Letar efter smarta puckar till ett nytt hus (ca 5-10 st) och går bet på vad jag ska välja. Shelly verkar nästan "för" billiga :)

Kommer koppla in dessa i Home Assistant så appen som följer med kommer inte att användas, allt kommer att styras från Home Assistant. Måste jag ha appen (annat än vid konfigurering)? Kan jag ställa in så att dessa puckar inte kommer åt internet utan endast fungerar lokalt?
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Nej du behöver inte appen. Ja du kan köra dom helt lokalt men då funkar inte schemaläggning direkt i shellyn.
 
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
Om man inte aktiverar Shelly cloud, är de då helt lokala? Eller måste man ändra något mer?
Jag har nämligen ett par som inte är anslutna till molnet, men schemalagda i appen (då de ännu inte är helt integrerade i HA) och schemaläggningen fungerar fortfarande.

och om den är helt bortkopplad från nätet, hur hanterar man firmware-uppgraderingar?
 
Redigerat:
Om ni inte spärrar med brandväggsregler så kan puckarna gå ut på internet och fråga om saker, bla tid, ny firmware etc. Är i de närmaste säker men visst har jag haft fel för (kanske) ;-) Men man kan väl säga att de är lika säkra som något annat som ni har i näten hemma om ni inte använder deras cloud. @Lund du behöver aldrig använda deras app, all config kan göras i puckens webgränssnitt.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
leby leby skrev:
Om ni inte spärrar med brandväggsregler så kan puckarna gå ut på internet och fråga om saker, bla tid, ny firmware etc. Är i de närmaste säker men visst har jag haft fel för (kanske) ;-) Men man kan väl säga att de är lika säkra som något annat som ni har i näten hemma om ni inte använder deras cloud. @Lund du behöver aldrig använda deras app, all config kan göras i puckens webgränssnitt.
Låter riktigt bra, tack!
 
Hej!

Letat lite, men inte hittat någon rörelsesensor som går på wifi och kan slå på ljuset åt mig.
Har några Shelly 2,5

Några bra tips?
Peter
 
Kolla om inte Shelly eye kanske funkar? Det är visserligen en kamera men borde ju ändå ha den funktionaliteten... men det är en äldre produkt från Shelly. Inte en aning om hur bra denna är.

Ska du ha en annan wifi produkt så behöver du ett nav av något slag för att kommunikationen mellan olika produkter skall funka. Tex Home Assistant, Homey, Fibaro Home center eller liknande.
 
Precis, det är nog den mest stabila lösningen. Dock behöver du då ha tillgång till 230v och du blir mer begränsad med placeringen...
 
Ni som kör Shelly med Home Assistant, fungerar det bra? Orkar/vill inte flasha annat FW utan vill hålla det enkelt. Får man in Shelly som sensor i Home Assistant eller måste man "mecka" för att lösa det?

Användningsområde för mig blir att styra en garageport (öppna/stäng) samt att kunna tända/släcka/dimma lampor.
 
Det funkar utan problem! Du behöver inte ändra något... använder också det till min garageport!

Jag använder det dock mest via shellys egna app, och har sedan lagt till en knapp som widget på min iPhone så den är väldigt lättillgänglig.

Ett tips är också att sätta pin kod på shellyn som går till garageporten.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Det funkar utan problem! Du behöver inte ändra något... använder också det till min garageport!

Jag använder det dock mest via shellys egna app, och har sedan lagt till en knapp som widget på min iPhone så den är väldigt lättillgänglig.

Ett tips är också att sätta pin kod på shellyn som går till garageporten.
Världsklass!
Tack för all din hjälpa både här och i andra trådar, känns som jag knappt hinner med att svara på all hjälp jag får från dig - det uppskattas!
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
C crazytok skrev:
har sedan lagt till en knapp som widget på min iPhone så den är väldigt lättillgänglig.
Låter smart, hur gör man det?
 
Widget? Det gör du genom att scrolla bland dina ”hem” sidor längst till vänster. Där widgets finns... sedan klickar du på ändra och lägger till Shelly. Där kan man sedan välja vilka knappar och funktioner man vill lägga till.

Pinkod, det gör du i självaste Shelly appen under respektive enhet. Under ”application setting”.

Tyvärr, så används inte pin koden när du lägger till den som widget av någon anledning. Jag hoppas på en uppdatering för detta i framtiden. Det tar liksom bort hela säkerhetsbiten med att använda pin kod. Men om du bara använder Shelly appen så funkar det, så man inte råkar öppna tex garageporten av misstag. Utan måste aktivt fylla i en kod.
 
Aha, har inte lagt till appen som widget så visste inte man kunde välja knappar i den. Smart - tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.