Köpte Tenacity från US och behandlade delar av gräsmattan för 1 vecka sedan. Strax efter började det regna kraftigt så trodde att det var ogjort.
Men nu håller vitgröen på att ändra färg till vitt ;)
Syns tydligt att jag behandlade ca 1m ut från altanen.
 
  • Gräsmatta som skiftar färg nära altanen efter behandling med Tenacity-herbiciden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör du punkt eller "blanket" behandling. Vilken approach använder du dig av?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kör du punkt eller "blanket" behandling. Vilken approach använder du dig av?
Testade både och. Sprayade ett större område, och tog då hela. En väldigt fin spray på munstycke.
Punkade några tuvor med rajgräs och dom är också vita redan.
Funderar på vad man gör sen? River bort det vita om någon vecka och sår i nytt gräs antar jag
 
Punktbehandlade områden
 
  • Gräsmatta med oregelbundna ljusare fläckar efter punktbehandling, omgiven av buskar och bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt över gräsmatta med oregelbundna ljusa fläckar och en robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vespa Vespa skrev:
Funderar på vad man gör sen? River bort det vita om någon vecka och sår i nytt gräs antar jag
Häftig effekt! Fortsätt uppdatera hur det går med Tenacity.

Men är inte Tenacity även en pre-emergent? Jag misstänker att det blir svårt att så nya frön här då pre-emergent just hindrar frön från att gro. Plus att det brukar vara svårt att så nytt gräs där det finns en befintlig fröbank av vitgröe, den trivs ju i de förutsättningarna som nysådd behöver - konstant fuktig jord. Man kanske behöver hjälpa nysådden på traven lite genom att förgro dem i skottkärra eller vatten först?
 
Här finns en doseringssnurra till Tenacity beroende vad man vill göra. För Poa Annua kontroll så är appliceringen 1.5 ml / 100 m2 var 7-10 dag med max 11.8 ml /100m2 per kalender år.

Fungerar tydligen vid renovering också.

"Tenacity during a Renovation - When you renovate your lawn you can't use traditional pre-emergent. But you can use Tenacity at the 4oz rate. Apply at seed down and a month later."

https://www.grassdaddy.net/tools/tenacity-calculator

4oz rate är per acre.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Samma område nu 2 veckor efter behandling. Har inte gjort något efter besprutning mer än att roboten klippt gräset. Det vita döda gräset försvinner mer och mer.
 
  • Gräsmatta med områden av dött gräs som läker efter behandling, intill en stenlagd kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Otto-Von-Stern
  • Laddar…
Tror jag tog 1cl Tenacity, 3cl YES diskmedel och 4l vatten.
 
3 veckor och typ allt vitt dött gräs borta, och ugnt nytt ljusgrönt gräs tar över.
Det verkar vara bra grejjer det här ;)
 
  • Trädgård med nyväxt ljusgrönt gräs omgivet av buskar och ett litet mörklila träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Otto-Von-Stern
  • Laddar…
S
Vespa Vespa skrev:
Köpte Tenacity från US och behandlade delar av gräsmattan för 1 vecka sedan.
Ser ju ut att funka klockrent.
Från vilken butik/sida beställde du produkten?
 
Vespa Vespa skrev:
3 veckor och typ allt vitt dött gräs borta, och ugnt nytt ljusgrönt gräs tar över.
Det verkar vara bra grejjer det här ;)
Snyggt. Körde du bara en application?
 
S Tommy66 skrev:
Ser ju ut att funka klockrent.
Från vilken butik/sida beställde du produkten?
Beställde av min släkting i US.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Snyggt. Körde du bara en application?
Japp bara en applikation, och inget annat än att roboten klippt gräset hela tiden. Skall behandla flera ytor snart i samband med regn.
 
Ok. Man verkar rekommendera mindre doser mer ofta mot Vitgröe. Vad har du för ädelgräs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.