Flamur Flamur skrev:
Hej,
Har en Gardena Sileno som vägrar börja klippa och displayen säger laddar hela tiden. Köpte denna robotgräsklippare för ca 2 veckor sen och den har funkat jätte bra fram till idag. OBS så är klipparen köpt november 2018 av en annan person och har inte använts fram till jag köpt den. Kan tycka att det är vidrigt att en klippare ska börja krångla redan efter 2 veckors användning. Har felsökt och kollat efter brott i kablar inne på laddningsstationen men hittar inget. Det går inte att köra igång klipparen varken AUTO eller Manuellt, vidare går det inte heller att kalibrera slingan. Har rengjort laddblecken och gjort det samma på laddstationen men noppe den vill inte.
Finns det någon som kan ge mig en hjälpande hand?

Batteri:
Spänning 17,7V
Laddningar 29
Laddnivå 858mAh
Ström 9mA ( varierar hela tiden mellan 5 och 12)
Det låter som batteriet har blivit djupurladdat och tagit skada av detta. Laddströmmen är på tok för låg.
Lutar åt att du får byta batteriet tyvärr.
 
  • Gilla
Flamur
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det låter som batteriet har blivit djupurladdat och tagit skada av detta. Laddströmmen är på tok för låg.
Lutar åt att du får byta batteriet tyvärr.
Är det något jag kan kräva ut på garantin?
 
Flamur Flamur skrev:
Är det något jag kan kräva ut på garantin?
Där är väl 2 års garanti på dessa maskiner, men ibland undantas batterierna från denna garanti.
Har du kvitto etc i ordning så testa med att lämna in den till en serviceverkstad och se vad dom säger.

När dessa maskiner lagerhålls, så brukar det sitta någon lapp/etikett på dom som indikerar tidpunkt för underhållsladdning, just för att undvika ett tomt och defekt batteri.
 
  • Gilla
Flamur
  • Laddar…
E etompau skrev:
Där är väl 2 års garanti på dessa maskiner, men ibland undantas batterierna från denna garanti.
Har du kvitto etc i ordning så testa med att lämna in den till en serviceverkstad och se vad dom säger.

När dessa maskiner lagerhålls, så brukar det sitta någon lapp/etikett på dom som indikerar tidpunkt för underhållsladdning, just för att undvika ett tomt och defekt batteri.
Tusen tack för att du tar tid och svarar på mitt inlägg. Har precis pratat med Gardena och de säger att det är bara att bytta ut batteriet och att det inte går på garantin. Det är bara att bytta ut den och se glad ut. Kanske ska jag låna en från någon och testa först?
 
Flamur Flamur skrev:
Tusen tack för att du tar tid och svarar på mitt inlägg. Har precis pratat med Gardena och de säger att det är bara att bytta ut batteriet och att det inte går på garantin. Det är bara att bytta ut den och se glad ut. Kanske ska jag låna en från någon och testa först?
OK, det var ju surt. Hade jag varit i dina kläder så hade jag tagit grejorna till en "vettig" HQ/Gardenaverkstad och låtit dom fixa den. Då blir det förhoppningsvis ingen gissningslek om vad som är fel och du får en fungerande maskin.
 
  • Gilla
Flamur
  • Laddar…
E etompau skrev:
OK, det var ju surt. Hade jag varit i dina kläder så hade jag tagit grejorna till en "vettig" HQ/Gardenaverkstad och låtit dom fixa den. Då blir det förhoppningsvis ingen gissningslek om vad som är fel och du får en fungerande maskin.
Jag kanske ska mäta så att laddstationen ger rätt ström. När jag pratade med de testade vi en massa inställningar och de kom fram till att det var batteriet. Måste man köpa original batteri?
 
Flamur Flamur skrev:
Jag kanske ska mäta så att laddstationen ger rätt ström. När jag pratade med de testade vi en massa inställningar och de kom fram till att det var batteriet. Måste man köpa original batteri?
Det ska inte uteslutas att det går att chocka igång batteriet om man tar ut det och kopplar det till någon extern batteriladdare.
Hur det sedan håller över tid är osäkert.
Piratbatteri finns, dock kan det uppstå problem med dessa. Rekommendationen är att använda original, kostar drygt 1000 kr
 
  • Gilla
Flamur
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det ska inte uteslutas att det går att chocka igång batteriet om man tar ut det och kopplar det till någon extern batteriladdare.
Hur det sedan håller över tid är osäkert.
Piratbatteri finns, dock kan det uppstå problem med dessa. Rekommendationen är att använda original, kostar drygt 1000 kr
Testar laddstationen först.
Tack för alla dina tips, återkommer när jag löst problemet.
 
Flamur Flamur skrev:
Jag kanske ska mäta så att laddstationen ger rätt ström.
Inte för att märka ord men det du kan mäta är spänningen. Eftersom klipparen känner att den står i laddstationen så lär spänningen finnas där, jag tror också på batteriet.
Har du någon annan 18V maskin? Det kan som sagt gå att skrämma igång batteriet och ett alternativ är att koppla ett annat (laddat) 18V batteri till det urdragna. Observera polariteten!
 
  • Gilla
Flamur
  • Laddar…
Hej kära medlemmar! Jag köpte en Sileno City 500 förra veckan och har följt allt enligt manualen instruktionsfilmer. Enligt del 5 i filmerna (
) så skall den under första kalibreringen följa längs guidekabeln till andra ändan och därefter börja klippa. Min gör så att redan efter en meter ut från laddstationen börjar den klippa, det står att kalibreringen är genomförd. Är det här normalt? Varför gör den inte så som instruktionsfilmen? Sedan gör den konstiga rörelse där den går typ 0,5 m och sedan stoppar och vänder sig. Är detta normalt? Den hittar inte heller tillbaka till guidekabeln efter att jag väljer ”parkera” och bara snurrar runt och är förvirrad.
 
Arvida Arvida skrev:
Hej kära medlemmar! Jag köpte en Sileno City 500 förra veckan och har följt allt enligt manualen instruktionsfilmer. Enligt del 5 i filmerna ([media]) så skall den under första kalibreringen följa längs guidekabeln till andra ändan och därefter börja klippa. Min gör så att redan efter en meter ut från laddstationen börjar den klippa, det står att kalibreringen är genomförd. Är det här normalt? Varför gör den inte så som instruktionsfilmen? Sedan gör den konstiga rörelse där den går typ 0,5 m och sedan stoppar och vänder sig. Är detta normalt? Den hittar inte heller tillbaka till guidekabeln efter att jag väljer ”parkera” och bara snurrar runt och är förvirrad.

Eftersom klipparen indikerar att kalibreringsprocessen är genomförd så är där inte mer att göra. Den har i detta läget mätt upp den maximala korridorbredds som går att använda.

"Konstiga rörelse" - du får utveckla detta lite. Är det i klippprocessen den gör dessa rörelser?
Tänk på att det är lämpligt att inleda klippningen på högsta klippnivå.

"Snurrar unt och är förvirrad" även här behövs det mer info. När klipparen ska gå hem till laddaren så stängs klippdisken av och den rör sig över gräsmattan tills den kör över guidekabeln, då stannar den och vrider sig mot laddstation och påbörjar hemgån, då med lägre fart.
 
Hej igen och tack för svaret. Ursäkta att jag har varit otydligt. Jag håller med dig att den anser kalibreringen vara färdig men borde den ändå inte göra så som i instruktionsfilmen och följa hela guidekabeln först innan den börja klippar?

När det gäller den konstiga rörelsen, är det enligt manualen (sidan 4) så att den börjar klippar i långa sträckor från en begränsningskabel till en annan eller till ett hinder. Det min gör istället är att den typ i mitten av gräsmattan bara går korta sträckor typ 0,5 till 1 meter och sedan vänder sig åt andra håll. Klippdisken är igång hela tiden så det är inte det utan själva körmönstret som jag tycker är konstigt. Även grannen tyckte att den skall inte vara så. Jag har en plan gräsmatta, inga slutningar däremot gräsmattan är lite lite gropig, men inte mer än vanligt. Kan det ha att göra med det? Alltså att den tolkar ojämnheten för hinder och därför vänder sig åt annat håll? samtidigt så skall den klara lite ojämnheten kan man tycka och inte behöva en 100% plan yta för att lyckas.

Sedan är det problemet med att hitta hem. Om jag får fråga, hur lång tid brukar det ta för eran att hitta guide kabeln och sedan tillbaka till laddaren. Alltså själva tiden till den hittar guidekabeln.
 
Vad har du för klipphöjd och hur högt är gräset på gräsmattan?

Har du kontrollerat hur den beter sig vid hemgång?
Den kör över gräsmattan på samma vis som när den klipper, ända tills den kommer fram till guidekabel. Då som sagt, stannar den och riktar in sig mot laddstation och påbörjar hemgång.
Hur lång tit det tar för den att hitta guidekabeln beror på var klipparen befinner sig när det är dags att gå hem. Kanske som minst 30 sekunder till 4-5 minuter.
 
M
Är gräset 1-2cm högre än inställd höjd så brukar den klippa som beskrivet. Misstänker att den gör så för att arbeta upp en yta, plus att inte motorn ska arbeta för hårt i längre perioder. Det är bara när den klipper topparna som den rullar typ 20m+ rakt fram.
 
M
Bytte knivarna på min city idag. Någon som vet om det är nått speciellt syfte att skruvarna är så långa? Det samlas ganska mycket gräs runt dom på baksidan knivdisken som gör att det blir större motstånd än om skruvarna skulle vara kortare och inte sticka ut på baksidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.