Künzel Biturbo BT 2050 vad är det för en panna?
Ingen Småländsk iaf :D

Effecta  finns ju med. Den har väl ungefär 7%lägre berknings grad än Vedexen, innebär detta då 7% mer ved? Verkar vara fler som kör med Vedexen så det känns lite säkrare.

Räknar man som dom gör här http://www.afabinfo.com/pdf_doc/oh_serier/OH_ved.pdf
eller om jag räknat rätt går det åt en panna på ca 175kW? Eller hur räknar dom? Hur länge eldar dom i sin panna på 25kW? Kanske inte ska sitta och räkna såhär sent? :)
 
Säg att en panna har 80% i verkningsgrad och en annan 90%. Går det åt 10%mer ved i den på 80% och tar det 10% längre tid att få upp tempen?
 
Ja på sätt och vis kan man säga att det går åt 10% mer ved för att få ut samma mängd värme ur en panna på 80% v-grad jämnfört med en på 90%.
Men om du jämnför två olika pannor och den ena har 90% v-grad och 130L pannvatten och den andra har 80% v-grad och 65L pannvatten så går det inte åt 10% mer ved på den med lägre v-grad och mindre pannvatten. Eftersom du vid varje eldningstillfälle slipper värma 130L från 20-95 grader utan endast 65L. Då sparar man några vedträn på det varje gång man eldar. Hur mycket detta gör i % får någon som är duktig på sån räkning göra.
 
Håkan skrev:
Ja på sätt och vis kan man säga att det går åt 10% mer ved för att få ut samma mängd värme ur en panna på 80% v-grad jämnfört med en på 90%.
Men om du jämnför två olika pannor och den ena har 90% v-grad och 130L pannvatten och den andra har 80% v-grad och 65L pannvatten så går det inte åt 10% mer ved på den med lägre v-grad och mindre pannvatten. Eftersom du vid varje eldningstillfälle slipper värma 130L från 20-95 grader utan endast 65L. Då sparar man några vedträn på det varje gång man eldar. Hur mycket detta gör i % får någon som är duktig på sån räkning göra.
Det är ju alldeles för mycket att tänka på! ;)
Men nu är det ju mellan Vedexen och Calmar de står, fast Effectan verkar likvärdig Vedexen fast större. Sen är det hur stor roll vedmagasinet har
 
Jag tycker att vedexen är bra på alla sätt och jag är jätte nöjd med den, men det är säkert dom som har calmar, effecta eller nån annan panna också med sina.
Det är svårt att välja panna, en del är billigare och kanske lite mindre effektiva, medan andra är dyrare men kanske lite effektivare. Ofta är det nog plånboken som styr.Du får säkert en bra panna vilken du än väljer.
Men jag vet ju vilken jag hade valt ;).
 
Ska man gå efter verkningsgraden blir det ju Calmar men man har ju veden gratis och det kan väl inte gåra sådana mängder. Effectan och Vedexen ligger ganska lika i pris ju fast man får in med i Effectan, men Vedexen är Småländsk :)
Får väl helt enkelt gå på utseende :D
 
Ja du får nog göra det för ingen av dom klarar väl värma upp den ack-volym du tänkt ha på ett ilägg? För om du ändå behöver lägga i 2 ggr i vilken du än väljer så kan det kanske kvitta. Har du kollat vad keramiken kostar till de olika pannorna? Till Vedex 3000 kostar ny keramik 2245 Kr.
 
vilken panna är enklast att sota?
 
Håkan skrev:
Ja du får nog göra det för ingen av dom klarar väl värma upp den ack-volym du tänkt ha på ett ilägg? För om du ändå behöver lägga i 2 ggr i vilken du än väljer så kan det kanske kvitta. Har du kollat vad keramiken kostar till de olika pannorna? Till Vedex 3000 kostar ny keramik 2245 Kr.
Har ju räknat med betydligt fler än ett inlägg. Ja Vedexen verkar ha den billigaste keramiken. Att jag bara inte kan fatta att det är den jag ska ha :D
 
Vackert blå är den ju också ;)
 
  • DSC00350.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
gådeberg skrev:
Künzel Biturbo BT 2050 vad är det för en panna?
Ingen Småländsk iaf :D

Effecta  finns ju med. Den har väl ungefär 7%lägre berknings grad än Vedexen, innebär detta då 7% mer ved? Verkar vara fler som kör med Vedexen så det känns lite säkrare.
Ja du kunzel biturbo är en fin panna om du är bered att betala ca 75000:- som den kostar... ;)

Effekta är ju oxå ett alternativ med en verkningsgrad på 87% vet inte om det är mer om man tar den med lamdasond styrning.. ::)
Den är på 35 kW o har 135 literseldstad o innehåller 80 liter vatten.. :)
http://effecta.se/effecta/filer/Installationsanvisning Woody.e-post.pdf
Men den kostar 26400:-¨+ moms = 33000:- enligt effektas prislista.. :-/
 
gådeberg skrev:
Ska man gå efter verkningsgraden blir det ju Calmar men man har ju veden gratis och det kan väl inte gåra sådana mängder. Effectan och Vedexen ligger ganska lika i pris ju fast man får in med i Effectan, men Vedexen är Småländsk :)
Får väl helt enkelt gå på utseende :D
Det blir 13% mer ved/år med vedex än calmar o 9% mer med vedex än effektan.. ;)
 
2an skrev:
Ja du kunzel biturbo är en fin panna om du är bered att betala ca 75000:- som den kostar... ;)

Effekta är ju oxå ett alternativ med en verkningsgrad på 87% vet inte om det är mer om man tar den med lamdasond styrning.. ::)
Den är på 35 kW o har 135 literseldstad o innehåller 80 liter vatten.. :)
[länk]
Men den kostar 26400:-¨+ moms = 33000:- enligt effektas prislista.. :-/
Då kostar den 9000 spänn mer än en vedex. Det får man väl 30-40m3 ved för.
 
2an skrev:
Det blir 13% mer ved/år med vedex än calmar o 9% mer med vedex än effektan.. ;)
Självklart är det så att om man lägger 120000 eller mer på en vedanläggning så kan man få det väldigt effektivt och bra. Men om man skall låna pengarna på banken så tror jag inte att det lönar sig jämnfört med en billig men ändå ok anläggning på 60000.
Dom extra 60000 blir det ju en hel del att betala på, bara räntan på pengarna är ju en ca 2500-3000 spänn/år. Skall man betala av den på 10 år så blir det ju totalt 8500-9000 spänn mer per år än en billigare anläggning.
Frågan är ju om man vill fixa till 3m2 ved extra per år eller betala 9000kr mer per år till banken.
Det är bara att välja.
 
Håkan skrev:
Vackert blå är den ju också ;)

Vill man ha en blå panna finns ju det fler att välja mellan :)
 
  • panna_002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.