Det är lätt att tycka vad andra skall göra utan att veta bakgrunden.
Också uppvuxen på en gård och fick börja köra traktor tidigt. Vid tio fick vi börja köra enklare redskap själva på åkrarna. Men vi hade fått träna och blivit ipräntade vad som var farligt. Likaså hjälpa till med korna. Kor är inte ofarliga om man hanterar dom fel. På den tiden hade korna horn.
Och vad säger man då om dom föräldrar som låter sina barn köra trimmade EU-moppar i fullfart på GC-banor. GC-banor där äldre och barn går och cyklar. Gärna både två-till tre på mopparna. Ingen hjälm. Både tjejer och killar.
Sen finns det föräldrar som bestämmer att just deras barn skall cykla på vänster sida för det anser föräldrarna vara säkrast. När är det lämpligt att föräldrar lär sina barn att det är högertrafik i Sverige? Hur kan föräldrar släppa ut sin barn på gatorna utan att lära dom vilka trafikregler som gäller? Det är väldigt vanligt, Tycker ni att man skall anmäla dom också för socialen?
 
  • Gilla
  • Älska
Richard Beiron och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
När man är åtta år så tävlar man inte i rally och det lär inte vara någon större publik på plats heller, eller hur?
Näe men man kör kart. När man är tio-tolv då börjar det bli snabba kartar. Det hanterar barnen med rätt träning.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Tobbe.A
Intressant hur en fråga hur man ska hantera små barn som springer runt en grävmaskin som körs av ett annat barn, går över i en diskussion om extremism och propaganda...
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
E Eva a skrev:
Det är lätt att tycka vad andra skall göra utan att veta bakgrunden.
Också uppvuxen på en gård och fick börja köra traktor tidigt. Vid tio fick vi börja köra enklare redskap själva på åkrarna. Men vi hade fått träna och blivit ipräntade vad som var farligt. Likaså hjälpa till med korna. Kor är inte ofarliga om man hanterar dom fel. På den tiden hade korna horn.
Jag tycker det är en väldig skillnad på att börja göra saker på egen hand när man är tio och när man är fyra. En enorm skillnad.
 
  • Gilla
Lane och 2 till
  • Laddar…
gå över till grannen och snacka där istället för att sitta här och gorma. Sen är det väldigt lätt hänt att "glömma" och dela med sig av information på ett forum. Köra runt för mig är att maskinen larvas runt och flyttas. Där det krävs uppsikt för att man faktiskt flyttar maskinen. I ditt fall kan det bara vara så enkelt som att ungen spakar maskinen och bara gräver. Finns andra betydligt större problem än detta att gorma över. Ungen lär sig jobba. Det är mer än vad man kan säga om föräldrar som curlar ungen att leva på facebook. Gå över till grannen, ta med en kanellängd och sätt er o snacka, om du nu är orolig.
 
  • Gilla
sallad och 4 till
  • Laddar…
E Eva a skrev:
Näe men man kör kart. När man är tio-tolv då börjar det bli snabba kartar. Det hanterar barnen med rätt träning.
Ja kart kör man från 6 år i Cadetti och då tävlar man inte. Därefter kör man Micro och Mini och när man är 10 kan man börja köra J60 och då går det undan. Stora kartar kör man från 12 år och då går det fort på riktigt. Dvs, när man kommer dit har man ofta kört kart i fyra till sex år och verksamheten är väldigt reglerad och övervakad av vuxna.

Vad har detta med en 4åring som kör en stor grävmaskin att göra. Jag kör kart själv och ser inga som helst likheter mellan kartingen för de yngsta och en fyraåring som på egen hand kör en stor eller liten grävmaskin?
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Vill bara korrigera - det kan verka petimetigt men kan ha betydelse eftersom det är så stigmatiserat att bry sig/lägga sig i:
Man anmäler inte föräldrarna. Man anmäler att man är orolig för att ett barn inte mår bra. En helt subjektiv känsla hos en själv. Inga som helst bevis behövs. Därmed ska barnet eller familjen inte behöva bevisa att allt är okej. Soc kan höra av sig till barnet och närstående och kolla upp hur de har det, lyssna på deras version och erbjuda stöd och hjälp om det verkar behövas. Det är sekretess på allt. Om utredningen inte leder till någon åtgärd raderas anmälan.
Att samhället skulle ta vårdnaden från nån som låtit barnet provköra en traktor tror jag är fullkomligt uteslutet. Föräldrarna är vanligtvis lämpliga vårdnadshavare totalt sett. Det ska vara oerhörd försummelse eller övergrepp för att ingripa. Allt fram till dess är frivilligt stöd.
Man anmäler visst föräldrarna. Vilken totalt sned vinkling av detta fall.
Finns det nån som tror att barnet inte mår bra?

Det skulle helt och hållet handla om föräldrarnas föräldraförmåga. Inget annat.
Soc kan heller inte göra ett skvatt innan det startas en utredning, de får inte kontakta skolan etc.
Så för att få ens starta en utredning vinklas allt, tex överdrivs all fakta.

Du skriver ju själv, det är en subjektiv känsla, inga bevis behövs....Bra??
"Därmed ska barnet eller familjen inte behöva bevisa att allt är okej. "
Eh? Totalt fel.

Jag fick höra exakt så här
"om det inte är sant, varför skulle de då säga det så"
Nu var det om saker som inte ens var korrekt återgivna, men det jag menar är att de utgår från att det i anmälan är sant och att man som förälder måste ge bevis eller nåt slags stöd som säger emot anmälningen.


Anmälan raderas heller INTE. Vi fick höra att på vår tidigare bostadsort hade en granne anmält att de sett våra barn ute vintertid utan kläder. Självklart las det ned direkt, under fånighetskategorin - men poängen att det låg kvar på oss.
Vi fick inte höra nåt om den DÅ, så vi blev paffa när den kom upp långt senare... vilka dårar det finns i det avseendet med, som anmäler allt smått på allt och alla - antagligen.....!
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Man anmäler visst föräldrarna. Vilken totalt sned vinkling av detta fall.
Finns det nån som tror att barnet inte mår bra?

Det skulle helt och hållet handla om föräldrarnas föräldraförmåga. Inget annat.
Soc kan heller inte göra ett skvatt innan det startas en utredning, de får inte kontakta skolan etc.
Så för att få ens starta en utredning vinklas allt, tex överdrivs all fakta.

Du skriver ju själv, det är en subjektiv känsla, inga bevis behövs....Bra??
"Därmed ska barnet eller familjen inte behöva bevisa att allt är okej. "
Eh? Totalt fel.

Jag fick höra exakt så här
"om det inte är sant, varför skulle de då säga det så"
Nu var det om saker som inte ens var korrekt återgivna, men det jag menar är att de utgår från att det i anmälan är sant och att man som förälder måste ge bevis eller nåt slags stöd som säger emot anmälningen.


Anmälan raderas heller INTE. Vi fick höra att på vår tidigare bostadsort hade en granne anmält att de sett våra barn ute vintertid utan kläder. Självklart las det ned direkt, under fånighetskategorin - men poängen att det låg kvar på oss.
Vi fick inte höra nåt om den, så vi blev paffa... vilka dårar det finns i det avseendet med...!
Man anmäler att man är orolig för ett barn. Det går till och med att be om rådgivning utan att outa vilket barn det gäller.

Man får inte anmäla någon vuxen bara för är man är förbannad på varandra och hitta på anklagelser, det är falsk tillvitelse och är ett brott.

Det börjar med en förhandsbedömning (utom vid våld och övergrepp), oron kan ibland avfärdas utan att någon utredning alls behöver inledas, då sparas inga uppgifter.

Föräldrarna är de viktigaste i barnets liv så de ska självklart få tycka och säga sitt, allt annat vore orimligt. Men när jag blir kontaktad kan då förstås kännas som att det är jag som förälder som blivit anmäld.

Fokus är att barnet ska ha det bra och utgångspunkten är alltid stöd och hjälp till familjen, om det behövs.

För att socialtjänsten ska vidta åtgärder måste det finnas anledning för dem att göra det, en anmälan som inte får stöd i utredningen ska inte leda till åtgärder. Föräldrarna ska inte behöva försvara sig och motbevisa anklagelsen, det är socialtjänsten som ska utreda om det finns grund för anklagelsen. Under utredningen har man rätt till partsinsyn (11 kap 8 § Socialtjänstlag, 10 § Förvaltningslag), det innebär att man har rätt att få ta del av allt som har tillförts utredningen. Socialtjänsten har också en kommunikationsskyldighet som innebär att de måste kontakta vårdnadshavarna och ge dem tillfälle att yttra sig innan dom fattar ett beslut i ärendet (11 kap 8 § Socialtjänstlag, 25 § Förvaltningslag). Soc får alltså inte göra "som de vill" och inte utreda och besluta i hemlighet. Det är också sekretess gentemot anmälaren och alla utomstående.

Jag uttalar mig inte om det här fallet utan generellt, därmed kan jag omöjligt vinkla. Bara TS vet hur det ser ur och hur det känns, och det är det som ska styra.
 
  • Gilla
Teacer och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Man anmäler att man är orolig för ett barn. Det går till och med att be om rådgivning utan att outa vilket barn det gäller.

Man får inte anmäla någon vuxen bara för är man är förbannad på varandra och hitta på anklagelser, det är falsk tillvitelse och är ett brott.

Det börjar med en förhandsbedömning (utom vid våld och övergrepp), oron kan ibland avfärdas utan att någon utredning alls behöver inledas, då sparas inga uppgifter.

Föräldrarna är de viktigaste i barnets liv så de ska självklart få tycka och säga sitt, allt annat vore orimligt. Men när jag blir kontaktad kan då förstås kännas som att det är jag som förälder som blivit anmäld.

Fokus är att barnet ska ha det bra och utgångspunkten är alltid stöd och hjälp till familjen, om det behövs.

För att socialtjänsten ska vidta åtgärder måste det finnas anledning för dem att göra det, en anmälan som inte får stöd i utredningen ska inte leda till åtgärder. Föräldrarna ska inte behöva försvara sig och motbevisa anklagelsen, det är socialtjänsten som ska utreda om det finns grund för anklagelsen. Under utredningen har man rätt till partsinsyn (11 kap 8 § Socialtjänstlag, 10 § Förvaltningslag), det innebär att man har rätt att få ta del av allt som har tillförts utredningen. Socialtjänsten har också en kommunikationsskyldighet som innebär att de måste kontakta vårdnadshavarna och ge dem tillfälle att yttra sig innan dom fattar ett beslut i ärendet (11 kap 8 § Socialtjänstlag, 25 § Förvaltningslag). Soc får alltså inte göra "som de vill" och inte utreda och besluta i hemlighet. Det är också sekretess gentemot anmälaren och alla utomstående.

Jag uttalar mig inte om det här fallet utan generellt, därmed kan jag omöjligt vinkla. Bara TS vet hur det ser ur och hur det känns, och det är det som ska styra.
Du har hört från insatt, du kanske ska lyssna från någon UTsatt....

Anmälan gäller barn, men allt är relaterat till föräldrarna. Det är i praktiken föräldraförmågan som utreds.
Absolut i vissa lägen är det säkert ett större fokus på barnen, om de har ADHD eller problem i skolan etc. Då utgår man från barnet i större utsträckning.

Anmälningar sparas. Tro inget annat. För oss tog soc kontakt med tidigare bostadsorter och det enda de fann var den jag tog upp tidigare. Inget var startat om den, ingen hade ens frågat oss... den hade lagts ned direkt, men den fanns kvar registrerad.

Dessutom för oss var det så att de som tidigare bott på vår adress hade fått en anmälan på sig, men de hade flytt innan Socialtjänsten kom. Så de hann inte träffa den tidigare familjen, så när vi fick en anmälan på oss som kanske i andra lägen bara lagts ned så la de ihop 1+1 och fick det till "fy" på oss. Den gamla orosanmälningen som inte ens gällde oss antog de gällde oss. Sjukt? Ja! Rättssäkert? Nej. Nån som brydde sig? Nej.


"Föräldrarna ska inte behöva försvara sig och motbevisa anklagelsen"
Nej, nej... så funkar det inte. Socialsekreteraren utgår från att anmälan är sann, hittar de det minsta stöd för ett sådant antagande som bygger de vidare till en förhandsbedömning om begäran om vidare utredning.
Det kan finnas 10 motbevis, men de behöver de inte ta med i denna förhandsbedömning.
Jag har läst vår förhandsbedömning och den är full av fel, färgad av den gamla anmälningen (som inte gällde oss) och alltså totalt fel.
Kunde vi överklaga? Nej?
För vad hände oss... vi fick INTE ens ta del av denna förhandsbedömning.... den som faktiskt visade att de gjort fel.
Den dolde de för oss. De hotade, och lurade oss helt utan rättsligt skydd accepterade vi frivilligt en utredning.
Alla papper allting, dolde de... vi hade ingen aning om vad som fanns skrivet då om oss, eller vilka rättigheter man faktiskt har.

Det stora problemet här är, och vad du än tror, och vad du än hör från dina insatta så fungerar inte systemet. De har ingen anledning att följa alla regler till punkt och pricka, de har BBIC med en massa bra råd och riktlinjer.
Lagen? Nej. Det är skitsamma, det finns inget tjänstemanna ansvar så de kan ta vilka genvägar som helst, hänvisa till en känsla, eller ett överdrivet vittnesmål. Sen är det kört.

"Barnets bästa" är som en röd flagga som ger dem rätt att göra som DE vill.
Men det borde "barnets bästa" borde vara en nyckel kring HUR VIKTIGT det är att de faktiskt GÖR RÄTT.
VI är totalt förstörda, vi VET hur jävla lite det krävs för att de ska gå igång, hur otroligt svagt skydd man har som barn eller förälder. Det är skrämmande.

Sen som en sjuk liten tvist, vi accepterade ju "frivilligt".
Det gjorde sen, att man inte kunde överklaga... vi ville överklaga allt. Skickade in papper osv.
Fick som svar att det inte kunde överklagas då vi fått vad vi ville ha, och kunde därmed inte överklaga.
Pratade med IVO, och det var totalt fel sätt använda lagen på. Men men... man orkar inte hålla på med allt.
Finns inget rättshjälp, eller stöd, jämför med försvarsadvokat... man är helt ensam och utsatt.
 
  • Ledsen
  • Arg
Mattias_Edeslatt och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle göra en orosanmälan anonymt
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Teddielee och 4 till
  • Laddar…
Rigmor Åström Rigmor Åström skrev:
Jag skulle göra en orosanmälan anonymt
Att prata med grannen är väl det första man gör innan man blandar in myndigheter.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Rigmor Åström Rigmor Åström skrev:
Jag skulle göra en orosanmälan anonymt
varför inte prata med grannen som vettigt folk?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag bara läst de första kanske 100 inläggen. Men är det nån som har påpekat att 16- åringar inte verkar mogna nog att köra epa, 15-åringar inte mogna nog att köra moppe och många 18-åringar inte tillräckligt mogna för att köra bil? Och ni tycker att en 4-åring ska kunna köra grävmaskin på egen hand?
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Socialtjänsten måste gör
Rigmor Åström Rigmor Åström skrev:
Jag skulle göra en orosanmälan anonymt
Varför anonymt?

Om det handlar om en polisutredning så skulle ALDRIG det komma med ett vittnesmål som var anonymt.
Det skulle fastna i förundersökningen.

Men socialtjänsten skulle ta med det anonyma som ett bevis med lika stort värde som allt annat. OM du anger namn nummer så kan både socialtjänst och familjen kontrollera med dig vad som sagts eller inte.

Vi har blivit lite putt på vissa vittnesmål, alltså enligt anteckningarna, men vi har rett ut allt - pratat med alla vad som står i anteckningarna och det visar sig att i stor grad har saker och ting förvanskats. Förändrats.
Tex en detalj var att vår dotter hade slitna kläder på sig i skolan enligt läraren, enligt anteckningarna.
Vad var det egentligen...? NYA H&M byxor, moderna med fabriksskapade slitmärken.
Läraren hade sagt det så, men soc antecknade bara slitna kläder...

Det finns alltså fel personer på fel plats, överallt - men dessa är skyddade.
De har så mycket att göra, det sker ju fel, de vill väl... så det händer inget.
OCH... när man väl är fri så är man bara lättad, och låter det vara.
Nåt är fel.

Anmäl inte anonymt, man anar ändå vem det är, men det blir bara värre på alla sätt....
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Eftersom det är lagligt tycker jag att det är upp till föräldrarna att avgöra, inte du eller grannen!
Livet på en lantgård skiljer sig en del mot vad gemene man kanske upplever som normal vardag på samma sätt som det kan finnas kulturella skillnader. Det är inget fel, det bara är så.
Det är ju inte heller olagligt att ha med barnen på fyllefest eller låta barnen gå på lina mellan två höghus. Barn behöver omvårdnad och trygghet. Vuxna människor som tror att det är okej att barn ska få göra vad som helst bara det är lagligt? Om du inte visste det så blev Barnkonventionen lag för inte så länge sedan. Så med den i ryggen är det inte lagligt att låta barn framföra 30 ton tunga fordon.
 
  • Gilla
Teddielee och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.