Sitter lite i valet å kvalet om att eventuellt dra in fjärrvärme och fiber till fastigheten. Telia gav ett pris på mellan 18900 - 21900 för fiber beroende på om man binder sig till deras tjänster i två år eller inte, schablonpris, rakaste vägen till byggnaden.

Sen lokala fjärrvärmebolaget kunde ge ett pris på 80 000 för både fjärrvärme och fiber, innan ROT (cirka 8000 avdrag på det) eller 67 000 för fjärrvärme och 19 000 för fiber separat före ROT avdrag.

Det är ganska mycket pengar att lägga ut, så man kunde ju hoppas att det betalar igen sig. Fiber och FJV är framdraget i gatan, är grävningen som ska till mestadels. Nu värms ju huset upp med en elpanna och vattenradiatorer. Tanken var annars eventuellt köpa en luftvärmepump, men de är ju inte heller gratis.
 
Stickan56
Fiber absolut.
Fjärrvärme absolut inte.
LLVP absolut inte då du redan har ett vattenburet system.

Satsa istället på en luft/vatten värmepump alternativt bergvärme.

Stickan
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 3 till
  • Laddar…
Vad kommer årliga fasta kostnaden för fjärrvärmen att vara?
Vad kommer den rörliga delen av fjärrvärmen att vara?

Ungefär hur stor är elförbrukningen idag för värme & varmvatten?
Ungefär hur mycket kostar värmen & varmvattnet idag?

Hur mycket kommer installation av LVVP att kosta? Ungefär hur hög blir driftkostnaden på värmepumpen?
LVVP kräver en del årligt underhåll.
Ungefär hur länge kommer LVVPn att hålla innan tex kompressorbyte?

Hur mycket kommer installation av bergvärmepump att kosta? Ungefär hur hög blir driftkostnaden?
Ungefär hur länge kommer bergvärmepumpen hålla innan tex kompressorbyte?


En fjärrvärmencentral behöver typ inget underhåll alls. Jag känner till flera fjv-villacentraler som är ca 40 år och som inte har/haft några direkta problem.
Vår fjv-central är 16 år, den enda service jag har gjort på den är byte av cirkulationspump för att det var obalans i originalpumpen, sedan har jag bytt värmeregulatorn, anledningen var att jag ville ha några nya funktioner (den gamla sålde jag).
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Bergvärme är tyvärr ur bilden pga att berget är för djupt ner.

Demmpa Demmpa skrev:
Vad kommer årliga fasta kostnaden för fjärrvärmen att vara?
Vad kommer den rörliga delen av fjärrvärmen att vara?

Ungefär hur stor är elförbrukningen idag för värme & varmvatten?
Ungefär hur mycket kostar värmen & varmvattnet idag?

Hur mycket kommer installation av LVVP att kosta? Ungefär hur hög blir driftkostnaden på värmepumpen?
LVVP kräver en del årligt underhåll.
Ungefär hur länge kommer LVVPn att hålla innan tex kompressorbyte?

Hur mycket kommer installation av bergvärmepump att kosta? Ungefär hur hög blir driftkostnaden?
Ungefär hur länge kommer bergvärmepumpen hålla innan tex kompressorbyte?


En fjärrvärmencentral behöver typ inget underhåll alls. Jag känner till flera fjv-villacentraler som är ca 40 år och som inte har/haft några direkta problem.
Vår fjv-central är 16 år, den enda service jag har gjort på den är byte av cirkulationspump för att det var obalans i originalpumpen, sedan har jag bytt värmeregulatorn, anledningen var att jag ville ha några nya funktioner (den gamla sålde jag).
Gediget svar, stort tack för detta :) Har lite mer att beräkna på nu.
 
Att både ha fjärrvärme och fiber är som en dröm för husägandet :)
Jag har inga erfarenheter av annan uppvärmning än fjärrvärme, el och ved så fjärrvärme alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Vi har fjärrvärme och jag stör mig på de fasta avgifterna. Som förra räkningen 400kr fast kostnad och 23kr i värme.
Tror skiter kostar runt 10 000-12 000kr om året. Tyvärr för lite för att det ska löna sig att byta till något annat. Tar runt 40år att betala in bergvärme anläggningen så att fjärrvärme kostar 0kr. Och så länge tror jag inte bergvärme pumpen håller eller jag bor kvar.
Men skulle jag ändå behöva lägga 60 000kr så hade jag helt klart valt något annat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Om inte elpriserna skenar, p g a att politiker ska lägga ner det ena kärnkraftverket efter det andra, så finns det inte mycket som slår värmepump i ekonomi. Du har ju redan betalt den fasta avgiften för el.
Så jag säger Fjärrvärme nej. Fiber Ja.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Det pratas rätt mycket i elbranchen om effekttaxa. Sannolikt kommer elpriserna att gå upp och vi närmar oss konstant att få brownouts (områdesnedsläckning). Så jag skulle se fjärrvärme som en fördel i det läget. Priset kommer alltid att följa elpriserna, fjärrvärmebolagen gör så. Fjärrvärme är ur den aspekten ett smart val. Sen tror jag nog att bergvärme är nästa byggskandal. Ingen gillar en 20 år gammal bergvärmepump.
 
  • Haha
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Fjärrvärme absolut inte.
Stickan
Beror ju lite på, bor du i Luleå så är nog fjärrvärme ett självklart val, sveriges billigaste.
 
Såhär ser några års spotpriser ut, enligt Storuman Energis marknadsrapport

Graf över spotprisets utveckling för el i SEK/MWh i Sveriges elområden SE1 till SE4 under 2020, med 2019 års data i bakgrunden.


Linjediagram som visar spotprisutvecklingen för el i SE1 till SE4 under 2019, från Storuman Energi.


Linjediagram som visar utvecklingen av spotpriser för el i SEK per kWh under 2018 fördelat på olika regioner i Sverige.


Linjediagram som visar utvecklingen av spotpriser för el i olika regioner i Sverige under 2017.


Linjediagram över spotprisets utveckling 2016 i SEK per kWh för olika regioner i Sverige, veckovis.

Linjediagram över spotprisets utveckling 2015 i SE1, SE2, SE3, SE4-områden, med veckonummer på x-axeln.


Till kommande nyår så kommer vi tappa 881 MW när R1 fasas ut för gått och stängs permanent.
 
Kan man inte hyra in ryska maffian att gå på valfritt ställvärk i valfri storstadsregion så att politikerna ser effekterna av plötslig nedsläckning? Men då skylls det väl på klimathot, corona eller rasism... Skämt å sido, 58000 skulle de ha för enbart FJV indragning med ROT avdraget. Nu bytte vi elleverantör mitt under året så har inget tillförlitligt årskostnad attt gå på för all el som gått åt. Nu har det ju inte varit någon vargavinter heller. Men har väl räknat på åtgång på cirka 20-21000 kWh.

Har för mig att nån sa att det är dumt att binda sig i FJV för då har man bara de att förlita sig på. Vet inte hur lätt det är att koppla bort sig om man skulle vilja gå in med elpannan i framtiden (som jag förstått så drar de ut skiten och kasserar). En bekant sa att de övervägde annan uppvärmning för att FJV var för dyrt, och det var det som fick mig att bli tveksam.

Skulle vi dra in fiber nu och vilja ha FJV sen skulle det bli cirka 4800 kr dyrare än att dra in allt på ett kör.

Sen finns det väl en uppsjö av LVVP också, där installation tillkommer. Har för mig jag fick en offert på 80-90000 i fjol inkl ROT.
 
Generellt sätt så försöker väl fjärrvärmebolagen vara billigare som uppmärmning än elpatron, men det blir dyrare än värmepump. Däremot så är fjärrvärmen billigare i underhållskostnader och mer problemfri. Men många tittar ju på driftskalkylen och glömmer bort underhållsbiten. Däremot så tror jag att det kommer uppmärksammas mer och mer att värmepumpar inte håller för evigt. Har sett en del trådar på det här forumet om att bergvärmehålet inte räcker till längre när pumpen ska bytas. Men många är anti fjärrvärme och precis som i den här tråden ogillar man fasta utgifter trots att det kanske blir billigare på totalen än alternativen. Man är inte riktigt rationell utan ogillar "sossevärmen".
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
K kattparet skrev:
Kan man inte hyra in ryska maffian att gå på valfritt ställvärk i valfri storstadsregion så att politikerna ser effekterna av plötslig nedsläckning? Men då skylls det väl på klimathot, corona eller rasism... Skämt å sido, 58000 skulle de ha för enbart FJV indragning med ROT avdraget. Nu bytte vi elleverantör mitt under året så har inget tillförlitligt årskostnad attt gå på för all el som gått åt. Nu har det ju inte varit någon vargavinter heller. Men har väl räknat på åtgång på cirka 20-21000 kWh.

Har för mig att nån sa att det är dumt att binda sig i FJV för då har man bara de att förlita sig på. Vet inte hur lätt det är att koppla bort sig om man skulle vilja gå in med elpannan i framtiden (som jag förstått så drar de ut skiten och kasserar). En bekant sa att de övervägde annan uppvärmning för att FJV var för dyrt, och det var det som fick mig att bli tveksam.

Skulle vi dra in fiber nu och vilja ha FJV sen skulle det bli cirka 4800 kr dyrare än att dra in allt på ett kör.

Sen finns det väl en uppsjö av LVVP också, där installation tillkommer. Har för mig jag fick en offert på 80-90000 i fjol inkl ROT.
Med en LVVP skulle elförbrukningen landa på runt 12000 kWh inkl. hushållsel.
Fjärrvärme är en form av monopol som i bästa fall ägs av kommunen och i sämsta fall säljs till ett vinstdrivande bolag.
Elpannan är det inte säkert att du får behålla vid en FV-installation.

När det gäller fiber så tycker jag att du inte skall blanda ihop det med FV utan slå till med detsamma. Skillnaden i pris kommer du att spara in under första året med VP.

Stickan
 
Redigerat:
Stickan56
S Sackaros skrev:
Generellt sätt så försöker väl fjärrvärmebolagen vara billigare som uppmärmning än elpatron, men det blir dyrare än värmepump. Däremot så är fjärrvärmen billigare i underhållskostnader och mer problemfri. Men många tittar ju på driftskalkylen och glömmer bort underhållsbiten. Däremot så tror jag att det kommer uppmärksammas mer och mer att värmepumpar inte håller för evigt. Har sett en del trådar på det här forumet om att bergvärmehålet inte räcker till längre när pumpen ska bytas. Men många är anti fjärrvärme och precis som i den här tråden ogillar man fasta utgifter trots att det kanske blir billigare på totalen än alternativen. Man är inte riktigt rationell utan ogillar "sossevärmen".
Om hålet inte räcker till beror det på att effekten på den nya pumpen är för stor.

Med FV är du utlämnad till ett monopol där du har noll koll som kund,

Stickan
 
Redigerat:
Jag hade fjärrvärme tidiga och tyckte att det var hutlöst dyrt. Fick ofta faktura på 1500kr, ibland upp till 2000kr, för en månad. Trots att det var ett nytt oxh välisolerat hus.

Bor idag i ett 70-tals hus med en 15 år gammal luft-vatten-pump nu och upplever det betydligt billigare.

Personligen tror jag på den lösningen. Den är helt jävla omspännande på alla sätt och vis, precis som uppvärmning ”ska va”
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.