Mikael_L
mikethebik mikethebik skrev:
det är väl bara Flashback som accepterar allas skriverier.
Nope, nooo way.
Det raderas inlägg, medlemmar blir blockade eller bannade hela tiden.
Det behövs moderering även där, annars skulle de gå överstyr direkt. Det är hela tiden nära överstyr.

Moderatorerna på FB skiljer sig dock från de flesta andra stora forum genom att generellt inte vara speciellt kritiska till att det luftas invandrarfientlighet, invandrarhat, allmänt hackande på Sverige och dess regering och rent allmänt det som ligger långt ute på right-ving. Därför finns en överrepresentation av medlemmar med sådana åsikter på Flashback.

Sådana inlägg raderas rätt kvickt i de flesta andra forum.

mikethebik mikethebik skrev:
Kolla Coronatråden, där florerar den ena idiotin efter den andra utan moderering...
Nejdå. Det modereras rätt hårt även där, jag har fått många inlägg borttagna.
 
  • Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
En liten reflektion... väldigt generell, gäller inte bara Byggahus utan nätforum i gemen.
Det är inte bara lättkränktheten som ökat, även viljan att kränka verkar ha gjort det. Tycker det blir tydligare att många medvetet triggar andra genom att gå lite över gränsen. Oftast följt av en anklagelse om hur lättkränkta de som reagerar är.
Kan säkert ha att göra med att det är så förbaskat lätt att vara tuff framför skärmen. :thinking: Tråkig utveckling dock...:confused:
 
  • Gilla
Karlia och 13 till
  • Laddar…
Ja jag känner mig kränkt, dubbelkränkt. Kränkt här och där.
 
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
A
bonnier bonnier skrev:
Det stämmer säkert till viss del, jag tror inte det är bara yngre generationen som har lätt att bli kränkta nu för tiden. Men i sakfrågan, för mig i alla fall så sjunker förtroendet för ett forum ju grövre språk och påhopp som det innehåller.
Jag har sett direkt harmlösa inlägg raderas och censureras bara för att man inte håller med TS. Det är som om moderatorn slentrianmässigt bara agerar på rapporteringar :rolleyes:

Herregud, om jag tycker (i mitt exempel) att TS låter som en rättshaverist och energitjuv, får jag inte påpeka det då? Många av oss aktiva i BRF:er har erfarenhet av sådana människor och jag tyckte mig kunna identifiera dessa egenskaper här. Men nej, man måste linda in allt i små fluffiga rosa moln för TS kanske blir ledsen i ögat :cry: Eller ska vi bara hålla med TS och ge TS de bekräftelser som denne fiskar efter?

Folk är så löjligt överkänsliga i dagens samhälle och det är just det som är problemet.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om ett inlägg anmäls så löper det troligen större risk att raderas, det är nog ganska naturligt.

Själv har jag aldrig gråtit eller klagat något på när mina inlägg raderas.
Det sker nästan alltid då jag själv tillgripit hårdare retorik, dvs hissat det till en kanske lite onödig nivå.
Och ger jag mig in i det hela med den svansföringen så är jag beredd på att det smäller tillbaka på något vis, måste vara beredd på det.

Jag ser inte alla modereringsåtgärder i detta forum så jag kan inte säga säkert, men jag tror det sköts ganska vettigt. I alla fall det jag ser verkar ok.
Någon absolut rättvisa kommer aldrig komma, vare sig i forum eller någon annanstans. Och att precis allt blir rätt är en lika rolig utopi här som annars.

Sen bryter jag just nu mot en forumregel, moderering får ej diskuteras i trådarna (en myyycket bra regel, tycker jag, jag skulle definitivt ha samma ifall jag hade ett eget forum!). Så läs det jag nu skrev snabbt, det kan snart vara borta. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
danniee skrev:
Jag har sett direkt harmlösa inlägg raderas och censureras bara för att man inte håller med TS. Det är som om moderatorn slentrianmässigt bara agerar på rapporteringar :rolleyes:

Herregud, om jag tycker (i mitt exempel) att TS låter som en rättshaverist och energitjuv, får jag inte påpeka det då? Många av oss aktiva i BRF:er har erfarenhet av sådana människor och jag tyckte mig kunna identifiera dessa egenskaper här. Men nej, man måste linda in allt i små fluffiga rosa moln för TS kanske blir ledsen i ögat :cry: Eller ska vi bara hålla med TS och ge TS de bekräftelser som denne fiskar efter?

Folk är så löjligt överkänsliga i dagens samhälle och det är just det som är problemet.
Jag håller inte med, jag tycker det är onödigt med omdömen som rättshaverist. I det konkreta fallet var det en TS som ställde extremt höga krav på sin bostadsrättsförening och dess styrelse. Vi var flera som hade synpunkter på att det kommer att vara svårt att få en styrelse i en sådan förening. Jag tycker fortfarande att det är bättre att kritisera inställningen i sak och inte genom omdömen. Möjligen kan omdömet energitjuv kanske kan vara ok. Men rättshaverist är för mig en annan sak och ett starkare omdöme som är överdrivet i detta fall.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
K klimt skrev:
Jag håller inte med, jag tycker det är onödigt med omdömen som rättshaverist. I det konkreta fallet var det en TS som ställde extremt höga krav på sin bostadsrättsförening och dess styrelse. Vi var flera som hade synpunkter på att det kommer att vara svårt att få en styrelse i en sådan förening. Jag tycker fortfarande att det är bättre att kritisera inställningen i sak och inte genom omdömen. Möjligen kan omdömet energitjuv kanske kan vara ok. Men rättshaverist är för mig en annan sak och ett starkare omdöme som är överdrivet i detta fall.
Då anser jag att du är överkänslig och det är poängen med min tråd. Nu kanske moderator raderar mitt inlägg för att jag kallar dig överkänslig också :rolleyes:

Anledningen till att jag startade tråden var inte för att mitt inlägg blev raderat, utan för att jag (och andra) reagerade på att moderatorerna censurerade hej vilt för rent banala saker.
 
Redigerat:
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
danniee skrev:
Då anser jag att du är överkänslig och det är poängen med min tråd. Nu kanske moderator raderar mitt inlägg för att jag kallar dig överkänslig också :rolleyes:

Anledningen till att jag startade tråden var inte för att mitt inlägg blev raderat, utan för att jag (och andra) reagerade på att moderatorerna censurerade hej vilt för rent banala saker.
Orsak "Otrevlig"

Bye bye :D
 
  • Haha
1
  • Laddar…
På nätet kan det ibland vara en fördel att kunna formulera sig så väl att man kan kalla en idiot för en idiot utan att denne begriper det och blir kränkt eller att någon moderator censurerar.
 
  • Gilla
  • Älska
Karlia och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu när ordet "rättshaverist" har dykt upp här, så tänkte jag skriva lite om vad jag tänker om det.

"Alla" vet vad det betyder, åtminstone vad man menar.
En del snurrar in lite på etymologi och menar att det betyder att ha rätt, "rättshavare", dvs att det var betydelsen förr i tiden.
Om det stämmer har jag ingen susning om.
Att försöka definiera om ord till dess gamla betydelse, om den har ändrats, brukar dock vara rätt lönlöst.

Men det jag däremot ogillar är bruket att klistra ordet "rättshaverist" på de man inte håller med, eller de man tycker beter sig fel, fast de i sak kanske har rätt.

Ifall man faktiskt har rätt, och slåss för det, men blir kallad "rättshaverist" så är man nästan chanslös att försvara sig. Det är ganska ohederligt att säga/skriva/påstå "rättshaverist" om någon ifall man inte har 100% på fötterna för det.
Det hindrar dock inte många (absolut inte alla) att missbruka detta.

Så jag brukar generellt undvika att använda epitet, för det mesta har jag egentligen inte tillräckligt koll för att veta ifall personen verkligen slåss för sin rätt, men blir förvägrad den, eller om det är någon som har halkat iväg så långt att man trots att man inte alls har rätt fortsätter att slåss för sin sak.
Svårt att avgöra om folk man inte känner väl, eller vet mycket om.
 
  • Gilla
major_tom och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nejdå. Det modereras rätt hårt även där, jag har fått många inlägg borttagna.
Hm, du är väl en av de absolut mest sansade, eller kanske mest sansade av alla skribenter i Corona-tråden, om du fått inlägg raderade har du antingen gått bananas på någon eller så är det nojigt modererat, men vore det nojigt modererat borde den tråden i så fall ha ca 1500 inlägg istället för som nu snart 22 000...
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu när ordet "rättshaverist" har dykt upp här, så tänkte jag skriva lite om vad jag tänker om det.

"Alla" vet vad det betyder, åtminstone vad man menar.
En del snurrar in lite på etymologi och menar att det betyder att ha rätt, "rättshavare", dvs att det var betydelsen förr i tiden.
Om det stämmer har jag ingen susning om.
Att försöka definiera om ord till dess gamla betydelse, om den har ändrats, brukar dock vara rätt lönlöst.

Men det jag däremot ogillar är bruket att klistra ordet "rättshaverist" på de man inte håller med, eller de man tycker beter sig fel, fast de i sak kanske har rätt.

Ifall man faktiskt har rätt, och slåss för det, men blir kallad "rättshaverist" så är man nästan chanslös att försvara sig. Det är ganska ohederligt att säga/skriva/påstå "rättshaverist" om någon ifall man inte har 100% på fötterna för det.
Det hindrar dock inte många (absolut inte alla) att missbruka detta.

Så jag brukar generellt undvika att använda epitet, för det mesta har jag egentligen inte tillräckligt koll för att veta ifall personen verkligen slåss för sin rätt, men blir förvägrad den, eller om det är någon som har halkat iväg så långt att man trots att man inte alls har rätt fortsätter att slåss för sin sak.
Svårt att avgöra om folk man inte känner väl, eller vet mycket om.
Läs mitt inlägg igen:

Så där håller en sann rättshaverist och energitjuv på. Jisses, hur mycket grovsopor har du egentligen? Är det verkligen så svårt att ordna bortforsling själv typ 1-3 ggr per år man behöver det (om ens så frekvent i en bostad).

Vuxna människor klarar alltså inte att höra något sådant? Efter personens långa utlägg om vad denna anser sig ha rätt till i en BRF skrev jag exakt hur sådana människor uppfattas av många, inklusive mig själv. Det är min sanning, erfarenhet och uppfattning. Det är ett faktum, jag ansåg att det är sånt rättshaverister håller på med. Är bara trams att behöva linda in det.

Det är egentligen inte det jag reagerade på, utan hur moderatorerna här verkar bete sig överlag. Se bara vad som hände i tråden om personen som gnällde om att denne hade någon lekställning vid sin tomtgräns. Moderatorn som gick lös där var ju inte riktigt klok. Enda felet de som fick sina inlägg raderade hade gjort var att ifrågasätta TS. Jag undrar ju på riktigt vad moderatorerna här håller på med. Folk började ju fråga om moderatorn är bekant med TS. Så illa är det.
 
Jag kanske inte är tillräckligt aktiv i forumet för att ha sett trådar modereras sönder, så jag kan bara anta att en moderator följer det regelverk som finns för forumet, vissa kanske striktare än andra, och som alla registrerade medlemmar har gjort en utfästelse att följa. T.ex. att det ska vara ett respektfullt bemötande och att om någon anser sig ha ett problem så ÄR det ett problem, tycker någon annan det är inte ett problem och inte har en lösning att tillföra så är det bara låta bli att svara. Att inte kunna följa reglerna och ta ev. konsekvenser är inte speciellt mycket bättre än att bli kränkt av ditt eller datt, vad det nu må vara.
 
  • Gilla
ToRy och 2 till
  • Laddar…
J
mikethebik mikethebik skrev:
Beror väl på vem som är moderator?
Vissa är mer strikta än andra och slår ner på vilken skitsak som helst, medan andra har betydligt högre i tak, vilket är något jag gillar.
Blir inte mycket till diskussion om någon börjar censurera:rolleyes:

Kolla Coronatråden, där florerar den ena idiotin efter den andra utan moderering...
Njae jag fick en idioti raderad där faktiskt.
 
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
Jag svarade i en ren "bygg-tråd" (minns inte ens ämnet), men någon svarade nåt i stil med "Jag brukar använda rätt längd på skruven", varpå jag med mycket glimt i ögat svarade kort och gott med "Skrytmåns". Det blev raderat. Glömde dock att lägga till en ;), då kanske man hade förstått bättre. :rofl:
Själv blev jag sjukt besviken när tråden om grannfrun försvann häromdagen, okej att den var helt opassande och inte hörde hemma, men den var ju bra mycket roligare för en föräldraledig trebarnsmorsa än trådarna om takfotsplåtar...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
katho75 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.