useless useless skrev:
Är det någon skillnad om jag isolerar ett gammalt hus invändigt med mineralull och en tät diffspärr jämfört med om jag gör det i ett nytt hus? Är det inte samma fysikaliska lagar?
Jag kan se två problem, det ena att få river ut alla ytskikt invändigt, golv som tak. I nya hus har man plasten på plats direkt. Det andra att du har en plank eller timmerstomme att ta hänsyn till. I moderna hus är det bara reglar och isolering.

I teorin är det säkert möjligt. I praktiken? Iallafall vore det omöjligt för mig. Hur tätar man tex i golvbjälklaget? Går kanske om man blåser hela huset på en gång men tar man ett rum i taget så tror jag det blir svårt.
 
Ja, helt klart finns det tekniska utmaningar för att få det bra. Men många byggnadsvårdskramare verkar ha uppfattningen att hus byggda senast 1909 lyder under andra fysikaliska lagar.
Varför skulle t ex all fukt i rummet koncentreras till ett eventuellt hål i diffspären i ett gammalt hus när det inte blir så i ett nytt?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, helt klart finns det tekniska utmaningar för att få det bra. Men många byggnadsvårdskramare verkar ha uppfattningen att hus byggda senast 1909 lyder under andra fysikaliska lagar.
Varför skulle t ex all fukt i rummet koncentreras till ett eventuellt hål i diffspären i ett gammalt hus när det inte blir så i ett nytt?
Det finns en aspekt till, ett gammalt hus kommer troligen överleva oss som skriver här. Ett nytt hus är tveksamt om det står 100 år. Tänker så om bilar. Min nya VW passat gte kommer inte bli 15 år gammal. Min 1950 tals VW kommer garanterat (om den inte är med om en olycka) bli minst 20-30 år till, troligen överlever den mig.

Men det viktigaste är nog att gamla hus från början inte var täta, det blåser in i många gamla hus. Fixar man det minskar behovet att isolera. Fixar man det inte och isolerar med plast misstänker jag att man har problem framför sig...
 
useless useless skrev:
Ja, helt klart finns det tekniska utmaningar för att få det bra. Men många byggnadsvårdskramare verkar ha uppfattningen att hus byggda senast 1909 lyder under andra fysikaliska lagar.
Varför skulle t ex all fukt i rummet koncentreras till ett eventuellt hål i diffspären i ett gammalt hus när det inte blir så i ett nytt?
Det är väl ytterst sällan som någon tror/påstår att det finns andra fysikaliska lagar i ett gammalt hus. Däremot så är det ju så att olika hus är byggda med olika strategier för att hantera fukt. Att blanda mellan dessa strategier utan en ganska ingående förståelse kan lätt bli katastrofalt. Ska man s.a.s. byta strategi så behövs det ofta et ganska omfattande arbete för att de inte ska underminera varandra. Hål i diffspärren kan ju till exempel vara ganska illa om ventilationslösningen inte fungerar helt och det regelbundet om än tillfälligt uppstår övertryck inomhus.
 
  • Gilla
byggarätt och 2 till
  • Laddar…
sunnis
A arkTecko skrev:
Det är väl ytterst sällan som någon tror/påstår att det finns andra fysikaliska lagar i ett gammalt hus. Däremot så är det ju så att olika hus är byggda med olika strategier för att hantera fukt. Att blanda mellan dessa strategier utan en ganska ingående förståelse kan lätt bli katastrofalt. Ska man s.a.s. byta strategi så behövs det ofta et ganska omfattande arbete för att de inte ska underminera varandra. Hål i diffspärren kan ju till exempel vara ganska illa om ventilationslösningen inte fungerar helt och det regelbundet om än tillfälligt uppstår övertryck inomhus.
Har man bytt värmesystem i huset som i TS fall och slutar fastbränsleeldar dagligen så ändrar man förutsättningarna för allt, både klimatskalet, husgrunden och ventilationen. Ännu sämre blir det när man har gamla radiatorer i ett lågtempererat system och dåligt isolerat. Gamla hus mår bra eftersom det finns en varm murstock som torkar ut och driver ventilationen.

Eftersom det är ett gammalt hus så är det en "byggvårdssanning" att man kan inte kan använda moderna material eller byggmetoder då skulle huset ruttna på nolltid. Många gamla hus har vindar och husgrunder som sakta blir sämre med påväxt med moderna "kalla" uppvärmningssystem. Detta kommer bli döden för många hus i framtiden om de inte anpassas.

Förr anpassa man husen hela tiden efter dåtidens byggnadsmetoder.

Nu verkar ju TS blåsa större delen av huset och vill modernisera med nytt kök och badrum och börja bo där. Helt galet enligt mig att inte passa på att modernisera klimatskalet.
 
Redigerat:
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
Jag tänker att ett bra sätt att bygga borde vara hängsle- och livrem-principen.

När det gäller badrum, kan en kombinera tanken att få så liten vattenpåverkan som möjligt (glasad vägg med ventilation bakom, fristående duschkabin), material som tål väta och klarar att torka upp snabbt, effektiv ventilation och skydd mot läckage (fuktspärr där det behövs).

Modernt byggande upplever jag ofta bygger på skydd genom en enda metod (varför jobba med avfuktning, vi har ju fuktspärr?).
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Bor det inte några möss i t.ex. cellulosa- lin- och hampisolering?
Varför inte, det borde väl vara mycket trevligare för de små och deras ungar!
Nej salt brukar man använda för att hålla dom på avstånd
 
useless useless skrev:
Är det någon skillnad om jag isolerar ett gammalt hus invändigt med mineralull och en tät diffspärr jämfört med om jag gör det i ett nytt hus? Är det inte samma fysikaliska lagar?
Just det mineralull fungerar inte på samma sätt som cellulosa så man kan faktist säga att man utnyttjar olika fysikaliska principer!
 
kashieda kashieda skrev:
Jag tänker att ett bra sätt att bygga borde vara hängsle- och livrem-principen.

När det gäller badrum, kan en kombinera tanken att få så liten vattenpåverkan som möjligt (glasad vägg med ventilation bakom, fristående duschkabin), material som tål väta och klarar att torka upp snabbt, effektiv ventilation och skydd mot läckage (fuktspärr där det behövs).

Modernt byggande upplever jag ofta bygger på skydd genom en enda metod (varför jobba med avfuktning, vi har ju fuktspärr?).
Modernt byggande styr på pengar och miljötankar inte hur bra byggkomfort som gamla hus gör
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Visst var gamla hus bra? Minns morfar berättade hur skönt det var när de fick in linoleummatta i köket, då frös inte vattenhinken längre på natten. Vi använder husen annorlunda, ställer högre krav på komfort så säga att det har funkat i 100 år är ingen bra förklaring.
Tror själv liksom många i tråden att viktigast för välmåendet i ett gammalt hus är att med varm murstock och eldning eller mekanisk frånluft eller annat sätt säkerställa undertryck i huset. Är tämligen övertygad om att har man undertryck i huset då är hål i fuktspärr/fuktbroms ett litet problem. Har man övertryck inne trycker man ut fuktig inomhusluft i vägg eller tak hela vintersäsongen, då har jag svårt att se att något material skall kunna buffra så mycket vatten att inte tillväxtmöjligheter för otrevligheter uppstår. Har inte räknat i detalj någon får gärna visa om jag har fel.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
U Urban J A skrev:
Visst var gamla hus bra? Minns morfar berättade hur skönt det var när de fick in linoleummatta i köket, då frös inte vattenhinken längre på natten. Vi använder husen annorlunda, ställer högre krav på komfort så säga att det har funkat i 100 år är ingen bra förklaring.
Tror själv liksom många i tråden att viktigast för välmåendet i ett gammalt hus är att med varm murstock och eldning eller mekanisk frånluft eller annat sätt säkerställa undertryck i huset. Är tämligen övertygad om att har man undertryck i huset då är hål i fuktspärr/fuktbroms ett litet problem. Har man övertryck inne trycker man ut fuktig inomhusluft i vägg eller tak hela vintersäsongen, då har jag svårt att se att något material skall kunna buffra så mycket vatten att inte tillväxtmöjligheter för otrevligheter uppstår. Har inte räknat i detalj någon får gärna visa om jag har fel.
Visst är undertryck och eldning ett nästan 100% säkert sätt att hålla ett hus torrt och varmt..fukttransporterande isolering förbättrar resultatet markant och med värmekapacivitet så blir funktionen ännu bättre!
Det som ställer till problem är isolering som inte kan torka ur och som inte kan ventileras
 
B byggarätt skrev:
Just det mineralull fungerar inte på samma sätt som cellulosa så man kan faktist säga att man utnyttjar olika fysikaliska principer!
Ok. Så mineralull uppför sig olika i ett gammalt och ett nytt hus?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tänkte isolera med 95mm träfiberskivor på insidan timmerväggarna. Vad riskerar jag då?
Ingen risk, utan bra lösning! Inga täta skikt i gammalt hus. Jag vill inte ha det i nytt heller, så jag sätter just 95 träfiberskivor i timmerstugan jag just bygger. Förutom att det är bäst för trähuset - vem vill bo i plastpåse??? Plastning hör endast ihop med minerallullsisolering, den kan inte buffra fukt så som naturmaterial kan. Glöm dock Huntons specialsåg för deras skivor - totalt värdelös och ett j-a slit! Går utmärkt att såga och forma med fogsvans. Var rädd om ditt fina gamla hus...
 
Kan någon här hjälpa mig med att hitta en gammal undersökning? Jag minns ett radioprogram för några år sedan, de intervjuade en Göteborgsprofessor som jobbade med isolering och fuktsäkerhet. Han pratade om ett ekohusområde byggt utan plast och med "naturliga material. Om jag minns rätt så hade vissa hus självdrag och vissa mekanisk frånluft. Samtliga hus med självdragsventilation hade mögelskador på vind efter några år men inget av husen med mekanisk frånluft hade mögelproblem.

Någon som kan hjälpa mig hitta rapporten? Minns inte mer än så här, hoppas jag minns rät och inte vad jag vill minnas.
 
useless useless skrev:
Ok. Så mineralull uppför sig olika i ett gammalt och ett nytt hus?
Ja
I ett tätt nytt hus med ventilation och övertryck fungerar det annorlunda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.