C CAH skrev:
Då har min klippare slutat ta laddning. Den kör in i ladd-stationen men backar nästan direkt ut. Gör så några gånger sedan står det "laddblock" i displayen. Är det samma för mig tror ni, kabel till frontsensorn som gått av?
Har två nya kretskort till ladd-stationen som ligger men detta fel kanske sitter i klipparen?
Skapligt enkelt att löda kabeln eller är det ny frontsensor som gäller (OM det nu är det som är felet?)?
Troligen en kabel av till frontsensorn. Mät med multimeter mellan bleck och kontaktdon. Byt ut till bättre kabel (mjuk och mångtrådig), den som sitter som orginal är "stel" och därför bryts den lätt. Sätt skarven så den kommer inne i klipparen för att förhindra kommande problem.
 
N nissenhj skrev:
Troligen en kabel av till frontsensorn. Mät med multimeter mellan bleck och kontaktdon. Byt ut till bättre kabel (mjuk och mångtrådig), den som sitter som orginal är "stel" och därför bryts den lätt. Sätt skarven så den kommer inne i klipparen för att förhindra kommande problem.
Och de har inte ”vidarutvecklat” reservdelen de säljer på CO så det är längre livstid på den?
Enklare då att nya hela sensorn, tänker jag....
 
C CAH skrev:
Och de har inte ”vidarutvecklat” reservdelen de säljer på CO så det är längre livstid på den?
Enklare då att byta hela sensorn, tänker jag....
 
Såhär såg det ut fram vid frontsensorn på min. Ser dock ingen kabel som är av.....
Innan man börjar pilla i det där är det väl säkrast att koppla ur batteriet, antar jag?
 
  • Våt fordonssensorkomponent med synliga kablar och utan synlig avbruten kabel, med smuts och lövpartiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara en av sladdarna som går till plattorna som viker undan när den går in i laddstationen som har lossnat, jag har en lös frontsensor liggade. Kan fota den som hade lossnat på min gamla om du vill? När du ändå har den borta så kolla på magneten som sitter fast med en skruv precis jämte kablarna på din bild. Det är en neodymiummagnet (tror jag) som är extremt rostbenägen om den har blivit lite skadad nångång. Jag bytte min magnet för några veckor sedan och det gjorde skillnad!
 
K Kapasu68 skrev:
Kan vara en av sladdarna som går till plattorna som viker undan när den går in i laddstationen som har lossnat, jag har en lös frontsensor liggade. Kan fota den som hade lossnat på min gamla om du vill? När du ändå har den borta så kolla på magneten som sitter fast med en skruv precis jämte kablarna på din bild. Det är en neodymiummagnet (tror jag) som är extremt rostbenägen om den har blivit lite skadad nångång. Jag bytte min magnet för några veckor sedan och det gjorde skillnad!
Fota gärna! Har tagit bort frontsensorn och alla kablar verkar hela......
Är inget teknikfreak så jag vet inte hur jag skall mäta de kablar som går in i de vita "klossarna" som sitter precis ovanför de yttre luckorna...

Anders
 
Förstorad vy av en igentäppt och smutsig gräsklipparmotor med synlig korrosion och gräsrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkabel med avskalade och hoptrasslade slutar på en smutsig vit yta, risk för dålig elanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en elkontakt med exponerade, smutsiga sladdar och fjädrar, med skruvar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den gröna kabeln hade lossnat från vipp plåten. Har för mig att jag bytte ut den och drog ut den till kopplingen. Jag kastade bort kopplingarna och satte en sockerbit istället. Om det var bra eller inte vet jag inte men kopplingarna var dåliga så jag hade Inget val. På den första bilden ser Du magneten. Bytte den.
 
K Kapasu68 skrev:
Den gröna kabeln hade lossnat från vipp plåten. Har för mig att jag bytte ut den och drog ut den till kopplingen. Jag kastade bort kopplingarna och satte en sockerbit istället. Om det var bra eller inte vet jag inte men kopplingarna var dåliga så jag hade Inget val. På den första bilden ser Du magneten. Bytte den.
Magneten fräsch, måste försöka mäta kablarna och se om de är hela.....
Kretskortet i laddstationen, hur visar det sig om det går sönder? Inte likadant som nu?

Anders
 
Inget klockrent kabelbrott men det var dålig kontakt på svarta kabeln mot blecken....
Provade löda dit en kabel jag hade hemma men den är för stel och kommer troligen brytas efter inte så lång tid.... kommer förmodligen beställa ny sensor, ger upp lödandet.
 
C CAH skrev:
Inget klockrent kabelbrott men det var dålig kontakt på svarta kabeln mot blecken....
Provade löda dit en kabel jag hade hemma men den är för stel och kommer troligen brytas efter inte så lång tid.... kommer förmodligen beställa ny sensor, ger upp lödandet.
Svarar mig själv att jag fick till lödningen och klipparen laddar igen...återstår att se hur länge kabeln håller.....det var den svarta kabeln (jord) som var dålig, som för många andra...
 
Hej, jag har en W794e som knivdisken inte vill starta. Någon som vet var jag ska felsöka.

Ett annat fel är att batteriet vägrar ta laddning. Jag har felsökt fronten då jag en gång innan lagat den med en kabel som var av. Men nu är det inte det felet. Om jag lånar ett batteri laddar den det utan problem. Så misstänker att mitt batteri är kass oxå
 
C jerrycort skrev:
Hej, jag har en W794e som knivdisken inte vill starta. Någon som vet var jag ska felsöka.

Ett annat fel är att batteriet vägrar ta laddning. Jag har felsökt fronten då jag en gång innan lagat den med en kabel som var av. Men nu är det inte det felet. Om jag lånar ett batteri laddar den det utan problem. Så misstänker att mitt batteri är kass oxå
startar knivdisken med lånat och fungerande batteri?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
J JoakimG skrev:
startar knivdisken med lånat och fungerande batteri?
Nix den startar inte med lånat batteri
 
Tips att prova när min s500 är helt död? Fungerade i höstas. Stått varmt i vinter. Diod på laddstation växlar
till rött när jag ställer dit klipparen och växlar tillbaka till grönt efter ngn timme som den ska. Dioderna på klipparen är helt svarta. Inga livstecken alls från klipparen. Bytt batteriet men ingen skillnad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.