Status
Tråden går ej att kommentera.
tusenett skrev:
Här är en som tycker annorlunda, och motiverar varför:

[länk]
Ett problem bara, han utgår ifrån datum, inte från när smittan spreds. Detta är orsaken att man måste utgå från när dödsfallen per miljon (eller vad man nu väljer) är lika och sedan se hur det utvecklas.
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Ett problem bara, han utgår ifrån datum, inte från när smittan spreds. Detta är orsaken att man måste utgå från när dödsfallen per miljon (eller vad man nu väljer) är lika och sedan se hur det utvecklas.
Det är väl just datum som det handlar om (https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1395#post-3764944)?

Det hade enligt den analysen jag länkar till inte hjälp om vi infört lockdown samtidigt som andra nordiska länder utan behövt göra det tidigare än dem.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Det är väl just det som det handlar om? Det hade inte hjälp om vi infört lockdown samtidigt som andra nordiska länder utan behövt göra det tidigare än dem.
Vem vet och siffrorna är ju olika även i våra grannländer.

Jag tror ändå att det hade hjälpt en hel del.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Anders Nydtedt, smittskyddsläkare i Norrbotten verkar vara rätt pessimistisk rörande immunitet en mot SARS-CoV-2, men ändå inte (å ena sidan, å andra sidan):
https://norran.se/nyheter/artikel/s...sitivt-provsvar--du-kan-smittas-igen/1l7v43wl

"Tittar man på andra luftvägsvirus har man en immunitet som ligger kvar efter man smittats av viruset. Med coronaviruset ser vi att man kan smittas en andra gång."

"Det tyder på att om du får ett milt coronautbrott så får du inga antikroppar, men Nystedt säger att forskare har sett att kroppens immunförsvarsceller, så kallade T-celler, kan attackera viruset i infekterade celler."

Jag tolkar detta som att de som inte får IgG kan bli sjuka senare om de smittas kraftigare då. Precis som jag resonerade runt som en möjlighet häromdagen.
 
T
B b8q skrev:
Jo men det stämmer nog, jag har hört att vatten är livsnödvändigt. ;)
Jag vet inte vad han menade, det såg ut som t o m Tallinger insåg att det hade passerat någon gräns och försökte släta över det, men det lät som att det handlade om ett effektivt sätt att tillverka knallgas på. Riktigt vad den har för medicinsk nytta kom de aldrig till.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
tusenett skrev:
Det är väl just datum som det handlar om ([länk])?

Det hade enligt den analysen jag länkar till inte hjälp om vi infört lockdown samtidigt som andra nordiska länder utan behövt göra det tidigare än dem.
Kanske, kanske inte. Vi hade ju uppenbarligen lika mycket smitta som Danmark till en början.

Nu är denna diskussion inte relevant ändå då Sverige inte kunde genomföra lock-down. Jag hade dock velat se att alla i familjer med sjuka familjemedlemmar skulle stanna hemma samt hemkarantän för de som rest utomlands. Många länder införde dessa regler.

Det man kunde misstänka redan från rapporterna från Kina att symtomfri smitta förekom och att man kunde smittas via utandningsluften hade inte alls smittat lika många då.

De sista dagarna som folk reste så drog man bland annat in smittan i min stad och den spreds symtomfritt från skolelever på högstadiet (jag känner till flera fall).
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Kanske, kanske inte. Vi hade ju uppenbarligen lika mycket smitta som Danmark till en början.
Det beror på vad man menar med ”till en början”. För två år sedan hade vi det eftersom båda länderna hade noll. Men den vecka som Danmark införde lockdown var det redan för sent för oss enligt analysen även om vi hade haft möjlighet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K Kreutzer skrev:
Tack för länkarna, ytterst intressant. Kan vara ännu en spik i kistan för de s.k. proffsen på FHM med sin förödande och dödande gissningslek.

När flockimmunitetsstrategin gick åt skogen så börjar man man nu FHM tassa runt i okända marker med T cellsimmunitet. "Fler kan var var fel immuna än vi trott" . Ja, T cellsimmunitet är en faktor men omfattningen blir bara en en gissning så god som någon..

Studier från Kina visar att lindrigt sjuka inte har antikroppar efter 2 månader och ev kan bli sjuka igen.
Så immuniteten är ett tämligen okänt kapitel..
Det är bara aggressiv nedtryckning av smittan medelst spårning och karantän som gäller tills vaccin/läkemedel kommer.
Därför har det gått så snett i Sverige.
Tänk va många experter det finns här inne. Som kan göra allt bättre än fhm.
Det verkar dock finnas många forskare som tycker att fhm har gjort rätt. Men de kanske har haft fel?

Det tråkiga med den här tråden är att den handlar väldigt mycket om att klaga på FHM. Det blir inget viktigt sagt utan mer klubben för inbördes beundran. Jag har insett att många här avskyr mer eller mindre fhm. Men jag är övertygad om att de inte gjort så mycket bättre. Trots facit. Det tråkiga är att de inte vill lyssna på vad andra har att säga. Det räcker ofta med vad nån läkare skriver så har de rätt.
Fast det inte är så enkelt. Who sammanfattade över 170 rapporter innan de kunde säga något om masker. Över 170st.
Säger inte det någonting?
En läkarare är ingenting. Det krävs mycket mer. Jag skulle vilja konstatera att det är väldigt väldigt mycket som är osäkert. Fortfarande när det gäller viruset. Tja förutom för några här förstås.

Sen kan jag berätta en hemlis. Vänta inte för mycket på ett läkemedel som botar en virus infektion. Det har de inte lyckats med hittills. De mediciner man pratar om handlar om behandling på iva. Då är det inte själva viruset man bekämpar.
 
  • Gilla
Hellacopter och 4 till
  • Laddar…
Värt att tänka på är de ekonomiska konsekvenser av en total lockdown.
Jag vill inte veta hur lång tid det skulle ta. Oerhört många skulle bli arbetslösa. Det skulle påverka folks hälsa något otroligt. Skatterna skulle behöva höjas för att ha råd med alla ökade kostnader.

Medans det spår som fhm har valt har orsakat många arbetslösa. Men det finns fortfarande företag kvar. Vilket innebär att arbetslösheten inte blir lika stor. Dessutom får människan en större rörelsefrihet. Vilket hjälper till att må bra.
Så det finns en samhälls ekonomisk fråga i det hela. Den är icke att förglömmas

Engelsmännen gjorde en ganska ordentlig lockdown man fick inte umgås hur man ville. Men om jag tolkade svt rätt så har vi drygt 500 döda och England har drygt 600 döda per milj. Det är intresseranta siffror... Att det inte vart någon skillnad.
Å andra sidan så har danskarna bara 100 drygt.
Vad gjorde danskarna som gör en så stor skillnad?

Med tanke på min tolkning av Svts siffror så borde inte engelsmännen Sätta oss i karantän.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du tänker att det är ordet "demokrati" som smittar? Nä, jag tror de har en helt annan sorts demokrati med väsenskilda lagar, dessutom hade de inte så öppna gränser som Sverige innan detta, dvs enklare att justera lite på policies etc.
Vad jag menar är: Olika metoder - olika utfall.

Och eftersom ni anser att Sverige inte kan jämföras med Iran pga att de har ett annat system, så jämförde jag nu med Israel.

Men det går tydligen inte in att Sverige haft en arrogant attityd och gjort ett uselt smittskyddsjobb, varpå vi fått onödigt höga dödstal. Eller var de döda inte så mycket värda kanske?

Tidigare koordinatorn, som slutade efter 3 v. är iallafall öppet kritisk. Ingen ville ta ansvaret, regionerna var rädda om sin lilla plånbok, det lilla som gjordes sattes i verket för sent.

En kvinna med ryggrad uppenbarligen. Löven skulle aldrig uttala sig så, att regionerna inte ansåg sig ha råd att säkra upp smittspårning, att allt gjordes för sent och snålt.
Och det är han som är högst ansvarig. Skrämmande.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/c...koordinatorn-borde-testat-bredare/ar-BB168a10
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Vad jag menar är: Olika metoder - olika utfall.

Och eftersom ni anser att Sverige inte kan jämföras med Iran pga att de har ett annat system, så jämförde jag nu med Israel.

Men det går tydligen inte in att Sverige haft en arrogant attityd och gjort ett uselt smittskyddsjobb, varpå vi fått onödigt höga dödstal. Eller var de döda inte så mycket värda kanske?

Tidigare koordinatorn, som slutade efter 3 v. är iallafall öppet kritisk. Ingen ville ta ansvaret, regionerna var rädda om sin lilla plånbok, det lilla som gjordes sattes i verket för sent.

En kvinna med ryggrad uppenbarligen. Löven skulle aldrig uttala sig så, att regionerna inte ansåg sig ha råd att säkra upp smittspårning, att allt gjordes för sent och snålt.
Och det är han som är högst ansvarig. Skrämmande.
[länk]
Bra artikel. Så det är alltså datasystem och transportproblem som varit flaskhalsen för testandet. Men nu undrar jag, varför var hon bara koordinator i tre veckor? Ville inte hon HELLER ta ansvar?
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Vad jag menar är: Olika metoder - olika utfall.

Och eftersom ni anser att Sverige inte kan jämföras med Iran pga att de har ett annat system, så jämförde jag nu med Israel.

Men det går tydligen inte in att Sverige haft en arrogant attityd och gjort ett uselt smittskyddsjobb, varpå vi fått onödigt höga dödstal. Eller var de döda inte så mycket värda kanske?

Tidigare koordinatorn, som slutade efter 3 v. är iallafall öppet kritisk. Ingen ville ta ansvaret, regionerna var rädda om sin lilla plånbok, det lilla som gjordes sattes i verket för sent.

En kvinna med ryggrad uppenbarligen. Löven skulle aldrig uttala sig så, att regionerna inte ansåg sig ha råd att säkra upp smittspårning, att allt gjordes för sent och snålt.
Och det är han som är högst ansvarig. Skrämmande.
[länk]
Tja Israel kanske inte var det bästa valet att jämföra med. Men det finns många fler länder att som har väldigt låga siffror att jämföra med.
Men eftersom du är så kritisk till hur allt sköts.
Vad gjorde då våra grannländer som var så bra?
För det borde vara något att snegla på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.