Om du lägger den ner så kanske den del som sitter fast lägger sig det går att vrida filtret, knacka på det med .

2:a på den
 
Satt det något i ert filter?
 
D dmalm skrev:
Hej! Vi hade också problem med att locket till pumpen satt fast. Min pappa tog en träkloss och sågade till en skåra i mitten o med hjälp av detta "verktyg" kunde vi vrida loss locket utan att förstöra det! Hoppas detta kan vara till hjälp för någon! :)

Bilder bifogas
Tack @dmalm! Detta var till stor hjälp för mig! Maskinen visade felkod E36 och vredet satt stenhårt fast. Ditt inlägg gav mig inspiration att lösa problemet: tog en tving och vred så hårt jag vågade, det funkade!
 
  • En tving från Wolfcraft ligger på ett grått golv bredvid en vit vitvaruprodukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bobosbodega och 11 till
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Lägg maskinen ner, ta bort bälgen/slangen som ansluter mot filtret och rensa från det hållet. Senast jag gjorde detta hittade jag runt 20 spänn i olika valörer......wohooo.
Tackar så mycket för tipset! Fungerade mycket bra.
 
Fick du ut något?
 
Problemet är som sagt att något stort skräp har lagt sig i vägen och blockerar vridningen av filtret och om man försöker "våldvrida" riskerar man att knäcka sönder något. Har du tur är det skräpet men har du otur är det tvättmaskinen.

Man måste lossa inloppsslangen til dräneringspumpen och plocka ut skräpet därifrån. Det verkar tydligen gå att göra underifrån på vissa modeller men är det tät bottenplåt får man ta bort fronten.
Här är en bra video som visar hur det går till:
 
  • Gilla
  • Älska
jennieandreasson och 12 till
  • Laddar…
A
det som är enklast i synnerhet då det inte är säkert att det funkar enligt videon är att köpa hem en ny insats (den blå i videon) och med kraft vrida ut den gamla.
ofta går den gamla insatsen rädda för att få funktion och kan bytas mot ny vid ett senar tillfälle.
tidsåtgång ca 20 sekunder.
 
  • Gilla
Krolenka
  • Laddar…
Behöver man få igång maskinen snabbt (i en barnfamilj kan det vara förödande om tvättmaskinen blir stående några dar ;)) och inte har ett nytt "filtervred" hemma så kan jag rekommendera att försöka göra det enligt videon.
Jag gjorde det idag och det tog kanske 30 minuter och var inte speciellt svårt.
Då har jag iofs räknat bort de 30 minuterna jag la på att städa bakom/under maskinen, blev rensning av vattenlås och hela tjofräset. :sick:
Men det tar jag på städkontot.

Orsaken till stoppet för mig var en spik som ställt sig i filtervredet samt en skruvbits som åkt in i dräneringspumpen och skapade ett rassligt ljud.
Måste kolla fickorna bättre i fortsättningen. Och jag kan ju inte ens skylla på barnen...:rolleyes:

Min maskin var inte exakt samma som i videon men ändå tillräckligt lik för att det inte skulle vara några problem. Var tex tre skruvar undertill istället för två, o.s.v.
Bosch verkar ha samma grunddesign i många maskiner.
 
heisiandiishe
Verkar vara vanligare att det blir tvärnit på filtret. Hade redan våldat sönder vredet innan jag begav mig till detta forum i eftermiddags. Men nu har jag beställt nytt och får borra bort det som är kvar av locket för att komma åt innanmätet. Med tanke på hur (relativt) vanligt detta kanske maskintillverkarna borde utveckla en enklare lösning för att lösa denna typ av problem. Men visst, sånt är såklart livet och det går ju vidare..
 
Kunde bara vrida ett kvarts varv och var inne på att göra ett speciellt verktyg för mer vridmoment men bestämde mig att demontera maskinen istället. Följde videon ovanför och gick rätt fram med demonteringen.
gjorde följande:

1. slå av ström (3 fas - 3 säkring)
2. Stänga av vatten
3. Koppla av elkablar och vattenslang
4. Montera av ovansidan
5. Plocka ut asken till tvättmedel
6. Montera ned instrumentpanel med försiktighet. Lyfta av kablar bakom och lägger panelen ovanför
7. Dra i fjädring med en skruvmejsel och ta av ringen
8. Skruva loss under maskinen och framsidan för att montera ned hela framsidan
9. Montera ned lock framför filtret
10. Dra ut slangen(med lock) igen och släppa ut överflöde av vatten. Det är för att vattnet har vandrat igen efter att maskin lyftes upp
11. Klämma loss avlopps röret med tång

Fyndet var nyckel, mynt, plackers, gummiband mm.

notera att det tog längre tid att få tillbaks allt på plats. Men en förmiddag var tillräckligt.
 
  • Interiör av demonterad tvättmaskin med synlig avloppspump och sammansamling av skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen tvättmaskin med borttagen frontpanel visar en samling föremål, inklusive mynt och en nyckel, blandat med smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrBlew
  • Laddar…
heisiandiishe
P PhilipBIM skrev:
Kunde bara vrida ett kvarts varv och var inne på att göra ett speciellt verktyg för mer vridmoment men bestämde mig att demontera maskinen istället. Följde videon ovanför och gick rätt fram med demonteringen.
gjorde följande:

1. slå av ström (3 fas - 3 säkring)
2. Stänga av vatten
3. Koppla av elkablar och vattenslang
4. Montera av ovansidan
5. Plocka ut asken till tvättmedel
6. Montera ned instrumentpanel med försiktighet. Lyfta av kablar bakom och lägger panelen ovanför
7. Dra i fjädring med en skruvmejsel och ta av ringen
8. Skruva loss under maskinen och framsidan för att montera ned hela framsidan
9. Montera ned lock framför filtret
10. Dra ut slangen(med lock) igen och släppa ut överflöde av vatten. Det är för att vattnet har vandrat igen efter att maskin lyftes upp
11. Klämma loss avlopps röret med tång

Fyndet var nyckel, mynt, plackers, gummiband mm.

notera att det tog längre tid att få tillbaks allt på plats. Men en förmiddag var tillräckligt.
Snyggt jobbat. Kan även rekommendera att borra med typ 10ans borr några gånger mitt i locket. Det hela trasades sönder en del efter två borrhål och sedan kom man åt att hacka lite på lockets förlängning, på filtret innan för locket. Gick så snabbt som jag hoppades. Ca 5 min så var allt borta och jag kunde skruva dit det nya filtret/locket jag beställt från Siemens. Trist detta och har man inte verktyg hemma (alla har ju inte det) så är det ju svårt att lösa problemet själv. Då blir det ett servicebesök... Jag hade borrmaskin, polygrip, gummiklubba och stämjärn/skruvmejsel.
 
  • Gilla
MrBlew
  • Laddar…
Betydligt med tidspar med sabotage och nytt lock. Har faktiskt funderat över det men såg att leverans på locket är 2-4 dagar plus att jag inte vill riskera att sabotera mer än själva locket. Med mycket barnkläder som ska tvättas om dagen så blev det bestämt för den säkra men tidskrävande metoden.
 
Alldeles oavsett resultatet så är det suveränt att här få tips om TVÅ olika metoder
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
Problemet med dessa filter är att de sitter ihop med vredet och allt ska vridas runt, sitter det något på tvären i filtret så går det inte att vrida. Bäst vore med att filtret stacks rakt in i något spår och locket sätts på plats efter..
 
  • Gilla
MrBlew och 1 till
  • Laddar…
heisiandiishe
P PhilipBIM skrev:
Betydligt med tidspar med sabotage och nytt lock. Har faktiskt funderat över det men såg att leverans på locket är 2-4 dagar plus att jag inte vill riskera att sabotera mer än själva locket. Med mycket barnkläder som ska tvättas om dagen så blev det bestämt för den säkra men tidskrävande metoden.
Förstår det! Det var inte det självklara förstavalet för mig att mosa locket men pallade inte att börja ta ut maskinen. Och våra barn är äldre så jag hade lite spelrum att vänta in beställningen som de faktiskt löste snabbt från Siemens efter onlinebeställning. Hade en liten oro för ev förstörelse av maskinen men det var ganska enkelt att bit för bit förstöra locket, komma åt skräpet bakom för att sedan skruva bort locket helt. (Skriver detta som info till alla andra som åker på detta tråkiga så att man får alla options på bordet direkt:). Googlade och lade själv en del tanketid på lösningar så passar på att presentera alternativlösningen här!!
 
  • Gilla
Erikssonvicky
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.