Bolian skrev:
Har beställt ny värmepump så får jag hoppas det hjälper.
Beställde från tyskland. 40% billigare än siemens sverige.
...
Värmepump bytt och det funkar:)
Sitter också här med E09 på min Siemens och dessutom tydliga brännmärken på värmaren. Noterat även jag att man kan spara 500-600 spänn på att beställa från Tyskland. Får man fråga varifrån du beställde, mtp att du verkade nöjd?
Var den komplett med packning?
 
mattiasj78 skrev:
Sitter också här med E09 på min Siemens och dessutom tydliga brännmärken på värmaren. Noterat även jag att man kan spara 500-600 spänn på att beställa från Tyskland. Får man fråga varifrån du beställde, mtp att du verkade nöjd?
Var den komplett med packning?
Antar att du den är lagad vid det här laget...ledsen jag inte såg din fråga.
Jag beställde från bbs-sales - eBay.de med packning och el-sats. Går som en klocka nu:)
 
Bolian skrev:
Antar att du den är lagad vid det här laget...ledsen jag inte såg din fråga.
Jag beställde från bbs-sales - eBay.de med packning och el-sats. Går som en klocka nu:)
Ingen fara. Jag löste det med lödkolven - det blev ännu billigare :)
 
Jag har samma felkod, Siemens-maskin från 2008. Vattnet blir knappt ljummet men programmet går klart och när det är torkdags verkar larmet gå. Disken blir tämligen ren trots allt, maskindiskmedel verkar vara starka grejor.

Har plockat isär maskinen såpass att jag ser pumpen, ser inget uppenbart konstigt.

Hur klurigt är det att få loss den? Vill inte demontera mer innan jag har en ny pump.

28343331885_0fbba28e48_b.jpg

Beställt en pump på ebay för 900 kr inkl frakt, av en ren slump samma säljare som rekommenderades ovan.
 
A
Lätt som en plätt
Lossa gummihänget överst
Vrid hela pumpen medurs så att slangen till spolarmsväxlaren lossnar, medföljer ny slangklämma,
Dra ut pumpen
 
Stort tack, det hade jag antagligen inte kommit på själv i en handvändning.

Imponerande lättmekat, det enda som det behövs verktyg till är ju att lossa på sidan av maskinen!
 
A
Jo det är lättmekat om du inte har zeolit-torkning.
 
Bytte här om dagen och nu funkar diskmaskinen toppen igen. Misstänker att den varit mer eller mindre trasig även innan larmet för så rent och torrt som det blir nu blev det inte innan.

Momentet "dra ut pumpen" var inte helt enkelt, det fjädrade rätt bra och var svårt att hitta ett bra grepp men med lite lirkande kom den loss. Utan att veta att det var så jag skulle göra hade jag nog inte vågat..
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Hej
Jag har även felkod E09 på min Siemens diskmaskin och det är inte pumpen som är felet, visst kan det bara vara styrkortet som är trasigt eller kan det vara nått annat?
 
  • En diskmaskinspump och ett styrkort ligger på ett träbord, eventuellt kopplade till felkod E09.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Kretskortet mäter elementet och är det avbrott så kommer felkoden
teoretiskt kan det vara kablaget
är det rätt resistans i värmaren så är det troligen kretskortet
men värmaren är mycket trolig
 
Jag har bytt elementet men fortfarande samma felkod,hmm lutar åt att det blir ett kretskort.
 
A
du bytte alltså hela motorn då?
kolla lödningarna på kretskortets reläer
 
Visst har jag förstått rätt i att dom 2 grövre röda är till värmen?
 
  • Interiör av en elpanna med tjocka röda kablar och övriga färgade ledningar anslutna till komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja bytte hela motorn.
 
Bosch diskmaskin slutat värma vatten.
Har en Bosch SMV40e10eu/02 köpt 2008 och har fungerat bra tills nu. Nyligen hade problem med att tömnings pump var på hela tiden och efter mycket läsning Google/Youtube lärde att det var vatten i under tråget som höjde cirkulär frigolitbit som är kopplat till vattenläckage senor/mechanism som gör att tömningspump går heltiden. Angående vattenläckage konstaterade jag att vi har kört 70C program senaste 3 år mesta tiden och troligen den har påverkat att den läcker lite grann mellan sumpen och bottenplåten. Kommer att beställa packning och fixa, men just nu torkade jag allt och körde maskin och kollade att det inte läcker men nu
ser att diskmaskinen inte värmer vatten.

Mäter mellan alla kontakter på värmepumpen och alla har 0 ohm utom mellan först och andra röda från vänster som har 10 ohm, och då antar jag att värmeelementen har pajat? Kan någon bekräfta detta? Finns något annat fel också eftersom jag har 0 ohm mellan alla andra kontakter på pumpen?
kanske @electroluxaren har svar här :)

Kommer att beställa (00654575 som inte har exakt samma kontakter men olika sladdar/kontakter medföljer för att klar göra bytte) värmepump från Amazon Tyskland, mycket billigare jämför med från Sverige.


Närbild av en diskmaskins värmepumpskontakter med många färgade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diskmaskinens värmepump med utmärkta kontakter och ledningar, 10 ohm markerat på anslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.