Blueline
Stickan56 Stickan56 skrev:
Det skall se upp med är att inte spruta när det blåser, då kan det hämna där det inta var tänkt.

Stickan
ja precis, tack för råden! har du använt det själv med bra resultat?
 
Stickan56
Blueline Blueline skrev:
ja precis, tack för råden! har du använt det själv med bra resultat?
Svar Ja.
Resultatet varierar, jag har koncentrerat mig på maskrosorna.
En del andra mer okända ogräs har strukit med på köpet.

Stickan
 
Blueline
Stickan56 Stickan56 skrev:
Svar Ja.
Resultatet varierar, jag har koncentrerat mig på maskrosorna.
En del andra mer okända ogräs har strukit med på köpet.

Stickan
Härligt. Hur applicerade du det? Någon bra länk till tillbehör? Läste att någon skrev om tryckspruta på ryggen.
 
Stickan56
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, det är väldigt drygt.
Man blandar i 1% i trycksprutan och sprutar bara där det behövs.
Jag har gjort av med 5dl på 3år 700kvm gräs.
Blueline Blueline skrev:
Hej på er!
Tänkte beställa Dicotex från Tyskland. Har cirka 800kvm gräsmatta som på bara denna sommaren blivit överöst med klöver.

Ni som använt det, hur många liter behövs för 800kvm?

trevlig helg!
P petererlandsson1194 skrev:
Tysk webshop då det är förbjudet att sälja i Sverige.
[länk]
Jag tänkte handla dicotex på Agrarking men det står att man behöver certifikat för att få köpa och kopia på pass. Är det nytt? Hur gjorde ni andra?
 
Ingen här har rapporterat att de behövt skicka in det.
 
  • Gilla
SGE
  • Laddar…
Blueline
S SGE skrev:
Jag tänkte handla dicotex på Agrarking men det står att man behöver certifikat för att få köpa och kopia på pass. Är det nytt? Hur gjorde ni andra?
Behövs inte, fick hem för några veckor sedan. Beställ och invänta. Du behöver inte skicka in passkopia. (y)
 
Blueline Blueline skrev:
Behövs inte, fick hem för några veckor sedan. Beställ och invänta. Du behöver inte skicka in passkopia. (y)
Låter toppen! Vilken mängd köpte du? Det verkar som att det går att köpa under 1 liter utan intyg/pass
 
Stickan56
S SGE skrev:
Låter toppen! Vilken mängd köpte du? Det verkar som att det går att köpa under 1 liter utan intyg/pass
Jag har en leverans på 1L som jag skall hämta på ICA ikväll.
Det var inget problem att beställa.

Stickan
 
  • Gilla
SGE
  • Laddar…
Blueline
S SGE skrev:
Låter toppen! Vilken mängd köpte du? Det verkar som att det går att köpa under 1 liter utan intyg/pass
Beställde 1L.

När jag skulle beställa kostade 1L 23 euro och 0,5L kostade 21euro.. kändes rätt ovärt att ta den lilla!
 
  • Gilla
SGE
  • Laddar…
Hej! Ni som använt dicotex, vet ni om det är risk att gå för nära t ex en tuijahäck? Hur nära i andra planteringa har ni gått? Jag har blomrabatter och häckar runt om gräsmattan.
Eller gräsmatta och gräsmatta. Numera mest klöver och rölleka...
 
Stickan56
S SGE skrev:
Hej! Ni som använt dicotex, vet ni om det är risk att gå för nära t ex en tuijahäck? Hur nära i andra planteringa har ni gått? Jag har blomrabatter och häckar runt om gräsmattan.
Eller gräsmatta och gräsmatta. Numera mest klöver och rölleka...
Vind är en riskfaktor när man sprutar.

Stickan
 
Redigerat:
Stickan56 Stickan56 skrev:
Vind är en riskfaktor när man sprutar.

Stickan
Jo det får bli en vindstilla dag. Men sen är frågan om växter som har rötter som når ut i gräsmattan är i riskzonen?
 
Dicotex tas väl upp i bladen och inte i rötterna?
 
Stickan56
JLyck JLyck skrev:
Dicotex tas väl upp i bladen och inte i rötterna?
Översatt från tyska beskivningen:
Dicotex absorberas både via bladet och i liten utsträckning via ogräsrötterna och sedan systematiskt distribueras över växten.

Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.