall själv upp med en 22kW (var ingen prisskillnad att tala om) 3-fas laddare och då centralen är G-II så kommer den aldrig kunna säkras högre än 25A med mindre än att riva ut hela centralen. Laddboxen innehåller både JFB och DC skydd så det enda krav som tillverkaren har är att den ej får vara avsäkrad mer än 32A. Nu har jag varken trångt eller på annat sätt något problem att peta in en 3-polig säkring så det får nog bli så eller är det dumt/onödigt?
 
J JohanLun skrev:
Någon som kör ease? Priset känns bra, innehåller jfb-b. Borde borga för en billig totalkostnad. Tycker det verkar vettigt att inte ha fast kabel. Med tibber är den bland de billigaste...
Behöver man lastavkänning så känns Easee lösningen rapplig med en lös "modul" i elcentralen som är ansluten med väggvårta och kommunicerar med laddbox via en molntjänst. Då känns både GARO och CTEC (Chargestorm) som mer genomarbetade lösningar med en energimätare som kommunicerar seriellt direkt till laddboxen
 
G Grottan skrev:
Behöver man lastavkänning så känns Easee lösningen rapplig med en lös "modul" i elcentralen som är ansluten med väggvårta och kommunicerar med laddbox via en molntjänst. Då känns både GARO och CTEC (Chargestorm) som mer genomarbetade lösningar med en energimätare som kommunicerar seriellt direkt till laddboxen
Just nu hos oss verkar det inte kosta mer att säkra upp till 25A. Jag har bara en vw gte. Frågan är, har jag närmsta 6-7 åren behov av lastavkänning? Har bergvärme, ingen pool. Troligen tvättmaskin som näst största förbrukare.
 
J JohanLun skrev:
Just nu hos oss verkar det inte kosta mer att säkra upp till 25A. Jag har bara en vw gte. Frågan är, har jag närmsta 6-7 åren behov av lastavkänning? Har bergvärme, ingen pool. Troligen tvättmaskin som näst största förbrukare.
Kostar det inget mer att säkra upp till 25A så¨är det väl det inget att fundera på egentligen. För mig kostar det 2500:-/år för varje "steg" från 16A så där är ROI på en lastavkännare snabb

Det man kan göra är att säkerställa man inte har alla "tunga" enfastförbrukare på samma fas utan sprida ut dessa. Laddboxen kommer med stor sannorlikhet ladda din GTE med anslutningen L1. Så har du tvättmaskin och ugn på L1 så kan det vara klokt att ansluta laddboxen "förskjutet" så den lägger enfaslaster på t.ex L2 om den är mindre belastad.

Undrar förresten hur det funkar om man har två apparater med varsin lastavkännare, t.ex värmepump och laddstation? Dom kommer ju reglera ned sin effekt utifrån totala förbrukningen då båda anser resten som "hushållsel" - undrar vem som vinner den dragkampen?
 
F
G Grottan skrev:
Kostar det inget mer att säkra upp till 25A så¨är det väl det inget att fundera på egentligen. För mig kostar det 2500:-/år för varje "steg" från 16A så där är ROI på en lastavkännare snabb

Det man kan göra är att säkerställa man inte har alla "tunga" enfastförbrukare på samma fas utan sprida ut dessa. Laddboxen kommer med stor sannorlikhet ladda din GTE med anslutningen L1. Så har du tvättmaskin och ugn på L1 så kan det vara klokt att ansluta laddboxen "förskjutet" så den lägger enfaslaster på t.ex L2 om den är mindre belastad.

Undrar förresten hur det funkar om man har två apparater med varsin lastavkännare, t.ex värmepump och laddstation? Dom kommer ju reglera ned sin effekt utifrån totala förbrukningen då båda anser resten som "hushållsel" - undrar vem som vinner den dragkampen?
Den som startade först?
 
JohanLun, du har tvättmaskin, torkskåp, torktumlare, kaffekokare, vattenvärmare, diskmaskin, spis, strykjärn, våffellagg, tillskottsvärme i ventilation, tillskott i värmepump mm som understundom drar ca 10A. Så det kan vara betydligt mer än tvättmaskinen.
 
E elmont skrev:
JohanLun, du har tvättmaskin, torkskåp, torktumlare, kaffekokare, vattenvärmare, diskmaskin, spis, strykjärn, våffellagg, tillskottsvärme i ventilation, tillskott i värmepump mm som understundom drar ca 10A. Så det kan vara betydligt mer än tvättmaskinen.
:) Jodå, lite av det har jag, men det är väl spis, tvätt, disk, tumlare som man kör i stort sätt jämnt, det man kopplar in extra kan man ju tänka på att inte köra samtidigt som de fasta stora förbrukarna... Men ponera man har 25A huvudsäkring, ställer bilen på 15A max och har resten bra fördelat, är det då sannolikt att dra huvudsäkring regelbundet den dag man skaffar elbil som laddar på 3 faser?

Tänker även lite så att laddaren troligen håller 5-15 år och att mycket händer under den tiden, varför det är dumt köpa laddare för dubbelt så mycket som man sen aldrig hinner använda kapaciteten på. Däremot att se till att ledningar, placering, central kan återanvändas känns mer självklart...
 
Det hänger väl mest på vilka vanor man har och hur pass medveten man är. Men har man en box med "belastningsvakt" behöver man inte oroa sig och kan maximera laddningen oavsett övrig belastning.
 
F fsn skrev:
Den som startade först?
Nej det beror på vilka algoritmer apparaterna har. Främst hur snabbt den reglerar upp och hur nära max ström den är ställd. Vill man prioritera mellan dem kan man ställa strömbegränsningen olika.
 
J JohanLun skrev:
:) Jodå, lite av det har jag, men det är väl spis, tvätt, disk, tumlare som man kör i stort sätt jämnt, det man kopplar in extra kan man ju tänka på att inte köra samtidigt som de fasta stora förbrukarna... Men ponera man har 25A huvudsäkring, ställer bilen på 15A max och har resten bra fördelat, är det då sannolikt att dra huvudsäkring regelbundet den dag man skaffar elbil som laddar på 3 faser?

Tänker även lite så att laddaren troligen håller 5-15 år och att mycket händer under den tiden, varför det är dumt köpa laddare för dubbelt så mycket som man sen aldrig hinner använda kapaciteten på. Däremot att se till att ledningar, placering, central kan återanvändas känns mer självklart...
Laddboxen är egentligen bara ett glorifierat vägguttag! Laddaren sitter i bilen.

I laddboxen finns en extra jordfelsbrytare, och en krets som stänger av matningen om man drar ut sladden till bilen. Det finns även en väldigt enkel krets för att tala om för laddaren hur mycket ström det finns tillgängligt i uttaget.

En laddbox bör faktiskt kunna hålla mer än 10-15 år, men samtidigt kan det vara klokt att ha den inställningen, eftersom standarder ändras och vi talar om en ny teknik som därför troligen kommer att vara "rörligt mål" några år till... DEt handlar då inte om att den slits ut eller blir dålig, utan om en framtida ändring av behov.
 
G Grottan skrev:
Du säkrar inte av laddboxen i mätarskåpet mer än att den föregås av huvudsäkringarna?

Skall själv upp med en 22kW (var ingen prisskillnad att tala om) 3-fas laddare och då centralen är G-II så kommer den aldrig kunna säkras högre än 25A med mindre än att riva ut hela centralen. Laddboxen innehåller både JFB och DC skydd så det enda krav som tillverkaren har är att den ej får vara avsäkrad mer än 32A. Nu har jag varken trångt eller på annat sätt något problem att peta in en 3-polig säkring så det får nog bli så eller är det dumt/onödigt?
Ursäkta sent svar.
Garos laddboxar har bara DC-skydd inbyggt så det behövs en "vanlig" typ A jordfelsbrytare före matningen.
Jag brukar sätta jordfelsbrytaren i mätarskåpet och lägga matningen (5G6 mm²) till den parallellt med matningen in i huset, använder alltså husets huvudsäkringar även till laddstationen. Det går att bryta strömmen till laddaren med jordfelsbrytaren om man skulle behöva det.
Det här gäller mätarskåp som klarar max 25 A. Om det är större mätarskåp skulle jag nog säkra av med 25 A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.