F fiskbuggaren skrev:
Vad kom vi fram till om lastsäkring med tejp?
[bild]
Kan du inte ta av lämmarna på det släpet heller?
Skall köpa släp inom viss framtid, alla släp där man inte kan montera av fram och bak utan större ingrepp kommer gå i papperskorgen omgående.

Var vill du att godset ska hamna vid eventuell krock/tvärnit. I bakkjolen eller i din nacke alternativt personen du möjligtvis frontar meds ansikte?
 
R Rkarlsson skrev:
Kan du inte ta av lämmarna på det släpet heller?
Jodå, men då måste jag säkra skivorna i släpet bättre och dessutom säkra lämmarna.
 
F fiskbuggaren skrev:
Jodå, men då måste jag säkra skivorna i släpet bättre och dessutom säkra lämmarna.
Är de lösa?
Lämmarna går in i bilen :p Så gör jag, anser att så låg tyngdpunkt som möjligt och säkrare att binda allt på golvet.
 
F fiskbuggaren skrev:
Vad kom vi fram till om lastsäkring med tejp?
[bild]
Ser helt OK ut för mig.
Förutsätter att mattan är lätt och mjuk, kommer inte göra någon illa. Spännband hade vart ett plus i kanten...
Angående lastning på grindarna så ser lasset helt OK ut även där.
Jag ser 2 eller 4 reglar som är spända med band ett å ett halvt varv runt. Det nyper åt bra. Man kan omöjligen dra ur bunten framåt eller bakåt.
Vid totalt tvärstopp kommer bunten att röra sig framåt och neråt samtidigt som gallerkonstruktionen deformeras men banden släpper aldrig greppet om bunten.
Att 100kg virke skulle påverka tyngdpunkten på 400kg släpvagn tror jag har högst marginell betydelse.
Jämfört med 4,5 meter lastbil stuvad med matvaror ända upp i tak är det här ingenting.
 
B Bjober skrev:
Att 100kg virke skulle påverka tyngdpunkten på 400kg släpvagn tror jag har högst marginell betydelse.
Jämfört med 4,5 meter lastbil stuvad med matvaror ända upp i tak är det här ingenting.
Fast skillnaden är att du lastar aldrig sådär på ett lastbilsekipage, om du inte vill hamna i diket.

En lastbil kan mycket väl välta också, om du lastar några ton uppe i taknivå men inget under. Ett vanligt lastbilssläp väger ca 8-12 ton när det är tomt (38 ton fullastat), om du då har några ton uppbundet i taket och ingenting under så får du ett väldigt ostabilt ekipage.

Det har jag ofrivilligt provat när jag körde flisbil, och maskinföraren lade på massa blött/tungt material ovanpå det lätta materialet (tänk typ blöt spånskiva ovanpå en massa stallströ)... Släpet krängde hyfsat bra vill jag påstå, redan i 70 km/h. Jag åkte tillbaka och lastade om, eftersom jag skulle köra över 50 mil till min destination.

Problemet är att du får en krängning i hela konstruktionen, har du ingenting under som bromsar/motverkar/stabiliserar den rörelsen så blir det problem. Om inte annat så ökar slitaget på prylarna om du lastar så.
 
Dessutom är det sällan man ställer tunga saker överst i en lastbil som kör matvaror. Det är oftast bröd och andra lätta pallar som åker runt på övre halvan av skåpet, så majoriteten av vikten är i nedre halvan av skåpet. Ingen normalt funtad chaufför ställer upp en 1 ton tung drickapall ovanpå en pall med bröd eller liknande. Man sprider ut det tyngsta i golvnivå och fyller på med lätta saker ovanpå och emellan. Visst kan drickapallar vara dubbelställda ibland, men man kör inte fler än 30-40 pallar med dricka. Då är man över viktgränsen (ett släp har 30 pallplatser, dvs 60 pallar om du dubbelställer) och det blir en rätt oekonomisk transport eftersom man har massa ledig plats. Så därför delar man upp det med lättare gods också.
 
O oas skrev:
Dessutom är det sällan man ställer tunga saker överst i en lastbil som kör matvaror. Det är oftast bröd och andra lätta pallar som åker runt på övre halvan av skåpet, så majoriteten av vikten är i nedre halvan av skåpet. Ingen normalt funtad chaufför ställer upp en 1 ton tung drickapall ovanpå en pall med bröd eller liknande. Man sprider ut det tyngsta i golvnivå och fyller på med lätta saker ovanpå och emellan. Visst kan drickapallar vara dubbelställda ibland, men man kör inte fler än 30-40 pallar med dricka. Då är man över viktgränsen (ett släp har 30 pallplatser, dvs 60 pallar om du dubbelställer) och det blir en rätt oekonomisk transport eftersom man har massa ledig plats. Så därför delar man upp det med lättare gods också.
Det jag menar är att tyngdpunkten på det där släpet med brädor ligger inte högt. Det ligger rimligtvis nånstans i höjd med tunnan på flaket. Absolut inte värre än en asfaltbalja, kalktransport eller matvarubilarna som ICA körde med som har dubbla golv och hissbart tak.
Därmed inte sagt att det går att lassa mer bräder på gallergrindarna. Men det fotograferade släpet ser helt OK surrat ut.
 
B Bjober skrev:
Det jag menar är att tyngdpunkten på det där släpet med brädor ligger inte högt. Det ligger rimligtvis nånstans i höjd med tunnan på flaket. Absolut inte värre än en asfaltbalja, kalktransport eller matvarubilarna som ICA körde med som har dubbla golv och hissbart tak.
Därmed inte sagt att det går att lassa mer bräder på gallergrindarna. Men det fotograferade släpet ser helt OK surrat ut.
Ingen aning om vad det på bilden väger, men du sa 100kg plank högst upp på grindarna på en 400kg släpvagn, det är 25% av släpets vikt högst upp.

Jag förstod vad du menade, men det jag kommenterade var att om du hänger upp 25% av ett lastbilssläps vikt i taket på det så får du förmodligen större problem än vad du får på ett personbilsläp, dvs tvärt emot ditt tidigare påstående (om jag inte missförstod dig dvs).

I övrigt håller jag med dig, i exemplet på bilden - som ursprungligen kommenterades - så fungerar det säkert utmärkt som det är lastat.
 
45x70, 4st 3,6m ~> 22kg
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
45x70, 4st 3,6m ~> 22kg
Dvs inte värre än om vagnen skulle förses med kåpa och köras tom.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
M
Som sagt innan, var, när och hur i kombination med sunt förnuft så blir det bra. Om jag kopplar 2000kg husvagn bakom bilen så kan jag garantera att den hamnar på sidan i diket vid en undanmanöver i 80km/h. Precis som min båtvagn gör med samma manöver i 30km/h och 1000kg båt med central tyngdpunkt som ligger 1,5m ovanför backen. Ändå är båda ekipagen fullt lagliga.

Så att lasta några 100kg med virke ovanpå grindarna på mitt släp och rulla hem 5km på en 50-väg med vägbulor var 300’e meter är enligt mitt sunda förnuft inga som hellst problem med tanke på hastigheten, vägen, trafiken osv. Däremot har jag sett folk med grindkärror på byggmarknaderna som lägger virket ned i kärran. Så att det ligger mot främre lemmen nere i kärran och ovanpå den bakre grinden så att virket pekar snett uppåt 2-2,5m utanför grinden. Måste bli helt fantastiska vägegenskaper med ett släp som lyfter dragkroken med några 100kg. För att inte tala om mardrömmen när grindens lås ger vika ute på motorvägen och det ligger trall över alla körbanor(y)
 
  • Gilla
oas
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Som sagt innan, var, när och hur i kombination med sunt förnuft så blir det bra. Om jag kopplar 2000kg husvagn bakom bilen så kan jag garantera att den hamnar på sidan i diket vid en undanmanöver i 80km/h. Precis som min båtvagn gör med samma manöver i 30km/h och 1000kg båt med central tyngdpunkt som ligger 1,5m ovanför backen. Ändå är båda ekipagen fullt lagliga.

Så att lasta några 100kg med virke ovanpå grindarna på mitt släp och rulla hem 5km på en 50-väg med vägbulor var 300’e meter är enligt mitt sunda förnuft inga som hellst problem med tanke på hastigheten, vägen, trafiken osv. Däremot har jag sett folk med grindkärror på byggmarknaderna som lägger virket ned i kärran. Så att det ligger mot främre lemmen nere i kärran och ovanpå den bakre grinden så att virket pekar snett uppåt 2-2,5m utanför grinden. Måste bli helt fantastiska vägegenskaper med ett släp som lyfter dragkroken med några 100kg. För att inte tala om mardrömmen när grindens lås ger vika ute på motorvägen och det ligger trall över alla körbanor(y)
Mötte faktiskt en sådan idag med virket pekandes rakt ut bak. Han hade massor av virke också så att bilens bakände såg ganska hög ut :D Dessutom var det nästan stormvindar ute idag så det måste ha varit kramptag i ratten där ute i 80km/h.

Det måste förresten vara rekord i hemmabygge i år. Nästan tomt på eftermiddagarna på bygghandlarna och man ser massor av släp med virke, och för den delen folk som kör till tippen.
 
Skönt att man har en vagn med kåpa så det inte syns när man fuskar. :D
 
  • Gilla
roli och 2 till
  • Laddar…
M
Någon som vet hur det är med viktklassningen av våra kärror? När jag köpte min 1 år gamla begagnade så sa försäljaren att kärran pallar för betydligt mer än vad regbeviset gör gällande. Den var nedklassad, tydligen var det standard att göra så (iaf. för 15 år sedan) med hyrsläp för att folk ändå lastar för mycket på dom. Min ska lasta 540 enligt regbeviset men drag och axeln är klassad som 1250kg. Jag körde ved vid ett tillfälle och åkte in och vägde för skojs skull, 1210kg.
Kärrans balkar och axel ser också betydligt tuffare ut än när jag tittar på motsvarande kärra idag. Jämfört med en obromsad 750-kärra så är det som natt o dag i dimension på balkar och lemmar.
 
Nu har förvisso min ram tsgit stryk på mitt släp, troligen pga att någon tidigare ägare inte varit snäll mot det. Om det beror på överlass eller att de backat in i något (är reparerad i bakre balken) så skulle jag nog ändå säga ja, de klarar mer vikt än vad som sägs.

På mitt 750 släp sitter det en 1000kg axel, drsgståbgen har jag faktiskt inte kollat men har haft 1000kg tot och kört med och det var inga konstigheter alls, bromsarna funkade precis som vanligt, inga tecken på att något tog stryk av det heller.

Kan ju även tilläggas att jag har ett 18 år gammalt star trailer :)


Edit:
Kollade nu och har en 1700kg handske!
Tittar jag på bilder på 1000kg släp så ser även ramen identisk ut, men det verkar ha funnits olika klassningar/modeller av mitt släp på just 1000kg så det finns de som har kraftigare ram också
 
Redigerat:
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.