M Markarbetaren skrev:
Bytte knivarna på min city idag. Någon som vet om det är nått speciellt syfte att skruvarna är så långa? Det samlas ganska mycket gräs runt dom på baksidan knivdisken som gör att det blir större motstånd än om skruvarna skulle vara kortare och inte sticka ut på baksidan.
De ska snurra fritt om de stöter på ett hårt föremål för att inte skadas samt skada fötter eller dylikt för mycket
 
M
Akoa Akoa skrev:
De ska snurra fritt om de stöter på ett hårt föremål för att inte skadas samt skada fötter eller dylikt för mycket
Jo det vet jag, att den inte är gängad hela vägen till skallen (röda på bilden) för att kniven ska kunna rör sig. Men jag undrar syftet med varför skruven är så lång, det gula på bilden sticker ju ut på andra sidan knivdisken, till synes utan någon nytta. Där ansamlas bara en massa gräsrester som jag misstänker gör att den får ett högre motstånd enbart.
Öppen låda med metallskruvar, en skruv markerad i rött är inte gängad till toppen. Gult markerar en skruv som sticker ut från objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Markarbetaren skrev:
Är gräset 1-2cm högre än inställd höjd så brukar den klippa som beskrivet. Misstänker att den gör så för att arbeta upp en yta, plus att inte motorn ska arbeta för hårt i längre perioder. Det är bara när den klipper topparna som den rullar typ 20m+ rakt fram.
Tack så mycket för hjälpen. Det var det som du beskrev som var orsaken. Alltså gräset var för lång. Körde med vanlig gräsklipparen först och gjorde gräset så kort som möjligt, efter det fungerar roboten som den skall :D tack, tack, tack!
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Lite orelaterat kanske men efter 4 säsonger ville inte Buster (Gardena Sileno+ 1600) köra eftersom den visade att guidekabeln var av (blinkande blått).
Jag har många skarvar som tillkommit under åren och jag hittade två nya avbrott med kabelsökaren som jag skarvade men det blinkade ändå blått.

Mer sökningar men hittade inget mer avbrott men en rätt hög resistans i slingan (700 ohm på dryga 200 m kabel).

Jag har nu börjat byta hela slingan runt istället och den här gången går det lättare! :)
Kör spår med en 125mm Vinkelkap med en billig diamantklinga som ger ett spår.
Bara att dra isär spåret, peta ner kabeln och klämma ihop kanterna igen. Tråden ligger väldigt bra och behöver knappt märlor och nu kommer inte Buster åt att klippa av tråden!
 
  • Gilla
svetsnisse och 1 till
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Inte för att märka ord men det du kan mäta är spänningen. Eftersom klipparen känner att den står i laddstationen så lär spänningen finnas där, jag tror också på batteriet.
Har du någon annan 18V maskin? Det kan som sagt gå att skrämma igång batteriet och ett alternativ är att koppla ett annat (laddat) 18V batteri till det urdragna. Observera polariteten!
Nu har jag fått hem nytt batteri men den laddar inte trotts att det står laddar. Nån som har tips
 
Flamur Flamur skrev:
Testar laddstationen först.
Tack för alla dina tips, återkommer när jag löst problemet.
E etompau skrev:
Det ska inte uteslutas att det går att chocka igång batteriet om man tar ut det och kopplar det till någon extern batteriladdare.
Hur det sedan håller över tid är osäkert.
Piratbatteri finns, dock kan det uppstå problem med dessa. Rekommendationen är att använda original, kostar drygt 1000 kr
Tja,
Fick nytt batteri idag men till ingen nytta tyvärr, det står laddar men det händer inget. På appen står det att batteriet är snart tomt!
 
Flamur Flamur skrev:
Tja,
Fick nytt batteri idag men till ingen nytta tyvärr, det står laddar men det händer inget. På appen står det att batteriet är snart tomt!
Vilken laddström visas med det nya batteriet? Är det fortsatt 9-15 mA så kvarstår felet.
 
Hur gör ni för att säkra era gungställningar? Min Sileno Life fastnar titt som tätt på reglarna jag fäst under gungan. Kör bara två 45x120-reglar. Jag vill kunna flytta ställningen så att gräva ner den eller fästa med jordankare eller liknande är inget alternativ.
 
Jag har satt en extra 45x120 mellan pinnarna på min gungställning så den kommer upp i lagom höjd för klipparen att vända emot. Själva kortsidorna vänder den emot metallen utan problem
Gungställning med extra träbjälke monterad mellan stolparna på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E etompau skrev:
Vilken laddström visas med det nya batteriet? Är det fortsatt 9-15 mA så kvarstår felet.
Spänning 19.6V
Laddningar 35
Laddnivå 1759 mAh
Ström 1073 mA
Temp 19.1
Kapacitet 1600 mAh
 
Flamur Flamur skrev:
Spänning 19.6V
Laddningar 35
Laddnivå 1759 mAh
Ström 1073 mA
Temp 19.1
Kapacitet 1600 mAh

Ok, med en laddström på 1073 mA så ser det ju mycket bättre ut.
Tycker att den nu borde fungera.
 
G ekaa88 skrev:
Jag har satt en extra 45x120 mellan pinnarna på min gungställning så den kommer upp i lagom höjd för klipparen att vända emot. Själva kortsidorna vänder den emot metallen utan problem
[bild]
Tack för tipset, det borde funka.
 
E etompau skrev:
Ok, med en laddström på 1073 mA så ser det ju mycket bättre ut.
Tycker att den nu borde fungera.
Hittat boven och det var den långa kabeln som går från stationen till adaptern. Nu går den som den ska, synd att man behövde köpa nytt batteri bara. Tusen tack för att du alltid svarat mina inlägg, glädjande att det finns människor som alltid sträcker ut en hjälpande hand.
 
  • Gilla
Gårdsboende och 1 till
  • Laddar…
R
Jag har haft en Sileno Life Smart 1000 ett litet tag. Visst blir gräsmattan fint klippt men resten, men menysystemet och appen och den usla manualen, herregud. Jag har en lång lista över buggar och frågor och kommentarer men det kan vi ta någon annan gång.

Just nu undrar jag över guidningen/kalibreringen som jag inte får ordning på.
Jag startar kalibrering via menyn på roboten, Displayen säger "Följer ut" och den åker ut en bit, svänger 90 grader, kör försiktigt mot begränsningskabeln och tillbaka till guidekabeln två gånger och så säger den "Guidekabelkalibrering lyckades". Sen ska den enligt manualen fortsätta längs guidekabeln tills den möter begränsningskabeln och därefter börja klippa.

Det händer inte. Istället fortsätter den efter den lyckade kalibreringen ca ett par meter ut (bort från laddaren) via guidekabeln och stannar på exakt samma ställe varje gång. Ungefär varannan gång så gör den 180 grader och åker direkt tillbaka till laddstationen. Andra halvan så gör den först en paus på ca 5 sekunder och sen skenar den iväg i slumpmässig riktning och irrar runt tills den hittar guideabeln igen och då följer den kabeln tillbaka till laddstationen. Displayen visar bara "Guidekabelkalibrering lyckades" under hela resan.

Lampan på laddstationen lyser grönt och det är gott om avstånd mellan guidekabeln och begränsningskabel. Jag har testat olika Startposition (från 60cm som är default till 3m). Ingen skillnad, den tvärstannar på exakt samma punkt varje gång. Guidekabeln går spikrakt ut från laddstationen i typ 10 meter och stoppet sker ungefär vid 4 meter så det är inte så att det är någon tvär böj eller något. Det ska tilläggas att i början så testlade jag guidekabel och begränsningskabel på ett lite annat sätt och då fungerade kalibreringen (dvs den körde hela vägen till T-kopplingen med begränsningskabeln) vid några tillfällen. Den verkar alltså extremt känslig men det förklarar inte varför den tvärstannar på samma ställe vid en guidekabel som går spikrakt.

Nån som har nån idé?
 
Redigerat:
R bossebyggarn skrev:
Jag har haft en Sileno Life Smart 1000 ett litet tag. Visst blir gräsmattan fint klippt men resten, men menysystemet och appen och den usla manualen, herregud. Jag har en lång lista över buggar och frågor och kommentarer men det kan vi ta någon annan gång.

Just nu undrar jag över guidningen/kalibreringen som jag inte får ordning på.
Jag startar kalibrering via menyn på roboten, Displayen säger "Följer ut" och den åker ut en bit, svänger 90 grader, kör försiktigt mot begränsningskabeln och tillbaka till guidekabeln två gånger och så säger den "Guidekabelkalibrering lyckades". Sen ska den enligt manualen fortsätta längs guidekabeln tills den möter begränsningskabeln och därefter börja klippa.

Det händer inte. Istället fortsätter den efter den lyckade kalibreringen ca ett par meter ut (bort från laddaren) via guidekabeln och stannar på exakt samma ställe varje gång. Ungefär varannan gång så gör den 180 grader och åker direkt tillbaka till laddstationen. Andra halvan så gör den först en paus på ca 5 sekunder och sen skenar den iväg i slumpmässig riktning och irrar runt tills den hittar guideabeln igen och då följer den kabeln tillbaka till laddstationen. Displayen visar bara "Guidekabelkalibrering lyckades" under hela resan.

Lampan på laddstationen lyser grönt och det är gott om avstånd mellan guidekabeln och begränsningskabel. Jag har testat olika Startposition (från 60cm som är default till 3m). Ingen skillnad, den tvärstannar på exakt samma punkt varje gång. Guidekabeln går spikrakt ut från laddstationen i typ 10 meter och stoppet sker ungefär vid 4 meter så det är inte så att det är någon tvär böj eller något. Det ska tilläggas att i början så testlade jag guidekabel och begränsningskabel på ett lite annat sätt och då fungerade kalibreringen (dvs den körde hela vägen till T-kopplingen med begränsningskabeln) vid några tillfällen. Den verkar alltså extremt känslig men det förklarar inte varför den tvärstannar på samma ställe vid en guidekabel som går spikrakt.

Nån som har nån idé?

Inte omöjligt att det har gjorts någon programförändring som gör att klipparen nu inte går hela vägen till slutet av guiden.
Där var en annan användare som hade samma beteende och frågeställning.

Om klipparen ger beskedet att kalibreringen har lyckats så är där inte mycket mer att göra.
Processen går ut på att klipparen ska avgöra vilken maximal korridorsbredd den kan ha vid ut och ingång via guide genom att mäta signalen från beg.kabeln.

Om ut och hemgång fungerar korrekt så är det bara att låta roboten nu sköta klippningen.

Textutdrag om kalibrering av guidekabel för robotgräsklippare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.