Hiréns Hiréns skrev:
Det jag söker är lite mer beskrivning till hur man fäster själva hyllplanen snyggt och dolt men stadigt. Gällande plank då alltså. Men kanske även gällande skivor om jag kommer tvingas vika mig och bygga med skivor
Det riktiga sättet är att såga tvärgående spår i sidstyckena som hyllorna passas in i. Gör man det riktigt på riktigt så gör man spåret som ett gradspår som riktigt håller fast hyllan men ofta går det att fuska litet och såga ett rakt spår och förstärka med några inborrade träpluggar.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det riktiga sättet är att såga tvärgående spår i sidstyckena som hyllorna passas in i. Gör man det riktigt på riktigt så gör man spåret som ett gradspår som riktigt håller fast hyllan men ofta går det att fuska litet och såga ett rakt spår och förstärka med några inborrade träpluggar.
Alltså fräsa? Eller hur menar du? :thinking:
 
Ska börja med att säga att hela hyllan inte går att bygga liggandes och sen resa, som man annars gör. Däremot kanske det kunde gå att bygga till exempel 5 hyllor och resa brevid varann och täcka med list. Det jag inte får ihop är att vi säger att jag sätter upp stående sidan först och sedan fäster första raden hyllplan i den. Låt säga ca 1m hyllplan. Sedan fäster jag hyllplanen i nästa bit som står upp. Men hur fäster jag sen nästa hyllplan om det hyllplanen ska ligga på samma nivå som föregående när jag inte längre kommer åt att borra från motsatt sida för att fästa hyllplanen eftersom första hyllplanen blir I vägen? Det här är varför jag vill ha en ritning :crysmile: Även om jag skulle lösa det med pluggar måste ju pluggarna slås i från en sida som sen kommer bli ockuperad. Och skulle det lösas på annat sätt så blir det alltid problem med sista stående biten eftersom hyllan är inbyggd i väggen.
 
Slår upp hisnande 15mm faner i köket för att vara säker på att skåpen sitter sen. Men svärfar påstår att man inte behöver lägga skivorna omlott som jag gjort. Hittade dessa bilder online så har försökt fördela vikten av var skarvarna går. Gör man inte så? Och varför?
Hur som helst är det ju gjort nu :thinking:
 
  • Köksgolv under renovering med fanerplattor lagda omlott vid skarvar, verktyg och byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram av vägg med faner uppsatta felaktigt, markerade med texten "FEL" över skarvarna.
  • Diagram som visar fördelning av skarvar på fanerade skivor monterade omlott.
Nej det behövs inte. Är det reglar eller plank bakom i väggen?
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Nej det behövs inte. Är det reglar eller plank bakom i väggen?
Menar du köket så är det reglat. Där av skarvarna.
 
  • Kök under renovering med reglat golv och synliga skarvar, samt byggarbetets verktyg och utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hiréns Hiréns skrev:
Gör man inte så?
Normalt sätter man skivorna stående från golv till tak och skarvar över de stående reglarna i väggen.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Normalt sätter man skivorna stående från golv till tak och skarvar över de stående reglarna i väggen.
Okej, varför visar dem tvärtom på bilderna online? Liggande skivor på stående reglar och tvärtom. Plus osymmetrisk skarvning. Som bilderna ja lade in här uppe som var från nätet :thinking:
 
Du kanske googlade på icke Svenska sidor?
Eller så fanns det en speciell anledning till monteringen?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Du kanske googlade på icke Svenska sidor?
Eller så fanns det en speciell anledning till monteringen?
Det var nog en svenskt sida :thinking: nåja, det är gjort nu. Är det någon skillnad hur gipset skarvas sen om man har osb bakom?
 
Hiréns Hiréns skrev:
Det var nog en svenskt sida :thinking: nåja, det är gjort nu. Är det någon skillnad hur gipset skarvas sen om man har osb bakom?
Det fungerar säkert lika bra så som du gjort. Gips brukar man montera på samma sätt som osb, dvs stående från golv till tak. Ska du ha över och underskåp så kan det vara gött om du kan gömma skarvarna så du slipper se dem ;)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det fungerar säkert lika bra så som du gjort. Gips brukar man montera på samma sätt som osb, dvs stående från golv till tak. Ska du ha över och underskåp så kan det vara gött om du kan gömma skarvarna så du slipper se dem ;)
I köket ska vi väl inte ha gips? Skåpen direkt på och sen kakel emellan. Eller? :oops:
 
Men det finns inga regler på att gipset inte ska gå längst med samma skarv som osb eller nåt alltså? Tänker om det börjar spricka så spricker det ju hela vägen och rör sig osbn så rör sig gipset i samma skarv och spricker
 
Hiréns Hiréns skrev:
Men det finns inga regler på att gipset inte ska gå längst med samma skarv som osb eller nåt alltså? Tänker om det börjar spricka så spricker det ju hela vägen och rör sig osbn så rör sig gipset i samma skarv och spricker
Vad jag har lärt mig så gäller de att köra Generalskarv på gips så de inte spricker upp.
Vissa säger de är onödigt. Men ser inte mer jobb med det varken spackling eller att sätta upp.

Detta ska då vara gips skivor. Säg att dom är 2400 och väggen är 2700 så sista biten på 300mm avlsutar du högst upp.
Andra raden börjar med den. Så skarvarna inte blir bredvid varandra.
_--_--_--_--_
_--_--_--_--_
 
  • Gilla
Kennakusebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.