Status
Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan
BirgitS BirgitS skrev:
Hade FHM och regeringen blivit tagna på allvar om de hade börjat prata om handtvätt mm. under v. 9 då Stockholm hade sportlov och inget europeiskt land hade gjort något?
V8, möjligen tidigt v9 började jag med munskydd.

1 mars var det väl jag började skriva i den här tråden och försökte visa hur allvarlig smittan var, men blev kallad troll och ännu mer ifrågasatt än idag.
 
  • Gilla
  • Wow
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
MultiMan MultiMan skrev:
V8, möjligen tidigt v9 började jag med munskydd.

1 mars var det väl jag började skriva i den här tråden och försökte visa hur allvarlig smittan var, men blev kallad troll och ännu mer ifrågasatt än idag.
Det är ju inte riktigt samma sak som att få de flesta i ett helt land att följa några råd, de flesta behöver nog se lite konkreta bevis på att åtgärderna är angelägna för att ändra sitt beteende.
 
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
Hade staten gjort åtgärder när de stora företagen satte in sina restriktioner så hade man inte fått lika stor uppgång v11 och framåt. Vad hade hänt om de stora företagen inte satt in egna restriktioner?
Precis. Vi hade det och många andra företag. Vi hade regler om utlandsresor redan vecka 5. Detta oavsett vilket land man åkt till.
Vi fick ut information (krav) från företagsledningen om att alla som har underställd personal ska kontakta den som varit utomlands dagen före de återkommer till arbetet och höra efter om personen har symptom enligt det som då redan fanns på 1177.
Men myndigheter hade inte inför detta. Hade det blivit en rekommendation att alla skulle göra så hade vi säkert fått ned smittspridningen.
Hade man symptom fick man 14 dagars "karantän" innan man fick komma tillbaka till företaget.
Men så har vi haft väldigt låg sjukfrånvaro och hoppas den fortsätter så.

Men varför i hela friden kunde man inte kört med detta över hela landet?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte riktigt samma sak som att få de flesta i ett helt land att följa några råd, de flesta behöver nog se lite konkreta bevis på att åtgärderna är angelägna för att ändra sitt beteende.
Det fanns ju konkreta bevis från andra länder. Varför tror du jag började skriva här och använda munskydd? Inte var det för skojs skull.
 
optimum
"Ministerns kritik mot influencerfesten i Båstad: Djupt olämpligt"



"”Har antikroppar”
Men Bianca Ingrosso ger inte mycket för ministerns kritik. I ett sms till Expressen skriver hon:

”Jag följde alla regler som nattklubben hade. Hade ett avstånd på minst 3 meter per bord och vi var inte mer än 10 personer per bord som är enligt regler. Jag har även antikroppar och får egentligen vara vart jag vill”."


https://www.aftonbladet.se/nojesbla...mot-influencerfesten-i-bastad-djupt-olampligt

Ja vad är det man säger; genom ödmjukhet kommer man långt.
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
MultiMan MultiMan skrev:
Det fanns ju konkreta bevis från andra länder. Varför tror du jag började skriva här och använda munskydd? Inte var det för skojs skull.
Jag tror att för de allra flesta är det som händer på andra sidan jordklotet för avlägset för att kännas tillräckligt angeläget för att det ska avspeglas i deras beteenden när den önskade förändringen kräver ansträngning.
 
MultiMan
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att för de allra flesta är det som händer på andra sidan jordklotet för avlägset för att kännas tillräckligt angeläget för att det ska avspeglas i deras beteenden när den önskade förändringen kräver ansträngning.
Uppenbart, och därför har så många svenskar dött i onödan.

Det är därför man ska ha en statsledning som besitter kompetensen och beslutsförmågan att vidta åtgärder som skyddar befolkningen vid ett krisläge.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Lite intressanta statistiska jämförelser av svenska dödsfall (och varför det är fel att gasta om folkmord och liknande):

[länk]
Ungefär vad jag tyckt från början - fullt jämförbart med andra pandemier i historien men av någon anledning har världen denna gång stängt hela ekonomin också.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
MultiMan MultiMan skrev:
Uppenbart, och därför har så många svenskar dött i onödan.

Det är därför man ska ha en statsledning som besitter kompetensen och beslutsförmågan att vidta åtgärder som skyddar befolkningen vid ett krisläge.
Inte bara svenskar utan det gäller ju alla europeiska länder och länder i andra världsdelar.

Hur menar du att en statsledning ska se ut som har kompetens i hantering av något som kanske kan bli en pandemi, kanske blir ingenting och då kostar alla åtgärder pengar som de kommer bortröstade för vid nästa val?
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Inte bara svenskar utan det gäller ju alla europeiska länder och länder i andra världsdelar.

Hur menar du att en statsledning ska se ut som har kompetens i hantering av något som kanske kan bli en pandemi, kanske blir ingenting och då kostar alla åtgärder pengar som de kommer bortröstade för vid nästa val?
Ja bara ett exempel som inte kostar något och kunde införts för många år sedan.

Möjligheter att trumfa grundlagsskyddet för rörelsefrihet i landet.
Alltså vid en pandemi kunna stänga ned det som regeringen anser behövas stängas för att skydda befolkningen.

Sedan så tror jag inte någon regering hade straffats för att se till att ha ett beredskapslager med skyddsutrustning för vårdpersonal.

Även egen produktionskapacitet med extra buffert för bedövningsmedel man behöver ha för att vårda personer i respirator.

Här fick du 3 exempel och var väl inte så svårt?

Sedan finns det givetvis en del som kostar mer pengar men med rätt upplysning hade folk förstått.
Jag har en envis tro på att de flesta är förståndiga i detta landet men så har vi några som inte är det.
 
  • Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
A
optimum optimum skrev:
Precis. Vi hade det och många andra företag. Vi hade regler om utlandsresor redan vecka 5. Detta oavsett vilket land man åkt till.
Vi fick ut information (krav) från företagsledningen om att alla som har underställd personal ska kontakta den som varit utomlands dagen före de återkommer till arbetet och höra efter om personen har symptom enligt det som då redan fanns på 1177.
Men myndigheter hade inte inför detta. Hade det blivit en rekommendation att alla skulle göra så hade vi säkert fått ned smittspridningen.
Hade man symptom fick man 14 dagars "karantän" innan man fick komma tillbaka till företaget.
Men så har vi haft väldigt låg sjukfrånvaro och hoppas den fortsätter så.

Men varför i hela friden kunde man inte kört med detta över hela landet?
Man måste komma ihåg, hur krasst det än kan låta, att företagens främsta intresse är att skydda företagens intressen. Ibland kan det passa bra med vad som är bra för individen också, men långt ifrån alltid.

Företag kan utan att skämmas bränna ut folk på löpande band för att uppnå företagens mål.

Fick företagen bestämma skulle de nog gärna förbjuda anställda att dricka alkohol på fritiden, tvinga folk att motionera och äta mindre kött.

Kastar medarbetare på sophögen för att de är äldre och blivit mindre produktiva eller inte lika ”hungriga” längre sker dagligen i företag världen över.

Jag tror inte att jag skulle vilja att Sverige styrdes som ett företag. Jag skulle nog inte vilja att FHM styrdes som ett företag heller för då skulle vi nog sett ännu fler dödsfall bland de äldre.
 
Redigerat:
  • Gilla
blackarrow och 7 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja bara ett exempel som inte kostar något och kunde införts för många år sedan.

Möjligheter att trumfa grundlagsskyddet för rörelsefrihet i landet.
Alltså vid en pandemi kunna stänga ned det som regeringen anser behövas stängas för att skydda befolkningen.

Sedan så tror jag inte någon regering hade straffats för att se till att ha ett beredskapslager med skyddsutrustning för vårdpersonal.

Även egen produktionskapacitet med extra buffert för bedövningsmedel man behöver ha för att vårda personer i respirator.

Här fick du 3 exempel och var väl inte så svårt?

Sedan finns det givetvis en del som kostar mer pengar men med rätt upplysning hade folk förstått.
Jag har en envis tro på att de flesta är förståndiga i detta landet men så har vi några som inte är det.
Tja, folk har ju glatt röstat på politiker som lovar runt och håller tunt inom viktiga områden. Både sossarna och moderaterna var med och nedmonterade totalförsvaret. Istället läggs pengar på krafs (alla jävla arenor, flashiga simhallar etc) trams (offentlig konst som ingen uppskattar eller efterfrågar, genuscertifieringar av gud vet vad) och rent slöseri (miljarder i biståndsfusk försvinner årligen eftersom inte myndigheter får samköra register).

Men att vi ska stänga ner samhället så fort det kommer en lite värre influensa tror jag fortfarande inte på, dock är det ju mycket olyckligt att vi inte kom igång med test och smittspårning tidigare.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
A
optimum optimum skrev:
Möjligheter att trumfa grundlagsskyddet för rörelsefrihet i landet.
Alltså vid en pandemi kunna stänga ned det som regeringen anser behövas stängas för att skydda befolkningen.
”Be careful what you wish for”

”De som önskar ge upp sin frihet för att uppnå trygghet kommer inte att få, eller förtjäna, endera.”
/Benjamin Franklin
 
  • Gilla
Pin och 7 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
”Be careful what you wish for”

”De som önskar ge upp sin frihet för att uppnå trygghet kommer inte att få, eller förtjäna, endera.”
/Benjamin Franklin
Ett bra boktips är för övrigt hans (Benjamin Franklins) memoarer och detta trots att den skrevs innan man visste att det fanns virus och på den tid då det förespråkades folkmord mot de infödda amerikanerna. (Även från hans sida.)

Jag tror för övrigt inte att gamle Benjamin skulle motsätta sig den typen av grundlagsändring som här diskuteras.

Men att han idag inte är en så bra förebild när det gäller modern politik och moderna värdegrundsfrågor.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Hade FHM och regeringen blivit tagna på allvar om de hade börjat prata om handtvätt mm. under v. 9 då Stockholm hade sportlov och inget europeiskt land hade gjort något?
Ja, mitt företag fick stort genomslag för sina restriktioner hos de anställda och dessa började införas redan vecka 8, de skärptes sedan löpande varje vecka.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.