Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T tanaris skrev:
Lite intressanta statistiska jämförelser av svenska dödsfall (och varför det är fel att gasta om folkmord och liknande):

[länk]
Ok då ättestupa eller senicide är rätt ord om det är så hemskt.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Källa på det.

Kan det även vara så att folk rör sig mellan olika lägenheter i samma bostadskomplex utan att byta basstation?

Jag tänker ju på trångbodda invandrartäta områden eftersom att folk från dessa områden är överrepresenterade i statistiken.
Förutom Google så har Telia statistik över Sverige, Norge, Danmark och Finland som är med i veckorapporterna från FHM (de rapporterna är bra att läsa om man vill vara insatt).
https://www.teliacompany.com/en/about-the-company/updates/mobility-analysis/

I veckorapporten finns även en jämförelse med föregående år och för v. 26 rörde sig svenskarna betydligt mindre än den veckan förra året.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/

Observera att det inte har varit utgångsförbud i något nordiskt land och därmed inte förbjudit att gå på promenader eller röra sig mellan lägenheter i våra grannländer heller.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Ett påstående om att förklaringen till att antalet IVA-inlagda minskar i landet är att det beror på IT-strul behöver nog en källa eller två.
Du ”missförstår” kanske medvetet, men med IT-strul avses självklart själva rapporteringen.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ok då ättestupa eller senicide är rätt ord om det är så hemskt.
Läste du ens länken?

I snitt dör personer som hamnar på äldreboende inom 2 år.

Vi har en total överdödlighet på ungefär 500 personer.

Så 500 personer, som skulle dött inom två år, har dött lite tidigare.
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
T
Igen Igen skrev:
Du ”missförstår” kanske medvetet, men med IT-strul avses självklart själva rapporteringen.
Nej, jag förstår inte alls. Vad är det för system som strular, menar du?
 
BirgitS
sunnis sunnis skrev:
Det som stör mig mest med Sveriges situation är att IVA fallen stiger kraftigt under v.11 när världen äntligen får tummen ur och reagerar, när vi går in i v.12 så så börjar dödsfallen att öka. Lockdown-processen verkar ju uppenbarligen ta ca 1v att genomföra i praktiken. Sverige borde gjort åtgärderna 1-2 veckor tidigare, egentligen direkt i samband med börskraschen. Vi var för sent ute med den smittspridningen vi hade i Stockholm. Det är nog ingen fråga hur kraftiga åtgärder man vidtagit, utan snarare NÄR de kom på plats på i praktiken. Mycket diskussioner om hur kraftiga åtgärder var, skyddsmask, rejäla tag, syrgas, Tegnell är dum, Gisecke är dum i TV-rutan. Viktigare parametrar är frågan om NÄR åtgärderna sattes in och hur mycket smittspridningen var INNAN.
Precis
En person som läggs in på IVA har i genomsnitt haft symtom i 11 dagar och 5 dagars inkubationstid så de som las in på IVA under v. 11 blev smittade v. 9.
Det har de senaste dagarna diskuterats en del i tråden och https://threadreaderapp.com/thread/1270074566476468231.html tar också upp det.
Alla de som tar ståndpunkten att Sveriges siffror hade varit som övriga nordens om vi gjort en lockdown samtidigt har dock en lika absurd ståndpunkt
Det stämmer helt enkelt inte med det vi vet.
Åtgärder 3 veckor tidigare hade antagligen behövts.
 
optimum
J Jocke Best skrev:
Jag får nog till viss del hålla med Dan här. Om man är extremt intresserad av en sorts problem, vilket drabbar folk i ens närhet, och är för restriktioner här, men samtidigt bortser från hur ens eget beteende i flera led drabbar folk i periferin så är man nog faktiskt lite bigott. Själv reser jag också, men jag pekar inte finger åt dem som umgås med andra under rådande epidemi. Det finns säkert något omoraliskt i det, men att hålla täta skott mellan resor och corona-hanteringen tycker jag inte man kan göra med gott samvete. Då är jag hellre en skitstövel och erkänner att jag bryr mig mer om folk i min närhet. Observera att det är jag själv som inte är bättre, lägger ingen värdering i hur ni andra gör. (Har fått smäll på fingrarna för att vara elak ).
Jag tycker också man ska umgås, men på ett säkert sätt. Risken är att ungdomar tar efter och själva tycker de att det kanske inte är så farligt om de blir sjuka eftersom de sällan i yngre år bli allvarligt sjuka. Vad de då inte tar hänsyn till att de riskerar att bli smittspridare och smittspridningen i samhället ökar och de mer utsatta drabbas hårt.
Vi ser liknande från länder som öppnar upp där folk är oförsiktiga och de tvingas stänga ned igen vilket är ett misslyckande.
Vi har fått råden om att det är ok att resa nu i sommar i Sverige men givetvis under ansvar. Då blir man bekymrad när man läser om hur det går till och även om familjer som reser med febriga och "förkylda" barn.

Jag hoppas vi kan komma tillbaka till jobben efter semestern och se att det börjar snurra på bättre och att fler av de som slutade skolan nu i juni får chans att skaffa sig ett eget jobb. Därför blir jag rent ut sagt förbannad när jag ser de som struntar i råden vi får som ska hjälpa oss få ned smittan. Än är det inte över men jag tror vi är på rätt väg och om alla tar sitt ansvar går det bättre.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Det här är bra nyheter, speciellt för de länder som körde kraftfull lock-down i början. Förklarar också kanske också varför dödstalen i Sverige inte stiger så mycket nu, trots att folk släpper restriktionerna.
Nu riskerar en andra våg inte att bli så dödlig, eftersom man lärt sig hur man ska behandla IVA-patienter bäst:
[länk]

Kanske Sverige kan exportera lite Know-How?
Antalet som läggs in på sjukhus per dag minskar och antalet nya med symtom på äldreboende minskar så allt beror då verkligen inte på att vården blir bättre.
 
optimum optimum skrev:
Därför blir jag rent ut sagt förbannad när jag ser de som struntar i råden vi får som ska hjälpa oss få ned smittan. Än är det inte över men jag tror vi är på rätt väg och om alla tar sitt ansvar går det bättre.
Kunde inte sagt det bättre själv.

Aha. Du skrev "få ned smittan".. Jag läste lite slarvigt "hålla oss under 1,5-gradersmålet"...

(men nu är jag OT)
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Läste du ens länken?

I snitt dör personer som hamnar på äldreboende inom 2 år.

Vi har en total överdödlighet på ungefär 500 personer.

Så 500 personer, som skulle dött inom två år, har dött lite tidigare.
Nej jag läste inte allt som stod i länken. Jag har svårt att se att det finns någon som läst allt som länkats till i denna tråd.

Och det faktum att någon statistik sett bara har två år kvar att leva är inte en ursäkt för att människan i fråga inte ska erbjudas individuell läkarbedömning. Särskilt om det är så illa att man bara sett till den kalendariska åldern.
 
Redigerat:
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Precis
En person som läggs in på IVA har i genomsnitt haft symtom i 11 dagar och 5 dagars inkubationstid så de som las in på IVA under v. 11 blev smittade v. 9.
Det har de senaste dagarna diskuterats en del i tråden och [länk] tar också upp det.

Åtgärder 3 veckor tidigare hade antagligen behövts.
Hade staten gjort åtgärder när de stora företagen satte in sina restriktioner så hade man inte fått lika stor uppgång v11 och framåt. Vad hade hänt om de stora företagen inte satt in egna restriktioner?
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Hade staten gjort åtgärder när de stora företagen satte in sina restriktioner så hade man inte fått lika stor uppgång v11 och framåt. Vad hade hänt om de stora företagen inte satt in egna restriktioner?
Hade FHM och regeringen blivit tagna på allvar om de hade börjat prata om handtvätt mm. under v. 9 då Stockholm hade sportlov och inget europeiskt land hade gjort något?
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hade staten gjort åtgärder när de stora företagen satte in sina restriktioner så hade man inte fått lika stor uppgång v11 och framåt.
Tänk vad bra det hade varit om FHM rattade ett företag och inte ett land.

Stefan Löfven hade varit VD och Johan Carlson marknadschef.
 
D
J Jocke Best skrev:
Jag får nog till viss del hålla med Dan här. Om man är extremt intresserad av en sorts problem, vilket drabbar folk i ens närhet, och är för restriktioner här, men samtidigt bortser från hur ens eget beteende i flera led drabbar folk i periferin så är man nog faktiskt lite bigott. Själv reser jag också, men jag pekar inte finger åt dem som umgås med andra under rådande epidemi. Det finns säkert något omoraliskt i det, men att hålla täta skott mellan resor och corona-hanteringen tycker jag inte man kan göra med gott samvete. Då är jag hellre en skitstövel och erkänner att jag bryr mig mer om folk i min närhet. Observera att det är jag själv som inte är bättre, lägger ingen värdering i hur ni andra gör. (Har fått smäll på fingrarna för att vara elak ).
Ja men så har jag tyckt länge här, de som känner en obalanserat stor oro för Corona verkar av någon anledning ha utvecklat ett särintresse för just denna åkomma. Dessa beskyller ofta oss andra (och FHM) för att vara hjärtlösa när vi tar in fler dödsorsaker och lidanden i konversationen. Såklart är det på andra hållet, dvs de som är så analt fokuserade på detta att inga offer är för stora, bara ingen dör i just Corona, uppvisar just ett hjärtlöst beteende.

Anekdotiskt kan jag meddela att jag hör allt fler äldre säga att de gärna tar en ökat Coronarisk istället för att bli slutförvarade den lilla tid de har kvar, dvs de lever hellre eventuellt lite kortare än bara överlever ngt lite längre.

Edit: jag faller själv ganska ofta i samma fälla men då i någon teknikfråga och jag är även mitt i tillståndet ganska medveten om att jag nog låtit just den aktuella frågan blivit lite för central... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
optimum
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kunde inte sagt det bättre själv.

Aha. Du skrev "få ned smittan".. Jag läste lite slarvigt "hålla oss under 1,5-gradersmålet"...

(men nu är jag OT)
Att få bort den tror jag inte vi lyckas med helt. Ett vaccin kommer förhoppningsvis sänka den ned till låga nivåer. Lite beroende på hur villiga folk är att vaccinera sig. Jag skulle tro att det kommer krävas intyg på vaccineringar för att bli insläppt i de flesta länder som har passkontroll. Även inom EU borde vi ha sådana spärrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.