Då har vi bestämt oss för att lämna fossilträsket och gå över till elbil inom några månader. Har kikat på laddboxar som finns på marknaden och vill gärna montera en som håller hög kvalitet och är flexibel dvs är kompatibel med de flesta bilar som finns på marknaden. Siktar på bilar som laddar med minst 11kW.

Vi har 20A säkring hemma enl bild.

Elcentral med en öppen dörr som visar en säkringspanel och en 20A säkring på fönsterblecket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu frågorna:

- Vad menas med att laddboxarna är spec:ade 1-fas respektive 3-fas? Är det elen som den laddar bilen med som är 1- resp 3-fas eller är det installationen som är 3-fas? Eller både och?

- Denna laddbox (https://www.laddabilenhemma.se/sv/produkter/laddboxar/easee/easee-home-1-4-22kw.html) är spec:ad med "Max ström och laddeffekt 6A 1-Fas till 32A 3-Fas. Upp till 7,36kW vid 32A 1-Fas. Upp till 22kW vid 32A 3-Fas." Det låter som att 3-fas blir aktuellt då. Men hur vet jag om den klarar 11kW med 20A säkringarna hemma? Och hur påverkar det installationen, måste elektrikern dra fram ett trefasuttag först som denna kopplas in i? Eller kan man dra trefas direkt ur säkringarna??

- Tänkte montera lastvakt. Om systemet är belastat med annat (tvättmaskin, spis, ugn, etc) så att den inte kan dra på till 100%, fungerar den så att den "drar ner" på laddningen då så att bilen laddar med mindre hastighet? Eller stänger den helt av laddningen tills systemet inte längre är belastat och då kör den på med 100%?
 
Enkelt förklarat.
Dra fram 3fas för vad din huvudsäkring tillåter så kan du ladda som snabbast.
1 fas eller 3 fas laddbox hänger mer på vilken bil du tänkt köpa.
Men 3 fas är att föredra.

Tänk även på.... du måste inte ladda
snabb på kvällen om du ska åka igen på morgonen då kan du hellre ladda långsamt under hela natten...

Alla bilar idag kan ladda 16A enfas dvs 3.6kw
 
Jag har monterat ett flertal Garoboxar på 3-fas 22 kW med typ 2-kontakt. Då monterar man en effektmätare i fasadskåpet och drar en kommunikationskabel från den till effektmätaren i boxen.
Det innebär att du kan ladda med den effekt som "är kvar" efter hushållet. I praktiken tar det alltså längre tid att ladda bilen när du tvättar och kör diskmaskin men så fort det är klart ökar effekten till laddningen igen.

Jag lägger alltid matningen till boxen parallellt med matningen till huset. Det gör det enkelt att installera fler laddboxar när frugan också vill köra elbil, då drar man bara vidare matningen och kommunikationen från befintlig laddare till den nya.
 
  • Gilla
sajo och 3 till
  • Laddar…
Effektmätare; är det samma som en "Energimätare 3 fas Modbus RS485" jag fått i en av offertarna?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nej.
Jag gissar att det är strömtransformatorer som det syftas på.
 
Kikade på Garos hemsida nu, bifogar bild. Jag tolkar texten som att "Energimätare 3-fas Modbus RS485" som det står i en offert är en lastbalanserare. Men ska fråga elektrikern som ställt offerten.
 
  • Skärmbild av Garos webbsida om modulära laddboxar med information om lastbalansering och energimätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, det är en effektvakt. Sen kan man lägga till ett kort(en Raspberry pi modul) så att du kan styra systemet genom dator/mobil.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Okej, den mäter tydligen strömmen med strömtransformatorer och spottar väl ut den datan på bussen också. Energimätarfunktionaliteten har man ju ingen nytta av i sammanhanget.
 
E
Energimätaren mäter ju aktuell strömförbrukning på anläggningen och begränsar laddströmmen utefter det
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Följande är vad som syftas på i offerten.

http://www.garo.se/installation/normkomponenter/energimatare/energimatare-3f-modb-rs485

Denna mätare tar fram samma information som elbolagets mätare med skillnaden att man får tillgång till att kunna läsa ut momentan effekt via modbus. Man kan tänka sig att laddboxen vid laddning kontinuerligt läser av den momentana effekten och anpassar styrsignalen till bilens laddare baserat på detta.

Om man då sammanställer vad som borde falla ut av detta så borde man efter huvudbrytaren i fasadskåpet koppla Garomätaren. Efter mätaren borde sedan huset och en 3-polig säkring för laddboxen kopplas. Efter säkringen kopplas en 6mm2 3-faskabel dit laddboxen ska sitta och samtidigt så drar man en signalkabel för anslutning mellan laddbox och mätare.
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Du har idag tydligen 3-fas 20A abonnemang.

Med det elarbete som Du avser göra, installera laddbox, är det med stor sannolikhet inte värst mycket dyrare att samtidigt låta elektrikern ordna med höjning av abonnemanget till 25A. Kabel till laddboxen bör utgå från mätarskåpet som Du visat bilden på.

Beroende på var i landet Du har anläggningen blir det sedan troligen en dyrare nätavgift att betala med 25A säkring i stället för 20A, men det kan vara värt att kolla hur mycket dyrare det blir i Ditt fall. Kanske värderar Du möjligheten att ladda lite mer i bilen såpass att det är en kostnad Du vill ta.

Hur mycket det finns "över" på Din servis idag är omöjligt att säga med de uppgifter Du lämnat, det handlar om uppvärmning, varmvattenberedare och ett antal olika hushållsapparater.

Även med avancerad styrning har jag inte mött någon bil som kan variera strömuttag olika på olika faser, utan det blir den med minst marginal som styr.

Om sedan bilen använder en fas eller 2 eller 3 när den laddar, ja det beror på bilen! Jag vet inte om det går att välja olika alternativ "som tillval" på några bilar, eller om det helt enkelt är så att den modell av elbil Du köper har en variant, och så blir det.

Om laddboxen bara har en fas framdragen kan bilen givetvis inte använda mer än så, men om det finns 3 faser framdraget kan bilen i alla fall välja att bara använda en av dem om dess laddare är konstruerad på det viset. En fråga att lägga in i bilköpet, med andra ord.
 
Många olika bud, här kommer mitt:

Dra fram el för 16 A trefas, vilket då ger en maximal laddning på 11 kW om bilen kan ladda på trefas eller 3,7 kW om den bara tar enfasladdning (vilket låter osannolikt om det inte är typ en begagnad Nissan Leaf).

Lastbalansering mot resten av huset är väl bra, men styr du så att bilen bara laddar mellan exempelvis 23 och 06 så behövs inte det, då har man normalt inga andra stora strömförbrukare igång ändå.

Och att säkra upp verkar också i normalfallet onödigt. 20 A är rätt mycket ändå om man inte har direktverkande el och det är en smällkall vinter.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Obs att luftvämepump (luft-luft eller luft-vatten) under just smällkall vinter är en form av direktel.
 
  • Gilla
hans.p
  • Laddar…
F
P ptk skrev:
Kikade på Garos hemsida nu, bifogar bild. Jag tolkar texten som att "Energimätare 3-fas Modbus RS485" som det står i en offert är en lastbalanserare. Men ska fråga elektrikern som ställt offerten.
Du har inte funderat på Zappi 3-fas? Jag har själv siktat in mig på denna men utan att ha lodat för djupt i laddbox-träsket. Har dock bara hört bra om den. Jag har en årsproduktion på 16500kWh solel och har inte betalt en elräkning sen fakturan i Januari så med den inbyggda automatiken att förbruka egenproducerad el så känns den självklar för mig. Någon som har idéer och synpunkter?

https://försäljning.orustengineering.se/index.php?route=product/category&path=67
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du har inte funderat på Zappi 3-fas? Jag har själv siktat in mig på denna men utan att ha lodat för djupt i laddbox-träsket. Har dock bara hört bra om den. Jag har en årsproduktion på 16500kWh solel och har inte betalt en elräkning sen fakturan i Januari så med den inbyggda automatiken att förbruka egenproducerad el så känns den självklar för mig. Någon som har idéer och synpunkter?

[länk]
Det borde väl gå att ladda via solceller även med en Garo laddbox eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.