Status
Tråden går ej att kommentera.
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det låter som en ganska spekulativ undersökning?
Den verkade matematiskt korrekt och verkade använda tillgänglig statistik på ett korrekt sätt och stämmer även överens med jämförelsen mellan Storbritannien och Sverige som kom ut till midsommar, skriven av en britt.
http://inproportion2.talkigy.com/sweden_uk20jun.html
Samt att andra länder med väldigt många smittade redan när de införde restriktioner av olika typer fick ett snabbt och kraftigt förlopp, ju snabbare och högre ju fler smittade vid det tillfället. Du vet väl om att man i Italien och Spanien i efterhand har kunnat mäta att det förekom allmän spridning redan i december resp. januari i vissa områden, vilket ledde till att de hade väldigt många smittade i mars.
 
BirgitS
D djac skrev:
Nu tror jag det är kört om man skulle vilja införa någon variant av lockdown, nästan oavsett vilket land man än bor i och vad man än tror.
Det görs ju i vissa begränsade områden, t.ex. i Spanien, nu.
 
Det är ju tydligt att det är människors resande som skapar smittspridning. Ju färre som reser, desto mer geografiskt avgränsade blir utbrotten, och därmed lättare att kontrollera och begränsa.

Så, ett tips till världens regeringar: för att minska sådana här pandemier i framtiden, varför inte införa en gräns på max 1 utlandsresa per person och år? Det skulle dessutom vara bra för miljön.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Visst vore det bra på många sätt men tyvärr tror jag det blir svårt för de regeringarna att sitta kvar. Folk vill inte se sin frihet beskuren.
 
200 döda i Israel... Var inte det som Norge också hade?
Sådana siffror får mig att fundera..
På hur man räknar. Ibland måste man fundera...

Israel..
En snabb googling så blev min tolkning en total lockdown... Israel har väl inte riktigt samma syn på människor när det gäller... Men jag kan ha fel förstås
 
BirgitS
Guvernören i New York rapporterar att antalet fall där har minskat sen man lättade på restriktionerna i slutet av maj, vilket var oväntat enligt honom. Vissa restriktioner finns fortfarande kvar.
https://edition.cnn.com/world/live-...06-20-intl/h_728789c8cbfea5ab698a15154f8a67fe kl. 18.49

När 14 % av New York-borna hade antikroppar redan i mitten av april plus de som varit sjuka sen dess plus T-cellsimmunitet så tror jag att minskningen beror på att så pass många är immuna nu så att det begränsar smittspridningen.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
1. Det som du beskriver är ju det bästa men ett munskydd från en bygghandel eller ett apotek är bättre än inget och det är vad jag har. Det är viktigt att man är noga med relevanta säkerhetsföreskrifter.

[länk]

2. Alla.

3. Så fort man misstänker att man kommer att vara närmare någon annan än på två meter (Förutom frugan/gubben eller eventuella egna barn)

4. Jag vet inte vart det går att köpa dessa just nu men om man har ett lager i källaren behöver man inte tänka så mycket på det just nu.

Är det verkligen så slut överallt fortfarande?
Ett bra inlägg. Enkla andningsskydd och viss social distansering är mycket bättre än ingenting. Föregångslandet Kina har ju kört detta hårt liksom Taiwan och Sydkorea och det har ju uppenbarligen gett resultat. Sverige skall alltid vara så barnsligt digitalt. Det är antingen eller som gäller.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
200 döda i Israel... Var inte det som Norge också hade?
Sådana siffror får mig att fundera..
På hur man räknar. Ibland måste man fundera...

Israel..
En snabb googling så blev min tolkning en total lockdown... Israel har väl inte riktigt samma syn på människor när det gäller... Men jag kan ha fel förstås
Israel ser ju nu en ökning av antalet fall och inför restriktioner igen så helt bra tycks de ju inte ha agerat i alla fall.
https://www.aljazeera.com/news/2020...s-hospitals-live-updates-200706000338082.html kl. 15.55
 
Det här är ju rörigt!

Är det Svenskar som dom inte vill ha in eller är det resenärer från Sverige?

Jag är Svensk men befinner mig långt hemifrån (Afrika, Tanzania) sedan 12:e Mars.

Om jag skulle få för mig att resa till låt oss säga Grekland, är den mitt medborgarskap eller varifrån jag kommer som har betydelse för om jag stoppas i ankomsthallen och skickas tillbaks (eller hur det nu
fungerar)?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Det här är ju rörigt!

Är det Svenskar som dom inte vill ha in eller är det resenärer från Sverige?

Jag är Svensk men befinner mig långt hemifrån (Afrika, Tanzania) sedan 12:e Mars.

Om jag skulle få för mig att resa till låt oss säga Grekland, är den mitt medborgarskap eller varifrån jag kommer som har betydelse för om jag stoppas i ankomsthallen och skickas tillbaks (eller hur det nu
fungerar)?
Det verkar som att det gäller avgångsflygplats.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag fattar inte hur man som svensk kan kunna med att åka på semester resa just nu.

Jag skulle skämmas ihjäl om jag satte min fot utanför Sverige just nu.

För inte att tänka på hur mycket problem som kan uppstå om något går fel.
Ja Fyfan! Bara tre rätter på buffén, och inte får man ta själv heller. Vad är det för all inklusive? Hinner jag ens dricka den raki och ouzo som ingår i priset? Och vad är det för sorts människor som rest dit egentligen? Feta ryssar med fula fruar som alla tränger sig i köerna. Jag hade väntat mig rika feta ryssar med sina sedvanliga trophy wifes som utsikt

Nä ingen stil alls. Stannar hemma. I år åker jag inte pga Corona. Alla andra år åker jag inte av andra skäl
 
  • Haha
Igen och 1 till
  • Laddar…
T
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Tallinger är en riktig läkare som tror så mycket på detta att han har tagit ledigt från sitt jobb för att jobba med detta och rädda liv.

Jag tror inte att det finns många som skulle ta ledigt från jobbet under de premisserna.

Och det är tråkigt att bara alternativ media lyssnar på honom.
Haha, har du sett hans senaste video från idag? Sitter i en soffa och håller med tomten Mikael Nordfors (googla), sågar Läkemedelsverket på alla sätt, alla har fel, konspirationer överallt, alla andra har fel. Typiskt rättshaveristiskt stollebeteende. Givetvis finns 5G med på ett hörn också.

Tydligen har de skapat en ny hemida också, "Folkets Ting", där vem som helst kan lägga upp case och sedan ska andra tomtar rösta om lämpliga straff!?!

Men det bästa är ändå på slutet, när de snackar om att man kan bygga om en "svetsmaskin" för att tillsammans med destillerat vatten och lut få en blandning av väte och syre, vilket tydligen ska vara ännu bättre än bara syre!

Nä, jag tror vi kan lämna Tallinger till handlingarna nu...

(Men se gärna filmen, den är ganska komisk.)
 
  • Gilla
  • Haha
Hellacopter och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Haha, har du sett hans senaste video från idag? Sitter i en soffa och håller med tomten Mikael Nordfors (googla), sågar Läkemedelsverket på alla sätt, alla har fel, konspirationer överallt, alla andra har fel. Typiskt rättshaveristiskt stollebeteende. Givetvis finns 5G med på ett hörn också.

Tydligen har de skapat en ny hemida också, "Folkets Ting", där vem som helst kan lägga upp case och sedan ska andra tomtar rösta om lämpliga straff!?!

Men det bästa är ändå på slutet, när de snackar om att man kan bygga om en "svetsmaskin" för att tillsammans med destillerat vatten och lut få en blandning av väte och syre, vilket tydligen ska vara ännu bättre än bara syre!

Nä, jag tror vi kan lämna Tallinger till handlingarna nu...

(Men se gärna filmen, den är ganska komisk.)
Vi får se.
 
MultiMan
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31483-5/fulltext

The majority of the Spanish population is seronegative to SARS-CoV-2 infection, even in hotspot areas. Most PCR-confirmed cases have detectable antibodies, but a substantial proportion of people with symptoms compatible with COVID-19 did not have a PCR test and at least a third of infections determined by serology were asymptomatic. These results emphasise the need for maintaining public health measures to avoid a new epidemic wave.

...

We focused on IgG antibodies, which last longer than IgM or IgA and are associated with viral neutralising activity.
The point-of-care test also detected IgM antibodies, but the IgM band had lower sensitivity and specificity, might be positive in presence of rheumatoid factor,
and was subject to substantial variability in initial IgM readings.

https://edition.cnn.com/2020/07/06/health/spain-coronavirus-antibody-study-lancet-intl/index.html


Spain's large-scale study on the coronavirus indicates just 5% of its population has developed antibodies, strengthening evidence that a so-called herd immunity to Covid-19 is "unachievable," the medical journal the Lancet reported on Monday.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kreutzer och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

The majority of the Spanish population is seronegative to SARS-CoV-2 infection, even in hotspot areas. Most PCR-confirmed cases have detectable antibodies, but a substantial proportion of people with symptoms compatible with COVID-19 did not have a PCR test and at least a third of infections determined by serology were asymptomatic. These results emphasise the need for maintaining public health measures to avoid a new epidemic wave.

...

We focused on IgG antibodies, which last longer than IgM or IgA and are associated with viral neutralising activity.
The point-of-care test also detected IgM antibodies, but the IgM band had lower sensitivity and specificity, might be positive in presence of rheumatoid factor,
and was subject to substantial variability in initial IgM readings.

[länk]


Spain's large-scale study on the coronavirus indicates just 5% of its population has developed antibodies, strengthening evidence that a so-called herd immunity to Covid-19 is "unachievable," the medical journal the Lancet reported on Monday.
Men om de svenska rapporterna rörande T-cellsimmunitet stämmer så kullkastar ju den rapporten mycket av det som sägs i denna rapport.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.